Permalänk
Medlem

Första gången med linux

Tjenare alla glada sweclockare!

Har nu varit en trogen windows snubbe sedan windows 95 så jag har med andra ord suttit med windows i ett riktigt bra tag, och känner att jag vill utforska några andra operativsystem för att se vad dem erbjuder. Jag vet inte så mycket om linux världen bara att många väljer att använda det på sina servrar.

Det enda operativsystemet jag har erfarenhet utav utan windows xp,vista,7 är os x då jag hade en macbook pro för ett tag sedan. Vet inte vilket linux version passar mig bäst? Jag jobbar med photoshop, dreamweaver och en hel del film redigering, samt vill gärna lära mig om datorsäkerhet och nätverk och programering. Vet att det kanske låter som jag vill leka hacker men skall börja plugga igen till hösten så vill ha ett litet försprång.

Sen när det kommer till drivrutiner och så vet jag inte hur det fungerar och så jag har följande komponenter i datorn.
Intel pentium e5300
Corsair 4GB 800Mhz
Gigabyte EP43-UD3l
XFX ATI HD 4670 1GB

Alternativ att jag installerar linux på min bärbara dell latitude e6400
Intel p8400 2.26GHz
3GB ram
Nvidia Quadro 160M

Hoppas att jag har varit utförlig med vad jag är ute efter, annars är det bara att fråga mig här.
//Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

inget av dessa program funkar i linux, men de antar jag du redan vet eftersom google är din vän:
photoshop, dreamweaver

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du till en början provar att installera Linux parallellt med Windows och dualbootar tills du blivit lite mer bekant med Linux och vet vad du kan förvänta dig. När det gäller Photoshop, Dreamweaver och videoredigering, får du nog hålla dig till Windows tills vidare, då inget av dessa finns till Linux. För att lära sig mer om datorsäkerhet, nätverk och programmering är Linux dock ypperligt. Du har inte skrivit vad du har för grafikkort, men så länge du har Nvidia eller Intel så ska det nog gå bra. Du kan i princip välja vilken distribution du vill. Ubuntu, Fedora, Mandriva och min personliga favorit Mint är några av de största distributionerna och någon av dem borde förhoppningsvis falla dig i smaken. Annars finns det fler här: DistroWatch.com: Put the fun back into computing. Use Linux, BSD.

Lycka till!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Oj, snabba svar. Såg att jag glömde skriva grafikkort jag har tyvärr ett ATI radeon kort:/ Är det torrt med drivrutiner där eller? Jo blir nog att köra windows med bildredigeringen och det, men jag tänkte att jag kanske kan installera någon linux variant på min dell laptop? Det är en dell latitude e6400, intel processor 3gb ram och ett nvidia quadro 160M gpu kort? Kanske lämpar sig bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serts:

Oj, snabba svar. Såg att jag glömde skriva grafikkort jag har tyvärr ett ATI radeon kort:/ Är det torrt med drivrutiner där eller? Jo blir nog att köra windows med bildredigeringen och det, men jag tänkte att jag kanske kan installera någon linux variant på min dell laptop? Det är en dell latitude e6400, intel processor 3gb ram och ett nvidia quadro 160M gpu kort? Kanske lämpar sig bättre?

Det är nog inte kört med ett Radeon-kort, men Nvidia hade varit betydligt bättre.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

gimp är som photoshop fast opensource

Permalänk
Medlem

Blir trots allt att köra via laptopen får hoppas att ljudet, nätverket och allt kommer fungera. Nu skall jag bara bestämma mig vilken distribution jag skall välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serts:

Blir trots allt att köra via laptopen får hoppas att ljudet, nätverket och allt kommer fungera. Nu skall jag bara bestämma mig vilken distribution jag skall välja.

Jag rekommenderar Ubuntu (alternativt Linux mint som Ilja skrev). Prova med LiveCD så kan du testa att allt fungerar som det ska.

Visa signatur
Permalänk

Något jag skulle rekommendera dig innan du installerar en skarp version är att köra det virtuellt direkt i Windows så du får en försmak INNAN du börjar bråka med eventuella drivrutinsproblem, några av skillnaderna du märker om du kör på detta sätt är att Linux inte kan utnyttja hela din datorkraft iom att Windows ligger i bakgrunden och bökar plus att grafikdrivrutinerna inte fungerar så bra i 3D ännu.

VirtualBox är ett utmärkt gratis virtualiserings program:
http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.2.0/VirtualBox-3....

Sen kan du ladda ner valfri Linux dist och installera direkt i det utan att ens peta på någon boot sektor eller partition.

Som nybörjar distribution skulle jag nog rekommendera någon av följande
Ubuntu eller någon av dess smaker (Kubuntu, Xubuntu)
OpenSuse
Fedora

Rekommenderar dock främst Ubuntu för jag personligen gillar dess pakethantering som de ärvt av Debian.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

gimp är som photoshop fast opensource

Gimp är mer som Paint än som Photoshop. Kanske lite trolligt svar, men den som verkligen behöver Photoshop kan inte ersätta det med Gimp.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Surfade in nyss och tänkte ladda ner ubuntu 10.4 vad skall jag ta, skrivbordsversion eller avancerad installations cd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serts:

Surfade in nyss och tänkte ladda ner ubuntu 10.4 vad skall jag ta, skrivbordsversion eller avancerad installations cd?

Ta skrivbordsversionen i första hand och om det inte skulle funka, den avancerade i andra hand.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Att jämföra Gimp med Paint är fel, Gimp kan så mycket mer men interfacet är ganska svårt att lära sig. Jag vill påstå att Gimp är en bra ersättare till Photoshop för de flesta.

Bra starthjälp finns på GIMP-skolan | Ubuntu Sverige

Permalänk

Det kan ju vara värt att testa Ubuntu Studio eftersom man för en hel del program som är lämpade för folk som håller på med bild, musik och film.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

Testade installera ubuntu 10.04 advanced idag på laptopen stog så här i slutet utav installationen "Permission denied" Loggfil c\Users\serts\appdata\local\temp\wubi-10.04-rev189.log fungerar det fortfarande eller har jag gjort något fel? Installerade det inne i windows 7 ultimate 32bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serts:

Testade installera ubuntu 10.04 advanced idag på laptopen stog så här i slutet utav installationen "Permission denied" Loggfil c\Users\serts\appdata\local\temp\wubi-10.04-rev189.log fungerar det fortfarande eller har jag gjort något fel? Installerade det inne i windows 7 ultimate 32bit.

Det är nog lugnt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serts:

Testade installera ubuntu 10.04 advanced idag på laptopen stog så här i slutet utav installationen "Permission denied" Loggfil c\Users\serts\appdata\local\temp\wubi-10.04-rev189.log fungerar det fortfarande eller har jag gjort något fel? Installerade det inne i windows 7 ultimate 32bit.

Wubi låter inte bra, hur installerade du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Först brände jag ut ubuntu i windows med imgburn sedan startade jag skivan tog installera i windows och påbörjade installationen sen kom den rutan upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serts:

Först brände jag ut ubuntu i windows med imgburn sedan startade jag skivan tog installera i windows och påbörjade installationen sen kom den rutan upp.

Jag rekommenderar att du installerar "på riktigt" alltså att du stoppar in skivan, stänger av datorn och bootar från skivan. Ta sedan "Prova ubuntu utan att göra ändringar på min dator" så kan du testa att allting fungerar. Därifrån kan du sedan lägga upp en dualboot. (instruktionerna är tydliga, se till att ge Ubuntu ordentligt med plats bara )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Gimp är mer som Paint än som Photoshop. Kanske lite trolligt svar, men den som verkligen behöver Photoshop kan inte ersätta det med Gimp.

Beroende på hur man använder det såklart?

Är man inte särskilt avancerad användare är det ju klart att man klarar sig med GiMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Beroende på hur man använder det såklart?

Är man inte särskilt avancerad användare är det ju klart att man klarar sig med GiMP

Behöver man något mer avancerat så finns Cinepaint. Cinepaint är visserligen optimerad för film och inte för trycksaker.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av Razoz:

Beroende på hur man använder det såklart?

Är man inte särskilt avancerad användare är det ju klart att man klarar sig med GiMP

Jag känner ganska avancerade användare som bara kör på Gimp, det är mest en vanesak och att vissa saker inte alltid fungerar likadant.

Visst, allt som går att göra i Photoshop går inte att göra i Gimp, men det är ju samma sak omvänt också.

Ungefär som att säga "Jag kan inte trycka på precis samma knapp i KDE som i Gnome för att lägga till desktopwidgets".

Permalänk
Medlem

Har nu installerat ubuntu 10.04 på min laptop men hur får jag ner alla drivrutiner till datorn? Hur får jag igång wireless internet ov?

Permalänk
Skrivet av serts:

Har nu installerat ubuntu 10.04 på min laptop men hur får jag ner alla drivrutiner till datorn? Hur får jag igång wireless internet ov?

Allt brukar funka direkt utan att du behöver installera drivisar! Vad har du för trådlöst nätverkskort?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av serts:

Har nu installerat ubuntu 10.04 på min laptop men hur får jag ner alla drivrutiner till datorn? Hur får jag igång wireless internet ov?

Fungerar desktopmiljön?

Om jag inte missminner mig finns "Hardware driver" eller nått sånt under System->Administrations. Där kan du aktivera Nvidia drivrutinerna.

Nätverkskorten brukar som sagt fungera med Ubuntu men om det inte gör det kan du öppna en terminal och skriva "lspci" du kan då se vad du har för nätverkskort och leta på drivrutiner för det.

Många nätverkskort stöds av ndiswrapper.
SourceForge.net: ndiswrapper

Permalänk

Detta är inte ett svar men mer ett konstaterande, skulle tro att du kör ett Broadcom nätverkskort (väldigt vanligt på laptop nätverkskort), kanske hjälper om du kollar efter något som heter BCM**** i lspci

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Skrivet av Fjanterifjant:

kanske hjälper om du kollar efter något som heter BCM**** i lspci

Står nog network controller också.

~$ lspci | grep Network
03:00.0 Network controller: Intel Corporation WiFi Link 100 Series

Permalänk
Medlem

ATI drivrutinerna funkar klockrent i Ubuntu 10.04 för mig. GIMP har väl nästan allt som finns i Photoshop. Det som däremot är värre är video. De programmen är lite bökiga. Jag skulle rekommendera dig att testa Open shot video editor eller Kdenlive till en början. Något av dom borde passa. För bilder och organisering av desamma är digikam helt rätt. Glöm inte heller att installera ubuntu-restricted-extras och medibuntu.

Permalänk
Skrivet av laserlars:

Står nog network controller också.

~$ lspci | grep Network
03:00.0 Network controller: Intel Corporation WiFi Link 100 Series

Ah, Intel chip.
Kolla denna tråd, den kanske hjälper, den är dock för Slackware men principen är dock densamme.
[SOLVED] Intel WiFI Link 100 Series

Skrivet av erni:

ATI drivrutinerna funkar klockrent i Ubuntu 10.04 för mig. GIMP har väl nästan allt som finns i Photoshop. Det som däremot är värre är video. De programmen är lite bökiga. Jag skulle rekommendera dig att testa Open shot video editor eller Kdenlive till en början. Något av dom borde passa. För bilder och organisering av desamma är digikam helt rätt. Glöm inte heller att installera ubuntu-restricted-extras och medibuntu.

ATI drivisar funkar inte alltid klockrent, tro mig Testat ett gäng versioner av Ubuntu och andra distar. Iofs körde jag crossfire då så det kan ju förklara saken men ändock så fungerar det inte alltid klockrent tyvärr, men det är på gång vilket är jäkligt skönt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Jag fick igång nätverkskortet gick in på system --> Administrations harddrive drivers. Nätverkskortet är ett dell wlan 1397 802.11b/g. Försökte få igång backtrack 4 men jag hittar inte nätverkskortet i terminal när jag tar airmon-ng command för att hitta det. Är det något jag gör fel eller stöder inte backtrack 4 mitt nätverkskort?