Vilken linux dist är bäst av dessa 3, anser ni?

Permalänk

Vilken linux dist är bäst av dessa 3, anser ni?

- Ubuntu 10.04
- Linux Mint 9
- Fedora 13

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Om man verkligen är intresserad av vilken Linux distro som är bäst så är det enkelt, kolla bara vilken som är enklast att få hjälp till:
Googlar man på Ubuntu: Ungefär 51 200 000 resultat.
Googlar man på Fedora: Ungefär 14 800 000 resultat.
Googlar man på Linux Mint: Ungefär 4 620 000 resultat.

För du kommer någon dag att behöva hjälp och då är google din enda vän

Permalänk
Medlem

Det mesta som gäller för ubuntu gäller också för Mint eftersom Mint är baserat på ubuntu.
Men det är ju en smaksak vad man gillar. Föredrar själv ubuntu framför mint och fedora har jag inte testat.
Har sneglat lite på Arch Linux och gillar det men när man kör något i praktiken är ubuntu ändå väldigt smidigt...

Permalänk
Medlem

Ingen av dom är "bäst" tycker jag. Det är snarare en fråga om vilken som är mest lämpad för personen i fråga.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ingen av dom är "bäst" tycker jag. Det är snarare en fråga om vilken som är mest lämpad för personen i fråga.

+1

Jag föredrar Arch

Permalänk
Medlem

Alla är Linux och går att få att fungera och se ut tämligen likartat med lite tweakande, personligen föredrar jag Ubuntu för tillfället, mest pga den numera oerhört stora communityn kring Ubuntu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag gillar och tycker om Debian /inte bruna ubuntu och Arch & Slackware & gentoo.

Som sagt saknas otroligt mycket frågor för att de ens ska vara värt att svara på dina 3 frågor. Majoriteten kommer kryssa i brun ubuntu.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.04 är inte ens brunt längre ... dessutom går utseendet att ändra hur man vill på samtliga distar ... för övrigt ÄR Ubuntu Debian, bara att man inte behöver lägga till en massa funktionalitet själv. Man kan säga att Ubuntu är en Debian remix, fast en ovanligt proffsig sådan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har man precis börjat med Linux, så är Ubuntu/Mint att föredra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Föredrar personligen Slackware och CentOS (beror på om man ska ha en arbetsstation eller server). Känns som att många hela tiden likställer linux med Ubuntu, varför kunde du inte tagit med lite fler distar? Är det bara de 3 som du finner intressanta, av ALLA distar som du kan hitta på nätet?

Permalänk

the squonk: måste lägga mig i här. Det är helt och hållet tvärt om.

Debian är bas som ubuntu tar av. Dom använder dock mera uppdaterade paket. Och alla dom är knappast stable. Det är som att köra igång debian Squid nu.

Sedan har Ubuntu egna utvecklare nu mera som gör att till Ubuntu specifikt. Idag heter filer olikt i ubuntu en i debian på en hel del saker.

Ubuntu har blivit lite för mycket windows enligt min smak.

//

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

the squonk: måste lägga mig i här. Det är helt och hållet tvärt om.

Debian är bas som ubuntu tar av. Dom använder dock mera uppdaterade paket. Och alla dom är knappast stable. Det är som att köra igång debian Squid nu.

Sedan har Ubuntu egna utvecklare nu mera som gör att till Ubuntu specifikt. Idag heter filer olikt i ubuntu en i debian på en hel del saker.

Ubuntu har blivit lite för mycket windows enligt min smak.

//

Tvärt om är väl lite att ta i? Grov förenkling kanske. Större delen av Ubuntu är en snapshot av Debian sid. Vissa paket, så som kernel, xorg, och paket de ger extra uppmärksamhet (ofta del av GUIt) är gärna nyare och mycket är förkonfigurerat. (och i kerneln, iaf i 10.04 är en hel extra backportat) Sen är självklart vissa paket utvecklade av Ubuntu-teamet, såsom upstart och ubuntus installer.

För övrigt kan jag ju säga att jag upplever min installation av Debian unstable som mer stabil än de stabila Ubuntu-installationer jag har haft. Hur Ubuntu har blivit för mycket windows får du gärna utveckla.

(10.04 är ett undantag, och är en snapshot av Debian *squeeze* som just nu är testing, istället för sid)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Debian

Ubuntu och Mints moder

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag måste välja en av dessa som är bäst för mig är det alla gånger Fedora, en distribution som jag respekterar eftersom jag vet hur mycket Fedora betyder för Linux generellt. Fedora är kanske inte den populäraste, men distributionen gör ändå mycket av grovjobbet för de mer populära.

Om jag bara ska installera en distribution till någon mindre insatt och sedan glömma det, väljer jag hellre Mint. Ubuntu blir liksom lite varken eller i jämförelse.

För egen del, hemma, hos familjen och på klientsidan på jobbet, är det det Arch som gäller. På serversidan på jobbet är det CentOS (långsamma stabila förändringar och ett väl fungerande SELinux från första början).

"Bäst" är bland de mest överskattade superlativen!

Permalänk
Medlem

Mint är bäst! ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Mint är bäst! ;D

Motivera, om du kan.

Permalänk

Jag föredrar Arch (och FreeBSD fast det inte är en Linuxdistribution).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Motivera, om du kan.

Allt som är bra med Ubuntu minus allt som är dåligt plus en hel del förbättringar. T.ex. Menyn för program Bara att läsa på @ Main Page - Linux Mint

Men istället för att jag ska sitta här o motivera mig borde trådskaparen kanske prova de tre distrubtionerna själv, och skapa sig en egen uppfattning, istället för att rätta sig efter andras åsikter. Linux ger ju många valmöjligheter, till skillnad från Windows.