Permalänk
Medlem

Utnyttja RAM Disk

Fick chansen att få 4 GB RAM (totalt 8 GB) extra från en polare, och slog då till.
Windows gör ett ganska bra jobb med att använda sig av Standby Cache, vilket nu ligger på 4500 MB, men jag vill se till att utnyttja RAM mer direkt, med hjälp av en RAM Disk.

Just nu använder jag 1024 MB RAM Disk till TEMP, och 328 MB RAM till Google Chrome, foobar2000 och MPC HC. Nu behöver jag tips för vad mer jag kan slänga upp på RAM disken. Vid spelande är det inga problem då jag slänger upp allting som laddas ofta (alla levels och ljud i BF: Bad Company 2 till exempel), men vid Idle kan jag nog utnyttja mer.

Kan tänka mig att det inte är särskilt många som använder sig av RAM Disk, men hursomhelst är det värt att fråga; alla tips är välkomna.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på ramdisk ett tag nu ett tag eftersom att jag precis som dig har 8gb ram, och jag använder knappt hälften när jag inte sitter och ritar/redigerar bilder eller håller på med 3d modellering.
Vilket program använder du och hur upplever du att det fungerar, ger det en stor prestandaboost?

Permalänk
Medlem

Vid spels laddningstider är skillnaden som natt och dag, och I/O är inte längre flaskhalsen. Att slänga upp hela Chrome på ramdisken gjorde en viss skillnad, medan skillnaden på TEMP-filer inte var märkbar mer än att min ena disk stängs av då den knappt används.

12 RAM Disk Software Benchmarked for Fastest Read and Write Speed Raymond.CC Blog
Där kan du se olika ramdiskprogram, själv så tycker jag SuperSpeed Ramdisk var bäst även om den verkar ha något lägre 4K benchmark. Gilisoft stödjer till exempel bara en drive, sen kommer jag inte exakt ihåg vad det var som gjorde att jag inte tyckte om de andra tre, men jag har testat alla.

Edit: Qsoft är annars ett alternativ, hade dock problem med BSOD när jag använde mig av det.

Edit2: Fick Qsoft att fungera, och det är en viss prestandaskillnad men vet inte hur stor den är i praktiken. CrystalDiskMark visar dock på 4K Random Bench (som i princip är viktigast):

SuperSpeed:
714 MB/s Read
544 MB/s Write

Qsoft:
895 MB/s Read
685 MB/s Write

Dock stödjer bara Qsoft en ramdisk, så jag håller mig till SuperSpeed då det ändå är andra datordelar/program som flaskar vid loading nu.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |