Permalänk
Medlem

Ingen bild

Tjena!

Jag har nyligen byggt ihop en dator som jag verkligen inte får att fungera som den ska. en fungerade hela dagen igår utan några som helst problem.

Igår installerade jag Windows 7 på nytt. Hade bara grafikkortet i. Det gick fint och alt verkade normallt. Därefter stoppade jag i USB3-PCIE kortet, och allt fungerade fortfarande fint. Sedan stoppade jag i Xonar D2 och installerade det, fortfarande inga problem. PRovade att starta om datorn några gånger och det var inga problem.

Men idag när ajg skulle starta datorn krashade den efter bara några sekunder in i windows. Provade att starta datorn i felsäkert läge och då dog den också med en gång. När jag nu försöker starta datorn så kommer den inte ens till att visa bios på skärmen. Ofta lyser lampan för att det ska vara fel på minnena. Men jag har kört minnena ena och ena samt tillsammans i både memtest 86+ och windows egna minnestestare utan några errors.

Eftersom minnne inte är alltför billigt idag så tänkte jag höra med er vad ni tycker jag ska göra?
Är det bara att gå och köpa en ny sticka och prova? eller?

CPU: AMD x3 720
Moderkort: ASUS M4A88TD-M EVO/USB3
Minne: Crucial Ballistix ddr3 2x2GB 1333MHz
PSU: Thermaltake thoughpower 850W
Grafikkort: Radeon HD4870x2
1 hdd
1 blu-ray läsare
1 USB3 kort
ASUS Xonar D2

/tack!

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat vidare och kommit fram till att båda minnesstickorna fungerar bra när de sitter en och en i dator. Men så fort jag stoppar in båda samtidigt, spelar ingenroll i vilka platser, så börjar datorn att bete sig konstigt.
Då är det alltså moderkortet som är pajt och borde retuneras?

Permalänk
Medlem

gå till:
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=GieCoWs1Eigeef6i&temple...
Och kolla så att moderkortet är kompatibelt med dina minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle303:

gå till:
ASUSTeK Computer Inc.
Och kolla så att moderkortet är kompatibelt med dina minnen

Exakt de jag har (2x2GB) finns inte med men det finns 3x2GB med samma partnumber, frekvens, volt och timings. Så jag tänkte att de jag köpte borde funka.

Permalänk
Hedersmedlem

Höjt spänningen på minnesstickorna i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det verkar fungera bra när jag placerade minnena i slot 2 och 3 på moderkortet, så tro jag nöjer mig med det. Orkar inte pilla mer så det inte funkar längre.
Men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Det har funkat fint i några dagar fram tills nu. Nu börjar datorn att bete sig konstigt igen...
Hur mycket vågar man öka spänningen? Jag satte precis upp den till 1.7V

Mitt moderkortet har en lampa som lyser om något är fel på minnet, den brukar lysa då datorn inte klarar av att starta upp. Men ibland crashar den med blå skräm så fort Windows har börjat ladda och någon gång har det bara varit svart efter bios utan att något har hänt.

Nu senast blev det även så att bios dök upp på skärmen men gjorde inget. Det stod AmiBios och logga och allt sånt. Men det blev ingen text som talade om att den gjorde något. Hoppas ni förstår den beskrivning.
Jag tycker det verkar som om det är ett BIOS problem?
Jag har uppdaterar och kör med den nyaste... prova den gamla igen?

Men får även en del blåskrämar i windows...
Den senaste var: irql_not_less_or_equal

Antar att jag löst problemet nu iaf.
Memtest 86+ visar fel nu när jag kör så skickar väl in minnena.