Permalänk
Medlem

Metaltown 2010

Tänkte skapa en tråd om denna underbara festival!
Är det någon här som ska på den i år?

Officiella Artister:

ARTISTER

Rammstein (GER)
In Flames (S)
Bullet For My Valentine (UK)
Coheed & Cambria (US)
Hellyeah (US)
Soulfly (US)
Amon Amarth (S)
Kreator (GER)
Sabaton (S)
Finntroll (FIN)
Dark Tranquillity (S)
Nile (US)
Brian "Head" Welch (US)
Garcia plays Kyuss (US)
Sodom (GER)
Sonic Syndicate (S)
Hatebreed (US)
Witchery (S)
69 Eyes (FI)
Katatonia (S)
Skindred (UK)
Raunchy (DK)
Dream Evil (S)
Adept (S)
Bleeding Through (US)
Between The Buried And Me (US)
Cynic (US)
Raubtier (S)
Eldrimner (S)
From This Moment (S)
Lednote (S)
Walking With Strangers (S)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt dålig line-up för att kallas "metaltown". Trist.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Vill gärna gå då jag skulle vilja se: In flames, Adept och Sonic Syndicate.
Dock så ska jag jobba så jag har ej tid :/

Ska förövrigt på Adept i Linköping imorgon, det lär bli fett!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Drar antagligen dit enbart för Rammstein.

Ingen längre resa så det blir inte så dyrt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Hatebreed vore ju inte lite nice, men vafan Raubtier? haha! sicket skämt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Klart man ska dit!!!

Permalänk
Medlem

Jupp! Bokade biljetter så snart de släpptes!

Det är ju såklart In Flames och Rammstein som drar mest. Men även Dark Tranquillity och Nile ska bli trevligt

Permalänk
Medlem

Blir både WCR och MT iår, ska bli riktigt nice med rammstein och in flames igen

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

Givetvis skall man dit i år igen, jag och tjejen har det som en liten tradition och åka upp och gå på metaltown samt festa som bara den varje år, men håller med, tråkig line-up, speciellt om man jämför med fjolårets, men tradition är tradition så biljetterna bokades samma vecka dem släpptes så klart

vi ses där !

Visa signatur

M'kay !

Permalänk

Ses i In Flames-moshen XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SheepPowa:

Ses i In Flames-moshen XD

Man moshar inte till In Flames

Moshning överlag är jävligt b

Permalänk
Medlem

"Moshpits" är för whitethrash. Fruktansvärt irriterande att se alla små fjortisar och "spännbögar" som springer runt och stångas.

I övrigt verkar Metaltown väldigt lovande i år, det är inte långt kvar nu.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vill se Children of Bodom :/

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

"Moshpits" är för whitethrash. Fruktansvärt irriterande att se alla små fjortisar och "spännbögar" som springer runt och stångas.

I övrigt verkar Metaltown väldigt lovande i år, det är inte långt kvar nu.

Jag moshar gärna loss till DevilDriver eller Lamb of God, men då ska det moshas på riktigt. Inte hoppa med rumpan först eller vända sig om.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

hatebreed är väl fan det enda bandet i listan som skulle kunna få till en tvättäkta moshpit. tycker alla dagens wall of death-muppar ska kolla in hur det moshades i hardcore-svängen på 90-talet..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vill se Children of Bodom :/

De var där förra året. Överraskande bra med tanke på att de inte är bra alls numera, de spelade alltså en del av de äldre låtarna.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att Hatebreed och In Flames krockar.

För er som inte sett det så har nu iett spelschema lagts upp.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Murer:

De var där förra året. Överraskande bra med tanke på att de inte är bra alls numera, de spelade alltså en del av de äldre låtarna.

Ja, C-O-B och Trivium fick till sig feta moshpits förra året ! Var ju själv med i dom hehe, hela hamnen skakade ju ^^ .

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Kommer även dit! Har vart där '08 och '09, så självklart kommer detta fortsätta!

Permalänk

Rätt okej lista. Rammstein, Amon Amarth, Sabaton, Kreator, Dark Tranquillity och Cynic är alla bra band.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

ingen som ska till sweden rock?

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Kommer även dit! Har vart där '08 och '09, så självklart kommer detta fortsätta!

Highlights från dessa år måste vara Machine Head, Slipknot, Children Of Bodom, Disturbed, Satyricon och In Flames, eller vad säger du?

Visa signatur
Permalänk

Amon Amarth är grymma. Speciellt på Runes to My Memory (ifall ni sett videon så fattar ni, ifall inte, SE DEN).
Finntroll hade jag gärna sett.

Fast alla år det har varit metaltown har det alltid varit sånna där emos som tycker dom är metal (jag vet hur dom är, jag var sån förr ).
Typ: "Woaaw, vi lyssnar på bullet for my valentine/slipknot/etc. men Slayer/Deicide/annat episkt metalband." Vilket gör att jag inte går dit iår. Eller nåt år för den delen :P. hade slayer, amon amarth, alestorm, finntroll, deicide, bloodbath, opeth spelat däremot. Då hade jag gått Pantera också, men det är ju omöjligt.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Ni som åker dit får inte missa Nile som släppte 2009s bästa skiva: Those Whom The Gods Detest - Nile - Spotify

Ett litet tips bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aatslapl:

Ni som åker dit får inte missa Nile som släppte 2009s bästa skiva: Those Whom The Gods Detest - Nile - Spotify

Ett litet tips bara.

Oh! Ska lyssna in den på vägen ner!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om 30min bär det av till Bromma flygplats, destination Göteborg!
Ska bli riktigt kul med metaltown, kul att få se Rammstein även fast det inte är min stil.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

Nu börjar man bli riktigt taggad!

Rammstein!!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Oh! Ska lyssna in den på vägen ner!

Gör så!

Permalänk
Medlem

Och så var man hemkommen från sitt först Metaltown.
Överlag en bra upplevelse, alltid tråkigt när det är regn, samt den där bron är inte rolig att promenera över.

Sonic Syndicate (5.5/10) började hela upplevelsen, och det känns som att de har kommit upp sig lite, och känner sig säkrare på scen än när jag såg dem som förband till Caliban / Soilwork. De gör en helt ok spelning, dock blir det lite långrandigt.

Det var lite extra roligt när man såg vad kameramannen som filmade bassiste (kvinnlig) hade i fokus, tills han märkte att hans bild var på storbilden. Från att filma lår/Rumpa/skrev till att snabbt gå över till basen eller ansiktet....

Vi kollade sedan 2 låtar med Nile, men det var fruktansvärt dåligt ljud, så det hördes inte om alla delar i bandet spelade på samma låtar, så jag såg och hörde alldeles för lite för att yttra mig.

Sedan drog vi oss till Dubliner för lite öl och Fotboll för att återkomma till Sabaton (7/10) som gjorde en gedigen spelning, mycket pyroteknik och bra låtval. Sabaton är ett band som man vet vad man får när man tittar på dem. Har en väldigt hög lägsta nivå. Men även denna spelning drogs ner av att det blåste rejält.

VI går sedan över för att beskåda Rammstein (9/10) som sin vana trogen levererar en grym spelning och framförallt en otroligt bra show. Väldigt mäktigt med den gigantiska flaggan som täckte hela stora scenen i början på första låten.
Lite tråkigt att det är i princip samma set som var i Globen senast, men inget man direkt kan klandra dem för.

Andra dagen började med Holland - Japan på Dubliner, otroligt tråkig match som inte bjöd på någon underhållning. Förutom att jag råkade förolämpa ett sällskap med holländska damer.

Vi beger oss mot området för att beskåda Amon Amart (8/10) som verkligen leverar denna kväll, LG från Entombed hoppar in på Guardians of Asgard. Bra setlista som landar och ger med både tungt och snabbt. Amon Amarth är även ett band som alltid presterar bra.

Sedan följde Dream Evil (4/10) oinspirerat och alldeles för mycket playback, både publikljud och sång.

Soulfly (7/10) överraskade mig rejält och var riktigt riktigt bra live. Kul med gästartister. Och i övrigt låtval samt scennärvaro som höll mig klistrad hela setet, trots att jag näst intill inte hört något än första skivan.
Dock kan man undra var Max och basisten gjort innan då de i första delen av settet var väldigt frånvarande....

Hellyeah (7/10) som jag aldrig hört förut var även dessa en väldigt positiv överraskning, Vinnie Paul är gud på trummor. Synd att det var så lite folk som tittade på detta band. Skön musik som garanterat kommer lyssnas mer på.

Bullet for my valentine (6/10) bjuder på en rätt skön show, dock så blir deras musik alldeles för slätstruken i långa loppet och det blir faktiskt rätt enformigt.

Sedan över till In Flames för att se vad de kan prestera på hemmaplan, men otroligt besviken gav jag upp efter tre låtar. De var riktigt trötta och såg fruktansvärt oinspirerade ut, dåligt låtval präglade även spelningens början. Även det att de överröstades av publiken så att jag knappt hörde något från scenen (trots att jag stod 3-4 meter till vänster om mixerbordet).

Gick då som tur var över till Hatebreed (7/10) där energin sprutade och de levererade en fruktansvärt bra spelning, ett jävla drag. Och något som jag inte lyssnat på tidigare trollband mig igen.

Överlag var Metaltown en positiv upplevelse. Och det kommer garanterat bli fler besök om de levererar bra line-up:s.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Highlights från dessa år måste vara Machine Head, Slipknot, Children Of Bodom, Disturbed, Satyricon och In Flames, eller vad säger du?

Kan väl hålla med om de flesta, förutom Satyricon och Machine Head. Kommer inte ens ihåg att Machine Head var där, du kanske menar Monster Magnet?

Själv så kan jag väl säga att jag gillade In Flames mycket mer 2008 än i år, faktiskt. Ganska ironiskt att Anders har gjort av sig med sina dreads, det trodde man inte.

Dark Tranquillity var dock imponerande i år. Soilwork, Killswitch Engage, Slipknot, Disturbed, Trivium, Opeth, Bring Me The Horizon, Dimmu Borgir och många andra har varit grymt bra genom åren som gått! Och självklart Sabaton med.