Samsung visar upp USB-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

vill inte verka ohövlig men det du säger stämmer inte alls, du kan köra hur många skärmar du vill, dock kan du inte köra fler skärmar bara för att du kör cf eller sli (med undantag för nvidias nya) men om du kör typ ett extra grafikkort kan du köra extra skärmar på den. så det dom har är en usb->pissigt grafikkort->skärmen. grafikkkortet du har påverkar altså inte prestandan påskärmen, om du vill spela på den måste prollen sköta allt arbete

Eyefinity snackar vi om. Jag tror inte för en sekund att man idag kan köra, låt säga, tre skärmar i Eyefinity via grafikkortet och sedan lägga till extra skärmar via USB som agerar i en "klump" som Eyefinity går ut på.

Permalänk

Känns som att bilden kommer lagga rejält i denna. Har sätt andra usb skärmar/grafikkort för att kopplas på laptops och oftast är uppdateringsfrekvensen helt horribel. Man kan typ skriva på dem men inte mycket mer. En single-link DVI kontakt har en bandbrädd på nästan 4000 Mbit/s. Hur stabilt denna bandbrädden är vet jag inte men däremot vet jag att jag själv har haft problem med att kunna få ut några stabila 480Mbit/s (USB 2.0 spec) från en USB 2.0 kontakt och får sällan ut mycket mer än runt 100Mbit/s stabilt. Okej nu kör förvisso skärmen bara på 1366? x 768 och max res för singel link dvi ligger speckad på 1920x1200@60Hz. Någon som har en aning om vilken uppdateringsfrekvens/Hz som denna skärmen ligger på. Om det fungerar bra och utan att sega så är det fantastisk, speciellt för laptops och liknande system med begränsade skärmutgångar. Men jag misstänker att en USB 2.0 kontakt inte kommer räcka för det.

Edit: Kom på att där var två sladdar på bilden, någon som vet om den andra används bara för ström eller om båda används för både ström och data? Såg att den ena sladden var mycket tjockare än den andra.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Om den nu drar så lite så skulle jag kunna tänka mig att ha en sådan för visning av information.

Vad skulle du annars visa på en skärm?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Vad skulle du annars visa på en skärm?

En strömsnål skärm är för min del betydligt intressantare att ha igång längre stunder än en som drar mer ström. Kan inte direkt påstå att min HP ZR24w drar 6,3W vid drift.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på USB till VGA adaptrar för en tid sedan och om jag inte minns helt fel brukar alla modeler ha max 1600x1200 i 60hz eftersom att efter det räcker inte USB2.0 till

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

skulle vart en usb och displayport om de gick,läste lite på displayport "Auxiliary channel can be used for transmitting bi-directional USB, touch-panel data, etc." vet inte om de menas att de kan gå en usb genom diplayport,isåfall skulle de väl finnas lite kräm från displayporten..kanske ä ute å cycklar där skulle va bra iaf om de vore en riktig video port istället för usb.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceguy1:

bara offtopic, vet du om det säljs några tochscreens idag?

dell har juh sin SX2210T och hp har L2105tm på vettiga prisnivåer.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Kollade lite på USB till VGA adaptrar för en tid sedan och om jag inte minns helt fel brukar alla modeler ha max 1600x1200 i 60hz eftersom att efter det räcker inte USB2.0 till

De jag har sätt har haft liknande specs men laggat sönder i verkligheten, möjligt kanske att de klarar det rent teoretiskt på USB 2.0s maxgräns men eftersom att den sällan håller sig stabilt där i verkligheten så kanske det blir en helt annan sak irl. Men det är helt klart också möjligt att de jag har sätt är dåliga men jag tvivlar på att man kommer kunna t.ex. kolla youtube filmer eller andra filmer på den någorlunda smooth men det hade varit jävligt najs om det gick.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kollade lite på USB till VGA adaptrar för en tid sedan och om jag inte minns helt fel brukar alla modeler ha max 1600x1200 i 60hz eftersom att efter det räcker inte USB2.0 till

USB 2 räcker inte ens till 1600x1200 i 60 Hz.

1600*1200*60*24 = 2764800000 bitar, eller 2.8 GBit per sekund. USB2 klarar 480 Mbit i teorin...

Dett löser man antagligen genom att komprimering men även att inte köra i 60 Hz. Du kanske skickar signalen till skärmen i 60 Hz men det är för att du sparar bilden hela tiden och bara skickar det som ändrat på sig över USB bussen.

Detta betyder att du inte kan se film eller spela på en USB-skärm, för det räcker inte bandbredden till för. Saker som eyefinity är bara att glömma (av många anledningar).
Rent teoretiskt skulle det visserligen gå om man komprimerar det kraftigt (och därmed förlorar kvalitet), men för det krävs det rätt dyr hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Eyefinity snackar vi om. Jag tror inte för en sekund att man idag kan köra, låt säga, tre skärmar i Eyefinity via grafikkortet och sedan lägga till extra skärmar via USB som agerar i en "klump" som Eyefinity går ut på.

du kan inte utöka spelet på extraskärmarna, men du kan köra andra saker på dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralDimension:

skulle vart en usb och displayport om de gick,läste lite på displayport "Auxiliary channel can be used for transmitting bi-directional USB, touch-panel data, etc." vet inte om de menas att de kan gå en usb genom diplayport,isåfall skulle de väl finnas lite kräm från displayporten..kanske ä ute å cycklar där skulle va bra iaf om de vore en riktig video port istället för usb.

Du slipper separat USB-kabel upp till skärmens USB-hub, minneskortläsare mm som kan finnas i skärmen. Allt sådant kan samsas i displayportkabeln. Ström fås från skärmens eget nätagg.

Skrivet av echo:

USB 2 räcker inte ens till 1600x1200 i 60 Hz.

1600*1200*60*24 = 2764800000 bitar, eller 2.8 GBit per sekund. USB2 klarar 480 Mbit i teorin...

Dett löser man antagligen genom att komprimering men även att inte köra i 60 Hz. Du kanske skickar signalen till skärmen i 60 Hz men det är för att du sparar bilden hela tiden och bara skickar det som ändrat på sig över USB bussen.

Detta betyder att du inte kan se film eller spela på en USB-skärm, för det räcker inte bandbredden till för. Saker som eyefinity är bara att glömma (av många anledningar).
Rent teoretiskt skulle det visserligen gå om man komprimerar det kraftigt (och därmed förlorar kvalitet), men för det krävs det rätt dyr hårdvara.

Det är inte rådata som skickas till skärmen 60 ggr per sekund. Windows gui består av objekt som du i princip bara behöver ladda över till skärmen ochsedan placera på rätt kordinat. Har du kört remote desktop så ser du att man klarar sig rätt bra på några hundra kilobit.
Spel och film har du rätt i att det inte fungerar i full kvalitet

Hittade lite info. 2 år gammal review, och resultatet är kanppast sämre idag.

Citat:

Why is this worth putting up with when you can add a second display to any configuration that has a somewhat modern graphics card, simply by plugging a second monitor in? At least video ran smoothly on the secondary, StarTech.com-driven display (verified by watching The Godfather all the way through on DVD with Windows Media Player).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Spela kan jag inte tänka mig fungera, men det beror mer på att omvandlings chippet är för segt. Tror inte den skickar hela bilder, det är ju trots alt ett usb vga kort som sen kopplas till panelen. Så det bör ju vara obearbetad data som skickas. Precis som det inte är mellan gf och mb. Nu fungerar det inte så men om man tänker att man skickar ren data t.ex en fil. t.ex en full hd mkv med x.264 på 9gb som är 2h lång, så skulle den gå att köra över en 54mb lina utan problem, det skulle fingera på en line som hade 10MB effektift efter alla protokoll, men os, protokoll, omvandlingschipp gör att det inte går att räkna så, men om man tänker 1600x1200 så fungerade det på pci kort från 90talet, men kanske inte på 60fts på 60hz och då snakar vi 132 Mb/s i teorin ofta runt 30-60 på billiga chipset. Menar inte att det är bra men att jag tror att det största problemet med dessa omvandlara är chipets prestanda.

Edit1: Om någon missat det så utgår jag från att det är ett USB till VGA till Panel som denna skärm har kombinerat, så Eyefinity och liknande är omöjligt då den inte ansluts som en skärm utan ett nygg grafikkort med en skärm kopplad till den.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Nu kanske wacom kan göra en Cintiq utan en tjock kabel

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Visst att man kanske kan använda en sådan här skärm i windows, men skulle man exempelvis se bios uppstarten med en sådan här skärm?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är inte rådata som skickas till skärmen 60 ggr per sekund. Windows gui består av objekt som du i princip bara behöver ladda över till skärmen ochsedan placera på rätt kordinat. Har du kört remote desktop så ser du att man klarar sig rätt bra på några hundra kilobit.
Spel och film har du rätt i att det inte fungerar i full kvalitet

Hittade lite info. 2 år gammal review, och resultatet är kanppast sämre idag.

Vilket var precis vad jag sa?

Permalänk
Avstängd

Coolt, men varför? När behöver man en sådan skärm? Finns det verkligen en marknad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

man exempelvis se bios uppstarten med en sådan här skärm?

Nej.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt en dels inställning, det går inte, det är onödigt osv, osv....

Jag tycker det är en riktigt spännande lösning och ser fram emot att få se det här konceptet utvecklas vidare. Strömsnålt, en enda usbkabel behöver kopplas in m.m Visst man kanske inte sätter sig och redigerar foto/video, spelar spel, eller ser film på en sån här skärm, men jag kan tänka mig andra ändamål.

Dessutom så är ju teknik alltid spännande, ingen borde väl behöva påminna sweclockare om det, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fark:

Förstår inte riktigt en dels inställning, det går inte, det är onödigt osv, osv....

Jag tycker det är en riktigt spännande lösning och ser fram emot att få se det här konceptet utvecklas vidare. Strömsnålt, en enda usbkabel behöver kopplas in m.m Visst man kanske inte sätter sig och redigerar foto/video, spelar spel, eller ser film på en sån här skärm, men jag kan tänka mig andra ändamål.

Dessutom så är ju teknik alltid spännande, ingen borde väl behöva påminna sweclockare om det, eller?

Spännande ja, coolt ja, roligt med utveckling ja... men jag är tveksam till om det finns en marknad.

Permalänk
Medlem

Om den kunnat användas som huvudskärm hade den skulle kunnat användas till laptops var skärmar gått sönder och reparation är för dyr. Eller som större bil-datorskärm, men verkar ju bara vara någon fjant display utan användningsområde

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Hjälpsam

Användningen är som sagt inte spel, en användning är tex utvecklingsmiljö på en skärm, dokumentation på den andra och applikation på den tredje.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Där har ni marknaden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

+1 Klockrent!

Hoppas updateringsfrekvensen på skärmen är tillräckligt snabb bara, "marknaden" är ju lite labil så det gäller att hänga med i vändningarna...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Fast på ett ATX kort får du in 7 grafikkort, med två skärmar på varje så har du 14skärmar per dator där med vanliga grafikort, inga maxtor multimointor kort eller ati eyefinity six. Jag tror inte moderkortet pallar ge ström till så många USB skärmar dessutom misstänker jag att det lär bli bra mycket dyrare. Varje skärm använder två USB portar men om vi tänker att de har USB hubbar med externstörmförsörjning och lyckas faktiskt koppla in 24 sådanahära på datorn, jag tror vi skulle stöta på en mängd andra problem ganska snabbt. Ett av dem är proccessorn, det skulle nog krävas en väldigt kraftfull proccessor för att sköta alla de här usb skärmarna och ett annat är kanske bandbredden, kommer usb chippet i dator klara alla dessa skärmar. Okej det går kanske att fixa med saftigare cpu och fler usb kort, kanske till och med ett server kort med dubbla proccessorer. Men frågan är om det blir lönsamt för jag tror att det blir varken billigare, enklare eller smidigare än att sätta upp två okej datorer med lowend budget grafikkort (dessa brukar fortfarande ha två skärmutgångar) och sedan bara koppla ihop dessa med synergy eller liknande över ett nätverk. Dessutom så är samsungs skärm bara på 18,5" med 1366x768 (1049088 pixlar) medan man kan få en billig 24" för under 1500:- idag med nästan dubbelt så många pixlar (1920x1080=2073600 pixlar). I sådant fall hade det räckt med 12 skärmar och då hade man bara behövt en dator med 6 billiga grafikkort.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]