Permalänk
Medlem

Black Projekt [Upd. 7]

Dags att uppgradera datorn så tänkte att jag skulle dela med mig lite!

Har inte "meckat" med datorer särkilt länge, men i samband med grafikkortsbyte i julas så blev jag på allvar intresserad av att fixa en OK dator som man inte behöver skämmas för!

Setup Now:

Asus P5B
Intel C2D E7200 (noctua CPU-cooler)
XFX Radeon HD4890 XT @ 900mhz/1050mhz (Scythe Musashi VGA Cooler)
OCZ Gold Ed. 1066mhz
Q-Tec 500w

Detta sitter i ett Fractal Design R2 Black

I stort sett allt utom grafik-kort, ram och chassi kommer bytas ut!
Eftersom jag inte är särkilt intresserad av lysande saker (dioder osv) ala fjortisbygge (no offense) så kommer i stort sett allt utom några mindre detaljer vara svarta, där av namnet på projektet!

Setup Coming:
Asus M4A78-E
AMD Ph.II X3 720 @ 3.5ghz (H50, upplåsningsbar)
2x HD4890 @ 950mhz/1100mhz (Accelero S1 Rev2)
OCZ Gold Ed. 1066mhz
CM Silent Pro 700w

Mål:
Snygg, stilren dator
Över 20k i 3dMark06
Ökad kunskap

Senare:
SSD
5870 elr. nya AMD-generationen

Och så till bilderna:

[Upd. 1]

Ramlade inte lite delar från inet, lista nedan, bilder längre ner

Arctic Cooling Accelero S1 Rev.2
Zalman ZM-MFC1 Plus Fläktkontroll
4x Scythe Gentle Typhoon 1150Rpm/h

[Upd. 2]

Kom hem oväntat tidigt från polaren så beslöt mig för att köra en provmontering av Acceleron i passivt läge.
Resultat var knappst överraskande men båda tyvärr inte särkilt gott. Se resultatet nedan!

[Upd. 3]

I all hast monterade jag fläktkontrollern och prövade så att allt fungerade med Scythe-fläktarna som skall kyla grafikkortet, fungerade alldeles utmärkt! På grund av familjeangelägenheter (födelsedag) hinnar jag tyvärr inte pilla mer med datorn idag, bjuder på en liten bild längst ner!

[Upd. 4]

Efter lite om och men, felkopplade kablar och dumma misstag fungerar nu datorn helt ok
CoreTemp visar runt 29 i idle, har inte maxat än, grafikkortet ligger kvar på 45 i idle, ca 75-80 i load!
Har prövat att låsa upp prollen i all hast, något som dock inte fungerade, så skall gräva lite djupare i helgen, då den enligt säljaren skall gå utmärkt att köra på fjärde kärnan

Allt för nu, bilder följer nedan

[Upd. 5]

Nu har jag tid och ork att posta lite klock-info!

Har varit inne i bios och div. andra program och lekt med lite siffror, för tillfället ser det ut såhär:

Vcore 1.4
FSB 200
Multipel 16.0
Temp i load ca 48c

Har även dragit upp minnena så dom lirar i 1066mhz på 2.1v

Grafikkortet fick även det sig en genomgång. Pga kass kylning så fick jag nöja mig med 900mhz på kärnan och minnena 1000mhz. Detta gav en load-temp på ca 86c.

Pics och resultat förljer nedan

[Upd. 6]

Tänkte att jag kunde skriva hela setupen som den ser ut just nu:

Setup
Moderkort: Asus M4A78-E
Processor: AMD PH.II 720 x4 @ 3200MHz
Grafikkort: 2x Radeon HD4890 @ 850mhz/975mhz
Ram: OCZ Gold 2x2gb 1066MHz

Kylning
CPU: Corsair H50 + Scythe GT 1150rpm (load 48c)
GPU: Scythe Musashi (load 84c)
Chassi: 3x Scythe GT 120mm 1150rpm, 1x FD Silent Series 140mm

Har även fått tag i ett 4890 som jag ansåg vara billigt nog, så ytterliggare ett grafik-kort ramlar in i helgen

[Upd. 7]

Vet inte hur det ser ut hos er, men hos mig har det regnat hela dagen, så gissa om man blev glad när man såg avi'n i brevlådan när man kom hem från jobbet. Alltid trevligt att ha något att göra en regnig fredag

Monterade kortet direkt, skall leka lite med siffror och så senare i helgen, men bilder skall ni givetvis få

Black Projekt [Upd. 7]

Permalänk

Jag lägger min röst senare när du fixat lite mer

Permalänk
Medlem

snygg kabel dragning

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Är hålet i fronten till för en fläktkontroll måhända?
Väntar med poängen

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Du kan ju vara glad att datorn inte börjat brinna med tanke på nätagg Btw, det där om att i"nte behöva skämmas" för sin dator ger minuspoäng. Finns aldrig någonting att skämmas över.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Är hålet i fronten till för en fläktkontroll måhända?
Väntar med poängen

Yes it is! Som sagt, första datorn som byggs själv så börjar med lite basic-moddning!

Skrivet av scienta:

Du kan ju vara glad att datorn inte börjat brinna med tanke på nätagg Btw, det där om att i"nte behöva skämmas" för sin dator ger minuspoäng. Finns aldrig någonting att skämmas över.

I know, därför skall det bytas
Och jo, med tanke på hur den står nu så är det nog något att skämmas för

Permalänk
Medlem

hehe 3e bilden " jag är 20 år ung"

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

hehe 3e bilden " jag är 20 år ung"

Family Guy FTW

Permalänk
Medlem

hur är luftflödet enligt dig med dina typhoon fläktar? vilken rpm-version är dom?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

hehe 3e bilden " jag är 20 år ung"

Jag är 28 år ung står det annars ;D

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

BTW är det inte bättre om du vänder håll på gpu fläktarna? Blir nog bättre då, kommer kyla vrm också

Skrivet av Antzo:

hur är luftflödet enligt dig med dina typhoon fläktar? vilken rpm-version är dom?

Det är 1150-rpm versionen. Står på fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av enya:

Är det inte bättre om du vänder håll på gpu fläktarna? Blir nog bättre då, kommer kyla vrm också

Kanske blir bättre luftflöde, men blåser man ner luften så är det varmare luft som strömmar förbi vrm'en som då kanske inte blir varmare? Beror på luftflödes skillnaden, temp skillnaden på luften mm. Teoretiskt sett så borde det vara så?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av enya:

BTW är det inte bättre om du vänder håll på gpu fläktarna? Blir nog bättre då, kommer kyla vrm också

Det är 1150-rpm versionen. Står på fläkten

Skrivet av Antzo:

Kanske blir bättre luftflöde, men blåser man ner luften så är det varmare luft som strömmar förbi vrm'en som då kanske inte blir varmare? Beror på luftflödes skillnaden, temp skillnaden på luften mm. Teoretiskt sett så borde det vara så?

Bilden är bara tagen för att ge en bild av hur det kommer bli, inte för att visa exakt hur det kommer sitta!
Ang luftflödet in i flänsarna eller ut ur flänsarna är jag lite osäker, jag vill ju tronsportera den varma luften bort från kortet, dvs fläktarna utåt, men å andra sidan stiger värme så fläktarna bör ju blåsa innåt?

Skall börja med att montera kylaren nu passivt så får vi se vad den ger för temps

Permalänk
Medlem

vad heter benchmark programmet du kör i slutet?
(kanske missade namnet)

eller hittade det

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Inte så smart att köpa det moderkortet ifall du ska köra 2 st HD4890 i crossfire, men det vet du antagligen? 16x/4x pci-e flaskar korten ganska rejält

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Inte så smart att köpa det moderkortet ifall du ska köra 2 st HD4890 i crossfire, men det vet du antagligen? 16x/4x pci-e flaskar korten ganska rejält

Enligt specsen samt moderkortsmanualen lirar dom 8x8x i CF, vilket bara skall ge en prestandadropp på ca 5% enligt de testerna jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Enligt specsen samt moderkortsmanualen lirar dom 8x8x i CF, vilket bara skall ge en prestandadropp på ca 5% enligt de testerna jag läst.

I vissa tester har 8x/8x gett högre prestanda än 16x/16x (swecs egna test mellan p45 och x38), så det är högst teoretiska siffror.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

tom jag har snyggare kabeldragning i mitt chassi. är typ omöjligt att få det bra eftersom det typ inte finns något hål man kan dra kablar igenom. ni kan se här http://www.sweclockers.com/annons/49558-kraftfull-speldator

får väll hoppas det blir bra till slut

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Har du haft någon framgång med grafikkortskylaren, har du fått ner tempsen ngt? Vad har du för fläktar, och hur sitter dom (vilket håll)?

Permalänk

fläckten längst ner ska dra in luft till grafikortet etc. varm luft stiger så den ska blåsa ut där samt att det förstär luft-flödet i dator med graffe fläcktarna och den där så nära varandra som blåser åt olika håll

Visa signatur

🎮 → Core i9 10900K • Gigabyte RTX 3080 • 64GB DDR4 • MSI MPG Z490 Carbon EK X
🖥️ → Skärm: Acer XZ350CU Curved 35"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Void PRO wireless
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Har du haft någon framgång med grafikkortskylaren, har du fått ner tempsen ngt? Vad har du för fläktar, och hur sitter dom (vilket håll)?

Med Acceleron fick jag riktigt sjysst temps i idle, ca 35c på core, i load gick det käpprätt åt hel*ete med temps på över 100c redan efter 90sek i furmark. Fläktarna monterades åt båda hållen och ommonterades dessutom ett par ggr för att undvika att felet berodde på dåligt applicerad kylpasta.

Just nu kör jag Musashin, vilket ger något högre tempt i idle, ca 42c på core, men desto stabilare temps i load, runt 77-80 på kärnan. Tyvärr lämnar detta inte jättemycket till övers för klockning men har 900/1050mhz bör inte vara några större problem! (stock 870/900 mhz)

Skall vid löning beställa hem både en TTP samt T-rad2 för att se om dessa två ger någon bättre effekt.
Som man säger, den som lever får se

Skrivet av rkfreestyler:

fläckten längst ner ska dra in luft till grafikortet etc. varm luft stiger så den ska blåsa ut där samt att det förstär luft-flödet i dator med graffe fläcktarna och den där så nära varandra som blåser åt olika håll

Fläkten är felplacerad, i know. Satt i ett rum upplyst endast av solen, vilket lite senare på kvällen leder till enganska kass syn. Burken är förövrigt inte stängd så luftflödet ATM är inget jag oroar mig för

Skall se om jag hinner lägga upp lite pics på CPU-klockningen ikväll, är en så länge riktigt nöjd med 720'in, ska bli intressant vad den ger i FC2.

Någon som har tips på bra program som mäter FPS (lägsta, genmsnitt & högsta) när man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Någon som har tips på bra program som mäter FPS (lägsta, genmsnitt & högsta) när man spelar?

Fraps ? visar dock bara vilken FPs du har just nu.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

utgår ifrån att TMPIN2 på hw monitor (idagsläget senaste bilden) är ett mindre korrekt värde

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

va? förstår inte med 5970 lådan :(((

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

utgår ifrån att TMPIN2 på hw monitor (idagsläget senaste bilden) är ett mindre korrekt värde

TMPIN0, vilket jag utgår från är CPU-temp, är den enda som rör sig vid belastning. Vad de andra två står för vet jag inte, men har noterat att dem inte reagerar på cpu-belastning, furmark-belastning osv så utgår från att de inte är korrekta, troligen pga uplåsningen.

Skrivet av ErsdaHL06:

va? förstår inte med 5970 lådan :(((

Personen jag köpte 4890 av hade köpt ett 5970 och skickade 4890 i 5970-lådan då han inte hade 4890-lådan kvar

Permalänk
Medlem

Gah... Suddiga bilder. Det gillas inte Men du har AMD Fasten jag kör Intel och nVidia föredrar jag AMD Därför kan du få en 3p ^^

Permalänk

Nice bygge

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"