Vilka högtalare till datorn?!

Permalänk
Medlem

Vilka högtalare till datorn?!

Tjo!
Ska antagligen skaffa nytt ljudsystem och ljudkort till datorn. För tillfället kör jag på moderkortets inbyggda ljudkort och ett par Logitech Z-4 2.1 högtalare. Då jag har tröttnat på att det inte är någon direkt kräm i dessa, har jag beslutat mig för att köpa nytt!

Då jag är Logitech fag, funderar jag på deras feting 5.1 system, Z-5500 (Komplett.se - Logitech Z-5500 Högtalare, THX,DTS,). Detta är dock bara en tanke. Kom med förslag! Vill ha prisvärda grejer under 4000, men ändå med bra tryck i!

Eftersom jag för tillfället kör med moderkortets inbyggda ljudkort så innebär nog vilket ljudkort som helst en förbättring, men funderar på Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Gamer (Komplett.se - Creative SB X-Fi XtremeGamer). Även detta bara en tanke, så kom med förslag! Får inte kosta över 1000 kr.

Ljudsystemet ska bara vara inkopplat till min dator, där de ska användas för att lyssna på musik på hög volym och spela spel.

Tack för hjälpen på förhand

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Sitter själv med Logiteck Z-5500 och är det tryck du är ute efter kommer du inte bli besviken. Jag spelar via ett inbyggt Realtek HD ljudkort och märker knappt någon skillnad.

Men 4000:- geez, jag fick mitt i butik för 3200:-
Kolla prisjak nästa gång Logitech Z-5500 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om MP3- & datorhögtalare

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk

Räcker inte 2.1 för musik ? eller tänkte du köra musik med stöd för 5.1 ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

Räcker inte 2.1 för musik ? eller tänkte du köra musik med stöd för 5.1 ?

Missade du att han ville spela med det också?
Lite svårt att höra vad som händer bakom ryggen med ett 2.1 system.

Edit:
För övrigt gör hur bra som helst att spela musik i 5.1 med Dolby Digital

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av SirLagsalot:

Missade du att han ville spela med det också?
Lite svårt att höra vad som händer bakom ryggen med ett 2.1 system.

Edit:
För övrigt gör hur bra som helst att spela musik i 5.1 med Dolby Digital

Jaha trodde inte det fanns så många spel som stödjer 5.1

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

Jaha trodde inte det fanns så många spel som stödjer 5.1

Det har utvecklats en del sen CS

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Haha, jo spelar en hel del, och har saknat att kunna höra vad som försiggår bakom mig med mitt 2.1 jag har nu
Och nej, jag hade inte tänkt betala 4k för det, funderar på PC city, kostar ca 3350 där. Finns billigare på Pixmania, men vet inte om jag vågar lite på dem...

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Det har utvecklats en del sen CS

Jo, det finns en hel del nu för tiden Och jag kör mest "moderna" spel, så jag har nog nytta av 5.1

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Skrivet av SirLagsalot:

Det har utvecklats en del sen CS

hahaha jo det har det säkert

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av folmeroN:

Tjo!
Ska antagligen skaffa nytt ljudsystem och ljudkort till datorn. För tillfället kör jag på moderkortets inbyggda ljudkort och ett par Logitech Z-4 2.1 högtalare. Då jag har tröttnat på att det inte är någon direkt kräm i dessa, har jag beslutat mig för att köpa nytt!

Då jag är Logitech fag, funderar jag på deras feting 5.1 system, Z-5500 (Komplett.se - Logitech Z-5500 Högtalare, THX,DTS,). Detta är dock bara en tanke. Kom med förslag! Vill ha prisvärda grejer under 4000, men ändå med bra tryck i!

Eftersom jag för tillfället kör med moderkortets inbyggda ljudkort så innebär nog vilket ljudkort som helst en förbättring, men funderar på Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Gamer (Komplett.se - Creative SB X-Fi XtremeGamer). Även detta bara en tanke, så kom med förslag! Får inte kosta över 1000 kr.

Ljudsystemet ska bara vara inkopplat till min dator, där de ska användas för att lyssna på musik på hög volym och spela spel.

Tack för hjälpen på förhand

ifall du ska köra med spdif till z5500 så skickas ju ljudet digitalt - gör ljudkortet någon skillnad då? Vet faktiskt inte, jag har fått för mig att det är sak samma då.

Fast antagligen gör det väl enorm skillnad, för när jag plockat ner mitt z5500 och sedan bytt till x-fi xtrememusic så hör jag enooorm skillnad med mina 2.1 högtalare och headsetet. Allting är bättre med ett bra ljudkort, till och med dålig musik

Permalänk
Medlem

Logitech z4i har haft de i ett par år nu men funkar än !

Permalänk
Medlem

kan säga såhär jag har z5500 det är sjukt tryck får nästan aldrig tillfälle att maxa. måste bara säga att maxar man dom i flera timmar så stänger dem av sig på grund av värme problem går att lösa med att ha en fläkt som blåser bak på basen. alltså som blåser på flänsarna till slutsteget som sitter i.

Permalänk
Medlem

Jo då, mine Z-4 funkar fortfarande relativt bra, men vill ha något med lite mer kräm i
Är väldigt n0ob vad gäller ljud, men vad jag vet så ska väll ljudkort spela ganska stor roll?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

kan säga såhär jag har z5500 det är sjukt tryck får nästan aldrig tillfälle att maxa. måste bara säga att maxar man dom i flera timmar så stänger dem av sig på grund av värme problem går att lösa med att ha en fläkt som blåser bak på basen. alltså som blåser på flänsarna till slutsteget som sitter i.

Hm, tack för infon Dock tror jag inte detta blir något problem för mig:P Man maxar inte direkt när man gamar, och vad gäller musik så ska jag inte direkt ha några rave-partyn i mitt datarum, så ha dem på max timmar i sträck behöver jag nog inte;)

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Hedersmedlem

Sanningen är väl den att du komnmer inte att få bättre ljud med Z5500, dock högre.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Sanningen är väl den att du komnmer inte att få bättre ljud med Z5500, dock högre.

Precis, det är mest fjortis-dunkdunk ljud. Bas alltså. Är inte så insatt på andra alternativ, men det finns definitivt bättre ljud för pengarna där ute. Om du nu inte vill ha en fet, släpig bas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis, det är mest fjortis-dunkdunk ljud. Bas alltså. Är inte så insatt på andra alternativ, men det finns definitivt bättre ljud för pengarna där ute. Om du nu inte vill ha en fet, släpig bas.

Tycker väldigt mycket om att lyssna på house-musik, och är det rätt mycket basen som är grejen. Så jo, lite vanlig, hederlig fjortisdunk är precis vad jag vill ha

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

basen är bra och den klarar både snabb och långsam bas. lite lite kräm i slutsteget (brukar ligga på max)
fråga en hi-fi firma du får inte bättre 5.1 för den pengen!

Permalänk

mje, förstår inte varför folk klagar så mkt, visst det är en fet bas, men inget större fel på satelliter o mellanregistret för musik imo.
jag sitter med Z-5500 köpte för 3,2K på webhallen tror jag oO
Dock ska du se till så att strömmen verkligen inte är påslagen när du sätter i högtalarna i basen/förstärkaren, för då kan dom klicka fel och paja.
Har också creative fatality och det är fint fint med optiskt ljud, inget större att klaga på med dem, förutom då att de är lite dyra för en student, samt att min center är lite knepig, fast det är för att jag tappat den antal gånger ;P

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Ljudet i Z-5500 är verkligen toppen. Jag driver dessa via optisk kabel. Enda och avgörande nackdelen är dess standardfel i form av nätbrum...

När du skall sova kan du höra ett brummande ifrån lådan även om kontrollern är avstängd.
Ringtransformatorn ligger och brummar emot trälådan. Jag har haft felet och fått rubbet utbytt, bara för att få tillbaka felet igen. Jag har läst mängder av trådar om detta problem men ingen har löst det (förutom jag ). Jag löste problemet genom att skruva ur transformatorn och lägga ljudisolerande skumplast mellan låda och trafo.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Ljudet i Z-5500 är verkligen toppen. Jag driver dessa via optisk kabel. Enda och avgörande nackdelen är dess standardfel i form av nätbrum...

När du skall sova kan du höra ett brummande ifrån lådan även om kontrollern är avstängd.
Ringtransformatorn ligger och brummar emot trälådan. Jag har haft felet och fått rubbet utbytt, bara för att få tillbaka felet igen. Jag har läst mängder av trådar om detta problem men ingen har löst det (förutom jag ). Jag löste problemet genom att skruva ur transformatorn och lägga ljudisolerande skumplast mellan låda och trafo.

Jag kör samma med optisk kabel och har inget brummande alls från lådan.. du kanske borde skicka tillbaka dit system igen? Mvh tyrenberg

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Finns ju: Edifier S550 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om MP3- & datorhögtalare
som jag tror ska ha lite bättre ljud men inte lika mycket effekt om du nu måste spela väldigt högt.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Jag kör samma med optisk kabel och har inget brummande alls från lådan.. du kanske borde skicka tillbaka dit system igen? Mvh tyrenberg

Kanske missförstod du mig. Jag har inget högtalarbrum utan ett mekaniskt brum från lådan.
Om du stänger av på kontrollern men har strömbrytaren på och sedan lägger örat på lådan så hör du säkert ett svagt brum. Det är detta svaga brum som i vissa lådor vuxit så det hörs på flera meters avstånd.

P.S. En fördel med Logitechs support är att de vill inte ha systemet returnerat vid RMA-utbyte.
Man får behålla de dåliga och de bra delarna så nu har jag 5 extra sattelliter och reserv baslåda (numera brumfri). Den gamla trasiga kontrollenheten är skrotad. Efter att jag monterat om transformatorerna är numera båda lådorna fria från brum.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Kanske missförstod du mig. Jag har inget högtalarbrum utan ett mekaniskt brum från lådan.
Om du stänger av på kontrollern men har strömbrytaren på och sedan lägger örat på lådan så hör du säkert ett svagt brum. Det är detta svaga brum som i vissa lådor vuxit så det hörs på flera meters avstånd.

P.S. En fördel med Logitechs support är att de vill inte ha systemet returnerat vid RMA-utbyte.
Man får behålla de dåliga och de bra delarna så nu har jag 5 extra sattelliter och reserv baslåda (numera brumfri). Den gamla trasiga kontrollenheten är skrotad. Efter att jag monterat om transformatorerna är numera båda lådorna fria från brum.

nej förstod att det var mekaniskt, visste inte att det växte dock, haft mitt i 6 månader och hör ingenting förutom som du sa, om jag bokstavligen talat lägger örat mot lådan.
Hehe nice för dig, du har jag inget att utbyta allt funkar fint fint, ny center ska dock inköpas för att få lite finare ljud

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av folmeroN:

Tjo!
Ska antagligen skaffa nytt ljudsystem och ljudkort till datorn. För tillfället kör jag på moderkortets inbyggda ljudkort och ett par Logitech Z-4 2.1 högtalare. Då jag har tröttnat på att det inte är någon direkt kräm i dessa, har jag beslutat mig för att köpa nytt!

Då jag är Logitech fag, funderar jag på deras feting 5.1 system, Z-5500 (Komplett.se - Logitech Z-5500 Högtalare, THX,DTS,). Detta är dock bara en tanke. Kom med förslag! Vill ha prisvärda grejer under 4000, men ändå med bra tryck i!

Eftersom jag för tillfället kör med moderkortets inbyggda ljudkort så innebär nog vilket ljudkort som helst en förbättring, men funderar på Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Gamer (Komplett.se - Creative SB X-Fi XtremeGamer). Även detta bara en tanke, så kom med förslag! Får inte kosta över 1000 kr.

Ljudsystemet ska bara vara inkopplat till min dator, där de ska användas för att lyssna på musik på hög volym och spela spel.

Tack för hjälpen på förhand

Jag köpte Z-5500 i onsdags o kan inte säga mer än att jag är jäävligt nöjd!
Hade Z-4 tidigare.. Går inte ens jämföra! Har inte ens hunnit sett film med dom än. Bara spelat musik än så länge.. Men nice är dom!

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och alla tips Verkar som om de flesta är väldigt nöjda med sitt z-5500 system. Blir helt klart ett inköp efter nästa lön
Tack för hjälpen!

/folmeroN

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black