Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mofflan:

Klart jag använder mig av en mixer, det har jag gjort hela tiden. Men problemet med den är att jag får en OTROLIGT hög utsignal ifrån mitt ljudkort ( Asus xonar d2/xdt) om jag ökar basen i ljudkortets EQ, Detta får mids/highs att ge ifrån "knaster" då signalen blir så otroligt hög.

Funderar därmed på att köpa en Nad förförstärkare eller dylikt, då när vi testade med min kompis nad som förförstärkare så blev det inge knaster hur hög bas utsignal vi än hade från datorn.

Vet inte om det finns något annat sätt att fixa det på utom att förstås vrida ner basen i EQn Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag menar en hårdvaru mixer typ yamaha mg102c, mackie 802 VLZ3 eller liknande.

Din plan med NAD förstäkaren är i princip samma sak (more or less) du använder i det fallet NAD förstärkaren som för steg för att få lite ordning på din distade signal från ljudkortet.

Tänk på att det är en klar fördel om du får en balanserad utsignal från din mixer tex mackie 802 VLZ3

Ditt ljudkort är ju bra så det borde gå att få ordning på om du gör som jag beskrev innan.

följande:

1: på ljudkortet: nolla EQ och eventuella effektlägen som tex hall, pop, vocal etc sätt sedan alla volymer på ljudkortet på runt 70% av max (Finns der angivet vart 0 Db ligger så sätt reglagen där)

2: På Steget sätt "volym" kontrollen på max

3: På din mediaspelare (windows mediaplayer, vlc, winamp etc vad du nu använder) Nolla EQ och eventuella effekter.

4: När detta är klart börja på 0 på volymen på mediaspelaren. Höj sakta och försiktigt en bit tills du börjar få lite tryck i systemet.

5: börja nu jobba med EQ antingen i ljudkortets mjukvara eller i mediaspelaren (OBS bara på EN av dem eq på eq är ingen bra lösning) Välj den som har mest olika ställbara frekvenser. Ett tipps ta ner lite på 250HZ, allt under 30Hz kan du fimpa så gott som helt, Skär ner lite vid 2.5KHz och lite vid 4KHz och 12Khz och uppåt låter du gå ner lite som en böj. Detta brukar vara en rätt bra start

Lite ljudteknik 1on1 = Ha som regel att aldrig öka något frekvensområde (om det inte är absolut sista utvägen) Man drar ner de frekvenser man vill ha mindre av, inte öka de man vill ha mer av. Med andra ord vill du ha mer bas så ha bas kvar på 0 Db och sänk mid och high så lågt så att du tycker att det låter bra.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Jag menar en hårdvaru mixer typ yamaha mg102c, mackie 802 VLZ3 eller liknande.

Din plan med NAD förstäkaren är i princip samma sak (more or less) du använder i det fallet NAD förstäkaren som för steg för att få lite ordning på din distade signal från ljukortet.

Tänk på att det är en klar fördel om du får en balanserad utsignal från din mixer tex mackie 802 VLZ3

Ditt ljudkort är ju bra så det borde gå att få ordning på om du gör som jag beskrev innan.

fölljande:

1: på ljudkortet: nolla EQ och eventuella effektlägen som tex hall, pop, vocal etc sätt sedan alla volymer på ljudkortet på runt 70% av max (Finns der angivet vart 0 Db ligger så sätt reglagen där)

2: På Steget sätt "volym" kontrollen på max

3: På din mediaspelare (windows mediaplayer, vlc, winamp etc vad du nu använder) Nolla EQ och eventuella effekter.

4: När detta är klart börja på 0 på volymen på mediaspelaren. Höj sakta och föriktigt en bit tills du börjar få lite tryck i systemet.

5: börja nu jobba med EQ antingen i ljudkortets mjukvara eller i mediaspelaren (OBS bara på EN av dem eq på eq är ingen bra lösning) Välj den som har mest olika ställbara frekvenser. Ett tipps ta ner lite på 250HZ, allt under 30Hz kan du fimpa så gott som helt, Skär ner lite vid 2.5KHz och lite vid 4KHz och 12Khz och uppåt låter du gå ner lite som en böj. Detta brukar vara en rätt bra start

Lite ljudteknik 1on1 = Ha som regel att aldig öka något frekvensområde (om det inte är absolut sissta utvägen) Man drar ner de frekvenser man vill ha mindre av, inte öka de man vill ha mer av. Med andra ord vill du ha mer bas så ha bas kvar på 0 Db och sänk mid och high så lågt så att du tycker att det låter bra.

Låter nästan precis som läraren jag hade när jag läste ljudteknik. ( Vilka minnen man får )

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ant3:

Låter nästan precis som läraren jag hade när jag läste ljudteknik. ( Vilka minnen man får )

hehe jo man har hållit på med detta ett tag nu

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Jag menar en hårdvaru mixer typ yamaha mg102c, mackie 802 VLZ3 eller liknande.

Din plan med NAD förstäkaren är i princip samma sak (more or less) du använder i det fallet NAD förstärkaren som för steg för att få lite ordning på din distade signal från ljudkortet.

Tänk på att det är en klar fördel om du får en balanserad utsignal från din mixer tex mackie 802 VLZ3

Ditt ljudkort är ju bra så det borde gå att få ordning på om du gör som jag beskrev innan.

följande:

1: på ljudkortet: nolla EQ och eventuella effektlägen som tex hall, pop, vocal etc sätt sedan alla volymer på ljudkortet på runt 70% av max (Finns der angivet vart 0 Db ligger så sätt reglagen där)

2: På Steget sätt "volym" kontrollen på max

3: På din mediaspelare (windows mediaplayer, vlc, winamp etc vad du nu använder) Nolla EQ och eventuella effekter.

4: När detta är klart börja på 0 på volymen på mediaspelaren. Höj sakta och försiktigt en bit tills du börjar få lite tryck i systemet.

5: börja nu jobba med EQ antingen i ljudkortets mjukvara eller i mediaspelaren (OBS bara på EN av dem eq på eq är ingen bra lösning) Välj den som har mest olika ställbara frekvenser. Ett tipps ta ner lite på 250HZ, allt under 30Hz kan du fimpa så gott som helt, Skär ner lite vid 2.5KHz och lite vid 4KHz och 12Khz och uppåt låter du gå ner lite som en böj. Detta brukar vara en rätt bra start

Lite ljudteknik 1on1 = Ha som regel att aldrig öka något frekvensområde (om det inte är absolut sista utvägen) Man drar ner de frekvenser man vill ha mindre av, inte öka de man vill ha mer av. Med andra ord vill du ha mer bas så ha bas kvar på 0 Db och sänk mid och high så lågt så att du tycker att det låter bra.

Klart jag har en hårdvaru mixer, har en Phonic AM220. Och självklart kör jag stegen på 100%. Har pillat en hel del med ljudkortets mixer och har fått fram en del schysta inställningar som är sparade. Ska testa lite mer ikväll.

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har du kopplat mixern och på hur många ställen använder du EQ samt boostar du någon/några frekvenser någonstans

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Hur har du kopplat mixern och på hur många ställen använder du EQ samt boostar du någon/några frekvenser någonstans

3,5 plugg från datorn som är y kontakt till 2 rca hanar som går in i mixern, sedan vidare till delningsfiltret som sedan ger signal till alla högtalare.

Kom nu på att jag iof boostar signalen via mixern med och det kan vara det som fuckar signalen.

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Hedersmedlem

troligtvis ett av problemen. Använd inte tape ingången (2 T). Gör som så att du kopplar in dig på de 2 första kanalerna. Du kommer behöva 2 st rca till tele pluggar (kostar ca 15kr st). Dessa kopplar du på följande sätt:

signal left från datorn till line 1 Ch1 (panorera fullt left) och
signal right från datorn till line 2 Ch2 (panorera fullt right)

Detta är ingen optimal lösning (kan vara det iofs det beror på hur bra pan potentiometern är) men då får du tillgång till peak indikeringen på kanalen så ser du om du har in alldeles för hög signal redan till mixern. Du har ju även bara möjligheten att justera gain på dessa 2 så...

Sedan få du skaffa balanserade tele - xlr att köra från main out in på steget som skall diva lådorna. Phonic behagar dessvärre inte meddela vilken wirering dem använder men det bör vara tip ring sleve = 2 3 1 på xlr Förslag på sådan kabel tex

Tar exempel från ljudia även om dem kanske inte är hetast i världen på kablar Men tänkte i och med att minnst 1 av dina steg kommer därifrån så kanske du redan är kund hos dem

Adapter Teleplugg 6.3-RCA - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning 2st

Kabel DAP FL-04/1.5 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning 2st

är du lite händig och vill löda själv så skall det alltså se ut såhär http://pws.prserv.net/SGhome/gndtss/dwg/xlrtrs.gif

Kom sedan ihåg inte mer än 0DB någons stans på vägen inga dubbla eller trippla EQ samt börja på 0 och höj försiktigt från mediaspelaren. OBS håll även volymen nere på master fadern på mixern tills du ser att signalen inte peakar på kanalerna höj den också försiktigt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

troligtvis ett av problemen. Använd inte tape ingången (2 T). Gör som så att du kopplar in dig på de 2 första kanalerna. Du kommer behöva 2 st rca till tele pluggar (kostar ca 15kr st). Dessa kopplar du på följande sätt:

signal left från datorn till line 1 Ch1 (panorera fullt left) och
signal right från datorn till line 2 Ch2 (panorera fullt right)

Detta är ingen optimal lösning (kan vara det iofs det beror på hur bra pan potentiometern är) men då får du tillgång till peak indikeringen på kanalen så ser du om du har in alldeles för hög signal redan till mixern. Du har ju även bara möjligheten att justera gain på dessa 2 så...

Sedan få du skaffa balanserade tele - xlr att köra från main out in på steget som skall diva lådorna. Phonic behagar dessvärre inte meddela vilken wirering dem använder men det bör vara tip ring sleve = 2 3 1 på xlr Förslag på sådan kabel tex

Tar exempel från ljudia även om dem kanske inte är hetast i världen på kablar Men tänkte i och med att minnst 1 av dina steg kommer därifrån så kanske du redan är kund hos dem

Adapter Teleplugg 6.3-RCA - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning 2st

Kabel DAP FL-04/1.5 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning 2st

är du lite händig och vill löda själv så skall det alltså se ut såhär http://pws.prserv.net/SGhome/gndtss/dwg/xlrtrs.gif

Kom sedan ihåg inte mer än 0DB någons stans på vägen inga dubbla eller trippla EQ samt börja på 0 och höj försiktigt från mediaspelaren. OBS håll även volymen nere på master fadern på mixern tills du ser att signalen inte peakar på kanalerna höj den också försiktigt

"troligtvis ett av problemen. Använd inte tape ingången (2 T). Gör som så att du kopplar in dig på de 2 första kanalerna. Du kommer behöva 2 st rca till tele pluggar (kostar ca 15kr st). Dessa kopplar du på följande sätt:

signal left från datorn till line 1 Ch1 (panorera fullt left) och
signal right från datorn till line 2 Ch2 (panorera fullt right) "

Exakt så har jag kopplat nu, och det har jag haft hela tiden. Sen kör jag 2 tele till delningsfiltret´s kanal 1 och 2.
Sedan går det ut med tele kontakter från delningsfiltret till stegen

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Skrivet av mofflan:

"troligtvis ett av problemen. Använd inte tape ingången (2 T). Gör som så att du kopplar in dig på de 2 första kanalerna. Du kommer behöva 2 st rca till tele pluggar (kostar ca 15kr st). Dessa kopplar du på följande sätt:

signal left från datorn till line 1 Ch1 (panorera fullt left) och
signal right från datorn till line 2 Ch2 (panorera fullt right) "

Exakt så har jag kopplat nu, och det har jag haft hela tiden. Sen kör jag 2 tele till delningsfiltret´s kanal 1 och 2.
Sedan går det ut med tele kontakter från delningsfiltret till stegen

Nu hänger jag inte med. Först skriver du att du kör med rca in i mixerbordet, sen att du kör med tele, så som MichaSWE beskriver det. Vad menar du?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Jo och sedan så kommer den viktigaste biten. Det skall vara balanserad kabel mellan mixern och slutsteget Fast om du envisas med att inte följa resten av mina rekommendationer (1 steg i stereo, ingen alto, ingen Bi-amp, parallellkopplade lådor etc etc så som jag skrivit tidigare) så spelar det ingen roll.

Btw du ha inte cd boost lr phase på på alto filtret hoppas jag?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd

ofan damn vilken sterio vars är mixern då

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Helt galna högtalare ju...