Catalyst 10.5 ger överklockning med Eyefinity

Permalänk
Medlem

Någon som fortfarande har problem med gråskärm osv med dessa drivers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Med 10.4 fick jag 13684 i 3dmark 06
Med 10.5 fick jag 13682 i 3dmark 06

Yay. Suck, saknar redan Nvidia. Där får man iaf boost i spel på varje uppdatering

Kör Vantage?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Min idle har ökat från 33 grader till 51 grader efter 10.5! Har någon annan märkt det? När jag kör med 10.4 går idle ner till 33 grader igen. Jag har "säkerhetsställt" temperaturerna med GPU-Z. Jag har ett 5870 kort. Detta är ju jättedåligt, 17 graders ökning i temperatur efter en uppdatering. ATI måste skojja
Förövrigt älskar jag ATI och deras uppdateringar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av furuliden:

Min idle har ökat från 33 grader till 51 grader efter 10.5! Har någon annan märkt det? När jag kör med 10.4 går idle ner till 33 grader igen. Jag har "säkerhetsställt" temperaturerna med GPU-Z. Jag har ett 5870 kort. Detta är ju jättedåligt, 17 graders ökning i temperatur efter en uppdatering. ATI måste skojja
Förövrigt älskar jag ATI och deras uppdateringar

Är du säker på att kortet verkligen idlar? Kortet bör gå i 157/300 eller något liknande. Inga extra skärmar?

Permalänk
Avstängd

Många @ guru3d:s forum som skriver att idle temp har gått upp p.g.a. högre klockfrekvenser.
En del har dock lyckats det att få det till normala 157/300 dock...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Min idle har ökat från 33 grader till 51 grader efter 10.5! Har någon annan märkt det? När jag kör med 10.4 går idle ner till 33 grader igen. Jag har "säkerhetsställt" temperaturerna med GPU-Z. Jag har ett 5870 kort. Detta är ju jättedåligt, 17 graders ökning i temperatur efter en uppdatering. ATI måste skojja
Förövrigt älskar jag ATI och deras uppdateringar

Idleklocksen blev fuckade för mig med. Brukar idla 34c nu 51c. 400/1125 ist för 150/300 som jag brukar ha...får bli 10,4 igen

Permalänk
Medlem

Bah, klagomål från 5000-ägare om 50 grader idle temp! Jag med mitt HD 4870 512MB idlar på strax under 80 grader om jag har fläkten i automatiskt mode. Det är inget fel heller, det var designat så. Om jag sätter min fläkt i manuellt mode och drar upp den över 35% går jag ner till 50 grader i idle. Kortet har trots hög idle temp fungerat felfritt sen köp för cirka 2 år sedan.

Såg att de spekulerade i att höjningen beror på fixen för grova flimmerproblem med fler än en skärm. Får se om de kan fixa så att man får lägre idleklocka om man bara har en skärm, eller om de tänker fortsätta köra enligt 10.5.

Permalänk
Inaktiv

Jag har kollat lite med mitt kort och jag får 46 grader trots att kortet går i 157/300, fläkten ligger på 17%/1000RPM). Brukade ligga på 30-40 grader innan CCC 10.5 med samma siffror.

Jag klagar inte då alla temperaturer jag kan avläsa ligger under 50 grader, jag kan faktiskt inte ens urskilja grafikkortet, och då är datorn snudd på ljudlös, mina två Noctua-fläktar som skall bytas ut är det enda som faktiskt hörs. Jag hade gärna sett att vi får tillbaks våra låga temperaturer (och strömförbrukning) bara det inte går ut på multiskärms funktionaliteten.

Permalänk

Hela min dator blir ju varmare nu? Slitet det inte mer på grafik-kortet om det alltid kör på en högre frekvens?

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Är du säker på att kortet verkligen idlar? Kortet bör gå i 157/300 eller något liknande. Inga extra skärmar?

Idle tempen är högre nu än förut om jag överklockar. Om jag kör med standard klock då går min temperatur ner till 35 grader. Så det ser ut som att 10.5 inte klockar ner kortet vid vila OM MAN KÖR MED ÖVERKLOCK. Vilket jag gör Nu jag installera 10.4 eller dra ner klocken till standard (850/1200) Bägge alternativen suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Hela min dator blir ju varmare nu? Slitet det inte mer på grafik-kortet om det alltid kör på en högre frekvens?

Det kommer kanske gå sönder om 35 år istället för 40 år med tanke på den temperaturhöjningen vid idle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av furuliden:

Idle tempen är högre nu än förut om jag överklockar. Om jag kör med standard klock då går min temperatur ner till 35 grader. Så det ser ut som att 10.5 inte klockar ner kortet vid vila OM MAN KÖR MED ÖVERKLOCK. Vilket jag gör Nu jag installera 10.4 eller dra ner klocken till standard (850/1200) Bägge alternativen suger

Det har då varit så innan. Du förlorar Powerplay om du överklockar, såvida du inte flashar om grafikkortet med nya klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffe:

Fortfarande inte fixat laddningstiderna i bc2. Gick från 10.4 preview där det funkar fint. Efter uppdatering till 10.5 är det kass igen. Körde driver sweeper och provade att installera och nu sparar den inte inställningar när man byter mellan upplösningar.

Edit: Hittade denna nyss: ATICatalystHotfix

Edit igen: Den gjorde susen!

Kanon, ska installeras genast!
Tack för länken!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Det har då varit så innan. Du förlorar Powerplay om du överklockar, såvida du inte flashar om grafikkortet med nya klockfrekvenser.

Nope. När jag använder ccc 10.4 klockar den ner mitt kort till 157/300 när grafikkortet inte används. Nu med 10.5 så ligger idle klocken på 400/1300. Är det säkert att flasha ett grafikkort? Vilken flash är bäst?

Permalänk

De hade aldrig släppt 10.5 om de inte visste att kortet "klarar" 400/1300 i idle.
Ogenomtänkt att ha så låg 2D-klock från början.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Skrivet av minibite3:

De hade aldrig släppt 10.5 om de inte visste att kortet "klarar" 400/1300 i idle.
Ogenomtänkt att ha så låg 2D-klock från början.

Varför är det ogenomtänkt att ha låga frekvenser och därför låga temperaturer? Nu blir hela min dator varmare och det är inte kul. Jag vet att min dator inte kommer att börja brinna eller gå sönder om tre dagar. Men jag strävar ändå efter en låg temperatur, gör inte ni?

Permalänk
Medlem

catalyst 10.5 (hotfix) var då inte en särskilt bra uppdatering. Förutom problemen som har tagits upp så verkar det som om om MSI afterburner och 10.5 inte fungerar ihop. Så fort jag överklockar blir det krasch i skrivande stund- detta existerade inte med 10.4

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astrob0y:

catalyst 10.5 (hotfix) var då inte en särskilt bra uppdatering. Förutom problemen som har tagits upp så verkar det som om om MSI afterburner och 10.5 inte fungerar ihop. Så fort jag överklockar blir det krasch i skrivande stund- detta existerade inte med 10.4

Fungerar bra här iallafall. MSI Afterburner 1.5.1 och CCC 10.5 (8.732).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

CCC 10.5 (8.732).

Kan du se om du har en etta (1) efter 8.732?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astrob0y:

Kan du se om du har en etta (1) efter 8.732?

Driver Packaging Version 8.732-100504a-099996C-ATI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Driver Packaging Version 8.732-100504a-099996C-ATI

Jag sitter med en "Drivrutinens förpackningsversion 8.732.1-100527a-100721E-ATI"

Kan variationen i siffrorna vara orsakad av att vi sitter med olika varianter av 5xxx serien?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astrob0y:

Jag sitter med en "Drivrutinens förpackningsversion 8.732.1-100527a-100721E-ATI"

Kan variationen i siffrorna vara orsakad av att vi sitter med olika varianter av 5xxx serien?

Bra fråga, jag hämtade min CCC 10.5 i fredags under kvällen direkt från game.amd.com. Jag uppfattar det som att din är nyare än den jag har utifrån versionen, min bör ju vara 8.732.0 eller något?

Såg nu också i inlägget jag citerade från dig från början att du kör någon hotfix? Inte vanliga CCC 10.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Bra fråga, jag hämtade min CCC 10.5 i fredags under kvällen direkt från game.amd.com. Jag uppfattar det som att din är nyare än den jag har utifrån versionen, min bör ju vara 8.732.0 eller något?

Såg nu också i inlägget jag citerade från dig från början att du kör någon hotfix? Inte vanliga CCC 10.5?

Jag kör med ATICatalystHotfix (som en annan länkade tidigare). Jag har även ominstallerat msi afterburner och det går nu att överklocka igen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det var ju konstigt att dom inte skrev Counter-Strike 1.6 fix. Mitt cs har inte fungerat sedan 10.3 men nu med 1.5 funkar det. När man startade upp det så bara stängdes det ner efter 3 sek. Exakt samma för min kompis som har ett 5750

Permalänk
Skrivet av Isengrim:

Mina laddningstider för BC blev mycket sämre igen med denna version.
Jag tror jag går tillbaka till förra....

+1 Den här uppdateringen gjorde även att jag gick från 125 till 30 FPS i BC2 :-/

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem

Fixat distorted mouse buggen som kan man få via nertabbning av spel tex? Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Varför är det ogenomtänkt att ha låga frekvenser och därför låga temperaturer? Nu blir hela min dator varmare och det är inte kul. Jag vet att min dator inte kommer att börja brinna eller gå sönder om tre dagar. Men jag strävar ändå efter en låg temperatur, gör inte ni?

För att de som har två skärmar får problem med flimmer. Det bästa hade vart om de kortet fattar när man har en eller två skärmar och anpassar klockfrekvensen efter det.

Klart man vill ha låg temperatur i datorn, men hellre stabil och lite varmare.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Skrivet av minibite3:

För att de som har två skärmar får problem med flimmer. Det bästa hade vart om de kortet fattar när man har en eller två skärmar och anpassar klockfrekvensen efter det.

Klart man vill ha låg temperatur i datorn, men hellre stabil och lite varmare.

Och jag har ju bara en skärm, så därför är den nya uppdateringen inte bra för mig. Nej, jag vill inte använda 10.5! Men dator var stabil och kallare förut, så ät upp det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av minibite3:

För att de som har två skärmar får problem med flimmer. Det bästa hade vart om de kortet fattar när man har en eller två skärmar och anpassar klockfrekvensen efter det.

Klart man vill ha låg temperatur i datorn, men hellre stabil och lite varmare.

Det gör även CCC 10.5 för mig iallafall. Dock är temperaturerna lite högre med CCC 10.5 åtminstonde, osäker på hur det var med CCC 10.4.

Permalänk

Något som är fruktansvärt tråkigt är att jag maxade t.ex GTA IV och AvP med 10.4 men tvingas köra på High eller Medium med 10.5 annars laggar det så mycket att det stör. Bilden fryser varje sekund ungefär.

Ska kolla om det funkar bättre om jag installerar 10.4 igen.

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||