Dåligt med diskutrymme Ubuntu varnar..!

Permalänk
Medlem

Dåligt med diskutrymme Ubuntu varnar..!

Kör Ubuntu 10.004 och Ubuntu varnar att diskutrymmer börjar ta slut,det finns mer utrymme på HD.Hur ökar jag partionen i Linux?Eller måste jag göra det i Windows?Har Windows 7 på samma disk.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Använd gparted, det har ett grafiskt gränssnitt och är enkelt att använda. Om du ska utöka rotfilsystemet bör du använda gparted från en live-CD.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Tackar! Ska testa.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

jag har också lite dåligt med utrymme...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Partitionen kan ta stryk om du resizar hursomhelst.

Gör en logrotate och rensa gamla kärnor

Permalänk
Medlem

tja - denna installationen är sedan 2004 då räckte 5Mb långt...idag skapas motsvarande partition med 50Mb om man installerar samma system

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

skulle vara bra om du kunde skapa 100 - 300mb utrymme för /boot och 10gb för "/" och sedan ytterligare utrymme för /home om du lagrar mycket personliga filer på datorn. sen kan du koppla av ett tag till innan utrymmet tryter.

Permalänk
Medlem

Mysticsam - jag hoppas du inte svarar på min post...det är en server som kör från ett CF-minneskort...1Gb totalt

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Till TS:

aptitude clean - rensar paketcachen och brukar frigöra en del

Permalänk

Jo faktiskt det gjorde jag ,, det jag menar är att om du kör med dom storlekarna så kommer du inte behöva oroa dig om brist på utrymme på ett bra tag ,, det är möjligt att skaffa sig ett större cf kort här är det billigaste jag kunde hitta från prisjakt på 8GB : TakeMS Compact Flash 120x 8GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Compact Flash-kort
Sen här kommer det billigaste på 16GB : TakeMS Compact Flash 120x 16GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Compact Flash-kort det är rätt så billigt och som sagt efter det bytet så kommer du inte ha ont om utrymme för om ett bra tag. Ha det så bra nu