Nvidia lanserar Fermi för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har svalt intresse av bärbara så jag bryr mig inte i vilket fall som helst. Frucktansvärt oergonomiska och jobbiga.

Framstår som idiotiskt att stänga av något som fins. Kan inte se vad dom tjänar på det heller varken i kostnad eller strömförbrukning då dom flesta chip är samma i dag.

Själv jobbar jag med GPGPU (därav intresserad av DP) och anledningen att det är intressant med en bärbar med DP är att vi har en produkt som använder det. Det kan därför vara mycket smidigt att kunna demonstrera på plats hos kunder när det väl behövs.

Ett stort problem som nvidia har haft med sina tidigare grafikkort är att DP inte har varit snabbt alls, utan väldigt långsamt jämfört med AMD/ATi korten. Det kan kanske vara därför nvidia inte stödjer DP för deras mobile-kretsar då en CPU förmodligen är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persa:

Själv jobbar jag med GPGPU (därav intresserad av DP) och anledningen att det är intressant med en bärbar med DP är att vi har en produkt som använder det. Det kan därför vara mycket smidigt att kunna demonstrera på plats hos kunder när det väl behövs.

Ett stort problem som nvidia har haft med sina tidigare grafikkort är att DP inte har varit snabbt alls, utan väldigt långsamt jämfört med AMD/ATi korten. Det kan kanske vara därför nvidia inte stödjer DP för deras mobile-kretsar då en CPU förmodligen är snabbare.

Fermi har typ 550-600GFLOPS DP prestanda och 1TFLOP+ SP prestanda om den är obantad. Det är var tesla korten har. Desktop korten alltså GeFroce har 1/4 av det.
Så DP prestandan är lika bra som ATI's kort på tesla men nvidia alde ju att minska den för GeFroce korten. Antar att dom t yckte det kinkurerade med Teslakorten. Frågan är vilket av korten fungerar bäst som GPGPU. HD4000 serien var ju allt annat än bra pga minneshanteringen, skulle inte alls förvåna mig om fermi är avsevärt bättre än HD5000 korten i just GPGPU relaterade uppgifter eftersom Fermi ursprungligen var designad just för GPGPU i tanken inte grafik.
Men som sagt synd att nvidia bantade DP prestandan för GeFroce korten. hade gynnat nvidia att vinna popularitet bland vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fermi har typ 550-600GFLOPS DP prestanda och 1TFLOP+ SP prestanda om den är obantad. Det är var tesla korten har. Desktop korten alltså GeFroce har 1/4 av det.
Så DP prestandan är lika bra som ATI's kort på tesla men nvidia alde ju att minska den för GeFroce korten. Antar att dom t yckte det kinkurerade med Teslakorten. Frågan är vilket av korten fungerar bäst som GPGPU. HD4000 serien var ju allt annat än bra pga minneshanteringen, skulle inte alls förvåna mig om fermi är avsevärt bättre än HD5000 korten i just GPGPU relaterade uppgifter eftersom Fermi ursprungligen var designad just för GPGPU i tanken inte grafik.
Men som sagt synd att nvidia bantade DP prestandan för GeFroce korten. hade gynnat nvidia att vinna popularitet bland vanliga användare.

Det kan annars vara problem med tillverkningen av fermi-korten som gjort att dagens fermi-baserade kort inte har mer än 480 cuda-kärnor till skillnad från 512 cuda-kärnor som utlovades. Det kan även vara samma orsak till att nvidia har skjutit upp lanseringen av tesla-korten till tredje kvartalet.

Jag tror dock att nvidia kommer släppa ett GeForce-kort fram mot slutet av året med 512 cuda-kärnor och därmed ha ett konsumentkort för vanliga användare med samma specifikationer som tesla. Den enda skillnaden då är mängden minne samt att dessa kort inte kommer kosta skjortan.

Permalänk
Medlem

Tesla är lanserad med 3 GB minne. Det är varianten med 6 GB som ännu inte släppts, det för att det ännu inte finns tillräckligt stora minneskretsar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

2050C kom ut den 6:e denna månaden tror jag. Sedan krävs det ju fler kretsar för ECC stöd också. 9st för varje byte inte 8st. Teslakorten har en helt egen PCB av den anledningen så det krävs inte bara 2 eller 4 gånger så mycket minne utan lite till ändå på korten.

Permalänk
Medlem

Inga extra chip för ECC. ECC-funktionen i Tesla-korten är helt mjukvaruemulerad. 12,5% av minnet reserveras för
paritetsbitar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Inga extra chip för ECC. ECC-funktionen i Tesla-korten är helt mjukvaruemulerad. 12,5% av minnet reserveras för
paritetsbitar.

Verkar vara så ja. artikeln jag läste var lite luddig på den punkten men hittade det med. Men det är ju lite missvisande för vanligt ram räknas inte paritetsbitar med. köper du 1024Mb sticka så får du det även fast där sitter mer på modulen egentligen.

Står dock fortfarande att dom modifierat PCB:n för det dock vad den modifiering innebär rent praktiskt då kan man ju undra. Uppenbarligen inte för ett extra minneschip då.

Permalänk
Medlem

GALET Exklusiva material dem laptopsen kommer vara gjorda i.... är det diamant som har högsta värmeledningsförmågan?
Sedan kommer man få med en ryggsäck till alla externa batterier som kommer behövas.
för att inte tala om den fina etiketten som kommer sitta på datorn: "Do not place on a tree table unless you want the laptop to burn through it"