Permalänk
Medlem

Hjälp med Fallout 3

Glada SweCs, har ett problem, som jag själv inte kan komma underfunn med hur jag ska lösa det.
Har installerat Fallout 3 på datorn, uppdaterat till senaste patchen osv osv.
Den kommer in i spelmenyn, och den kommer till det stadiet att man ska "födas" - för er som har kört det.

Sen, helt utan förvarning låser sig spelet, inte windows. Varken hårddisken eller processorn arbetar ett dugg. Och det märkliga, den låser sig vid olika punkter, inte samma ställe.

Har senaste drivrutiner för grafikkortet, testat en äldre med. Nyaste DirectX och även uppdateringar för windows.

Det märkliga är att det har fungerat tidigare, men tog bort det, och nu installerade jag om det igen, men nu funkar det inte som sagt.

Datorn är den i sign : "PC" - med Win 7 64bit

Hittar inget på google heller, så är "desperat" efter hjälp

Permalänk
Medlem

Första logiska frågan är om spelet är original?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmoth:

Första logiska frågan är om spelet är original?

Ja, det är det.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Har installerat Fallout 3 på datorn, uppdaterat till senaste patchen osv osv.

famlar lite smått, men har du provat att spela utan att patcha det?

du får inga felmeddelanden eller dylikt?
kör du några fler program samtidigt?

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av olof_nord:

famlar lite smått, men har du provat att spela utan att patcha det?

du får inga felmeddelanden eller dylikt?
kör du några fler program samtidigt?

ja, klart jag testat att spela utan att patcha, men samma sak

nej, inga felmeddelanden, det kan hända någon gång "Fallout.exe har slutat att fungera). Väljer sök efter lösning och avsluta, men den hittar inget, har sen länge tagit bort både UAC och även testat att högerklicka och välja kör som administratör. Inget hjälper.

program, det sperlar ingen roll vad jag har igång, har testat med olika, coh starta upp det direkt efter att windows laddat, samma sak.

Permalänk

funkar ljudet som det ska i spelet/menyerna osv?

jag tänker om det kan vara några andra drivrutiner typ ljud, chipset el dylikt

mycket mystiskt problem imo

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av olof_nord:

funkar ljudet som det ska i spelet/menyerna osv?

jag tänker om det kan vara några andra drivrutiner typ ljud, chipset el dylikt

mycket mystiskt problem imo

ljudet fungerar, både i menyerna, i introt i spelet, och även vid födseln, tills den låser sig ...

jo, det är vad jag tycker med.

Permalänk

Kommer inte ihåg källan, men det visade sig att fallout hade problem med 4-kärnig CPU (Intel i5 750) så jag fick ändra följande i "mina dokument\Fallout3\Fallout.ini"
bUseThreadedAI=0 till bUseThreadedAI=1
iNumHWThreads=4 till iNumHWThreads=2 eller iNumHWThreads=1 (2 funkar för mig)

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk

kan va en mod som strular. rekomenderar att du tankar en saved fil från fallout 3 nexus som sätter dej precis utanför vault 101s ståldörr.

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av colafrysen:

Kommer inte ihåg källan, men det visade sig att fallout hade problem med 4-kärnig CPU (Intel i5 750) så jag fick ändra följande i "mina dokument\Fallout3\Fallout.ini"
bUseThreadedAI=0 till bUseThreadedAI=1
iNumHWThreads=4 till iNumHWThreads=2 eller iNumHWThreads=1 (2 funkar för mig)

okej, men det ska jag testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePostalDude2:

kan va en mod som strular. rekomenderar att du tankar en saved fil från fallout 3 nexus som sätter dej precis utanför vault 101s ståldörr.

jo, ska kolla vad jag hittar

Permalänk
Medlem

Så här löste jag problemet :

:::::::HOW TO GET RID OF FREEZES::::::

I have found out how to get rid of the random game freezings. The game works perfectly now.

The game engine has some issues with processors that have more than 2 cores. You can force the game to only use two of them and it will stop the freezing. I haven't had it freeze once since I did this several days ago.

Open up the fallout.ini file in: My Documents\My Games\Fallout3
Find the line:

bUseThreadedAI=0

change it to:

bUseThreadedAI=1

Add another line after it and insert:

iNumHWThreads=2

This will limit the game to 2 cores and prevent the engine bug from causing the game to freeze.

[ALL CREDS TO NICHOLAS HEAD]

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Största problemet i Fallout 3 heter Oblivion motoren, buggar buggar buggar buggar. Har själv spelet + 2 add on pack.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leqher:

Så här löste jag problemet :

:::::::HOW TO GET RID OF FREEZES::::::

I have found out how to get rid of the random game freezings. The game works perfectly now.

The game engine has some issues with processors that have more than 2 cores. You can force the game to only use two of them and it will stop the freezing. I haven't had it freeze once since I did this several days ago.

Open up the fallout.ini file in: My Documents\My Games\Fallout3
Find the line:

bUseThreadedAI=0

change it to:

bUseThreadedAI=1

Add another line after it and insert:

iNumHWThreads=2

This will limit the game to 2 cores and prevent the engine bug from causing the game to freeze.

[ALL CREDS TO NICHOLAS HEAD]

det hjälpte ett litet tag, men sen blev det samma sak igen =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Största problemet i Fallout 3 heter Oblivion motoren, buggar buggar buggar buggar. Har själv spelet + 2 add on pack.

jo, det vet jag, men det fungerade felfritt förra gången ju.