Forskare bygger transistor på atomnivå

Permalänk
Melding Plague

Forskare bygger transistor på atomnivå

Australiensiska ingenjörer konstruerar en transistor runt endast sju atomer, vilket motsvarar en bredd på fyra nanometer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ord som beskriver detta bäst: Sjukt!

Permalänk

Ähh, inte är det väl några problem att placera 3 miljarder atomer för hand för att få ett GF100

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Nice, är detta en konkurrent till tillverkning i graf?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Med andra ord så kan man i teorin säga att så länge som man har tid, resurser och pengar kan man idag göra datorkomponenter som har 10 gånger mer beräkningskraft än motsvarande 40 nm komponenter? När går nästa flyg till Australien? ^^

Permalänk
Medlem

Häftigt, dock tror jag att man kommer hitta alternativa sätt i slutändan ändå, men framsteg är alltid roligt att se.

Permalänk

Syftet bakom denna forskning är förmodligen att visa att en sådan liten transistor i kisel är möjlig. Därefter är det "bara" att hitta ett sätt att massproducera dem.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

Med andra ord kan solglasögon maxa crysis om uhm 50år?

Permalänk
Medlem

Frågan är dock hur man ska komma förbi problemet med att elektronens exakta position inte kan fastslås, eller de kanske redan har en smart lösning på det?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Frågan är dock hur man ska komma förbi problemet med att elektronens exakta position inte kan fastslås, eller de kanske redan har en smart lösning på det?

Man fäster en liten GPS-mottagare på varje elektron ^^

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Det var ju en naturligväg att gå. När dom mass produserar dessa så är enda vägen att gå från här DNA/fiber eller Quantum datorer.

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Är inte max man kan krympa dem 12 nm? Om det ska funka alltså?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Det är ett riktigt bra framsteg de har gjort. Vi får hoppas detta kommer till nytta i framtida produkter för stationära och bärbara datorer om inte allt för många år!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Imponerande, men...

Jo det är ju kul med lite ingenjörsporr. På MC^2 på Chalmers var de duktiga på att bygga "en-elektrons-transistorer", hur stora dessa var kommer jag inte ihåg men små var de.

Att bygga transistorer på den här skalan är en sak, att mass producera dem är bara en fråga om vilja (med lite våld och vasselin kan man anta). Men att få en kaskad transistorer på den här nivån att fungera med alla läckströmmar (kvant-tunnel-fenomen) och skit, för att lösa det behöver man nog vara ganska klurig...

Med dagens verktyg går det nog inte att bygga transistorer på den här nivån. Dopning av komponenterna sker idag med stokastiska metoder (tänk hagelsvärm(ar)), är komponenten mindre än det genosnittliga avståndet mellan kulorna (dop-atomerna) i hagelsvärmen är det ju ganska troligt att en del komponenter blir odopade och därmed inte får de egenskaper som behövs för att fungera, vilket i sin tur leder till att hela "chippet" blir obrukbart.

Eller kanske tillåta "fel" i operationerna? Vet inte hur realistiskt det låter men det är en interesant tanke.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

om bredden är 10 ggr större på 40 nm s skulle jag vilja påstå att den är 10x10=100 ggr större

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

om bredden är 10 ggr större på 40 nm s skulle jag vilja påstå att den är 10x10=100 ggr större

Till ytan, ja, bredden är fortfarande 10x större.

Visa signatur

Antec 1200 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel Core i7 2600k @ 4.7GHz | Corsair 16GB DDR3 XMS3 CL9 | Corsair TX850W | XFX Radeon HD6970 CF | OCZ Vertex 3 120GB | Corsair H100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satyric:

Till ytan, ja, bredden är fortfarande 10x större.

jo men tycker det är lite luddigt skrivet

"ingenjörerna byggt en transistor som består av endast sju atomer med en bredd på minimala fyra nanometer. Det kan jämföras med dagens transistorer som vanligtvis är cirka tio gånger så stora, 40 nanometer."

jag tolkar texten som att dagens har 10 ggr större yta. 10 ggr så breda tycker jag skulle låta bättre isf

Permalänk
Medlem

Idag skulle en sådan atom processor vara ovärderlig. Om 20 år är den antagligen vardagsmat.

Permalänk
Medlem

Hur små kan man göra transistorer av kisel egentligen? Jag har verkligen svårt att föreställa mig hur dessa sju atomer ska placeras för att fungera som en transistor.. Kan man göra en transistor av fyra atomer? Av en?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Terminator gogo

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av JoBu:

Hur små kan man göra transistorer av kisel egentligen? Jag har verkligen svårt att föreställa mig hur dessa sju atomer ska placeras för att fungera som en transistor.. Kan man göra en transistor av fyra atomer? Av en?

Intressant, vill med ha svar

Gärna så enkelt som möjligt ^^

EDIT:

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Med andra ord kan solglasögon maxa crysis om uhm 50år?

haha det skulle varit coolt

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Från Gizmodo: according to project lead scientist Michelle Simmons, computers made with this transistor—the smallest ever made—will "solve problems that would take longer than the life of the universe with a classical computer."

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk

Ser framför mig, det värsta grafikkortet av alla, med tusentals miljarder transistorer. Byggda för hand, med äkta läder...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Känns lite som att vi kommer väl runt en 20nm innom en 10-12år? sen tror jag att kisel eller andra tillverknings metoder börjar ta fart. liksom utvecklingen går sjukt snabbt på vissa fronter!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fräckt, men kvant tunnling kommer ställa till problem på denna lilla skalan :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Känns lite som att vi kommer väl runt en 20nm innom en 10-12år? sen tror jag att kisel eller andra tillverknings metoder börjar ta fart. liksom utvecklingen går sjukt snabbt på vissa fronter!

http://www.sweclockers.com/nyhet/12041-intel-och-micron-nar-2...
20 Nm 1år kvar kanske

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Galet!
Snart får man väll klyva atomer för att få mindre transistorer
Då kanske man kan göra den första processorn med inbyggd reaktor, kräver ingen ström alls utan levererar istället.
Ps: Trams

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Galet!
Snart får man väll klyva atomer för att få mindre transistorer
Då kanske man kan göra den första processorn med inbyggd reaktor, kräver ingen ström alls utan levererar istället.
Ps: Trams

Nästa steg blir att tillverka elektronik av partiklar... kan iofs bli lite jobbigt att spräcka loss partiklarna från atomerna men omöjligt är det ju inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Nästa steg blir att tillverka elektronik av partiklar... kan iofs bli lite jobbigt att spräcka loss partiklarna från atomerna men omöjligt är det ju inte...

jo det är det.

men om du menar quarkar så är det den "ultimata" datorn som man kan göra

dvs istället för 000 001 010 100 101 110 111 räkning så räknar den med alla 7 på samma gång..

om du ska bruteforca nått så kan den alla svaren när den startar istället för att prova alla svar om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Jag hatar Ånge.