Skillnader mellan AMDs quadprocessorer?

Permalänk
Medlem

Skillnader mellan AMDs quadprocessorer?

Hej

Ursäkta om jag ställer en onödig fråga men jag hittar ingenting om vad skillnaden är mellan AMDs quadprocessorer.

Jag beställde en AMD Phenom2 x4 630 2,8Ghz AM3 till min äldsta dotter förra vecka och nu håller jag på att sätta ihop ett paket med en AMD Phenom2 X4 925 2,8Ghz, AM3 till min yngsta.

Är skillnaden stor i prestanda mellan dessa två??

Min yngsta lirar lite mer spel (wow mm) medans den stora kör mycket fotoredigering och Sims2-3.

Jag sparar gärna in dom 3-400:- som 925:an kostar mot 630:an men inte om prestandaskillnaden är märkbar.

Permalänk
Medlem

Är inte 630 en AMD Athlon II? Och i så fall har den mycket mindre cache.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem

Javisst är det så. Det är en Athlon...då har jag ju svaret där. Hur kunde jag missa det!. Tack så mycket. Då bygger jag nästa dator på en 925:a

Permalänk
Medlem

Men Athlon II = Phenom II utan L3 cache. Så själva kärnorna är inte alls långsammare i Athlonen, frågan är hur mycket ditt favoritprogram gillar cache.

Permalänk
Medlem

Favoriterna är framförallt Wow och så gillar hon att kolla på anime (videoprogram). Framför allt är datorn till för olika typer av onlinespel.

Permalänk
Skrivet av waconda:

Favoriterna är framförallt Wow och så gillar hon att kolla på anime (videoprogram). Framför allt är datorn till för olika typer av onlinespel.

För WoW är väl inte en Athlon x4 optimal kanske. WoW är ju förtjust i mycket cache och höga frekvenser och har ett dåligt flerkärnsstöd. Huvuddelen av spelet körs på en tråd, grafikrelaterat läggs på en och i övrigt är det bara lite ströjobb som läggs på andra kärnor (om det finns mer än två). Men nyare spel tenderar att ha ett bättre flerkänsstöd, så där funkar den bättre (även om en Phenom II är att föredra i spelsammanhang rent allmänt, pga större cache).

Visa signatur

~Pelle~