Designer skapar stenhårda USB-minnen

Permalänk
Melding Plague

Designer skapar stenhårda USB-minnen

Designern Shu-Chun Hsiao har skapat ett antal USB-minnen där kretsarna skyddas av inget mindre än betong.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*Sätter i minnet i porten* Ojdå, där gick den porten sönder. (Momentet lär inte porten gilla).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jepp, och inte vill man köpa 4GB eller 8GB heller. Eller ska jag uttrycka mig i gram? 4096g och 8192g (för inte var det väl GB?).

Permalänk
Medlem

Låter som en bra grej för oss klantskallar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Jepp, och inte vill man köpa 4GB eller 8GB heller. Eller ska jag uttrycka mig i gram? 4096g och 8192g (för inte var det väl GB?).

Borde det vara, vem skulle köpa ett 64 MB minne idag?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

"Oj då, där tappade jag den med hela mina företagsdeklaration på och den landade på kontakten."

Finns det ett lock i betong till kontakten med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Borde det vara, vem skulle köpa ett 64 MB minne idag?

Jo, men det finns dåligt med 256GB-minnen också. Men du har nog rätt.

Permalänk

Är det armerad betong tro

Permalänk
Medlem

Haha, jag gillar det!
Men som Muppens sa, man lär bryta sönder saker

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

*Sätter i minnet i porten* Ojdå, där gick den porten sönder. (Momentet lär inte porten gilla).

Blir nog att ha en sladd varje gång man ska koppla in den. Men nja, jag tror jag håller mig till de med plasthölje.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Entusiast

Sjukt snyggt och som alla vet så behöver inte sjukt snygga saker vara praktiska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker den ser lite klen ut, bräcker den nog lätt
Sjukt praktiskt för dom som använder den i bygget och råkar tappa den på marken -> överkörd av lyftkran.

Permalänk
Medlem

Hur är betong stöttåligt? Tappar man det och betongen av nån anledning inte smulas sönder, så kommer det minnet att kännas som att falla direkt på betong.
Nackdelar: tungt, ingen stötdämpning, betong går lätt sönder
Fördelar... brevpress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur är betong stöttåligt? Tappar man det och betongen av nån anledning inte smulas sönder, så kommer det minnet att kännas som att falla direkt på betong.
Nackdelar: tungt, ingen stötdämpning, betong går lätt sönder
Fördelar... brevpress?

Fördelar: betong klarar högt tryck och är vattentåligt samt ganska kemikalietåligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Fördelar: betong klarar högt tryck och är vattentåligt samt ganska kemikalietåligt.

Tryck ja, jämnt och fint fördelat över ytan.

Permalänk
Medlem

Fjantig produkt

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Kontakten känns ju fortfarande som något av en weak point. Rent spontant känns det säkrare med en i gummi.

Permalänk

haha, dessa var lite coola, och antar dom skulle gå hem vid landets betongföretag

Permalänk
Medlem

Sätt ett "i" först i namnet så lär de gå åt som smör i solsken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Sätt ett "i" först i namnet så lär de gå åt som smör i solsken...

Kan inte annat än hålla med

Permalänk

iBetong

Talande beskrivning av produkten, om inte annat.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

*Sätter i minnet i porten* Ojdå, där gick den porten sönder. (Momentet lär inte porten gilla).

Tydligen tål USB-portar mer än man skulle tro http://www.sweclockers.com/galleri/4558-overkill-fix-av-usb-wifi-sticka

Skrivet av CompassioN:

iBetong

Talande beskrivning av produkten, om inte annat.

Nja, funktionaliteten är nog lite väl begränsad för att det skulle sälja iaf. Men nu blir jag väldigt sugen på att göra ett chassi i betong!

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

Blir nog skaplig fraktkostnad på 16gb stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muhihihaha:

Blir nog skaplig fraktkostnad på 16gb stickan.

Haha, jo den blir massiv.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Hur är betong stöttåligt? Tappar man det och betongen av nån anledning inte smulas sönder, så kommer det minnet att kännas som att falla direkt på betong.
Nackdelar: tungt, ingen stötdämpning, betong går lätt sönder
Fördelar... brevpress?

Du glömde lägga till "självförsvar" till fördelarna

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ju vara ute och cykla, men använder man inte gummi och andra mjuka material just för att de kan deformeras och på så sätt hjälpa till med att begränsa krafterna som påverkar själva minnet och kretsarna när man tappar det då set blir en inbromsning och inte tvärstopp?

Cool ide dock, gillar den skarpt rent estetiskt om inte annat

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"nu kan man mörda människor med USB minnen" Xd

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

iBetong

Talande beskrivning av produkten, om inte annat.

English, please! iConcrete! haha

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

[QUOTE="hakuni;10124211"]Tydligen tål USB-portar mer än man skulle tro http://www.sweclockers.com/galleri/4558-overkill-fix-av-usb-wifi-sticka

tänkte också på den xD

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nu kan jag ju vara ute och cykla, men använder man inte gummi och andra mjuka material just för att de kan deformeras och på så sätt hjälpa till med att begränsa krafterna som påverkar själva minnet och kretsarna när man tappar det då set blir en inbromsning och inte tvärstopp?

Jepp. Av samma anledning har man ju deformationszoner på bilar nuförtiden. En gammal sketen pansar-Mercedes klarar en krock bättre än de som sitter inuti, vilket kanske inte är att föredra.

Men man vet aldrig, innehållet i betongklossen kanske är välskyddat med gummi eller silikon. Undras om det finns krocktester för USB-minnen?

Visa signatur

5950X, 3090