FurMark stabil, spel kraschar

Permalänk

FurMark stabil, spel kraschar

Finns det något mer pålitligt än FurMark för att testa överklockning av grafikkort? Försöker klocka mitt GTX275 och det är stabilt i timmar i FurMark (Stability test, 640x480, no MSAA, no post processing). Kan gå ganska högt: core 763, shader 1640, mem 1275 utan artifakter eller krascher. Klarar även benchmark i World in Conflict utan problem men spelet hackar och jag får i vissa lägen kraftiga artefakter (terrängen blir 2D och lägger sig mitt i bild bl a. CoD World at War fryser med jämna mellanrum i några sekunder. Har även provat backa 20-50Hz från ovanstående med samma resultat. Inga tempproblem, GPU aldrig över 78c.

Några tips?

Permalänk

Problemen med spelan kanske inte beror på överklockningen? Om det skulle vara så, har jag ingen aning om vad felet kan vara. Bara prova det vanliga: uppdatera drivrutiner, uppdatera spelet osv.

Annars kan du prova att underklocka det också. Krånglar spelen fortfarande är det förmodligen inte överklockningen som ställer till det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

furmark är i första hand ett program för att ha kontroll på värmen på ditt kort, inte för stabilitet!

Pröva OCCT eller det inbyggda stressprogrammet i MSI afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

furmark är i första hand ett program för att ha kontroll på värmen på ditt kort, inte för stabilitet!

Pröva OCCT eller det inbyggda stressprogrammet i MSI afterburner.

EDIT: När du väl hittat en klock som verkar stabil, kör 3dmark06, krashar om det inte är stabilt

Permalänk
Avstängd

Furmark är inte bra för att testa stabilitet, snarare värme. För att testa stabilitet skaffa crysis och crysisbench. Eller loopa massa 3dmark runs.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)