Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av RödMicra:

Nej den ska vara aktiv, inte passiv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Komplett.se - BenQ 24" LCD G2420HD

Schysst erbjudande för Eyefinity-intresserade.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av EvilChicken:

Komplett.se - BenQ 24" LCD G2420HD

Schysst erbjudande för Eyefinity-intresserade.

Emellertid skall man vara medveten om anslutningarna, DVI och HDMI så till det måste köpas en adapter. Passiv eller Aktiv? Tja, det finns folk som lyckats med någon form av anslutning med någon skärm till någon upplösning. Det enda som man garanterat får är en del problem att lösa, sedan kanske det funkar.

Säg nej till adapter och gå direkt på skärmar med DP anslutning = noll problem.

Fast visst var det ett bra erbjudande

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Lystring! :)

Hallå folket,

I ett litet projekt jag har påbörjat (säg inget Ceogar eller andra som vet) så skulle jag vilja att samtliga som har en Eyefinity rigg postar;

1, Er dator spec
2, Vilken upplösning ni kör
3, Vilka spel som ni 100% vet fungerar i Eyefinity och vilken ungefärlig inställning på grafik (låg/medium/högsta)

Detta handlar om SweC egna erfarenheter, inga listor från andra forum tack.

Stort tack om ni gör detta, det kommer att främja både tekniken och SweC i sin helhet då vi kan få fler att hoppa på vårt "tekniktåg" om projektet blir bra!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem

1.
Moderkort: p5k
PSU: Ace 520 watt
CPU: q9550 2,83 @ 3,6 ghz
ram: 4 gb pc-6400 a-data
grafikkort: hd 5770

2. 3 st 1280x1024 skärmar(portrait). Upplösning 3312x1280

3. Call of duty 4, 5, 6 (Cod 4,5 högsta grafikinställningar 4x AA Cod 6 högsta grafikinställningar 2x AA)
Bad company 2(högsta grafikinställningar 0x AA)
Heaven benchmark 2.1 (high med tessellation average FPS:12,5 high utan tessellation average FPS:16 low setting utan tessellation FPS: 19,8)
Stone giant(average fps:17)
Need for speed shift(car detail: Medium Shadow detail: Medium Track Detail: Low Motion Blur: off Texture resolution: High AF: 16x AA: 0x)

Kommentar: I call of duty hamnar textremsorna i kanterna så att man inte kan läsa hela texten. I bad company 2 så har de fixat så att texten inte hamnar i kanterna.

Prestanda: Call of duty spelen,bad company 2 och need for speed shift går fint på de inställningarna ovan runt 40-30 FPS när man spelar.

Edit: Uppdaterat med mer information.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Moderator
Moderator

Tack Anders, mkt intressant. Jag uppdaterade min fråga med låg/medium/högsta inställningar i spelet. Kan du uppdatera din post?

Ovanligt att se portrait. klart kul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på Eyefinity men jag vet inte om jag våga köpa gfx kort och 3 helt nya skärmar men min nuvarande dator. Har en core2duo E8500 kör den oclockad på 3.16Ghz. Någon som vet om det blir en flaskhals om jag köper en 5870 med 2Gb och 3st 24"(1920x1200) skärmar? Någon som sa till mig att vid dom upplösningar kommer inte CPUn vara någon flaskhals. Det händer bara i lägre upplösningar där gfx kortet vill ha mer från CPUn. Jag vet att det brukade vara så när alla ville spela på 1024x768 rez att CPUn inte hängde med monster korten.

Har funderat på en ny dator men känns lite saftigt att lägga ut pengar på det och 3st skärmar samtidigt

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corax:

Jag är väldigt sugen på Eyefinity men jag vet inte om jag våga köpa gfx kort och 3 helt nya skärmar men min nuvarande dator. Har en core2duo E8500 kör den oclockad på 3.16Ghz. Någon som vet om det blir en flaskhals om jag köper en 5870 med 2Gb och 3st 24"(1920x1200) skärmar? Någon som sa till mig att vid dom upplösningar kommer inte CPUn vara någon flaskhals. Det händer bara i lägre upplösningar där gfx kortet vill ha mer från CPUn. Jag vet att det brukade vara så när alla ville spela på 1024x768 rez att CPUn inte hängde med monster korten.

Har funderat på en ny dator men känns lite saftigt att lägga ut pengar på det och 3st skärmar samtidigt

Tjo! Roligt att du är sugen på att joina Eyefinity klubben! Jag var lite osäker på det där med cpu så jag testade att spela lite cod 4 i 5760 x 1080 och då låg avrage cpu usage på 37.1% så jag tror inte det ska vara någon fara. Detta var dock i ett spel som inte är anpassat för quad core såsom Bad company 2 men jag tror inte det flaskar mer i Eyefinity än vad det skulle göra med bara en skärm.

Hoppas du fick svar på din fråga

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Tror ni det räcker med ett 5870 1gb för att köra 3st skärmar i 1680x1050 eller blir det för lite minne över?

Fungerar helt klart, Det är en massa saker som ska renderas innan man ska slå på tex AA i bc2. Men är sånnt väldigt viktigt så 2gb antar jag. ( Jag kan inte spela bc2 med allt på högsta så att det är tal om AA med två 5850 överklockade.

Och just jag för er som undrar hur Eyefinity och Crossfire skalar så gjorde jag ett väldigt snabbt och kort litet test. jag startade en bana på cod 4 med upplösningen 5760 x 1080 och stod på exakt samma ställe ett tag och jämförde sen de två.

Dessa tester gjordes med 5850 @970 /1200

Crossfire OFF = 56~ FPS
Crossfire ON = 100~ FPS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på HP ZR24W verkar vara en bra skärm och den har DP stöd kanske tom köpa 3st av dom men blir det någon förlust av något slag om man kopplar in DP->DVI? För kortet jag är sugen på är Sapphire Toxic 5870 2GB men den har bara en dp port i skillnad från andra 2Gb kort som har bara DP portar men 6 st av dom. Jag kommer aldrig köra så mycket som 6 skärmar det är ju ingen vidare för spel.

Ifall det blir någon sorts försämring av DP till dvi så över väger jag om man inte skulle köra en HP och två andra skärmar som är billigare och kör DVI. Fast det är ju svårt att hitta 24" skärmar som kör 1920x1200 upplösning. Vill ju helst ha samma på alla tre skärmarna.

Vet inte hur bra det kommer att vara att blanda en IPS panel och 2st TN paneler

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk
Medlem

Kör 3st LG W2220P på ett 5870 och vill ha tvn inkopplad med.
Så det behövs ju ett grafikkort till. Hade först tänkt ett till 5870 och kör crossfire.

Sen har jag läst att många har problem med crossfire / eyefinity och att man inte kan använda portarna på det andra kortet.

Ska jag ge upp och köpa ett HD5450 eller går det få det som jag vill med ett 5870?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Corax:

Jag har kollat på HP ZR24W verkar vara en bra skärm och den har DP stöd kanske tom köpa 3st av dom men blir det någon förlust av något slag om man kopplar in DP->DVI? För kortet jag är sugen på är Sapphire Toxic 5870 2GB men den har bara en dp port i skillnad från andra 2Gb kort som har bara DP portar men 6 st av dom. Jag kommer aldrig köra så mycket som 6 skärmar det är ju ingen vidare för spel.

Ifall det blir någon sorts försämring av DP till dvi så över väger jag om man inte skulle köra en HP och två andra skärmar som är billigare och kör DVI. Fast det är ju svårt att hitta 24" skärmar som kör 1920x1200 upplösning. Vill ju helst ha samma på alla tre skärmarna.

Vet inte hur bra det kommer att vara att blanda en IPS panel och 2st TN paneler

Jag kör DP-DP på main screen och DVI-DVI på sidorna, tre skärmar (dock samma make & model) så det är inga problem i sig. Du kan lugnt köra det kortet.

Hur det fungerar med en IPS och två TN paneler? Det kommer att vara olika färgskalor och mättnader, ljusnivåer, betraktningsvinklar med mera. Samt att de skiljer sig åt i responstid vilket också kan märkas. Det är helt omöjligt att säga exakt hur stora skillnaderna blir utan att testa dem.

Det går inte att säga i förväg om du kommer att störa dig på dessa skillnader, det är så individuellt hur man tolkar och tycker ang tre skärmar. Jag vet inte om vi har någon på SweC som har testat TN-IPS-TN kombination.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zånkt:

Så det behövs ju ett grafikkort till. Hade först tänkt ett till 5870 och kör crossfire.

Sen har jag läst att många har problem med crossfire / eyefinity och att man inte kan använda portarna på det andra kortet.

Ska jag ge upp och köpa ett HD5450 eller går det få det som jag vill med ett 5870?

Ceogar kör CF 5850 och det funkar för honom, vet inte hur hans portkonfiguration är men det kliver han nog in och berättar strax...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det låter bra Förs måste jag säga att jag var lite besviken på eyefinity i början. Sen flyttade jag bak lite och insåg hur fint det var
Sen ips på alla 3 skärmar är helt underbart.

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett köp av 3st HP ZR24w men jag tror först måste jag införskaffa mig ett större skrivbor tror inte jag får plats med alla 3 har nu en 24" och en 20" och chassit på borde och det är lite trångt

Får 15% på en butik i stan genom jobbet på skärmarna så det blir 3821kr per skärm. Jag kan inte hitta lagervara och billigare på prisjakt från en handlare jag litar på och jag slipper frakt plus returerna borde vara lite smidigare ifall det är något fel på en av skärmarna. Kan beställa skrivbord från samma butik också kanske allt kommer samma dag och sen skiter sig leveransen på grafikkortet

Får väl överväga om det nu är värt 11463kr bara för skärmar och ett grafikt kort på 4 650kr. 16000kr är en ganska saftig klump summa men skärmarna kommer man inte byta ut på flera år (hoppas det iaf)

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk
Medlem

har precis skaffat 1 till skärm så kör nu i 3840 x 1080 men har fått ett problem, bezel management vill inte va igång när jag spelar i full screen, däremot om jag kör i windowed så funkar bezel. någon mer som haft samma problem??

har också problemet att windows tror att min upplösning är 3980 x 1080 medans jag har 3840 x 1080 så när jag sätter på bezel management så får jag svarta kanter och när jag rättar till upplösningen i windows så stängs bm av

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Moderator
Moderator

BM har aldrig funkat för min del tyvärr, när jag försöker ställa in den hävdar CCC att min "Displayport link error...etc.." och blir kolsvart. Inget hjälper, måste antagligen titta med specialprogram om CCC identifierat alla skärmarna korrekt eller byta den kabel jag använder (under 200 sek men ändå) - har dock inte bråttom med detta då det funkar även utan BM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

har precis skaffat 1 till skärm så kör nu i 3840 x 1080 men har fått ett problem, bezel management vill inte va igång när jag spelar i full screen, däremot om jag kör i windowed så funkar bezel. någon mer som haft samma problem??

har också problemet att windows tror att min upplösning är 3980 x 1080 medans jag har 3840 x 1080 så när jag sätter på bezel management så får jag svarta kanter och när jag rättar till upplösningen i windows så stängs bm av

Det är ju hela grejen med BM du fyller ut med pixlar mellan skärmarna.

Sen tror jag du har för lite BM för att det ska synas i spel. Borde bli mer än 140px som ska försvinna bakom kanterna om du inte har väldigt smala kanter.

Efter ett snabbtest så har jag mer än 140 mellan varje skärm och jag har inte jätte stora kanter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Nej tyvärr så går det bara att använda portarna från ett av grafikkorten.

men det ska nog fungera utmärkt jag har haft mitt 6600 som extra skärmkort när jag ville ha tre skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Nej tyvärr så går det bara att använda portarna från ett av grafikkorten.

men det ska nog fungera utmärkt jag har haft mitt 6600 som extra skärmkort när jag ville ha tre skärmar.

Som jag misstänkte. Får bli ett hd5450 eller nått som "tvkort" då.
Fast det är lika bra då slipper jag att köpa nytt nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Det är ju hela grejen med BM du fyller ut med pixlar mellan skärmarna.

Sen tror jag du har för lite BM för att det ska synas i spel. Borde bli mer än 140px som ska försvinna bakom kanterna om du inte har väldigt smala kanter.

Efter ett snabbtest så har jag mer än 140 mellan varje skärm och jag har inte jätte stora kanter

så när jag spelar så ska jag välja min windows upplösning??

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Yes, välj det du hittar i windows i spelen.
Tror fortfarande du behöver lite mer pixlar mellan skärmarna dock.

Permalänk
Medlem

håller med om att det låter som få pixlar men det ser bra ut. får dock problemet i fsx att när jag väljer den rätta upplösningen så blir det bara svart så jag måste kör windowed.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Proffsmoddare

Idag har jag gett mig in i Eyefinityvärlden och jag måste säga att DAMN va nice

Lite Dirt 2

och sen lite L4D2

Skärmarna är 3st BenQ G2420HDB (5760x1080) kopplade till Sapphire 5870 kör 2st via dvi och en via an aktiv dp/vga adapter. Trodde först att det skulle bli skillnad i bild eftersom ena går via vga men icke alla 3 är lika skarpa och fina så Sapphires aktiva dp/vga adapter för 350:- var grymt prisvärd

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Moderator
Moderator

Kalas, mycket läckert. Posten var alltså pålitlig i fredags (källa: paket tråden).

Nu har vi en till som bevisat att DP-VGA funkar på SweC. Inga problem so far? Om inte så har vi kanske ett rekord på smärtfri uppstart, tror vi alla haft ngt litet krångel.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lan:

Kalas, mycket läckert. Posten var alltså pålitlig i fredags (källa: paket tråden).

Nu har vi en till som bevisat att DP-VGA funkar på SweC. Inga problem so far? Om inte så har vi kanske ett rekord på smärtfri uppstart, tror vi alla haft ngt litet krångel.

Funkade toksmidigt kopplade in gjorde grupp och körde och inga problem alls Jag var lite osäker på adaptern först men efter att ha snackat med en kille som jobbar på Sapphire i england och fått garanterat att deras adapter funkar så var det bara att shoppa

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10145591']Funkade toksmidigt kopplade in gjorde grupp och körde och inga problem alls Jag var lite osäker på adaptern först men efter att ha snackat med en kille som jobbar på Sapphire i england och fått garanterat att deras adapter funkar så var det bara att shoppa

Tänkte fråga dig vad det är för adapter du kör med?
Om du kanske vill skicka en länk till den.
Är också lite sugen på det..

Tack / Patrik..

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Flexxi123:

Tänkte fråga dig vad det är för adapter du kör med?
Om du kanske vill skicka en länk till den.
Är också lite sugen på det..

Tack / Patrik..

inWarehouse.se - Sapphire Adapter Active DP to VGA

Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to VGA

Skulle jag gissa på - hur många Sapphire Active DP to VGA finns det?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lan:

Du har helt rätt Den adaptern är det

Visa signatur