Permalänk
Medlem

Linux/unix

Hej om jag vill lära mig programmering/hacking vilket operativsystem skall jag välja då? har kunskap utav ubuntu dekstop version samt windows xp/vista. Vill alltså lära mig uppbyggnad utav program och säkerhet, så jag dels kan säkra mina filer emot andra. Vill lära mig vilka svagheter det finns med olika operativsystem osv.

Länka gärna iso fil till något os som lämpar sig till detta.

Permalänk
Medlem

Vill du hacka wifi nät så kan du använda dig utav Backtrack 4. Finns säkert mycket annat du kan använda det till också.

Resten är inte riktigt mitt ämne...

Stavning
Permalänk
Medlem

Har testat backtrack 3 på min laptop och jag fick inte fram några nätverk när jag sökte via wireless assistant, blev något error om jag inte missminner mig. Finns det inte något os som har alla dessa vertyg eller så man kan ladda ner dem till ett os så slipper man bota vida live cd eller usb minne ? Sen finns det kanske något externt trådlöstnätverks kort man kan köpa? Som man kopplar inte via usb ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

Hej om jag vill lära mig programmering/hacking vilket operativsystem skall jag välja då? har kunskap utav ubuntu dekstop version samt windows xp/vista. Vill alltså lära mig uppbyggnad utav program och säkerhet, så jag dels kan säkra mina filer emot andra. Vill lära mig vilka svagheter det finns med olika operativsystem osv.

Om du bara har en utvecklingsmiljö som kan skapa körbara filer för ditt operativsystem så kan du givetvis lära dig programmera på vilket operativsystem som helst. Om du ska skriva väldigt systemnära kod kan det finnas en viss idé med att använda sig av ett operativsystem där du har källkoden så du kan se vad som händer i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Fail på backtrack där ett säkerhets orienterat OS som backtrack har inga nätverkskort aktiverade via default, så du måste manuellt starta varje nätverkskort du tänker använda har dock glömt kommandot nu, ett tag sen jag körde backtrack i virtualbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Fail på backtrack där ett säkerhets orienterat OS som backtrack har inga nätverkskort aktiverade via default, så du måste manuellt starta varje nätverkskort du tänker använda har dock glömt kommandot nu, ett tag sen jag körde backtrack i virtualbox.

De kan nog bero på att du körde via virtualbox, jag kan inte komma ihåg att jag någon gång behövt aktivera ett nätverks kort däremot måste man manuellt skriva i vilken ethernet port du vill använda när du ska utföra olika "syslor" via terminalen

*EDIT*
Kanske blev OT ber om ursäkt för de.

Permalänk

Windows är bra att ha/kunna eftersom det är störst och alltså skapas de flesta exploits etc mot windows.
Linux har en fördel i det att många hackerverktyg skapas för linux och att det går att få tag på källkoden så man lättare kan se vad som görs.

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem är att föredra? om man vill se vad som händer i bakgrunden då man skriver någon kod? Samt vart kan jag lära mig c++? kan bara ytterst lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

Vilket operativsystem är att föredra? om man vill se vad som händer i bakgrunden då man skriver någon kod? Samt vart kan jag lära mig c++? kan bara ytterst lite.

om du är helt ny med c++ är den här toturial sidan ett bra alternativ C++ Language Tutorial annars om du kan grunderna rekommendera jag att du google lite bruka du få svar på saker och ting om du vet va du ska söka efter, du kan ju själv klart inte google efter hur gör man detta program utan de jag menar är att du måste vet vad du ska googla på i olika situvationer i utvecklingen i programet kan även rekommendera köpa en bok t,ex "c++ programmering" tror de finns 4 eller 5 upplagor.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6