Hjälp! directx5 att fungera på windows 7.

Permalänk

Hjälp! directx5 att fungera på windows 7.

Hej, det är så här att jag vill spela ett spel som behöver directx5 support att fungera, och tydligen från vad jag har förstått så har windows 7 ingen support alls för det, och min fråga är om det finns något sätt att fixxa detta för windows 7, eller får jag helt enkelt istallera ett nytt OS.

Frågan kanske låter lite dum, men är väll ingen direkt "mästare" på datorer.

All hjälp är uppskattad.

Permalänk
Medlem

Ska väl gå att köra XP virtuellt i Win7 om jag inte minns fel..? Googla på't

Permalänk
Medlem

Annars dra ner VirtualBox och installera Xp.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Ska väl gå att köra XP virtuellt i Win7 om jag inte minns fel..? Googla på't

XP Mode fungerar bara med Windows 7 Professional, Enterprise, eller Ultimate. De flesta med Windows 7 har antagligen Home Premium. Fördelen är att XP licens kommer med, det är alltså en förinstallerad och licenserad Windows XP inbyggd i XP Mode. För t.ex. andra virtuella miljöer som VirtualBox behöver man en XP licens separat.

Permalänk

Testade xp mode~

Man man kunde inte använda sitt grafik-kort och där och med har samma problem som jag hade innan, för man kunde inte installera grafik-drivers.

Permalänk
Medlem

VirtualBox har nog support för OpenGL och DirectX nu, prova det.

Annars har jag fått 3D att fungera hyffsat med VMWare Workstation, men det är tyvärr inte gratis.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Inaktiv

VMWare Player 3 kan fungera, har stöd för DX9 åtminstonde.
Annars som nämnts, Virtualbox som ska ha liknande stöd.