Forskare bygger transistor på atomnivå

Permalänk
Medlem

Det är ett imponerande trick de lyckats med, men det saknar i princip all relevans för tillverkning av moderna processorer. Det sitter över en miljard transistorer på en state-of-the-art-processor. Om man lyckas peta dit en transistor i timmen skulle det ta ungefär 114 000 år att tillverka ett chip. Ja, till och med om man automatiserade processen och satte en per sekund så skulle det ta över 30 år.

Det finns dock en poäng i "bottom up"-approachen. Snart går det inte att krympa komponenterna längre utan man måste utgå direkt från atomer som byggstenar. Det är viktigt att visa att det går att göra, sen får man försöka hitta en tillverkningsmetod som fungerar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fog:

Frågan är dock hur man ska komma förbi problemet med att elektronens exakta position inte kan fastslås, eller de kanske redan har en smart lösning på det?

Jag funderade också på det. Signal-Brusförhållandena i den där kan inte vara särskilt vacker, ledningselektroner bör ju utan problem kunna tunnla igenom de potentialbarriärerna som utgörs av de kringliggande kiselatomerna.

Skrivet av ZAIZAI:

Jo det är ju kul med lite ingenjörsporr. På MC^2 på Chalmers var de duktiga på att bygga "en-elektrons-transistorer", hur stora dessa var kommer jag inte ihåg men små var de.

Googla Coulomb Blockade SET om du vill veta mer! Jag vet inte hur små man har fått dem idag, men jag vet att de inte har lyckats göra "ön" som är inblandad tillräckligt liten för att de ska fungera i rumstemperatur (ön måste vara mindre än 100Å i diameter för att det öht ska vara aktuellt). I forskningen löser man det genom att kyla ner skiten, vanligtvis till några mK :3

Skrivet av JoBu:

Hur små kan man göra transistorer av kisel egentligen? Jag har verkligen svårt att föreställa mig hur dessa sju atomer ska placeras för att fungera som en transistor.. Kan man göra en transistor av fyra atomer? Av en?

Vet du vad en MOSFET är? Annars är steg ett att ta reda på det. Sen har man helt enkelt dopat kisel som drain/source och en metallkanal som gate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av had0c:

jo det är det.

men om du menar quarkar så är det den "ultimata" datorn som man kan göra

dvs istället för 000 001 010 100 101 110 111 räkning så räknar den med alla 7 på samma gång..

om du ska bruteforca nått så kan den alla svaren när den startar istället för att prova alla svar om du förstår vad jag menar

Nu drog du in konceptet för hur en kvantdator skulle fungera. Det jag teoriserade kring var att bygga en elektronisk komponent av partiklar, och sådana kan man ju faktiskt bryta loss från atomer (blir ju dock en jäkla massa icke önskvärda bieffekter). Men att faktiskt bygga nåt med dessa partiklar blir hyfsat omöjligt (så kommer nån forskare säkerligen på hur man gör om några 30 år eller så)

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

This is a huge technological achievement and it is a critical step to demonstrating that it is possible to build the ultimate computer - a quantum computer in silicon.

Jag förstår inte hur detta hjälper oss att komma närmare kvantdatorer? Någon som sitter inne på en förklaring till hur de har tänkt här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Nu drog du in konceptet för hur en kvantdator skulle fungera. Det jag teoriserade kring var att bygga en elektronisk komponent av partiklar, och sådana kan man ju faktiskt bryta loss från atomer (blir ju dock en jäkla massa icke önskvärda bieffekter). Men att faktiskt bygga nåt med dessa partiklar blir hyfsat omöjligt (så kommer nån forskare säkerligen på hur man gör om några 30 år eller så)

jag vet inte vad du menar med det men om du pratar om att klyva atomen så tror jag inte det är många som inte vet vad som händer . som jag skrev tidigare om man vill ha "partiklar" från atomen så är det quarkar och kvantdatorer andra partiklar existerar inte..... eller ja Neutrinoiter etc..

Skrivet av DaLys:

Jag förstår inte hur detta hjälper oss att komma närmare kvantdatorer? Någon som sitter inne på en förklaring till hur de har tänkt här?

Det är inget större genombrott till att komma närmare kvantdatorerna... att ens göra en kvant dator har ju knappast samma tillverkningssätt som att bygga ens en dator atom för atom... kanske mer i ett steg närmare till optimala "normala" datorn så att dom kan börja söka nya sätt att göra datorerna bättre.

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk

Iofs men syftade lite rent överlag. liksom 65Nm är inte utfasat ännu på alla och 32 är på ingång av AMD så att Intel sitter ett par år på 32Nm skulle jag iaf tro.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av had0c:

jag vet inte vad du menar med det men om du pratar om att klyva atomen så tror jag inte det är många som inte vet vad som händer . som jag skrev tidigare om man vill ha "partiklar" från atomen så är det quarkar och kvantdatorer andra partiklar existerar inte..... eller ja Neutrinoiter etc..

Jag är inte exakt säker på vad du vill säga, men att kvarkar skulle vara den enda elementarpartikeln är fel. Du glömde leptoner och bosoner! Elementary particle - Wikipedia, the free encyclopedia

Skrivet av DaLys:

Jag förstår inte hur detta hjälper oss att komma närmare kvantdatorer? Någon som sitter inne på en förklaring till hur de har tänkt här?

Min gissning är att det är en journalist som har citerat snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Iofs men syftade lite rent överlag. liksom 65Nm är inte utfasat ännu på alla och 32 är på ingång av AMD så att Intel sitter ett par år på 32Nm skulle jag iaf tro.

Intel räknar med att släppa 22nm-processorer under nästa år.

22 nanometer - Wikipedia, the free encyclopedia

Eller välj valfri källa härifrån: 22 nm intel 2011 - Google-sökning