Permalänk

Köpråd om pysventil till bilen?

Tja.

Har en bil här hemma som laddar lite dåligt hehe. jag vet att turbon klarar ~1,2 Bar utan större problem och bränslematningen räcker till original och ingen fara med högre temp eller så.
Tror den laddar runt 0.3-0.4 just nu.. dvs inte en fis.
Det jag vill ha är en pysventil av bra modell eller andra tips på hur man kan ställa upp laddet lite utan att ändra för mycket.

Jag har läst för länge sedan att det ska gå att distansa ut tryckarklockan men hur gör man det? på så sätt blir stången 'längre'? och laddet ökas? jag har ej ställbar stång på tryckarklockan annars hade det varit lätt att vara där med en nyckel och ladda på.

Tror snurran är ett 13C? om jag inte är helt ute.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kan du inte byta till wastegaten från en fulltryckare? Borde vara rätt billigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Mjo bara svårt att hitta. liksom ingen skillnad på turbona vilket tryck de arbetar på. bara att stången är längre och gängad på den andra.

Vilket som går lika bra vad jag har hört. de som har den 'kraftigare' turbon har ju kvar sin tryckarklocka och de som byter turbon mot större säljer ju det inte i delar. Dessutom ligger de få som finns på hiskeligt överpris.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gängan sitter det en mutter med 10:an nyckle på justera den för ändrat turbotryck, Dumpventil har inget med att öka tryck.
Därimot går det att sätta pys ventil men kommer ej ihåg riktig hur man gjorde det.

Men fram med tian nyckel samt en polygrip för att ändra stången.
Man kan kapa den gamla svetsa dit än längre. alt gängskarva.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk

Jag tror som sagt att min stång inte är gängad... alt får jag riva ner det en dag och fixa dit en gängadstång och låna en svets.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

det här med att öka laddtryck bara på måfå är inget jag vill rekommendera, du säger att soppan ska räcka till 1,2 bar,,men det är något man måste vara säker på, annars kan motorn få en en ganska fin härdsmälta. enklast att kolla att allt står rätt till är att koppla in en bredbandslamda.
det finns lite olika sätt att höja laddtrycket, enklast är med hjälp av pysventil, den monterar du på slangen mellan magnetventilen (om det finns en sådan)och wastegateklockan sedan med hjälp av pysventilen så begränsar du mängden luft till wastegateklockan så turbon måste ge mer lufttryck
för att kunna övervinna fjäderkraften i den, nackdelen med detta är enligt mina erfarenheter att man kan få ganska hög peak på laddtrycket.
ett annat bättre sätt är att monter extra fjädrar mellan wastegatens arm och något i närheten som sitter fast, på detta sätt så måste ju turbon
ladda mer för att övervinna fjäderkraften =högre laddtryck
detta med att skruva upp wastegateklockans arm ger inte så mycket, man ökar bara lite grann på det sättet.
absolut bäst är en riktig laddtryckstyrning och mappning, men det är ju inte gratis direkt

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk

Soppan är inget som jag oroar mig över. tänkte inte gå så långt 0.7 på sin höjd och se hur bra piggar bilen blir.
Det som oroar mig är väl evt hastiga skenladd men det tycker jag inte borde vara någon större fara. inte så att man ska ligg aoch ladda gärnet på fredagskvällen utan mer att ha lite mer kraft vid omkörning och när man drar släp mm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vad är det för bil?

jag har en gammal saab 900 turbo som jag håller på att plocka ned i molekyler för att renovera och där trimmade jag genom att vrida på en pot i APC boxen samt löda lite i den. sen så är man tvungen att kolla så att grund ladd trycket står rätt till om man har en dator box som styr turbon. fördelen med min är att jag har knack sensor som automatiskt drar ned laddet om bilen skulle börja spika så jag slipper krökta vevaxlar samt kolvar på sniskan i cylindrarna :).

har man dock en gammal volvo eller en simpel turbo som styrs med vacum så är den enklaste att skruva på WG klockans pinne/arm och eller skaffa en pys ventil i kupen så man kan leka med trycket under färd.

passa dig för att ladda för mkt bara den är inte skonsamt för en motor utan knack sensor.

sen finns det massor av forum du kan läsa på vad som gäller just för din bil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cossie_martin:

absolut bäst är en riktig laddtryckstyrning och mappning, men det är ju inte gratis direkt

Det är iallafall "nästan" gratis om man har lite grundläggande kunskaper om motorteknik och datoranvändning... plus lite vilja till att lära sig och förstå.

Bara själva "styrprogrammet" brukar kosta mellan cirkus 10.000kr - 20.000kr ifall man ska köpa ett från de riktiga trimfirmorna. Men för en bilmekaniker/teknikintresserad så är det inte speciellt kul att lämna in bilen och få den fixad av någon annan. Mer än halva nöjet är ju för tusan att mecka.

Slutpriset beror sedan på HUR mycket man vill trimma, och givetvis körstilen... det är oftast den som avgör ifall det kommer o hålla eller inte. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Det är en tråkigt B230FK / FT knacksensor finns dock bara på blocket.

Som sagt så vet jag att grejorna håller. vet folk som kört mycket högre men det jag frågade mer var VAD man ska köpa eller vilket sätt som är bäst att göra det på. . Jag ska som sagt bar aha extra kraft vid omkörningar och när man kör släp mm. inte så spännande bil att åka runt fort med så.

Dock sparar jag efter någon skojsig bil dock vet jag ej vad

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är iallafall "nästan" gratis om man har lite grundläggande kunskaper om motorteknik och datoranvändning... plus lite vilja till att lära sig och förstå.

Bara själva "styrprogrammet" brukar kosta mellan cirkus 10.000kr - 20.000kr ifall man ska köpa ett från de riktiga trimfirmorna. Men för en bilmekaniker/teknikintresserad så är det inte speciellt kul att lämna in bilen och få den fixad av någon annan. Mer än halva nöjet är ju för tusan att mecka.

Slutpriset beror sedan på HUR mycket man vill trimma, och givetvis körstilen... det är oftast den som avgör ifall det kommer o hålla eller inte. xD

det är ju inte direkt alla bilar som man kan fixa och trixa med original motorstyrning speciellt mycket på
man kan bara komma en viss bit själv, sen måste man ha riktigt sprut och annan förädling av motor och
drivlina, naturligtvis så kan man ju göra det mesta själv,,men just mappning är något som i regel är svårt att utföra på egen hand,tro mig jag har suttit bra många timmar i passagerarsäten med lapptoppen i knät,, å det är svårt att få till allt bra, speciellt när man kör fullgasrepor på 4an växel upp till varavstoppen (och då menar jag inte på rullar) för att sedan försöka få till något med hjälp av diagram
det klart med tex unichip kommar man ju undan billigt eller ev megasquirt, men det är väl kanske
inte så mycket effekt t.s är ute efter, jag tror nog att en ökning från 0,5 till 0,7 bar inte är någon fara, original sprutet har nog ett viss utrymme för små ökningar,, men om jag var t.s skulle jag leta efter ett chip till bilen ett öppet luftfilter och bättre flöde genom avgassystemet.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]