Permalänk
Medlem

Otacksamhet för expertishjälp

Hej

Detta kan i viss mån relatera till denna artikel;
http://www.sweclockers.com/artikel/5443-datornordens-forbanne...
Där det handlar om att ens expertis skall vara mer än gratis

Men detta handlar istället om det scenario där man erbjuder sin expertis och sin tid gratis utan att känna att man blir utnyttja, utan istället nyttjad i onödan; (och därav utnyttjad :S)

Scenariot har variationer, men brukar utspela sig såhär;

Anhörig ringer/prata till/med dig:
"Hej, jag måste köpa en ny dator, men vet inte vilken som är bra?"
*Man går igenom vad personen vill att datorn skall kunna göra etc*
*Med svaren i åtanke ger man sig ut på internet och forskar i allt från prestanda, funktioner, prisvärdhet,recensioner*
*Letar upp ett antal bra alternativ som man länkar till, med för och nackdelar*
"Tack"

2 veckor senare har personen gått till Elgiganten eller liknade och köpt en märkesdator som har halva prestandan och kostar nära 100% mer.

Visst, jag tycker det är kul att leta information och jämföra, men det känns ju som ett spott i ansiktet när personen inte alls nyttjar detta.
Ibland har man ju lagt upp till ett par timmar på detta, för vad? Att personen kommer hem med en halvsunkig dator med tillköpt norton + tilläggsförsäkring.

Någon som känner igen sig?
Dela gärna med er av det och även hur det specifika tillfället utspelade sig.

Finns det andra expertisområden annat än datorer/hårdvara som på liknande sätt utsätts för detta?

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem

Ja det har nog hänt mig ett antal gånger
Men nu när man har företag är det lättare att få dem att köpa från mig istället.

Eller när gamla klasskompisar plötsligt poppar upp på msn som man inte pratat med på kanske 7-8 år - enbart för att få hjälp med datorn, då känns det lite olustigt.

Permalänk
Medlem

Har varit med om samma flera gånger, och kan bli lite grinig när folk frågar efter hjälp, jag säger till dem exakt hur de ska göra men de gör något annat istället... har frågat rakt ut varför personen frågar efter hjälp men vägrar lyssna på vad jag säger.

Jag hjälper gärna till, men i dagsläget köper mina kompisar allt som oftast laptops så då får man ju bara speca upp vad de ska ha för dator så är det klart sen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Klockrenast är väl när man inte har en lösning till ett problem och får svaret: "Jag trodde du var bra med datorer".

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

Jag känner inte igen mig riktigt, mina vänner brukar nog köpa det jag tipsar om. Åtminstone om man lämnar ett par prisjakt-länkar med alternativ.

Om man noggrant förklarar orsaken till varför man har valt en viss produkt så är chansen också mindre att de gör fel senare. Plus att de kanske inte behöver fråga lika mycket om hjälp vid nästa inköp.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Jag hjälper inte folk med datorer då det enbart skapar en massa problem, om någon vill ha råd så kan jag tipsa om en märkesdator som för tillfället är prisvärd och så får de ta det med supporten där. Problemet idag är att majoriteten av datoranvändarna fullkomligt är ointresserade av att lära sig något om persondatorer utan de vill bara använda dem.

T.ex. jag hjälpte någon att köpa en budget dator, denna hade ingen inbyggd bluetooth. Jag talade tydligt om för personen att den inte hade detta och det kunde vara smidigt att ha om man trådlös skulle föra över bilder från en mobilkamera, personen sa att det kvittar, för det ska han ändå inte göra.
Det gick någon månad, sedan beklagade personen varför jag inte sa något om att det inte fanns bluetooth i den. Visst finns det adaptrar att köpa, men det tyckte han var krångligt att bära med sig. Så om han bara hade vetat att datorn inte hade bluetooth då han köpte den, så skulle han ha valt en annan dator.

För övrigt är ofta supporten några idioter de också, en bekant hade problem med bredbandet. Jag kämpade men kunde inte få det att fungera, ändå hade jag tillgång till 3helt olika adsl modem. (hade köpt ett nytt + lånat ett)

Jag testade modemen hos 2 olika grannar som hade samma internetleverantör och uppkoppling med en bärbar dator och det fungerade perfekt direkt utan det minsta problemet. Jag misstänkte då starkt att felet låg hos internetleverantören, men att få dessa att åtgärda felet var ett helvete. Detta eftersom statuslampan på modemet lyste och då kunde det omöjligt vara något fel hos dem sa de. Och att modemen plus en bärbar dator fungerade perfekt hos två grannar berodde på currylinjerna eller vad de nu sa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Känner igen mig. Dock bruakr jag sällan hjälpa personer irl då det bara skapar så jäkla mycket problem som du säger.. sen så måste man dumma ner saker så det bara blir jobbigt och folk blir sura för man är otålig

Här på forumet så är det väl lite såa tt man ger och man tar hjälpen som finns tillgänglig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Alla jag umgås med har mer eller mindre samma kunskap som jag när det gäller datorer så det är inget jag råkar ut för. Är i regel bara familjen jag hjälper när det är datorrelaterade problem.

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

Jag hjälper många av mina vänner vid inköp, felsökning osv. I mån av tid då såklart.. Jag vet att de kommer hjälpa mig om jag nångång skulle behöva hjälp med något inom deras expertis. Synd att man är en sån jävla stolt jävel så man i stort sett gör allt för att slippa be om hjälp.. Men när det är dags för lägenhetsinköp kommer jag glädjas över mina vänner som är hantverkare

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Personligen hjälper jag bara familjen och de närmaste vännerna. Ifall någon annan har problem hänvisar jag dem ibland hit eller någon annanstans istället.

Permalänk
Avstängd

Mina vänner lyssnar jämt på mig när dom frågar efter råd. Men jag praktiserade på en dator firma för några månader sen. Fyfan va jobbigt det var. Kom in en kärring med trasigt moderkort på en bärbar. Fanns inget vi precis kunde göra. SÅ vi drar upp några bra datorer för bra pris som skulle funka skit bra. Hon sa hon skulle återkomma om några dagar. Så kommer hon mycket riktigt tillbaks. Dock gick hon till elgiganten köpte en ny dator. Hon sa den kostade runt 6-8k. Den var så himla bra. Men hon ville att vi skulle lägga in några program till henne och hennes gamla lagring från hårddisken. Jag startar datorn. Det första jag såg var att processorn var en intel 1.2 ghz. med 1.5gb ram till windows 7. Fyfan va datorn var seg. Hon hade köpt den pågrund av att den hade nya tekniken på skärmen "LED belysning" och att den hade sån fin färg. Jaja tog riktigt lågn tid att fixa den pågrund av hur slö den var. Sen hade hon köpt nytt office paket när det gamla funkade perfekt. Ännu en sak vi sa. Men men dom lyssnade inte. Så hon hade gått och köpt en ny dator som var sämre än hennes 3 år gamla dator. Ibland blir man fan galen på folk att dom aldrig lyssnar.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Jag hjälper gärna till, men i dagsläget köper mina kompisar allt som oftast laptops så då får man ju bara speca upp vad de ska ha för dator så är det klart sen.

Tyvärr så har detta hänt mig även med Laptops, man tipsar om en bra man har valt ut.
Sen åker de till Elgiganten och så antingen finns den modellen inte där eller kostar 20% mer än i en internetbutik.
Då kommer de hem med en "lika bra" som försäljaren rekommederat (singlecore celeron eller liknande :/ )

Skrivet av fastforward:

Jag känner inte igen mig riktigt, mina vänner brukar nog köpa det jag tipsar om. Åtminstone om man lämnar ett par prisjakt-länkar med alternativ.

Detta låter ju extremt bra, tyvärr har jag inte fått erfara det själv, enda chansen att påverka mycket är när man typ "köper dator ÅT" mamma.

Skrivet av bud_bundy:

Jag hjälper inte folk med datorer då det enbart skapar en massa problem, om någon vill ha råd så kan jag tipsa om en märkesdator som för tillfället är prisvärd och så får de ta det med supporten där. Problemet idag är att majoriteten av datoranvändarna fullkomligt är ointresserade av att lära sig något om persondatorer utan de vill bara använda dem.

T.ex. jag hjälpte någon att köpa en budget dator, denna hade ingen inbyggd bluetooth. Jag talade tydligt om för personen att den inte hade detta och det kunde vara smidigt att ha om man trådlös skulle föra över bilder från en mobilkamera, personen sa att det kvittar, för det ska han ändå inte göra.
Det gick någon månad, sedan beklagade personen varför jag inte sa något om att det inte fanns bluetooth i den. Visst finns det adaptrar att köpa, men det tyckte han var krångligt att bära med sig. Så om han bara hade vetat att datorn inte hade bluetooth då han köpte den, så skulle han ha valt en annan dator.
.

Tyvärr verkar det så, tyvärr utvecklas inte de människorna och använda lärdomen till att lösa liknande problem (om inte ens exakt samma).
Jo, att saker är ens fel är inte ovanligt. Först vill de han hjälp med att installera Norton de köpt, ett par dagar senare ringer de och klagar på att datorn är slö.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Känner igen mig. Dock bruakr jag sällan hjälpa personer irl då det bara skapar så jäkla mycket problem som du säger.. sen så måste man dumma ner saker så det bara blir jobbigt och folk blir sura för man är otålig
Här på forumet så är det väl lite såa tt man ger och man tar hjälpen som finns tillgänglig

Kan bara hålla med, dock en sak jag stör mig jävlig mycket på är att man kommer över och skall felsöka.
Sen kommer man dit, datorn är inte ens på.
Vänta på att den bootar upp.
Vad är adminlösenordet? Lösenordet till routern?
X antal minuter att de skall leta efter de, eller ringa sin son och fråga etc.
Så vänta kan typ ta ~1 timme, verkliga hjälptiden ligger på 5 min

Skrivet av RetarDeD:

Jag hjälper många av mina vänner vid inköp, felsökning osv. I mån av tid då såklart.. Jag vet att de kommer hjälpa mig om jag nångång skulle behöva hjälp med något inom deras expertis. Synd att man är en sån jävla stolt jävel så man i stort sett gör allt för att slippa be om hjälp.. Men när det är dags för lägenhetsinköp kommer jag glädjas över mina vänner som är hantverkare

Detta låter ju bra, men fungerar det i praktiken?
I den världen jag är van vid är det knappast att man kan be någon, "Kan du installera min diskmaskin? Jag har ju hjälpt dig mycket med datorn"
(Fungerar ju som sagt med bra vänner, fast då behöver man ju inte ens "byta" tjänster)

En annan klassiker är också:
"Vad ska jag trycka här?"
"Accepter du avtalet och vill installera programmet trycker du ja, annars nej"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwingis:

Klockrenast är väl när man inte har en lösning till ett problem och får svaret: "Jag trodde du var bra med datorer".

Oh, detta.
Oftast så brukar det även ha att göra med saker som har lite mindre med själva datordatorn att göra också. Som typ skrivare, mp3-spelare, viss programvara, elfel och proppskåp, ljudanläggning..

Mor: Men ni bara sitter där dagarna i ända och kan inte ens fixa en skrivare!
Syskonen: Men det är för att det är fel på _skrivaren_.
Mor: Jag trodde ni var bra på datorer.

Ghaaa!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Off-topic, men Norton Internet Security 2010 är en av de bättre säkerhetslösningarna på marknaden just nu. Ska man agera rådgivare får man allt hålla sig uppdaterad

Permalänk

En annan jobbig grej när man väl hjälper till är när den man hjälper måste stå o råstirra på allt man gör.
OCH, när datorhevetet inte funkar som det ska.
Fyfan jag blev indragen i att hjälpa en gubbe med datorn, faaaan i helvete vad den strulade, och dessa jävla blickarna han skickade hela tiden när nåt inte gick som det skulle, psykisk terror av den värsta graden.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag brukar tycka det är rätt kul att hjälpa kompisar, naturligtvis får man ju lite expert hjälp tillbaka av dom, nån är ju hantverkare, mekaniker, målare etc på det viset är det riktigt bra att ha god service gemenskap bland polarna.

Men när polarnas polare och i värsta fall deras polare börjar kontakta en, då är det tvärt nej. Gjorde dock bort mig för några veckor sedan när en barndomskamrat jag hade för 15år som jag knappat hade sett sen dess kom med en trasig disk och mjuka upp mig med lite gamla minnen och fråga om jag kunde rädda lite data, okej sa jag och först trodde att det inte skulle vara några större bekymmer. Efter runt 2 dagars slit så fick jag tillslut fram 90% av alla filerna, den disken var allt annat än frisk. Och vad fick jag? Ett tack och sen drog han snabbare än ögat blinka. Tar väl 15år innan jag hör av han igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

En annan jobbig grej när man väl hjälper till är när den man hjälper måste stå o råstirra på allt man gör.
OCH, när datorhevetet inte funkar som det ska.
Fyfan jag blev indragen i att hjälpa en gubbe med datorn, faaaan i helvete vad den strulade, och dessa jävla blickarna han skickade hela tiden när nåt inte gick som det skulle, psykisk terror av den värsta graden.

Det är en jävlig jobbig grej med att hjälpa också, då samspelet mellan mjukvara, hårdvara och allt möjligt datorrelaterat är väldigt komplext, så sannolikheten att något blir värre är stort.
Den hjälpte förstår sällan att man löser problem dynamiskt baserat på hur det logiskt borde fungera samt erfarnehet. De antar oftast att man kan allt utantill.

Ofta när jag har löst problemet får jag frågan ;
"Hur har du lärt dig allt det här?"
"Jag har faktiskt aldrig gjort just detta förut, men genom att försöka lösa mina problem själv lär man sig en del på vägen"

Skrivet av sunnis:

Men när polarnas polare och i värsta fall deras polare börjar kontakta en, då är det tvärt nej. Gjorde dock bort mig för några veckor sedan när en barndomskamrat jag hade för 15år som jag knappat hade sett sen dess kom med en trasig disk och mjuka upp mig med lite gamla minnen och fråga om jag kunde rädda lite data, okej sa jag och först trodde att det inte skulle vara några större bekymmer. Efter runt 2 dagars slit så fick jag tillslut fram 90% av alla filerna, den disken var allt annat än frisk. Och vad fick jag? Ett tack och sen drog han snabbare än ögat blinka. Tar väl 15år innan jag hör av han igen.

Svinigt.

Ett tips för att undvika saker som detta utan att vara otrevlig är att skicka länk(ar) till ngn tutorial.
"Vet inte exakt hur man gör, men här beskrivs steg för steg hur man kan fixa det. Har dock inte provat det själv."
eller även lägga till
"Här finns ett företag <länk>som återställer data för från 4000 kr per disk. Kan fixa det för en tusenlapp nästa vecka om jag har tid"

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med folks kompisar som behövde hjälp osv osv innan, men numera när man jobbar distans så har det avtagit.
Mest irriterande är dock när min syster vill ha hjälp att köpa ny "blaha blaha" och efter att man letat info i en vecka och gjort lite tips så åker hon och hennes pojkvän in och köper något helt annat. "Det var rea.... jag behövde bara lämna in 10 xbox spel för att få blaha på köpet". Än så länge har dom enligt mig inte lyckats med en bättre affär än jag tipsat om.

Men det som senast hände är klart mer irriterande nu när jag tänker efter, grannen skulle köpa en begagnad bil av märket Ford Mustang, han hade en budget och lite små krav. Jag spenderade i alla fall två timmar om dagen, i tio dagar med att leta upp vilken modell som passade bäst för hans prisklass, var någonstans i USA som var smidigast att handla ifrån, frakt tull och moms frågor. Registrering samt kontaktade säljare därborta.

På elfte dagen berättade han att han hade träffat en kille som äger en shop i stan, och köpt en bil som han tipsat han om........... ... ... .. . . ... Någon höll på att bli mördad.

Jag fick möjlighet att se bilder på bilen (dock efter köpet var genomfört) och jag fick erkänna att det såg bra ut, mycket bra pris, infon om den var lovande, carfax var rent osv.

Men nu när bilen dök upp för en vecka sedan så ser den helt förjävlig ut. Bodykitet är snett monterat, det är fastskruva med plåtskruv rätt in i bilen, lacken som skulle vara helt ny ser faktiskt ny ut, dock påstruken med pensel och roller. Kort sagt ser ut som fan.

Grattis till köpet, ser kanon ut!

sa jag och gick

Permalänk

Woundead: Det stom stör mig mest är när folk bara vill ha hjälp med något skit. de kan inte förklara övertelefon vad det är för ruta som de är förbryllade över. de tror att man kan allting om ett OS fast jag inte ens har använt de.. liksom kan nog räkna minutrarna jag suttit på vista och 7an på mina fingrar så väldigt lätt att veta hur de systemen funkar även om det säkert är snarlikt Xp mm.

Sen så snackar de skit i 5minuter och sen så vill 'kommer' de på att det var en sak till och en sak till osv. massa jävla små saker. Dock är det skoj med folk som vill lära sig i den mån att de testar själv INNAN!! de ringar och frågar. liksom händer ju väldigt sällan något om man trycker på fel ställe om man inte drar hem skit från nätet så.

Fast det jag stör mig på är att alla tror at tman är bra på datorer och kan allting och vet exakt hur man löser problem och sånt. Så hjälper bara de närmaste i släkten. några sms kontakter o sånt bruakr jag hjälpa lite ibland annars skicka de vidare då många inte vill ta tag i problemet utan bara ha det löst. liksom varför uppstod detta problem etc

Värsta är ändå när 'fattig 08a student sitter i surporten' och säger att man har fel på en drös med nätverkskort när det fungerar lokalt. ringde för att fråga om driftstörningar när modemet hade gett upp.. han envisade sig den sura jävlen att nätverkskorten var sönder. har än idag inte bytt ut någon hårdvara i de datorerna eller pillat med mjukvara som ens är i närheten av nätverskorten. 4-5år sedan.

Dock hade jag ett fint (läs jävlidgt dåligt)modem liggandes i lådan ett par veckor senare. nu har jag nog plöjt en 6-7 modem och jag har stom standad att skruva upp alla modem man får för att de ska hålla lite längr eoch inte dö av väörme utveckling och trycka dit lite små kylflänsar på de värmaste chipen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Woundead:

Det är en jävlig jobbig grej med att hjälpa också, då samspelet mellan mjukvara, hårdvara och allt möjligt datorrelaterat är väldigt komplext, så sannolikheten att något blir värre är stort.
Den hjälpte förstår sällan att man löser problem dynamiskt baserat på hur det logiskt borde fungera samt erfarnehet. De antar oftast att man kan allt utantill.

Ofta när jag har löst problemet får jag frågan ;
"Hur har du lärt dig allt det här?"
"Jag har faktiskt aldrig gjort just detta förut, men genom att försöka lösa mina problem själv lär man sig en del på vägen"

Svinigt.

Ett tips för att undvika saker som detta utan att vara otrevlig är att skicka länk(ar) till ngn tutorial.
"Vet inte exakt hur man gör, men här beskrivs steg för steg hur man kan fixa det. Har dock inte provat det själv."
eller även lägga till
"Här finns ett företag <länk>som återställer data för från 4000 kr per disk. Kan fixa det för en tusenlapp nästa vecka om jag har tid"

Just det, klassikern.
"Hur har du lärt dig det"
Jag blir nästan arg när folk frågar mig det, då ska man förklara "för idioter på idioters vis" hur man lärt sig allt.
Bara det tar ju 80% av tiden det tar att lösa problemen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Känner igen mig delvis... som tur är är det inte många som frågar mig om hjälp. Och de som frågar lyssnar faktiskt på vad jag säger.

Permalänk
Medlem

Känner helt klart igen mig.

På senare år har jag dock lärt mig ungefär hur man konfar burkar efter behov på ett djupare sätt.
Det är ju en väldig skillnad på att rigga till en pensionär, mot att rigga för kåta fjortisar eller klåfingriga pundare.

Första frågan jag numera ställer till folk som vill ha dator-köparråd är "budget", sen kommer "användning".
(Detta är - tydligen - så svåra frågor så att redan här slipper man ifrån de svåraste klienterna.)
Utifrån detta är det tämligen lätt (iaf bakom en router) att bygga "säkert" oavsett vad användaren vill ha.
Ibland får man givetvis "evighetssupport" på halsen, men det lär man sig hantera & tiden hjälper ju till där.

Hjälp till, säger jag.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Woundead: Det stom stör mig mest är när folk bara vill ha hjälp med något skit. de kan inte förklara övertelefon vad det är för ruta som de är förbryllade över. de tror att man kan allting om ett OS fast jag inte ens har använt de.. liksom kan nog räkna minutrarna jag suttit på vista och 7an på mina fingrar så väldigt lätt att veta hur de systemen funkar även om det säkert är snarlikt Xp mm.

Ja, speciellt när det tar en jävla tid att fiska fram någon info;
"Hej min dator fungerar inte"
"Vad är det som inte fungerar?"
"Det är något konstigt"
"Vad försökte du göra innan?"
"Bara använda som vanligt"
"Står det någon information?"
"Ja, det har kommit en ruta där det står ngt konstigt"
"Vad står det?"
"You have exited firefox, do you want do save your session?"
(Detta är ett påhittat exempel, men har varit med om allt för liknande)

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Dock är det skoj med folk som vill lära sig i den mån att de testar själv INNAN!! de ringar och frågar. liksom händer ju väldigt sällan något om man trycker på fel ställe om man inte drar hem skit från nätet så.

Fast det jag stör mig på är att alla tror at tman är bra på datorer och kan allting och vet exakt hur man löser problem och sånt. Så hjälper bara de närmaste i släkten. några sms kontakter o sånt bruakr jag hjälpa lite ibland annars skicka de vidare då många inte vill ta tag i problemet utan bara ha det löst. liksom varför uppstod detta problem etc

Japp, detta med att inte våga testa innebär att ens hjälp i många fall är att trycka på/säga åt dem att trycka på "OK"

En parallell som förhoppningsvis inte existerar;
"Hej, jag kan inte starta bilen"
"Är den tankad?"
"Ja"
"Hur låter den när du dra om nyckeln?"
"Nej, det har jag inte vågat göra"

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Värsta är ändå när 'fattig 08a student sitter i surporten' och säger att man har fel på en drös med nätverkskort när det fungerar lokalt. ringde för att fråga om driftstörningar när modemet hade gett upp.. han envisade sig den sura jävlen att nätverkskorten var sönder. har än idag inte bytt ut någon hårdvara i de datorerna eller pillat med mjukvara som ens är i närheten av nätverskorten. 4-5år sedan.

Detta är har jag också erfarat med Tre, skulle installera ett 3g modem på morsans nya laptop, fick ett felmeddlande, testade att uppdatera modem + mjukvara enligt tre.se.
Samma felmeddelande, ringde;
Killen förslog det jag gjort, sen;
"Nej, det är fel på din dator"
"Vad är det som är fel då? Vad betyder felmeddelandet så kan jag kanske lösa det själv"
"DET ÄR FEL PÅ DIN DATOR" mer och mer aggressiv, det fortsatte ett tag, men det var hans enda replik efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Känner helt klart igen mig.

På senare år har jag dock lärt mig ungefär hur man konfar burkar efter behov på ett djupare sätt.
Det är ju en väldig skillnad på att rigga till en pensionär, mot att rigga för kåta fjortisar eller klåfingriga pundare.

Första frågan jag numera ställer till folk som vill ha dator-köparråd är "budget", sen kommer "användning".
(Detta är - tydligen - så svåra frågor så att redan här slipper man ifrån de svåraste klienterna.)
Utifrån detta är det tämligen lätt (iaf bakom en router) att bygga "säkert" oavsett vad användaren vill ha.
Ibland får man givetvis "evighetssupport" på halsen, men det lär man sig hantera & tiden hjälper ju till där.

Hjälp till, säger jag.
Mvh

Det är ju bra att iaf folk följer dina rekommendationer, även om det förväntar sig evighetssupport.
(Då sannolikt kommer att ringa dig, även om de köpt en märkesdator med tillhörande support )

Frågar också alltid om budget och letar delar/dator därefter.
Dock så har plötsligt de 6000 kr som är absolut max, blivit 9000 kr när de återvänder från elgiganten.

Säkerhet har jag inte haft så mkt problem med, då folk generellt sett är för försiktiga.
Morsan har dragit på sig ett par msn-trojaner, men iaf bättre att hon vågar försöka.

Någon som haft en riktigt negativ upplevelse genom att ha hjälpt?
Som den saknade bluetooth-stödjet längre upp, fast i klass med:
"Du har fan lurat på mig en skitdator som bara krashar, ska ha pengar tillbaka av DIG"
eller att något gå sönder när du hjälper att bygga eller en del som anländer som defekt?
Har inte varit med om något sådant extremt själv då för få människor har lyssnat till mina rekommendationer

Permalänk

Kul tråd
Standardsvar nu mera är "Har du startat om datorn?" innan jag börjar fråga vad det är för fel... Hjälper dock endast kompisar så då går det att börja så. Men det är lite jobbigt att vissa gånger kunna svara med "IT-supporten" när någon ringer istället för att använda förnamnet.

Skrivet av Woundead:

...
Någon som haft en riktigt negativ upplevelse genom att ha hjälpt?
Som den saknade bluetooth-stödjet längre upp, fast i klass med:
"Du har fan lurat på mig en skitdator som bara krashar, ska ha pengar tillbaka av DIG"
eller att något gå sönder när du hjälper att bygga eller en del som anländer som defekt?
Har inte varit med om något sådant extremt själv då för få människor har lyssnat till mina rekommendationer

Har beställt, monterat och levererat en dator till en kompis, efter några veckor går nätagget sönder. Då får man ett samtal med tonen "var det inte ett bra agg du rekommenderade?". Men det löste sig och underbara Inet bytte agget utan snack.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

När det strular som avhjälps 95% av alla fel av reboot

annars är ju har du satt i kablarna ordentligt? osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Känner igen mig.

En granne som jag inte känner har frågat om jag kan hjälpa henne, hennes dator är långsam... Med den felbeskrivningen kan jag bara anta att jag kommer få köra massa program för att rensa upp hennes dator, samt plocka grejer från autostart. Har jag dock otur och måste installera om skiten kan jag ju se fram emot att få sitta och gå igenom varje jävla mapp för att hon inte kommer ha någon backup... Sedan kan man ju se fram emot fortsatt support, saknas något litet program och hon inte kan installera någon korkat program kommer hon springa till mig direkt.

Hade det varit svåra saker och folk faktiskt tagit sig tid att förbereda allt hade det varit lugnt. Har en polare som som köpt ihop alla delar och byggde med lite support via telefon, då känns det gött eftersom personen faktiskt gör sitt bästa men bara vill ha lite säker vägledning.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Woundead: Det stom stör mig mest är när folk bara vill ha hjälp med något skit. de kan inte förklara övertelefon vad det är för ruta som de är förbryllade över. de tror att man kan allting om ett OS fast jag inte ens har använt de..

Detta känner jag igen fast det är främst konstiga applikationer som jag ska kunna utantill och exakt stega hur de gör via telefon. De har heller ingen förmåga att beskriva vad som står på skärmen/menyerna utan det ska jag veta utantill. Likaså har de nada engelska läsförmåga, så de kan inte uttala vad som står begripligt.

Detsamma gäller förövrigt annan teknisk apparatur, som en som ville ha steg för steg anvisningar på hur man ändrade en inställning på hans tv som jag aldrig hade sett.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Känner igen mig.

En granne som jag inte känner har frågat om jag kan hjälpa henne, hennes dator är långsam... Med den felbeskrivningen kan jag bara anta att jag kommer få köra massa program för att rensa upp hennes dator, samt plocka grejer från autostart. Har jag dock otur och måste installera om skiten kan jag ju se fram emot att få sitta och gå igenom varje jävla mapp för att hon inte kommer ha någon backup... Sedan kan man ju se fram emot fortsatt support, saknas något litet program och hon inte kan installera någon korkat program kommer hon springa till mig direkt.

Ja, detta vill du inte hamna i, dock skall du ju hjälpa om du kan, men du kan ju säga;
"Jag har en halvtimme nu, sen måste jag fixa en sak innan"
"Innan jag hjälper vill jag bara säga att det finns en risk att din dator kommer att fungera sämre eller inte alls, även om chasen är liten vill jag bara säga det innan du bestämmer att jag skall fixa"

Dock så är det ju ofta så här, man fixar problemen genom att experimentera, när man inte kan dem utantill. Men det medför ju risken att något skiter sig. Skulle man inte ta risker skulle man inte vara mycket till hjälp.

Skrivet av bud_bundy:

Detta känner jag igen fast det är främst konstiga applikationer som jag ska kunna utantill och exakt stega hur de gör via telefon. De har heller ingen förmåga att beskriva vad som står på skärmen/menyerna utan det ska jag veta utantill. Likaså har de nada engelska läsförmåga, så de kan inte uttala vad som står begripligt.

Detsamma gäller förövrigt annan teknisk apparatur, som en som ville ha steg för steg anvisningar på hur man ändrade en inställning på hans tv som jag aldrig hade sett.

"Jasså, jag trodde du var bra på datorer"

Just detta med att ge information verkar väldigt svårt, många fall skulle det motsvara att gå till läkaren och säga;
"Jag är sjuk" sen titta på honom som en idiot då han behöver mer information för att hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Skönt o inte va ensam om detta, dock har det blivit bättre med tiden.

I början va de kompisar sen började mamma jobba på komunen och deras tekniker verkade inte kunna någonting om datorer eller IT, så på så vis lyckades jag bli deras telefon support när saker och ting inte fungerade, (Detta slutade som tur va när dom slutligen anställde en med kunskap)

Men sen har de fortsatt i fel riktning, kompisars föräldrar, kompisars kompisar osv osv har problem med skit saker.

började säga ifrån för ett tag sen och hjälpte bara släkt och nära vänner.
Så dom problemen folk ville ha hjälp med då brukade va att dom har fått hjälp av nån som är duktig på datorer men visat sig att den perssonen skapade mer problem än de va från början:/ (självutnämnda experter antagligen)

Intressant de där med att folk tror att man kan allt om allt när det gäller datorer.
Försökte en gång hjälpa en med ett nätverks relaterat problem, sent på kvällen (en kompis pappa)
Gammalt os på gammal dator från typ 98.. jag lyckades tyvär aldrig fixa till problemet, antog att de låg hos hans isp, efter nån timmas felsökande. skrev ner lite info som han kunde uppge till suporten.
Fick varken tack för hjälpen eller liknande från nån av dom. trots att de va på sent på kvällen och jag skulle gå och lägga mig egentligen precis när han ringde.
Fick höra senare på omvägar att dom sagt att jag inte kan någonting om datorer osv, Samma persson har jag fått agera support till tidigare han kom förbi med sin dator 1ggr per vecka och bett om hjälp osv. Man känner sig inte direkt uppskattad.
Kan tillägga att den perssonen inte har fått nån mer hjälp med sin dator.

Har gett köp råd till vänner osv med när dom sen ska gå och handla så kommer dom hem med nått helt annat.

Ex. en kompis ville ha en dator han kunde spela spel på, (han hadde en laptop innan ca 1år gammal med någolunda prestanda), han nämde några spel han ville köra. och jag föreslog några märkes datorer alt att jag kunde bygga en för en pizza päng.
Han skulle tänka på saken om vad som skulle bli bäst...
Efter nån dag hadde han köpt en laptop... Säljaren hade sagt att han kunde spela dom senaste spelen på den med höga grafik inställningar... specen för datorn sa nått helt annat. men de va hans val.

*Edit*
Måste till lägga den bästa tele supporten jag har hört (ej av mig själv)
telefonen hos perssonen bredvid mig ringde (Högtalare)
Perssonen som ringde fick inte sin dator att starta, Skärmen va bara svart.
-Har du tryckt på power/start kanppen
-Ja
-Ok. vad händer då.
-Ingenting den lyser bara.
-Vilken power/start knapp har du tryckt på
-den på datorn som står på skrivbordet såklart (nått snarlikt sas, Dator=monitor vet jag iaf att de va nått om)
-men ååh... Kolla under skrivborder där ser du en "Dator", tryck på Power/start på den.
-Vart sitter den knappen då?
-Bla bla nått
-Aha... nu funkar de.

Redigerar stavfel särskrivningar senare ev.