Jag upplever att Ubuntu "laggar"/dålig respons när jag använder det!

Permalänk
Medlem

Jag upplever att Ubuntu "laggar"/dålig respons när jag använder det!

Som sagt så upplever jag en dålig respons i ubuntu när jag använder det. När jag scrollar eller flyttar fönster så hänger det inte med riktigt m.m. Vad kan detta bero på? Jag har bara installerat pidgin, gimp och nvidia "drivrutiner"(testat med och utan, samma sak).

Kan också säga att när jag ska installera ubuntu så får jag upp en ruta att det har, påträffats ett fatalt fel och att en live session ska startas för att jag ska kunna undersöka felet. När jag är där inne så kan jag installera ubuntu så att det funkar.

Kan jag testa att göra något i ubuntu nu eller är det bara att installera om? Får kanske bränna ut en ny cd med ubuntu, dock tycker jag att det är konstigt för min bror har installerat med samma skiva och för han funkade den perfekt. :S

tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

kör du med compiz eller nån annan 2d acceleration?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

kör du med compiz eller nån annan 2d acceleration?

Hur kollar man detta isf?

Permalänk
Medlem

Nu verkar jag ha aktiverat compiz och kör med nvidia 173 drivers, och alla effekter funkar dock upplever jag fortfarande en dålig respons från datorn. Jag tycker detta är konstigt då med windows så finns inte denna effekten och linux ska väl inte ta mer resurser än windows?

Så har ni några ideer på vad det kan vara för något?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du fått igång i drivrutinerna ?
Kör nvidia-settings och kolla vad den säger.

Vad är det för ett grafikkort ?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig få lika bra grafikrespons i Linux som i Windows, drivrutinerna för Windows är helt enkelt bättre.

Skrivet av nmc:

Nu verkar jag ha aktiverat compiz och kör med nvidia 173 drivers, och alla effekter funkar dock upplever jag fortfarande en dålig respons från datorn. Jag tycker detta är konstigt då med windows så finns inte denna effekten och linux ska väl inte ta mer resurser än windows?

Så har ni några ideer på vad det kan vara för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Är du säker på att du fått igång i drivrutinerna ?
Kör nvidia-settings och kolla vad den säger.

Vad är det för ett grafikkort ?

nvidia settings startar iaf, vet dock inte hur man ser om de är aktiverade fullt ut(är ganska ny på linux)

Det är ett 8600gt jag har.

Permalänk

Har ett 8600GT jag med, och du ska ju köra med senaste drivern. Laggade också för mig men sen när jag bytte drivers och uppdaterade så funkade allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Har ett 8600GT jag med, och du ska ju köra med senaste drivern. Laggade också för mig men sen när jag bytte drivers och uppdaterade så funkade allting.

+1,
173 är väldigt gammal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Har ett 8600GT jag med, och du ska ju köra med senaste drivern. Laggade också för mig men sen när jag bytte drivers och uppdaterade så funkade allting.

När jag in under System-Administration-Hårdvarudrivtutiner och väljer "nvidia (current version) så laggar det mer än med 173. Hur får jag 185 installerad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

När jag in under System-Administration-Hårdvarudrivtutiner och väljer "nvidia (current version) så laggar det mer än med 173. Hur får jag 185 installerad då?

Är det inte 195an du får i Hårdvarudrivrutiner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Starta "Ubuntu software store" ligger under applikationer. (Kör engelsk version, så jag vet inte vad den kallas på svenska.)

Sök på "nvidia 195" och välj sedan att installera

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk

What the heck? Laggar det mer med senaste drivern? :S Hmm, aja den kommer iallafall upp Nvidia latest drivers (recommend) sen är den i kryssad för mig bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Är det inte 195an du får i Hårdvarudrivrutiner?

Står inget om 195, men kanske är den ändå

Skrivet av drmagoo:

Starta "Ubuntu software store" ligger under applikationer. (Kör engelsk version, så jag vet inte vad den kallas på svenska.)

Sök på "nvidia 195" och välj sedan att installera

Det kommer inte upp något på det sökresultatet, 185 är det bästa som jag får fram

Skrivet av =ultrafox=:

What the heck? Laggar det mer med senaste drivern? :S Hmm, aja den kommer iallafall upp Nvidia latest drivers (recommend) sen är den i kryssad för mig bara.

Det laggar dock mycket mindre när compiz och drivrutiner kom in i bilden, dock är det inte samma respons som i windows(men det kanske inte går som killen ovanför sa?).

Permalänk
Medlem

System -> Administration -> Nvidia X Server Settings, jag tror du kan se där vilken drivare du kör. Snabbheten du får i en clean windowsinstallation eller i OS X kan vara svår att slå med GNOME, känns det inte överdrivet långsamt är det nog inget fel på din nuvarande setup. Snabbheten man får i en ett år gammal Ubuntu-installation känns IMO bra mycket bättre än det man får i en ett år gammal windows-installation däremot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör 185:an, det är 195:an... ubuntu har inte hunnit "uppdatera" namnen än...
(Såg jag när jag sökte själv....)

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

System -> Administration -> Nvidia X Server Settings, jag tror du kan se där vilken drivare du kör. Snabbheten du får i en clean windowsinstallation eller i OS X kan vara svår att slå med GNOME, känns det inte överdrivet långsamt är det nog inget fel på din nuvarande setup. Snabbheten man får i en ett år gammal Ubuntu-installation känns IMO bra mycket bättre än det man får i en ett år gammal windows-installation däremot.

Så här det det ut i den menyn

och i "programcentral för ubuntu" så har jag ingen nvidia rutin installerad just nu. Jag kan heller inte öppna "nvidia x server settings" (beror nog på att det inte är någon drivrutin installerad i "programcentralen").

Permalänk
Medlem

Du borde kunna öppna nvidias inställningar iaf, prova kommandot "nvidia-settings".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Du borde kunna öppna nvidias inställningar iaf, prova kommandot "nvidia-settings".

marcus@marcus-desktop:~$ nvidia-settings Programmet "nvidia-settings" är för närvarande inte installerat. Du kan installera det genom att ange: sudo apt-get install nvidia-settings marcus@marcus-desktop:~$ sudo apt-get install nvidia settings [sudo] password for marcus: Läser paketlistor... Färdig Bygger beroendeträd Läser tillståndsinformation... Färdig E: Kunde inte hitta paketet nvidia marcus@marcus-desktop:~$

Nu har jag 185(195 egentligen) installerad och datorn är om startad men ändå vill det inte fungera! Det är samma inställning som i inlägget ovanför i den menyn.

Permalänk
Medlem

Du missade ett bindesstreck. "sudo apt-get install nvidia-settings"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Du missade ett bindesstreck. "sudo apt-get install nvidia-settings"

Så ja, tack det fungerade:) och det lilla "lagget" som e kvar kommer troligtvis inte bli bättre.

Dock kvarstår ett litet problem, jag får inte igång min tv(som andra skärm) så jag kan kolla film på den. spelar ingen roll om det är dualview lr separata skärmar bara jag kan dra över filmprogrammet eller klicka på en icon så att det byter skärm och upplösning! Otroligt tacksam om detta skulle funka också, försökte förut men det ville sig inte.

Permalänk
Medlem

Jag hade i princip samma problem som du. Det jag gjorde för att det skulle förssvinna nästan helt, var att gå på på system-administration-nvidia x server och sedan under fliken GPU 0 (geforce gtx 275) i mitt fall då... och sedan in på powermizer och välj prefer maximum performance!

Visa signatur

P183| Antec CP-850 W| Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 860 2,8 GHz HT| Corsair DM3 DDR3 1600Mhz 2x2GB| Gainward GTX 275 896 MB| WD Black caviar 640 GB | Samsung Syncmaster 226BW | 3DMark 06 18351p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guttez:

Jag hade i princip samma problem som du. Det jag gjorde för att det skulle förssvinna nästan helt, var att gå på på system-administration-nvidia x server och sedan under fliken GPU 0 (geforce gtx 275) i mitt fall då... och sedan in på powermizer och välj prefer maximum performance!

Redan valt maximum performance, dessutom gick det inte o välja något under powermizer.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut på min...

Visa signatur

P183| Antec CP-850 W| Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 860 2,8 GHz HT| Corsair DM3 DDR3 1600Mhz 2x2GB| Gainward GTX 275 896 MB| WD Black caviar 640 GB | Samsung Syncmaster 226BW | 3DMark 06 18351p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guttez:

Okej, så såg inte min ut, men snarlik.

Extra skärmen e fixad nu också Så tack för all hjälp, det är ni som gör att folk vågar prova något nytt

Permalänk
Medlem

Nu är det problem igen! När jag aktiverade min 32" tv som skärm så slutar effekterna att fungera, och grafiken verkar renderas på cpu:n(om jag flyttar ett fönster fram o tillbaka snabbt så belastas cpu:n). Trots att det står i nvidia settings att 195.13 är aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Du kommer aldrig få lika bra grafikrespons i Linux som i Windows, drivrutinerna för Windows är helt enkelt bättre.

Vad baserar du det på?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.