Intel lanserar Atom med DDR3-stöd

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Atom med DDR3-stöd

Kretsjätten Intel utökar sortimentet av Atom-processorer med fyra nya modeller som samtliga har stöd för DDR3-minne.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den 2 kärniga varianten kan ju bli intressant.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Underbart!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd

Jag undrar hur mycket en så pass långsam processor vinner på ddr3. Det känns ju inte som att vinsterna kommer att vara speciellt stora. Men ddr2 är som alla vet gammalt och priserna för ddr3 är snart på samma nivå så det spelar ingen roll heller.

Permalänk
Medlem

2-kärnigt till HTPC med ION och DDR3, mums!

Permalänk
Inaktiv

Inget nytt, min HP Compaq Mini 311C som jag köpte i december som förvisso är Nvidia-baserad med en N270 kör DDR3. Ser ingen större vinst med det då Atom-systemen så gott som alltid begränsas av CPU.

Nåväl, kan ju hoppas att detta innebär att DDR3-priserna minskar på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Den 2 kärniga varianten kan ju bli intressant.

Enligt tester är ju knappt den tvåkärniga varianten bättre än den enkärniga, även i flertrådade program. De är väl typ byggda som intels förra quads, alltså två hopklistrade processorer som inte samarbetar med varandra och inte kan kommunicera med varandra direkt, antar jag.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abflex:

Jag undrar hur mycket en så pass långsam processor vinner på ddr3. Det känns ju inte som att vinsterna kommer att vara speciellt stora. Men ddr2 är som alla vet gammalt och priserna för ddr3 är snart på samma nivå så det spelar ingen roll heller.

Sänkt strömförbrukning via DDR3 vs DDR2

Permalänk
Medlem

Mer atoms och IONs till billiga notebooks

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Sänkt strömförbrukning via DDR3 vs DDR2

Ja precis. Den största vinsten med det här är den lägre stömförbrukningen hos DDR3.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Enligt tester är ju knappt den tvåkärniga varianten bättre än den enkärniga, även i flertrådade program. De är väl typ byggda som intels förra quads, alltså två hopklistrade processorer som inte samarbetar med varandra och inte kan kommunicera med varandra direkt, antar jag.

Det stämde ju bara med första generation av ATOM typ 330 modellen. Nyare modeller baserad på Pine Trail, typ D510, så är båda kärnorna på samma kisel samt att minneskontroller och GPU är integrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Enligt tester är ju knappt den tvåkärniga varianten bättre än den enkärniga, även i flertrådade program. De är väl typ byggda som intels förra quads, alltså två hopklistrade processorer som inte samarbetar med varandra och inte kan kommunicera med varandra direkt, antar jag.

Skrivet av m0rk:

Det stämde ju bara med första generation av ATOM typ 330 modellen. Nyare modeller baserad på Pine Trail, typ D510, så är båda kärnorna på samma kisel samt att minneskontroller och GPU är integrerad.

Det som stämde var ju att de är 2st cores limmade på samma PCB, sen tar felaktigheterna vid.
Tvåkärniga modellen skalar nästan 100% mot singlecore-modellen. Iallafall gällande 330.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av DarkAlf:

Ja precis. Den största vinsten med det här är den lägre stömförbrukningen hos DDR3.

och lite värme

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicRattlehead:

och lite värme

Strömförbrukningen och värmeutvecklingen är i grunden samma sak. Man kan inte sänka den ena utan att samtidigt sänka den andra.

Permalänk
Medlem

Min atom server är dualcore drar mindre ström än en lampa.

http://www.sweclockers.com/galleri/3936-den-lilla-servern

Permalänk
Medlem

Godis, en Atom hade inte varit helt fel då jag med lätthet skulle kunna kasta iväg datorn jag har nu mot en strömsnål liten rackare, behöver som sagt ingen superpower.

Permalänk
Medlem

Arghus rexus! Eftersom jag vägrar köpa Intel, när fanken kommer AMD med liknande proppar? Lr har dom det redan?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hobs0n:

Arghus rexus! Eftersom jag vägrar köpa Intel, när fanken kommer AMD med liknande proppar? Lr har dom det redan?

Nej, har dom inte. Om dom kommer skaffa det vet jag dock inte. Blir nog en atom i sommar/höst för min del, till en HTPC. Hoppas ION2 kommer till moderkorten också bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Arghus rexus! Eftersom jag vägrar köpa Intel, när fanken kommer AMD med liknande proppar? Lr har dom det redan?

Q6600@3.4Ghz?

AMD har Bobcat på gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Q6600@3.4Ghz?

överklockat

Permalänk
Skrivet av dj christian:

överklockat

Han syftade på att han vägrar Intel men så har han det i sin sign..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Q6600@3.4Ghz?

AMD har Bobcat på gång.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Han syftade på att han vägrar Intel men så har han det i sin sign..

Hans uppfattning ändrades nog när han köpte den intel:n.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Strömförbrukningen och värmeutvecklingen är i grunden samma sak. Man kan inte sänka den ena utan att samtidigt sänka den andra.

Ja det är fantastiskt, att energi är rörelse och ju varmare det blir ju mer rör det sig.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Hans uppfattning ändrades nog när han köpte den intel:n.

Hur är det möjligt när Q6600 är bland det bästa som rullat ut ur Intels fabriker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland dessa finns tvåkärniga modeller anpassade för netbooks.

ÄNTLIGEN!! Vad jag har väntat och väntat på detta.
Dehär + ION 2 + 6celligt batteri = Lycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Q6600@3.4Ghz?

AMD har Bobcat på gång.

Jag fick reda på det jag behövde veta ca 1 år efter jag köpte Q6600 proppen

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk