Nvidia avvecklar Geforce GTX 470

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

.Du kanske kan göra oss alla en tjänst och komma med något kosntruktivt i nästa inlägg. Läs gärna på innan också, så blir alla gladare.

Ok konstruktivt. Har köpt ATI kort tidigare då jag gick på myten pris prestanda. Det som då hände var att jag kunde spela spel i högre fps men så fort jag la till lite ögongodis så gick det inte att spela dem alls för de hackade sönder. Tänkte o fan det kanske går bättre med dubbelmackor med 2 gpuer etc. Köpte det men drivrutinerna var inte optimerade för det vilket ledde till att spelen använde 1 gpu och gick lika långsamt som korten innan, märk att då gick jag fortfarande på myten pris prestanda....

Gick och köpte mig en 280gtx ---- > problem solved (kostade mkt på den tiden, var inte kortet som kanske hade högsta prisprestanda ratio men nog var den den högst presterade kortet. Sli:ade datorn och var supernöjd.

Samma diskussion håller på och sker i denna tråd samt i andra Seckl trådar man jämför pris/prestanda sen när det kommer till tester visar det sig att slår man på ögongodis så skiter det sig (tex tesselering, physX).

Missförstå mig inte nu, har man en strikt budget/kassa kanske man kan nöja sig med mindre ögongodis och gå på prisprestanda ratios när man ska göra sina köp. Vill man som jag kunna maxxa allt i ett spel och fortfarande kunna spela det så går man på prestanda. Dubbelmacka kommer jag alldrig mer köpa så det enda som finns idag som knäcker alla andra single gpu:er är 480 gtx, vilket jag också har köpt.

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Skrivet av krawl72:

Ok konstruktivt. Har köpt ATI kort tidigare då jag gick på myten pris prestanda. Det som då hände var att jag kunde spela spel i högre fps men så fort jag la till lite ögongodis så gick det inte att spela dem alls för de hackade sönder. Tänkte o fan det kanske går bättre med dubbelmackor med 2 gpuer etc. Köpte det men drivrutinerna var inte optimerade för det vilket ledde till att spelen använde 1 gpu och gick lika långsamt som korten innan, märk att då gick jag fortfarande på myten pris prestanda....

Gick och köpte mig en 280gtx ---- > problem solved (kostade mkt på den tiden, var inte kortet som kanske hade högsta prisprestanda ratio men nog var den den högst presterade kortet. Sli:ade datorn och var supernöjd.

Samma diskussion håller på och sker i denna tråd samt i andra Seckl trådar man jämför pris/prestanda sen när det kommer till tester visar det sig att slår man på ögongodis så skiter det sig (tex tesselering, physX).

Missförstå mig inte nu, har man en strikt budget/kassa kanske man kan nöja sig med mindre ögongodis och gå på prisprestanda ratios när man ska göra sina köp. Vill man som jag kunna maxxa allt i ett spel och fortfarande kunna spela det så går man på prestanda. Dubbelmacka kommer jag alldrig mer köpa så det enda som finns idag som knäcker alla andra single gpu:er är 480 gtx, vilket jag också har köpt.

Håller faktiskt med och det är också anledningen till att jag ska göra mig av med mitt 5970 och köpa ett 480 snarast möjligt. Om priset inte är ett hål i vägen så att säga så är det nog nVidia som gäller FÖR TILLFÄLLET, dock så är det ju en smak sak och jag gillar inte att alla ATI kort är röda

Permalänk

Asheileon,
lite nyfiken varför du ska göra dig av med 5970an,
många på det här forumet verkar lovorda den,
exakt vad är det du inte är nöjd med?
Det finns en del videos uter på nätet (ifs svårt att avgöra) som jag tycker pekar på
Microstuttering, är det något du märkt av?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Skrivet av pierretox:

Asheileon,
lite nyfiken varför du ska göra dig av med 5970an,
många på det här forumet verkar lovorda den,
exakt vad är det du inte är nöjd med?
Det finns en del videos uter på nätet (ifs svårt att avgöra) som jag tycker pekar på
Microstuttering, är det något du märkt av?

Citera nästa gång, tack
Jag har inget så där direkt att klaga på med 5970, kört den med vatten, luft och OC'at lite. Men det jag är lite så där på är att den är ett kort som verkligen glänser på stora upplösningar och då jag aldrig någonsin kommer köra mer än en skärm i spel så tycker jag inte att jag har användning för den. När det kommer till prestandan så är jag så nöjd man kan bli, och att 5970's stock kylning är högljud är bara strunt.
Så varför vill jag byta mot 480, jo jag gillar inte ATI drivers(fick ominstallera hela OS'et första gången) och jag är less på "microstuttering" vilket jag var tvungen att google men ja det har hänt mig, men den största anledningen är att jag vill ha ett single gpu vga med bra stöd för physx.... as simple as that

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Problemet är nog att det inte var mig han tjafsade med hur som helst så har jag haft problem med mitt 5970 från början inget större igentligen bara driverproblem, fortfarande ett riktigt monster kort lite svag vid tesselering som märktes av i metro 2033 men det är nog inte mycket som kan maxa det spelet utan lite lagg

OOps, läste slsrvigt .-)

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Nu har tråden spårat ut en del...

Om om vi går vidare på spekulationer.
Om det är mot dementin från Nvidia trots allt, att de ändå lägger ned nuvarande formen av Fermin (470/480) grafikkorten inom kort, lär det stå dem rätt dyrt kostnadsmässigt med att skrota en produkt på tidigt stadium innan utvecklings och produktionskostnaden är hemtagen. Nu är det så att Nvidia är knappast fattiga idag utan de har ekonomiska marginaler att luta sig emot i fall det blir en felinvestering i någon produkt.

Spekulation nummer 2.
Det kan kanske vara även så att Nvidia på något sätt har fått vetskapen om av AMD/ATi har nyheter på gång på grafikkortssidan till hösten/inför vintern, vilket har dem att inse att nuvarande seriens grafikkort duger inte längre i sitt nuvarande utförande utan att befintliga grafikkort omarbetas på ett flertalet punkter innan de kommer ut i handeln med nya beteckningar.

Även tankar kan riktas mot t.ex. olika myndigheter och OEM-sidan, som bl.a. har ställt kravet på förbättrade kort med bl.a. lägre driftstemperatur och dito elförbrukning?

Som sagt det var spekulationer...

/Saint25

Permalänk
Medlem

Nice, då blire ett billigare kort till SLI så att man kan köra three-display ^^

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Nu har tråden spårat ut en del...

Om om vi går vidare på spekulationer.
Om det är mot dementin från Nvidia trots allt, att de ändå lägger ned nuvarande formen av Fermin (470/480) grafikkorten inom kort, lär det stå dem rätt dyrt kostnadsmässigt med att skrota en produkt på tidigt stadium innan utvecklings och produktionskostnaden är hemtagen. Nu är det så att Nvidia är knappast fattiga idag utan de har ekonomiska marginaler att luta sig emot i fall det blir en felinvestering i någon produkt.

Spekulation nummer 2.
Det kan kanske vara även så att Nvidia på något sätt har fått vetskapen om av AMD/ATi har nyheter på gång på grafikkortssidan till hösten/inför vintern, vilket har dem att inse att nuvarande seriens grafikkort duger inte längre i sitt nuvarande utförande utan att befintliga grafikkort omarbetas på ett flertalet punkter innan de kommer ut i handeln med nya beteckningar.

Även tankar kan riktas mot t.ex. olika myndigheter och OEM-sidan, som bl.a. har ställt kravet på förbättrade kort med bl.a. lägre driftstemperatur och dito elförbrukning?

Som sagt det var spekulationer...

/Saint25

Det är klart att Nvidia måste göra något. Vi får verkligen hoppas att de har bättre produkter på gång, framförallt energi/värme-mässigt eftersom GF100 i nuvarande skick inte är riktigt politiskt korrekt.

Prestandan är det dock inga större bekymmer med, trots att korten är nedbantade. Det blev ingen knock out seger som en del hoppats, men de står sig helt ok. Det kan nog bli bra med Fermi vad det lider.

GTX470/480 kommer att finnas kvar tills Nvidia har något bättre att släppa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av krawl72:

Ok konstruktivt. Har köpt ATI kort tidigare då jag gick på myten pris prestanda. Det som då hände var att jag kunde spela spel i högre fps men så fort jag la till lite ögongodis så gick det inte att spela dem alls för de hackade sönder. Tänkte o fan det kanske går bättre med dubbelmackor med 2 gpuer etc. Köpte det men drivrutinerna var inte optimerade för det vilket ledde till att spelen använde 1 gpu och gick lika långsamt som korten innan, märk att då gick jag fortfarande på myten pris prestanda....

Gick och köpte mig en 280gtx ---- > problem solved (kostade mkt på den tiden, var inte kortet som kanske hade högsta prisprestanda ratio men nog var den den högst presterade kortet. Sli:ade datorn och var supernöjd.

Samma diskussion håller på och sker i denna tråd samt i andra Seckl trådar man jämför pris/prestanda sen när det kommer till tester visar det sig att slår man på ögongodis så skiter det sig (tex tesselering, physX).

Missförstå mig inte nu, har man en strikt budget/kassa kanske man kan nöja sig med mindre ögongodis och gå på prisprestanda ratios när man ska göra sina köp. Vill man som jag kunna maxxa allt i ett spel och fortfarande kunna spela det så går man på prestanda. Dubbelmacka kommer jag alldrig mer köpa så det enda som finns idag som knäcker alla andra single gpu:er är 480 gtx, vilket jag också har köpt.

Ursäkta att jag inte svarade, då jag inte orkade med att nysta i din röriga meningsuppbyggnad.

I din beskrivning av "dubblemackor" och gud vet vad så är du inte särskilt specifik, det är bara att spelen hackade sönder och drivrutiner var inte optimerade m.m. Där finns inget konkret överhuvudtaget.

Du gillar inte dubbla gpu:er säger du men i samma andetag så kör du GTX 280 i SLI och är supernöjd. Likväl som ATi kan sakna support för CrossFire kan nVidia sakna support för SLI.

Mig veterligen så har HD5970 bra CF-support i dagensspel och det presterar bättre än GTX 480, men som du säger så är GF100 en bättre kärna för att hantera Tesselering och andra Dx11-funktioner, men ärligt talat, när väl Dx11 är mainstream så har du snart köpt ett nytt kort igen. Med tanke på att Dx9 fortfarande lever kvar på marknaden och Dx10 alldeles precis blivit standard så skulle jag inte basera mitt grafikkortsinköp på Dx11-funktioner. Men visst är GF100 vassare på Tesselering, helt klart.

Jag får inte riktigt ihop ditt resonemang helt enkelt, det är ju bättre att du helt enkelt bara säger att du föredrar nVidia.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt