Permalänk
Medlem

spotify låst i ubuntu

Första timmarna med Linux ....

Spotify (installationsfilen) är låst (det är ett hänglås på ikonen). Hur låser jag upp programmet? (Jag har laddat ner Wine.)

Varför är den låst öht?

Har googlat och förstår att jag måste låsa upp programmet i terminalen med ett kommande som ska innefatta chmod. Men jag får det inte att bli rätt ... Hur gör jag exakt?

Tack.

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Högerklicka filen och klicka i att den ska vara körbar under rättigheter tror jag det heter..

Permalänk
Medlem

Hehe, så lätt var det alltså ... tack!

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Spelar det roll att det är låst? Går väl att starta med wine, även om filen inte är "körbar"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kunde inte installera programmet, innan jag låste upp det.

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Vad krångligt. Nu fungerar inte spotify längre, det står att det är något fel med drivrutiner ... detta fast det funkade innan ...

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem
Skrivet av ketchup:

Vad krångligt. Nu fungerar inte spotify längre, det står att det är något fel med drivrutiner ... detta fast det funkade innan ...

På min laptop så lägger ljudet av i Spotify ibland. Startar då om spotify så fungerar det igen.
Är väl nån inställning som behöver göras i Wine kan jag tänka mig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tyvärr känns det mesta man kör i WINE mer eller mindre glitchigt. Dessutom integrerar det väldigt dåligt med systemet. Tänker på saker som multimediaknappar och Spotifylänkar när det gäller Spotify. Detta kan fixas sklart men med en massa pulade. <suck>

Tycker Spotify borde lansera en Linuxklient. Hur svårt kan de vara när de har en för OS X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

Tycker Spotify borde lansera en Linuxklient. Hur svårt kan de vara när de har en för OS X?

Håller med. Något jag dock har tänk på är varför det inte finns något liknande Wine fast för Mac program?
Borde ju vara närmre till hands och enklare att få igång Mac program under Linux än Windows program.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller med. Något jag dock har tänk på är varför det inte finns något liknande Wine fast för Mac program?
Borde ju vara närmre till hands och enklare att få igång Mac program under Linux än Windows program.

Så sant. De flesta BSD distributioner kan köra väldigt många linuxbinärer. Eftersom Mac OS X är baserat på BSD lär det inte vara så svårt att skriva ihop WINE fast för macapplikationer.

Permalänk
Medlem

Wine med native stöd för PulseAudio bör lösa problemet. Allra helst så slänger man Pulseaudio åt helvete.

https://launchpad.net/~neil-aldur/+archive/ppa

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Wine med native stöd för PulseAudio bör lösa problemet. Allra helst så slänger man Pulseaudio åt helvete.

https://launchpad.net/~neil-aldur/+archive/ppa

Försvinner inte ljudet helt alltså om man avinstallerar pulseaudio?
Helst av allt skulle jag vilja ha tillbaka allt exakt som det var i Ubuntu 9.04. Då fungerade SPDIF IEC958 på mina ljudkort. Sedan 9.10 och även i 10.04 så är det en omöjlighet att få igång det. Har aktiverat IEC958 i både alsamixer och pulseaudio, men får inget ljud.

Så, hur ställer jag tillbaka allt som förr? Vad ska avinstalleras och vad ska installeras för att det ska fungera 100% som förr?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Försvinner inte ljudet helt alltså om man avinstallerar pulseaudio?
Helst av allt skulle jag vilja ha tillbaka allt exakt som det var i Ubuntu 9.04. Då fungerade SPDIF IEC958 på mina ljudkort. Sedan 9.10 och även i 10.04 så är det en omöjlighet att få igång det. Har aktiverat IEC958 i både alsamixer och pulseaudio, men får inget ljud.

Så, hur ställer jag tillbaka allt som förr? Vad ska avinstalleras och vad ska installeras för att det ska fungera 100% som förr?

Närå. Du har ju fortfarande ALSA kvar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Det finns en javabaserad klient som heter Jotify jotify Dock så måste man ha premiumkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaso:

Det finns en javabaserad klient som heter Jotify jotify Dock så måste man ha premiumkonto.

Tack för tipset! Ska kolla in det. Känns lite segt att köra WINE för enbart Spotify.