Permalänk
Medlem

Alltid åt höger?

Hej!

Jag kan inte komma på ett enda spel (typ plattformsspel) där man inte går åt höger för att komma vidare i spelet.

Aningen scrollar bilden uppifrån och ner eller från höger till vänster.

Kan någon ge mig exempel på spel där det inte är så.

Jag vet ju att det finns spel där man kan ta sig åt alla håll, men de är diskvalificerade.

[Edit] förtydligande.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

ice climber

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag vet ju att det finns spel där man kan ta sig åt alla håll, men de är diskvalificerade.

Så det är egentligen bara de spelen som går från vänster till höger som är kvalificerade att få tävla i den här tävlingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drewi:

ice climber

Iceclimber är ju ett uppifrån och ner spel. alltså skärmen scrollar uppifrån och ner, så det är ju samma som alla andra.

Skrivet av darkmoon:

Så det är egentligen bara de spelen som går från vänster till höger som är kvalificerade att få tävla i den här tävlingen?

Nej. vad jag letar efter är spel där bilden scrollar från vänster till höger eller nerifrån och upp.

Vad jag menade med "åt alla håll" är typ fotbollsspel där man kan springa fritt och inte bara åt ett.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Zelda till gamla goa nes 8-bit måste väl ändå kvala in ganska bra

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Secret of mana måste väl ochså platsa in.
Underbart spel

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Iceclimber är ju ett uppifrån och ner spel. alltså skärmen scrollar uppifrån och ner, så det är ju samma som alla andra.

Du uttryckte dig annorlunda innan du editerade första inlägget

Permalänk
Medlem

Holy crap, det har jag ju aldrig tänkt på! Skulle nog känna mig jävligt obekväm vid att springa till vänster i sidescrollerspel om jag ska vara ärlig med tanke på hur inrotad det sitter i skallen att man SKA till höger.

Ungefär som att köra bil i vänsterfilen.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Sonic spelen? visserligen går man ju till höger /upp/ner men man kan oftast gå tillbaka hela långa vägen till start om man vill sedan

Tror det är väldigt svårt att hitta tror det är en oskriven regel att spelen är gjorda på de sätten. De flesta spel dras åt höger och sen kan man gå tillbaka olika långt på de. Mario går ju inte 5cm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tror det har att göra med att vi vill ta oss mot höger. Speciellet eftersom vi läser åt höger. Så därför tror jag vi blickar åt höger oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Tror det har att göra med att vi vill ta oss mot höger. Speciellet eftersom vi läser åt höger. Så därför tror jag vi blickar åt höger oxå.

Jo större delen av befolkningen gör det. Dock finns det vissa kulturer som läser från andra håll.
Tror dock det har lite med att göra att till höger finns målet och gubben står vänd mot 'målet' och står för det mesta placerad så långt åt vänster det bara går.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är så är troligen att vi i västvärlden bara råkar läsa från vänster till höger och det då faller sig logiskt att utföra spel som följer samma koncept. Blir så mycket enklare att förstå då...

Permalänk
Medlem

Det är även så att en högerriktning är starkt förknippad med att röra sig framåt. Och det gäller inte bara den västerländska kulturen.

Däremot är spel som megaman (du nämner platformsspel, även om jag skulle tro att du menar i stort sett alla 2D-spel i stil med... R-Type? TigerHeli? etc) relativt fria från riktning även om slutmålet oftast ligger till höger.

R-Type och TigerHeli är inte platformsspel utan scrollande shooters.