Ny foldingklient klarar Geforce GTX 400

Permalänk
Melding Plague

Ny foldingklient klarar Geforce GTX 400

Utvecklarna bakom forskningsprojektet Folding@home släpper ett uppdaterat klientprogram som bland annat kan använda Geforce GTX 480 och 470 för att snabba upp beräkningarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Någon med GTX470 eller GTX480 som hunnit testa vad för PPD ni får? Vore intressant även med äldre kort, GTX 200 exempelvis.

Permalänk
Medlem

Inget 5xxx stöd?

Permalänk
Medlem

The NVIDIA Blog - Folding@Home Releases Beta Client for NVIDIA GTX 400 GPUs

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Werdes:

Inget 5xxx stöd?

Kommer senare något tag enligt Vijay Pande: Folding@home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Inget 5xxx stöd?

Man kan ju redan folda på ett 5***-kort. Vad är problemet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

man kan ju redan folda på ett 5***-kort. Vad är problemet?

gpu3 > gpu2

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens lyckats folda med GPU2-klienten på mitt 5870. Vet inte vad jag gör för fel, men den säger att det inte stöds. Kör självklart med senaste drivrutinen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPasty:

Jag har inte ens lyckats folda med GPU2-klienten på mitt 5870. Vet inte vad jag gör för fel, men den säger att det inte stöds. Kör självklart med senaste drivrutinen.

Du måste starta med " -forcegpu ati_r700" efter fah.exe.
Jag föreslår personligen att du inväntar GPU3-klienten istället.

Permalänk
Medlem

Nån med 8800 som bytt till denna från gamla klienten och kan berätta om det blev nån skillnad i prestanda?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Har inte Boinc klarat 4xx serien länge?

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Avstängd

Konstigt att ett kort som släpps ett halvår senare har stöd och inte ett 5xxx kort om jag fattat detta rätt?

Menar hur många har ett 4xx kort jämnfört med 5xxx kort.

Mycket kosntigt!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Konstigt att ett kort som släpps ett halvår senare har stöd och inte ett 5xxx kort om jag fattat detta rätt?

Menar hur många har ett 4xx kort jämnfört med 5xxx kort.

Mycket kosntigt!

Du tror inte att de handlar om att dom har prioriterat nVIDIA korten då dom ger så SJUKT mycke bättre PPD än ATI korten.

När de gäller folding så har inte ATI en chans mot nVIDIA i dagens läge.

Men ATI får gärna komma med ett kort som kan piska nVIDIA på fingrarna med några PPD så vi foldare får lite val möjligheter.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Folding laundry @ home mkay

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Konstigt att ett kort som släpps ett halvår senare har stöd och inte ett 5xxx kort om jag fattat detta rätt?

Menar hur många har ett 4xx kort jämnfört med 5xxx kort.

Mycket kosntigt!

Använder nog sig av CUDA så det är väl inte så konstigt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kan ju även bero på att atis kort suger när det gäller folding alla som håller på med det vet ju detta(även testerna när det släpptes (kan ju blivit bättre iförsig)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det har kanske ingen större betydelse men det vore intressant att veta prestandaskillnaderna mellan de olika korten och märkena.

Skrivet av Ase:

Kan ju även bero på att atis kort suger när det gäller folding alla som håller på med det vet ju detta(även testerna när det släpptes (kan ju blivit bättre iförsig)

Det vet jag inget om. Däremot så finns det som jag förstår det sämre api's på ati's kort att arbeta mot men att om du gör jobbet rätt så är ati's kort otroligt mycket kraftfullare på att genomföra beräkningar. Men då krävs det också en större tidsinvestering för att komma igång än det gör på nvidia korten.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Kan ju även bero på att atis kort suger när det gäller folding alla som håller på med det vet ju detta(även testerna när det släpptes (kan ju blivit bättre iförsig)

Ja men varför tror du att de är dåliga då? De har ju inte lagt ner några resurser på att få klienten kompatibel till ATi korten. Men det har förklarats ett antal gånger på foldingforum att det är svårare att utveckla till ATi kort. Men kraften finns där, vilket bekräftas av andra projekt som tex BOINC, där man kan få ut riktigt bra prestanda.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Kan ju även bero på att atis kort suger när det gäller folding alla som håller på med det vet ju detta

Radeon 5xxx-serien suger definitivt inte. 4xxx-serien gav relativt dåliga prestanda i vikning pga en kombination av att hårdvaran (som började utvecklas redan 2006) optimerades för 3D-grafik och inte GPGPU, samt att ATIs eget GPGPU-API (stream, eller vad de nu kallade det) var rätt kasst, med lite resurser dedikerade till att förbättra det. Detta pga att ATI gick på en rejäl nit med flaggskeppet i Radeon HD 2xxx-serien som ni kanske minns. Chippet var stort, segt och drog fantastiskt mycket ström, AMD/ATI gjorde stora förluster, och fokus lades om på att fixa bra pris/prestanda i 3D-läge. Annat kom i andra hand, såsåm GPGPU.

Detta har de nu åtgärdat i 5xxx-serien, de har dumpat sitt eget special-API till förmån för OpenCL, men som vanligt är Pande Group sega med att hänga med. Det finns redan hundratusentals ATI-kort ute i PCar som skulle kunnat hjälpa till med vikning, men detta skiter de tyvärr i.

Permalänk
Inaktiv

hehe minns när jag lät min sprillans nya dator stå igång över natten för att folda, klockad från 1,8ghz till 2,4ghz (p4).

Nu många många år senare inser man vilket slöseri på tid och el det måste varit. Foldandet har fortsatt år efter år, dagens grafikkort beräknar säkerligen 100 ggr snabbare än min gamla processor och ändå har inga mål uppnåtts ännu. Gillar dock tanken. Hoppas en vacker dag att man får något ut av det hela!

Vore intressant att se vad tusentals datorer i framtiden med 100+ kärnor var lyckas åstadkomma tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det finns redan hundratusentals ATI-kort ute i PCar som skulle kunnat hjälpa till med vikning, men detta skiter de tyvärr i.

Men tror inte problemen ligger endast hos PG för tillfället, det har ju klagats en del på att AMD inte lägger lika mycket resurser på att hjälpa till med folding projektet. CUDA är mer supportat och enklare att arbeta med, så det är inte så konstigt att Nvidia klienten ligger så långt före. För det finns fortfarande ingen folding klient som stödjer OpenCL. GPU3 är fortfarande CUDA än så länge.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

äntligen.

Permalänk
Medlem

Det största problemet med 5xxx-serien är att klienten suger 20-25% processorkraft. För folk som SMP foldar med quad cores så blir det en enorm förlust i PPD om man foldar med 5xxx. Jag får 10,000-14,000 PPD med min i7 och cirka 5000 med mitt 5850 klockat till 900 mhz. När jag kör båda samtidigt så får jag ~7-8k PPD.

Jämför detta mot mitt tidigare grafikkort (GTX 275) som pumpade 5,000-9,000 PPD med 0-1% CPU-användning. Får hoppas att GPU3-klienten blir ett lyft för ATI-foldarna så min GPU kan bidra också.

Det är inte grafikkortets prestanda som sätter käppar i hjulen för oss med ATI-kort, det är dåligt optimerad mjukvara som gör att NVIDIA är överlägsna. Det finns ett par projekt som kör via BOINC där ATI är överlägset, speciellt vid double precision beräkningar.

Grattis till er NVIDIA-ägare, nu får vi hoppas på en mycket bättre klient för oss ATI-ägare också!

Visa signatur

Antec 1200 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel Core i7 2600k @ 4.7GHz | Corsair 16GB DDR3 XMS3 CL9 | Corsair TX850W | XFX Radeon HD6970 CF | OCZ Vertex 3 120GB | Corsair H100 |

Permalänk
Medlem

Stödjer den här versionen kort med 2 gpu:er? Eller måste man fortfarande trixa med flera klienter?

Permalänk
Skrivet av anon56869:

hehe minns när jag lät min sprillans nya dator stå igång över natten för att folda, klockad från 1,8ghz till 2,4ghz (p4).

Nu många många år senare inser man vilket slöseri på tid och el det måste varit. Foldandet har fortsatt år efter år, dagens grafikkort beräknar säkerligen 100 ggr snabbare än min gamla processor och ändå har inga mål uppnåtts ännu. Gillar dock tanken. Hoppas en vacker dag att man får något ut av det hela!

Vore intressant att se vad tusentals datorer i framtiden med 100+ kärnor var lyckas åstadkomma tillsammans

Jo, de har faktiskt några saker att arbeta på just nu som resultat av F@H. Tiden från att ett intressant resultat kommer in till att behandlingsmetoder börjar användas är så klart ganska så långt, förmodligen 5 till 15 år om man ens lyckas komma på en behandlingsmetod. Det är helt enkelt "spelet" som måste spelas inom medicinsk forskning. Skillnaden mellan att folda som en galning idag och att vänta 100 år och köra simulationen på en förmiddag är mängden skada dessa sjukdomar har orsakat tills dess.

Sen så är de praktiska tillämpningarna inte det absoluta målet med att studera proteiner. Förenklat kan man säga: DNA -> Proteiner -> Allt-Liv-Vi-Känner-Till. Att veta allt som går veta om steg två bör vara ett av de viktigaste intellektuella målen för intelligent liv som har förmågan att fundera kring såna här saker. Om det sen resulterar i att man förstår vad som har gått fel vid några av dessa sjukdomar så är ju det skitbra. Om man sen listar ut ett sätt rätta till felet eller eltejpa det så har man så har man återställt livskvaliteten och räddat livet på människor.

Sen så vet jag ärligt talat inte mer än dig om just det här projektet är värt det. Kul att naturvetarnas Cheerleaders kan bidra i alla fall. Allt man behöver är en dator. Som gjort för sweclockers medlemmar och en bra ursäkt för oss inhandla dyra datordelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satyric:

Det största problemet med 5xxx-serien är att klienten suger 20-25% processorkraft. För folk som SMP foldar med quad cores så blir det en enorm förlust i PPD om man foldar med 5xxx. Jag får 10,000-14,000 PPD med min i7 och cirka 5000 med mitt 5850 klockat till 900 mhz. När jag kör båda samtidigt så får jag ~7-8k PPD.

Jämför detta mot mitt tidigare grafikkort (GTX 275) som pumpade 5,000-9,000 PPD med 0-1% CPU-användning. Får hoppas att GPU3-klienten blir ett lyft för ATI-foldarna så min GPU kan bidra också.

Det är inte grafikkortets prestanda som sätter käppar i hjulen för oss med ATI-kort, det är dåligt optimerad mjukvara som gör att NVIDIA är överlägsna. Det finns ett par projekt som kör via BOINC där ATI är överlägset, speciellt vid double precision beräkningar.

Grattis till er NVIDIA-ägare, nu får vi hoppas på en mycket bättre klient för oss ATI-ägare också!

Är väl så det ligger till ja. Ati-korten ska ju tydligen vara sjukt överlägsna nvidia korten på folding, bara att ingen gjort en rättvis klient för dem.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

hur många PPD ger ett GTX480?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

hur många PPD ger ett GTX480?

Har hört att den ligger på ca 16k

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Är väl så det ligger till ja. Ati-korten ska ju tydligen vara sjukt överlägsna nvidia korten på folding, bara att ingen gjort en rättvis klient för dem.

Nej, det har jag heller inte påstått. ATI-korten är snabbare i milkyway@home projektet eftersom det är double precision-kalkyleringar som utförs.

Problemet idag är att ATI-klienten är så pass undermålig att korten inte utnyttjar sin fulla potential i Folding@Home.

Visa signatur

Antec 1200 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel Core i7 2600k @ 4.7GHz | Corsair 16GB DDR3 XMS3 CL9 | Corsair TX850W | XFX Radeon HD6970 CF | OCZ Vertex 3 120GB | Corsair H100 |

Permalänk
Medlem

Kul att dom tror att ati korten e så bra e del tror på gud oxå

Visa signatur

Arne Berg