Nvidia förbereder grafikkort med dubbla GF104

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Men skillnaden är 5W. Så nära har nVidia aldrig varit effekttaket och ändå väljer dem att INTE satsa på GF100. Vad säger det om GF100 då?

Inget bra, det kan man iallafall säga. Det kanske inte är ett erkännande för dig men för mig är det.

/s

Hur menar du inte satsar på GF100?

Att använda två mellanklass GPU i en Multi-GPU konfiguration är ett smartare val än att ha två topklass GPU som tidigare har gjorts. Detta för att mellan-klass GPU brukar vara både effektivare i W/fps och fps/pris. Om dubbla GF104 kan uppnå prestandan som GTX480 inte kan pågrund av tillverkningsvårighet och effektförbrukning så är det bara klokt att ta denna väg. Både för företaget och till slutkonsumenten.

Jag förstår fortfarande hur det är nu ett erkännande när nVIDIA har använt Multi-GPU lösningar för att slå sina konkurrenter sedan 4 år. Vad är det som gör detta ett erkännande?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Hur menar du inte satsar på GF100?

Att använda två mellanklass GPU i en Multi-GPU konfiguration är ett smartare val än att ha två topklass GPU som tidigare har gjorts. Detta för att mellan-klass GPU brukar vara både effektivare i W/fps och fps/pris. Om dubbla GF104 kan uppnå prestandan som GTX480 inte kan pågrund av tillverkningsvårighet och effektförbrukning så är det bara klokt att ta denna väg. Både för företaget och till slutkonsumenten.

Jag förstår fortfarande hur det är nu ett erkännande när nVIDIA har använt Multi-GPU lösningar för att slå sina konkurrenter sedan 4 år. Vad är det som gör detta ett erkännande?

Min poäng baserar sig på SLI-förlust och det faktum att nVidia redan har knappt effektutrymme. Deras påkostade flaggskeppskrets GF100 @ 295W borde ju räckt för att vara bäst under 300W. Istället utvecklar dem en ny nerbantad krets i samma generation nu plötsligt för att ta hem tronen redan innan GF100 har fått fotfäste på marknaden.

Om det finns så mycket extra utrymme att hämta i en kostsam nyutveckling av en nerbantad Multi-GPU-lösning än att köra på ett befintligt GF100-512SP i 295W TDP trots att Multi-GPU är mera ineffektivt singel-GPU så visar det ju att GF100 är ineffektiv och inte har vad som krävs. GF100 kommer alltså inte ha en plats i nVidias finaste kort trots att det är deras "flaggskepp". Skulle jag köpt ett GTX470/480 hade jag blivit förolämpad iaf.

Låt oss jämföra den nya generationen med föregående:

GTX295 består av SAMMA GPU som ett GTX285 fast med ~10% lägre klock. I grunden samma.

GF104 består av en GPU med hälften så många SP som GF100. I grunden extremt nerbantad.

I och med att man väljer den drastiska förändringen att köra en helt annan GPU så är det ganska tydligt tecken tycker jag, att nVidia är inne i en strategi: Gör om gör rätt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Min poäng baserar sig på SLI-förlust och det faktum att nVidia redan har knappt effektutrymme. Deras påkostade flaggskeppskrets GF100 @ 295W borde ju räckt för att vara bäst under 300W. Istället utvecklar dem en ny nerbantad krets i samma generation nu plötsligt för att ta hem tronen redan innan GF100 har fått fotfäste på marknaden.

Om det finns så mycket extra utrymme att hämta i en kostsam nyutveckling av en nerbantad Multi-GPU-lösning än att köra på ett befintligt GF100-512SP i 295W TDP trots att Multi-GPU är mera ineffektivt singel-GPU så visar det ju att GF100 är ineffektiv och inte har vad som krävs. GF100 kommer alltså inte ha en plats i nVidias finaste kort trots att det är deras "flaggskepp". Skulle jag köpt ett GTX470/480 hade jag blivit förolämpad iaf.

Låt oss jämföra den nya generationen med föregående:

GTX295 består av SAMMA GPU som ett GTX285 fast med ~10% lägre klock. I grunden samma.

GF104 består av en GPU med hälften så många SP som GF100. I grunden extremt nerbantad.

I och med att man väljer den drastiska förändringen att köra en helt annan GPU så är det ganska tydligt tecken tycker jag, att nVidia är inne i en strategi: Gör om gör rätt.

/s

Håller inte med. GF104 är inte utvecklad för ett dual kort, det är utvecklat för att bli ett mellanklasskort av Fermi. Likadant med GF106 och GF108 som kommer när GF104 är färdig. Det blir budget och extrembudget.
GF104 är mer eller mindre halverat GF100 (ROPs och minnesbuss 67% enl rykten), även sett till strömförbrukning. Sistnämda gör att det är möjligt att få in 2 chip på samma PCB utan att överskrida 300W gränsen.
Fanns inte gränsen på 300W för ett PCIe-kort skulle vi säkert få se en dubbelmacka GF100.

Utsikten för ett 512SP GF100 är inte stor med nuvarande stepping. Tillverkningsfelen är så många att det förmodligen inte är mer än enstaka promille som fungerar i 650+MHz utan att kräma på duktigt med spänning och skenande energiförbrukning. 480SP@700MHz = 512SP@656MHz.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Håller inte med. GF104 är inte utvecklad för ett dual kort, det är utvecklat för att bli ett mellanklasskort av Fermi. Likadant med GF106 och GF108 som kommer när GF104 är färdig. Det blir budget och extrembudget.
GF104 är mer eller mindre halverat GF100 (ROPs och minnesbuss 67% enl rykten), även sett till strömförbrukning. Sistnämda gör att det är möjligt att få in 2 chip på samma PCB utan att överskrida 300W gränsen.
Fanns inte gränsen på 300W för ett PCIe-kort skulle vi säkert få se en dubbelmacka GF100.

Utsikten för ett 512SP GF100 är inte stor med nuvarande stepping. Tillverkningsfelen är så många att det förmodligen inte är mer än enstaka promille som fungerar i 650+MHz utan att kräma på duktigt med spänning och skenande energiförbrukning. 480SP@700MHz = 512SP@656MHz.

Du har inte hängt med i diskussionen. Jag argumenterar precis som du för att GF104 INTE kommer vara entusiastlevel som Datanusse tror. Han tror att nVidia kommer mirakulöst släppa en 5970-dödare med två mainstreamkretsar. Det ser inte troligt ut.

Skulle dem försöka låta en dubbel GF104 att vara bättre än GTX480 och försöka plocka 5970 så skjuter nVidia sig i foten och visar sina 470/480-köpare att GF100 inte alls blev flaggskeppet som dem trott.

Jag vill inte låtsas veta vad som sker här. Jag säger bara att det uppvisas tecken på en väldigt underlig logik och Fermis utveckling är avvikande på flera sätt. Det kan knappast vara det nVidia hade planerat.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Du har inte hängt med i diskussionen. Jag argumenterar precis som du för att GF104 INTE kommer vara entusiastlevel som Datanusse tror. Han tror att nVidia kommer mirakulöst släppa en 5970-dödare med två mainstreamkretsar. Det ser inte troligt ut.

Skulle dem försöka låta en dubbel GF104 att vara bättre än GTX480 och försöka plocka 5970 så skjuter nVidia sig i foten och visar sina 470/480-köpare att GF100 var flaggskeppet som dem trott.

Jag vill inte låtsas veta vad som sker här. Jag säger bara att det tecken på en väldigt underlig logik och Fermis utveckling är avvikande på flera sätt. Det kan knappast vara det nVidia hade planerat.

/s

Jag kan bara hålla med i ditt resonemang.
Har det hänt att Nvidia (eller någon annan tillverkare) någonsin har satt ihop två mainstreamkretsar?
Har det någonsin hänt att Nvidia har satt ihop två kretsar för att inte satsa på förstaplatsen prestandamässigt?
Om de nu släpper en "dubbelmacka" som de inte siktar på prestandatoppen med så känns det som de gör en kovändning. De kanske helt enkelt satsar på ett kort som har bra, bäst pris/prestanda?!

Om Nvidia nu satsar på första plats och lyckas borde ju EN sån här krets vara otroligt bra och göra GF100 obsolet.

Ja det blir intressant att se vilka som detta kort är tänkt att ha som målgrupp. Det vore också intressant att höra hur de har tänkt rent generellt.

Kanske de helt plötsligt har börjat tänka i andra banor...vi får väl se.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Du har inte hängt med i diskussionen. Jag argumenterar precis som du för att GF104 INTE kommer vara entusiastlevel som Datanusse tror. Han tror att nVidia kommer mirakulöst släppa en 5970-dödare med två mainstreamkretsar. Det ser inte troligt ut.

Skulle dem försöka låta en dubbel GF104 att vara bättre än GTX480 och försöka plocka 5970 så skjuter nVidia sig i foten och visar sina 470/480-köpare att GF100 inte alls blev flaggskeppet som dem trott.

Jag vill inte låtsas veta vad som sker här. Jag säger bara att det uppvisas tecken på en väldigt underlig logik och Fermis utveckling är avvikande på flera sätt. Det kan knappast vara det nVidia hade planerat.

/s

Lägg inte ord I min mun nu. Jag sa aldrig något om en HD5970-dödare.

Jag för fram min hypotes om att dubbla GF104 ska kunna nå den prestanda som GFX480 har och över med förnuftig effektförbrukning och tillverkningspris.

Om nu dubbla GF104 skulle bli bättre än GTX480 så förstår jag inte hur nVIDIA skulle skjuta sig i foten. För det finns ingen större skillnad mellan dubbla GF104 och tidigare Multi-GPU lösningar som nVIDIA har presenterat. Vad är det för skillnad mellan nu och de tidigare gångerna? Är det att nVIDIA använde en mainstream GPU krets denna gång, för det är det ända som är skillnaden?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Stoppa inte ord I min mun nu. Jag sa aldrig något om en HD5970-dödare.

Jag för fram min hypotes om att dubbla GF104 ska kunna nå den prestanda som GFX480 har och över med förnuftig effektförbrukning och tillverkningspris.

Om nu dubbla GF104 skulle bli bättre än GTX480 så förstår jag inte hur nVIDIA skulle skjuta sig i foten. För det finns ingen större skillnad mellan dubbla GF104 och tidigare Multi-GPU lösningar som nVIDIA har presenterat. Vad är det för skillnad mellan nu och de tidigare gångerna? Är det att nVIDIA använde en mainstream GPU krets denna gång, för det är det ända som är skillnaden?

Det är det som är den STORA skillnaden. Varför nu helt plötsligt göra en dualgpu-lösning som förmodligen inte kommer att ta någon prestandatron? Ja du kan läsa mitt förra inlägg hur jag ser på det hela.

Man kan ju se det hela som att Nvidia har insett och erkänner att GF100 är för het och nu försöker på en annan bana. Kanske, vi får väl se.

Och som jag skrev tidigare. Vilka är det som ska köpa detta kort, vilka riktar sig kortet till?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Lägg inte ord I min mun nu. Jag sa aldrig något om en HD5970-dödare.

Hur hade du tänkt att jag skulle tolka dina svar då? Jag argumenterar att Multi GF104 aldrig kommer kunna slå 5970 och du skriver följande:

Skrivet av DataNusse:

nVIDIA har använt Multi-GPU lösning för att slå sina konkurenter sedan 7950GX2.

Ska jag inte tolka det som att du tror Multi-GF104 är ett försök att "slå sina konkurrenter" alltså 5970 ? Isåfall undrar jag vad det är du egentligen argumenterar om?

Visa mig ett annat dubbelkort från nVidia där GPU'erna är 50% nerbantade.

Blade80 har en bra frågeställning när han säger Vad är poängen? Vilka ska ha det?

Vad är poängen att halvera GPU-kraften och sedan ha två GPU'er? Är inte det mestadelen slöseri på arbete? Hela den här grejjen med dubbelkort av mainstream är ologisk och kommer med stor trolighet inte kunna konkurrera med något annat än GTX480/GF100 självt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Hur hade du tänkt att jag skulle tolka dina svar då? Jag argumenterar att Multi GF104 aldrig kommer kunna slå 5970 och du skriver följande:

Ska jag inte tolka det som att du tror Multi-GF104 är ett försök att "slå sina konkurrenter" alltså 5970 ? Isåfall undrar jag vad det är du egentligen argumenterar om?

Visa mig ett annat dubbelkort från nVidia där GPU'erna är 50% nerbantade.

Blade80 har en bra frågeställning när han säger Vad är poängen? Vilka ska ha det?

Vad är poängen att halvera GPU-kraften och sedan ha två GPU'er? Är inte det mestadelen slöseri på arbete? Hela den här grejjen med dubbelkort av mainstream är ologisk och kommer med stor trolighet inte kunna konkurrera med något annat än GTX480/GF100 självt.

/s

Ja, nVIDIA har använt Multi-GPU lösningar för att slå sina konkurrenter men jag sa inget om detta fall. Läs, tolka inte, för då kan det bli fel.

Vad jag argumenterar om är, och jag upprepar mig:

Citat:

Att använda två mellanklass GPU i en Multi-GPU konfiguration är ett smartare val än att ha två topklass GPU som tidigare har gjorts. Detta för att mellan-klass GPU brukar vara både effektivare i W/fps och fps/pris. Om dubbla GF104 kan uppnå prestandan som GTX480 inte kan pågrund av tillverkningsvårighet och effektförbrukning så är det bara klokt att ta denna väg. Både för företaget och till slutkonsumenten.

Det är ingen hemlighet att GF100 har låg yeild pågrund av sin storlek. Om dubbla GF104 kan ge prestanda som eller över GTX480 och tillverkas med god yeild så blir det en lönsamt för nVIDIA.

GF100 är lyckad som arkitektur men inte i sin tillverkning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Ja, nVIDIA har använt Multi-GPU lösningar för att slå sina konkurrenter men jag sa inget om detta fall. Läs, tolka inte, för då kan det bli fel.

Ja det har dom men då har det varit dualgpu-lösningar från highendsegmentet som då betyder ett riktigt riktigt bra kort. Men som du säger. Det är ju bra om de kan göra ett billigare och lika snabbt kort som GTX480. Och det är ju här som jag tycker att GTX480 då blir obsolet om det nu kommer hända vill säga.

Skrivet av DataNusse:

GF100 är lyckad som arkitektur men inte i sin tillverkning.

Nu förstår jag inte, hur menar du?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Nu förstår jag inte, hur menar du?

Att tillvekningen är bristande som inte bara berör nVIDIA men också AMD's GPU. Arkitekturen är inte något fel på, utan det är tillvekningen som gör inte den lönsam.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Att tillvekningen är bristande som inte bara berör nVIDIA men också AMD's GPU. Arkitekturen är inte något fel på, utan det är tillvekningen som gör inte den lönsam.

Jo förvisso men man måste anpassa arkitekturen efter vad som idag går att tillverka också. Annars går det ju så klart göra en ännu mer avancerad arkitektur och alltid "skylla" på tillverkningen. Så man kan ju säga att arkitekturen är lite väl avancerad som då bidrar till problemen och då är det väl knappast som helhet en bra väg att gå.

AMD hade inte i närheten så stora problem som Nvidia så den jämförelsen köper jag inte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Ja, nVIDIA har använt Multi-GPU lösningar för att slå sina konkurrenter men jag sa inget om detta fall. Läs, tolka inte, för då kan det bli fel.

Försök inte slingra dig ur nu

Citatet du svarade på var "5970 kommer inte besegras" och du svarar "nvidia har besegrat förut".

När jag svarade så gjorde jag misstaget att tro att du hade något relevant att säga angående jämförelsen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av blade80:

Jo förvisso men man måste anpassa arkitekturen efter vad som idag går att tillverka också. Annars går det ju så klart göra en ännu mer avancerad arkitektur och alltid "skylla" på tillverkningen. Så man kan ju säga att arkitekturen är lite väl avancerad som då bidrar till problemen och då är det väl knappast som helhet en bra väg att gå.

AMD hade inte i närheten så stora problem som Nvidia så den jämförelsen köper jag inte.

Man ska anpassa kretsens stolek till förmågan av tillvekning. Fermi's arkitektur är inte problemet utan storleken på den. GF100 var för stor för att få en god yeild med dagens tillvekning. Men jag tror inte att detta problem kommer bli till när GF104 börja komma ut då dess kretsstorlek kommer motsvarar RV870.

Skrivet av shaglord:

Försök inte slingra dig ur nu

Citatet du svarade på var "5970 kommer inte besegras" och du svarar "nvidia har besegrat förut".

När jag svarade så gjorde jag misstaget att tro att du hade något relevant att säga angående jämförelsen.

/s

Jag slingar inte mig utan det verkas vara så att du som inte läser, förstår vad jag skriver och lägger ord i min mun som jag har aldrig sakt.

Jag har aldrig svarat med "nvidia har besegrat förut".

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Man ska anpassa kretsens stolek till förmågan av tillvekning. Fermi's arkitektur är inte problemet utan storleken på den. GF100 var för stor för att få en god yeild med dagens tillvekning. Men jag tror inte att detta problem kommer bli till när GF104 börja komma ut då dess kretsstorlek kommer motsvarar RV870.

nVidia är ju ute efter att tjäna pengar då behöver dem ett konkurrenskraftigt kort. För att göra det måste det vara välbalanserat bra i alla avseenden. Dem kanske råkade se fel på datumet på arkitekturen dem skulle utveckla. 2010 istället för 2020 som den var avsedd för. 2020 kan man nog tillverka den chipstorleken med en process som gör att den blir välbalanserad (bra yield, bra tdp).

Enda problemet är att 2020 så kommer GF100 inte vara konkurrenskraftigt.

Det jag försöker säga är att du kan inte ge poäng till nVidia för "bra arkitektur" när radeon 5800 är beviset att arkitekturen borde varit bra mycket bättre för det givna lanseringsdatumet och för de rådande begränsningar vi har idag.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Jag slingar inte mig utan det verkas vara så att du som inte läser, förstår vad jag skriver och lägger ord i min mun som jag har aldrig sakt.

Jag har aldrig svarat med "nvidia har besegrat förut".

Du kanske borde gå och redigera dina gamla inlägg för om någon ser det du tillfört så kommer det bli lite pinsamt för dig.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Du kanske borde gå och redigera dina gamla inlägg för om någon ser det du tillfört så kommer det bli lite pinsamt för dig.

/s

Jag tar det tillbaka. Jag har sakt att nVIDIA har använt Multi-GPU för att slå sina konkurrenter tidigare, MEN jag har inte sakt att så är i detta fall med de dubbla GF104.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Visa mig ett annat dubbelkort från nVidia där GPU'erna är 50% nerbantade.

Vad är poängen att halvera GPU-kraften och sedan ha två GPU'er? Är inte det mestadelen slöseri på arbete? Hela den här grejjen med dubbelkort av mainstream är ologisk och kommer med stor trolighet inte kunna konkurrera med något annat än GTX480/GF100 självt.

Och du baserar detta på vad? Dvs den "halverade GPU-kraften". Om de nu gör ett omdesignat chip, så kan du inte bara anta att den presterar likadant som en nerskalad GF100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Buio:

Och du baserar detta på vad? Dvs den "halverade GPU-kraften". Om de nu gör ett omdesignat chip, så kan du inte bara anta att den presterar likadant som en nerskalad GF100.

Nu förstår jag inte riktigt, det är väl klart att man kan anta det? Visst de finns rykten om att nVidia gör vissa optimeringar för att få det mer anpassat till "gaming" men man ska ju inte tro att de sitter inne på en omarbetad arkitektur, det är troligtvis mer en bantad arkitektur med möjligen vissa funktioner avstängda för att snabba upp kommunikationen internt eller liknande.

Detta nya kortet med dubbla GF104 kommer helt sannolikt att prestera bättre än GF100 annars hade det ju varit helt hål i huvudet att ens lägga energi på den utvecklingen men om det kommer prestera bättre än 2xRv870 det ställer jag mig tveksam till.

Antagligen så lär det vara högre frekvenser på kärnan också kontra GF100 för att få en större boost.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu förstår jag inte riktigt, det är väl klart att man kan anta det? Visst de finns rykten om att nVidia gör vissa optimeringar för att få det mer anpassat till "gaming" men man ska ju inte tro att de sitter inne på en omarbetad arkitektur, det är troligtvis mer en bantad arkitektur med möjligen vissa funktioner avstängda för att snabba upp kommunikationen internt eller liknande.

Det är alltså ett antagande baserat på lösa rykten om en potentiell dubbel-GPU från Nvidia som han anser kommer prestera sämre än 5970. Speciellt som han först säger emot mig när jag anser att Nvidia inte vill släppa en dubbel-GPU som presterar sämre än 5970, och sen säger "Vad är poängen att halvera GPU-kraften och sedan ha två GPU'er? Är inte det mestadelen slöseri på arbete?" och därmed egentligen håller med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är alltså ett antagande baserat på lösa rykten om en potentiell dubbel-GPU från Nvidia som han anser kommer prestera sämre än 5970. Speciellt som han först säger emot mig när jag anser att Nvidia inte vill släppa en dubbel-GPU som presterar sämre än 5970, och sen säger "Vad är poängen att halvera GPU-kraften och sedan ha två GPU'er? Är inte det mestadelen slöseri på arbete?" och därmed egentligen håller med mig.

Vi vet inte vad som kommer ske. Vi spekulerar över varför nVidia tar en annan strategi med GF104 än vad dem gjort innan. Om något jag sagt tidigare varit förvirrande är det för att jag velat måla upp dem scenarion som andra föreslår och jag tycker är ologiska.

Tidigare dubbelkort använder samma topgpu som singelkort för att kunna få så mycket push som möjligt från singelkortet.

Multi-GF104 blir dyrt att utveckla för en relativt mot tidigare dubbelkort, extremt mycket mindre skillnad mot bästa singelkortet. Vad är poängen att lägga ner tid och pengar i ett dubbelkort med GF104 när specifikationerna ser ut att bli lika som ett GF100-512SP ? I AMD's fall kan man säga att dem vill maxa TDP'n men i nVidias fall så ligger dem redan strax under 300W med GF100-512SP.

Det är ett potentiellt svaghetstecken att nVidia överger GF100, om Multi-GF104 är ett kort som är ute efter att kunna prestera bland de bästa korten och inte bara vara billig fps/kr och hävda sig bland exempelvis 5850CF.

Detta är vad jag och flera här försöker poängtera.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

...och att överge sin flaggskeppskrets 5-6 veckor efter lansering är en förolämpning mot köparna.

Återstår att se vad som kommer ske dock.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Håller med om att det inte är någon mening att göra en dubbel-GPU om de halverar prestandan relativt GF100. Finns ingen bra lucka att lägga ett sånt kort pris/prestandamässigt. Enligt mig finns det två alternativ. GF104 blir inriktad på mer budgetkort och kommer aldrig att hamna i en dubbel-GPU lösning, eftersom det kortet skulle bli för långsamt. Eller så har Nvidia lyckats göra den tillräckligt mycket snabbare i spel relativt nerskalade GF100 så att den räcker till för att konkurrera med 5970 och därmed gör ett dubbel-kort. Då är bara frågan var de tänker placera GF104-baserade singel-GPU kort någonstans, då den kan vara snabbare än t.ex. GTX 465 i spel.

Permalänk
Medlem

Ja om kortet ska prestera bättre än GTX295 så vet vi ju hur pass bra ett singlekort behöver prestera i alla fall. Är inte GTX295 två st GTX275? Ja eller ganska nära i alla fall.

Ja det här blir väldigt intressant vad det slutar och som sagt, vilka kortet är riktat till.
Det lär väl bli andra bud innan det här kortet har lanserats...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Moderator
Testpilot

I'm trying to get my head around this but it doesn't make sense...

Fudzilla har ju haft fel förr, om man säger så. Det kan ju lika gärna handla om nästa generation, med krympning av GF100, då tror jag man kan lyckas med ett dubbelkort, nu är det troligen fysiskt omöjligt att kyla ett sådant kort på ett effektivt och framförallt tyst sätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Galaxy visar prototyp på dubbel-GPU kort med 2x470;
Computex 2010: Dual GPU GTX 470 Videocard Spotted - HotHardware

Permalänk
Moderator
Testpilot

Preussisk ordning!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som 2x GTX465.

8 minneschip = 256 bitars minnesbuss för 2x1024MB, om nu inte Galaxy placerat 2 chip på baksidan. Ej sannolikt.
Kretsarnas namn är svårläst, men jag får det till GF100-030-A3, = GTX265. GTX470 heter GF100-275-A3 (GTX480=GF100-375-A3).

Det enda som talar för att det skulle vara 2xGTX470 är en lapp och möjligen monterpersonalens ord.

Den tekniska bevisningen är betydligt mer övertygande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ser mer ut som 2x GTX465.

8 minneschip = 256 bitars minnesbuss för 2x1024MB, om nu inte Galaxy placerat 2 chip på baksidan. Ej sannolikt.
Kretsarnas namn är svårläst, men jag får det till GF100-030-A3, = GTX265. GTX470 heter GF100-275-A3 (GTX480=GF100-375-A3).

Det enda som talar för att det skulle vara 2xGTX470 är en lapp och möjligen monterpersonalens ord.

Den tekniska bevisningen är betydligt mer övertygande.

det står en lapp bredvid som säger "Gtx 470 dual", hint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ser mer ut som 2x GTX465.

Stämmer nog bra, det går att läsa GF100-030-A3 på kretsarna om man zoomar in lite på den andra bilden.

Galaxy presenterade också ett dual-GPU kort med ett GTX470+GT240 där den mindre kretsen är dedikerad för PhysX.
Galaxy Dual-GPU Graphics Card: GTX 470 + GT 240 for PhysX