Permalänk
Medlem

Processor problem

Hej Neards!

Har haft ett problem med min dator som jag inte riktigt orkat tagit tag i då man inte är allt för kunnig kring det här med alla delar i datorn...

Har sedan hösten inte kunnat använda den processor jag köpte till min dator, (har ist använt en mycket sämre AMD Athlon (tm) 64 processor 3500+ 2.21 Ghz,) och känner nu att problemet måste fixas. Då processorn är alldeles för dålig.

Min dator består till stor del av dessa delar:
Grafik: Radeon HD 4870
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-UD3 (Komplett.se - Gigabyte GA-MA790X-UD3P, Socket-AM2+/AM3)
Processor: AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz, AM3, ( denna del funkar inte) (Misco.se - AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz, Dual Core, 7MB, 80W, Socket AM3)
Nätagg: 400W Corsair,
Ram: Corsair 4GB (2x2GB) DDR2 800Mhz

Men när jag trycker i AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz, AM3 processorn i datorn startar den inte korrekt, utan börjar i stället pipa i jämn takt.

Har fått höra att man måste uppdatera bios/flasha moderkortet, om ni vet eller kan tänka er vad felet är får ni gärna dela med er av eran kunskap.

Visa signatur

to pro

Permalänk
Medlem

Har du provat uppdatera bios då? Du har ju fått ett tips iaf?

Permalänk
Medlem

är inte riktigt säker på hur man gör?

Visa signatur

to pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ORY:

är inte riktigt säker på hur man gör?

Ladda ner ders bios installer så gör du det enkelt inne från Windows.
@BIOS

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mitt Gigabyte 790x-ud3p. Den ville inte fungera med 4 minnen, 2st kingston pc-5300 och 2st corsair pc-6400. Den bara stod och pep när man försökte starta.
Med nyaste bios F7A så fungerar det galant.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken biosversion har du för tillfället? Kolla med Everest UE eller SIW.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

okaj, antar att jag ska ge det e chans, att uppdatera biosen, någon som har lust att hjälpa mig på msn eller liknande? vore jävligt schysst!

Letade lite och hittade detta GA-MA790X-UD3P (rev. 1.0) - GIGABYTE - Support&Download - Motherboard - BIOS
är det rätt? och vilken av filerna ska man använda i sådant fall?

Visa signatur

to pro

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka hem den senste biosen (F7A), har du sedan en USB-sticka kan du lägga filen som du packar upp på roten på USB-minnet, sedan går du in i bios och väljer Q-Flash, naturligtvis med USB-stickan i. Gå till Minnet igenom Q-Flash, välj filen som du lagt där, och starta flashningen. Det tar en stun men du kan följa vad som händer. När den är klar står det klart och tydligt att den är just.. klar. Så då men inte förrän då stänger du Q-flash och startar om, sedan skall det var klart, förutom att du får gå in i bios och kolla startdisksordning och de ev inställningar du hade innan uppdateringen.

Lycka till!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Moderkort: Gigabyte GA-MA770-UD3 (Komplett.se - Gigabyte GA-MA790X-UD3P, Socket-AM2+/AM3)

??????????????

Vilekt av dom har du? Och är det revision 1 eller 2?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Hedersmedlem

Ja vilket moderkort har du egentligen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA790X-UD3P detta!

Hittade nu även att jag har Bios versionen F4!

finns det några risker med att uppdatera det till F7A?

kollade på GA-MA790X-UD3P (rev. 1.0) - GIGABYTE - Support&Download - Motherboard - BIOS

F7A 2010/04/02 1. Update CPU AGESA 3.7.0.0 for AMD 6core CPU

F6 2009/11/20 1. Add CPU Core Control option 2. update Raid\AHCI ROM

F5 2009/09/16 1. Update CPU ID (Support AGESA 3.5.3.1 code / AM3 C3 CPU)

F4 2009/08/12 1. Update CPU ID(AGESA 3.5.3.0 for PhenomII /AthlonII AM3 CPU)

F2 2009/05/15 1. Update CPU ID (Support AMD Athlon™ CPU)

F1 2009/04/28 1. First Release

Står ju faktiskt att F4 är för PhenomII?

Vill bara att inget ska förstöras för att jag försöker göra datorn bättre...

Visa signatur

to pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid risk att utföra en biosflash, men det är det ju att vakna på morgonen också, så om du lägger in den senaste bios:en så får du stöd för alla processorer som har kommit för just denna sockel, fram till nu iaf. Även om du "bara" har F4:an så innebär det inte automatiskt att den har alla nyare prolle ID:s inlagda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

okej, så det borde inte finnas någon större fara?

Visa signatur

to pro

Permalänk
Hedersmedlem

Faran är om strömmen bryts under tiden du flashar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

det borde inte vara några problem!

Visa signatur

to pro

Permalänk
Medlem

Well well here we go! Ska göra ett försök, hör av mig senare om resultatet!

Visa signatur

to pro

Permalänk
Medlem

Gigabyte använder väll dual bios endå, så om något skulle skita sig så kommer bios endå att resettas från en backupp som man inte KAN förstöra. Genialt!

Det går med andra ord inte misslyckas!

Permalänk
Medlem

Va bra! here wergo!

Visa signatur

to pro

Permalänk
Medlem

Om det är långa beep som kommer hela tiden så är det grafikkortet som inte sitter som det ska, eller åtminstone har dålig kontakt. Ev skulle det kunna vara strömförsörjningen som saknas till grafikkortet.
Är det korta beep så får inte moderkortet den ström som den behöver. Antagligen är inte 12v-kontakten isatt.
När det gäller din cpu så räcker bios f4 och den kom i augusti 2008. du har förmodligen en nyare installerad redan.

Så är det beskrivet i manualen till moderkortet.

Permalänk
Medlem

okej, jag har nu uppdaterat till F7A utan problem, ska testa med AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz, AM3 processorn imorgon! Med förhoppningar om att de ska fungera!

yttligare en fråga, bör man tänka på nått om man ska byta processor och använda samma processorfläkt?
en polare snacka om att man skulle göra rent den , och nått om kylpasta...

Visa signatur

to pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ORY:

okej, jag har nu uppdaterat till F7A utan problem, ska testa med AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz, AM3 processorn imorgon! Med förhoppningar om att de ska fungera!

yttligare en fråga, bör man tänka på nått om man ska byta processor och använda samma processorfläkt?
en polare snacka om att man skulle göra rent den , och nått om kylpasta...

Du ska ta bort kylpastan, sedan applicera en ny.
Du tar bort pastan med tops och aceton/ren bensin. Eventuellt papper.
Sedan applicerar du ny pasta, inte mkt alls.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Du ska ta bort kylpastan, sedan applicera en ny.
Du tar bort pastan med tops och aceton/ren bensin. Eventuellt papper.
Sedan applicerar du ny pasta, inte mkt alls.

Läste om det men orkade inte hålla på och det är inte heller livsnödvändigt, bytte processorn nu för bara 10minuter sen men utan vidare resultat, datorn gick igång alla fläktar, deonder osv, men nu uppstår 3 blinkande röda lampor på grafikkortet. Skärmen är helt svart och varken mus eller tangentbord lyser.

Någon som varit med om något liknande?

Visa signatur

to pro

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som en dålig processor faktiskt, ovanligt att de är DOA, men ser ut så tyvärr

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så kan fallet vara! inget att göra åt..

Visa signatur

to pro

Permalänk
Avstängd

Moderkortet är skit, köpte en sådan och efter 2 dagars bråkande åkte jag in med skiten och köpte en moderkort som INTE var Gigabyte och datorn starta som det skulle.

Väldigt konstigt då jag har aldrig haft problem med gigabyte tidigare

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Skit skulle jag inte vilja påstå att det är. Du hade nog otur. Båda mina gigabytekort är hur stabila som helst.
Dock har jag haft ett gigabyte 790fx-ds5 som dog men det var mitt eget fel men jag anser inte att det kortet var skit.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.