Börja motionsåka cross, träningstips ?

Permalänk
Medlem

Börja motionsåka cross, träningstips ?

Skaffade cross förra året som jag skrämde lite barn och retade bönder med ibland, nu när jag bor mer centralt är detta inget alternativ dock, så i helgen testade jag för första gången att köra på en riktig bana, har skaffat biltemas skyddsväst och knäskydd, glömde dock kängorna hemma så jag körde i lågskor

Nu till problemet, en fruktansvärd träningsvärk i muskler jag inte trodde fanns, lätt det jobbigaste jag testat på någonsin att åka bana men ändå fruktansvärt kul.

Men för att kunna gå osv efter följande körningar hade jag velat ha era tips på träning som ger mer uthållighet på bana och gör att jag får mer ut av körningen.

Har funderat på handtränare (såna man klämmer på) för att träna upp underarmarna och handstyrka/uthållighet, samt lite knäböj med skivstång för att träna upp "sitta på huk på hojjen-musklerna"

Andra tips tages välkommet emot !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan det inte bara vara smart att köra så mycket som möjligt för att det är kul sen lära sig att stretcha de muskler som man tränar?

Permalänk
Medlem

+1
och se för helvete till att använda ordentliga skor, fotpinnarna kan ge upphov till riktigt feta köttsår om du råkar halka...

Permalänk
Medlem

Jo, ska fixa rediga cross-stövlar hade jag tänkt, börjar med rejäla läderkängor så länge, men även för att skydda för ev stukningar/fotledsfrakturer

Tänkte mer på träning för att kunna köra bättre och med mindre skaderisk, efter 10 varv i nuläget är ja så trött jag jag i stort sett tappar styret, lite tråkigt

Men vi får se hur det blir nästa gång

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag har känt av när jag kör cross är det i princip som du säger. Det är mycket underarmar. Det är också ofta jag får träningsvärk i låren om man kör mycket gupp och åker fort. Men det var kanske det du menade med "sitta på huk på hojjen-muskler"? Armar och ben är ju klart i fokus.

Permalänk
Medlem

Kände mig helt slut i armarna men träningsverken i framsidan låren två dagar efter fick mig o tro att jag skulle tappa benen när jag gick typ.. hehe

Men sjukt go och samtidigt rolig träning iaf.

Har kört med "handtränare" (så man klämmer ihop med handen, två handtag o fjäder) 150 reps igår, tänkte köra 200 och sen kanske 300 per dag så jag får lite ork i underarmarna, känner att det skulle ge mycket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kör 20min+2 varv som de flesta svenska tävlingar är. Det känns:).
När jag körde som mest (2 träningar, samt minst 1 tävling i veckan) så körde jag endast cross och löpträning, inget annat.
Mjölksyra etc i underarmar försvinner mer och mer med tiden.

Permalänk
Medlem

Använd bara kopplingen vid nerväxling, det sparar mina armar iaf.

Permalänk
Medlem

Koppling ?

Använder jag mest vid start och stopp, eller vid väldigt svåra partier där jag behöver köra redigt sakta... Har fått höra att man ska kunna crossväxla både upp och ner utan några problem, vilket gör saker mycket enklare..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vilken crossbana låter dig köra i lågskor och biltemas skydd?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med Biltemas skydd ? Vet flera som kör i dessa på flertalet stora banor utan problem..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ut och springa både för att bygga lite benmuskler och kondition, eftersom det är ganska konditionskrävande också.
Om du inte orkar "träna på crossen", alltså köra ett par varv vila osv, så kan du ju gå till ett gym och träna upp dig lite?

Permalänk
Medlem

Hatar o springa, därav cross istället Benmuskler har jag . . .

Har däremot kört hårt med att träna underarmarna med en såndär sak man klämmer på, gjorde 3*60 reps på varje hand igår, seriös mjölksyreträning ! Det i kombination med lite flexiblare handskar gör nog sitt till för att göra körningen behagligare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.