Permalänk

Tips på RPG?

Tjena!
Är sugen på nåt riktigt episkt eller mysigt RPG/äventyrsspel. Det behöver väl inte vara särskilt snyggt så länge RP't är bra. Men det är helt klart ett plus. Här kommer en lista på spel som jag älskat så att ni förstår lite vad jag är ute efter:

Baldurs Gate 2
Oblivion
Neverwinter Nights 2
SWKOTOR (båda)
Mass Effect (båda)
Dragon Age + exp

Jag spelar endast på PC.
Finns det några bra lir därute som jag bör känna till? Kom med tips tack!

Permalänk
Hjälpsam

Fallout 3, utspelar sig i en alternativ verklighet, en annorlunda tänkt framtid, där världen är en slags framtidsdröm från 50 talet, som förstörts via kärnvapenkrig.
Drakensang, fantasy som är bra, men inte är lika bra som Dragon Age, men vad är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Deus Ex är ett jag kan rekommendera otroligt starkt. Sjukt bra spel. Tvåan var dock en besvikelse. Längtar som fan till trean.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Diablo 2 Titan Quest är två stycken som jag kommer på just nu

Permalänk
Medlem

The Witcher helt klart

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk

Gött med svar!
Diablo 2 har jag kört. The Witcher, Deus Ex, Titan Quest osv får jag kolla upp lite mer. Just nu tror jag Fallout 3 ska få en chans!
Om någon har mer tips är det bara att skriva på :). Säkert fler än mig som älskar rpg och äventyr och kan ha nytta av den här tråden.

Permalänk
Medlem

Alpha Protocol släpps nästa vecka, nästa spel från Obsidian som gjort NWN 2 och KotOR 2. Tror mycket på det spelet.

Annars om grafiken inte spelar någon roll kan du ju titta på riktiga klassiker. Fallout och fallout 2 hör till det bästa som gjorts i genren. Kan vara lite struliga att få att funka med Win 7/ Vista, men ska gå (särskilt om man köper dem via Good Old games, de ska ha fixat sånt).

Jag skulle även rekommendera dig att leta efter Planescape Torment. Mitt favoritspel någonsin. Manuset, främst dialogen, i det spelet har fortfarande inte överträffats av något. Men det är ganska mycket text att läsa när man spelar, men för ett fan av RPG's är det oftast inte ett stort problem.

Det kan även vara värt att kolla efter Icewind Dale serien. De använder samma motor som Baldur's Gate (vilket även Torment gör), men är lite mer fokuserade på strid. Man får skapa hela sitt party själv. mer taktiska helt enkelt, men fortfarande roliga.

Alla spel jag nämnt ovan gjordes av Black Isle Studios. Många av folket därifrån är nu på Obsidian, så gillade du NWN2 och KotOR 2 är det nog värt att kolla in de här spelen. Expansionen till NWN2 (Mask of the Betrayer) är väl det närmsta något spel har kommit Planescape Torment vad gäller karaktärer och djup, men den är fortfarande inte på samma nivå.

Titan Quest är ett utomordentligt spel om man vill ha lite hack & slash. Riktigt bra karaktärsskapande i det spelet.

Jag gillade varken The Witcher eller Drakensang, men många gör. Tycker manuset i båda var för dåligt, framförallt i Drakensang. The Witcher var bättre, men man fick springa fram och tillbaka hela tiden, vilket tillsammans med ganska dåliga laddtider gjorde det rett frustrerande. Men det kan vara värt att kolla in, många gillar det skarpt.

Du kan även kolla in Gothic-serien. De spelen påminner mer om Oblivion, men är betydligt svårare. jag jar bara spelat Gothic 3, men det var riktigt bra. Jag spelade det bra länge trots att min dator knappt klarade av det, vilket säger en del. Men med alla patcher som finns (varav en del är community-patchar, men där de fått hjälp av utvecklare) ska det flyta på bra. Det är dock nästan ospelbart utan patchar.

Från samma företag finns även Risen. Samma typ av spel som Gothic, men inte lika bra som Gothic 3 i mina ögon. Men gillar man Gothic-spelen är det klart värt att kolla in.

Sista jag kan rekommendera på rak arm är Vampire The Masquerade: Bloodlines. Stämningsfullt som få. Ett av mina personliga favoritspel.

Permalänk
Medlem

Might and Magic 7
En gammal favorit.
Annars skulle jag också rekommendera fallout spelen, varenda en av dem

Permalänk

Morrowind och Neverwinter Nights är trevliga lir.

Permalänk

The Witcher utan tvekan, grymt bra spel

Permalänk
Medlem

Jade Empire kanske kan vara något?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Entusiast

Fallout 3 måste spelas, så det gör du rätt i. Torchlight är ganska kul också om du gillade Diablo 2, storyn är väl ganska svag men det är i princip ett modernt Diablo 2 och mycket kul.

Sen en annan favorit är ju Vampire the Masquerade: Bloodlines, riktigt bra RPG.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Du har kört NWN 2 men inte 1an?, kanske dags för det?

Permalänk

Vampire the Masquerade: Bloodlines. Underbart rollspel. Uppdragen/quests kan lösas på många sätt. Och dialogen i spelet är väldigt, väldigt bra. Beroende på vilken vampyr du spelar som så kan även dialogen ändras avsevärt.

Har själv lirat alla spelen du nämner och fler liknande och det här helt klart i samma kaliber och bättre i vissa avseenden.

En review.
YouTube - Vampire - The Masquerade Bloodlines Review

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Mass Effekt 1 & 2

Permalänk

Sitter just nu och lirar Fallout 3. Riktigt härligt spel alltså!
Tror jag är lvl 8 nu. Kör mycket sneak, lockpick, repair, speech och small guns. Riktigt ond är jag. Dödar gärna civila om tillfället kommer så länge de kan ha något värt att muddra. Kul kul. Fick precis tag i en scooped Magnum. Huvuden rullar ;).

Permalänk
Medlem

Du skriver att du gillar Oblivion, men har du spelat Morrowind? Det är ju många gånger bättre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Jagged Alliance 2 kan man väl säga att det är rollspel men i mer modern tid. Annars finns ju Gothic I och II. Trean är inte så bra programmerat om man nu inte accepterar evigt hackande i spelet. Two Worlds finns, men lite sämre grafik

Skrivet av Nioreh83:

Du skriver att du gillar Oblivion, men har du spelat Morrowind? Det är ju många gånger bättre.

Håller inte med det lilla jag spelade spelet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Du skriver att du gillar Oblivion, men har du spelat Morrowind? Det är ju många gånger bättre.

Nej, inte lirat Morrowind. Har dock inte kvar nån oblivion save. Kan man starta direkt på Morrowin? För det är väl en expansion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Nej, inte lirat Morrowind. Har dock inte kvar nån oblivion save. Kan man starta direkt på Morrowin? För det är väl en expansion?

Nej, Morrowind är spelet innan Oblivion. Det är ett eget spel, kanske det bästa som nånsin gjorts i min mening.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Nej, Morrowind är spelet innan Oblivion. Det är ett eget spel, kanske det bästa som nånsin gjorts i min mening.

Aha ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Var beredd på att gå långa sträckor.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk

Icewind Dale ;D

Visa signatur

[GA-EP35-DS4] [Q6600 2.4GHz] [4096MB] [GeForce GTX 260 896MB] [WD740ADFD 74GB] [Xilence 600W ] [SB 500GB]

Permalänk
Medlem

Räknas Bioshock?
ett otriligt bra spel hur som helst.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Spela Fallout ._: thats about it, fallout in me heart <3

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

fallout 3 (med grafiska moddar som får moderna datorer att gråta en tår) och risen. Jag kommer bli lynchad i och med nästa tips, men jag gillade spelet
The last renmenat. Så otroligt jrpg att jag nästan satte sockervattnet i halsen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Hmm, Outcast kanske. Inte ett RPG utan mer äventyr / action. Men härlig story och otroligt fina landskap och levande miljö med riktigt bra karaktärer(npc's).
Och musiken är det bästa någonsin i spelväg.

EDIT: Nu när ja kollade upp det så har det blivit re-released i April i år tydligen. Uppdaterat för att fungera på senare windows versioner.
Outcast - GOG.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Outcast_(video_game)

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Arcanum bör du spela. Det enda dåliga med spelet är att det har en liten jobbig inledning, och lite trist kartdesign på sina ställen, samt att striderna i realtid inte är något att hänga i granen. (Men som tur är kan man välja turbaserat.)

Arcanum har mängd olika alternativ i dialogerna som kan påverka handlingen i huvuduppdraget och sidouppdragen. Beroende på hur man väljer att skapa sin karaktär så kan också olika attribut påverka handlingarna i spelet. Detta i sin tur gör att det finns mycket mer att upptäcka om man spelar om spelet ett par gånger. Efter ett par omspelningar så tyckte jag det var skoj att köra som en half-ogre med 1 i INT och en massa poäng i STR istället. Dialogerna blir lite annorlunda kan man säga, och striderna busenkla.

Visa signatur
Permalänk

Fallout org spelen, annars är nog mkt nämnt innan som jag kan komma på

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem

När du lirar fallout 3 så följ inte mainquestet allt för hårt, finns hur mycket mer att utforska som helst

Edit: test även fallout 2, riktigt bra