Sapphire utvecklar utökat stöd för Eyefinity

Permalänk
Melding Plague

Sapphire utvecklar utökat stöd för Eyefinity

Grafikkortsmakarna Sapphire planerar en specialvaraint av Radeon HD 5770 där HDMI och DVI kan användas för Eyefinity.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm är bara frågan om de kommer orka driva 4 bild skärmar?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

hmm är bara frågan om de kommer orka driva 4 bild skärmar?

NP, det är ju inte främst tänkt att använda till spel.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det är väll beronde på vad de ska göra.

Det är ju inte meningen att de ska sitta och spela på arbetstid

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

hmm är bara frågan om de kommer orka driva 4 bild skärmar?

Haha klart den orkar det, alla spelar inte.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Skulle det inte komma ett 5970 med stöd för 12 skärmar också?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd

Fan va bra utav dom, DisplayPort är långt ifrån standard. Fattar inte ens varför dom envisas med DisplayPort när HDMI är bättre. Är väl förmodligen för att de blir billigare med den lösningen då HDMI kräver en royalty-avgift.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Låter hälsosamt - men det finns väl en risk att kortet blir så mycket dyrare att man får tag i en fungerande passiv DP-till-VGA adapter för prisskillnaden.

Skrivet av mr_krut:

Fan va bra utav dom, DisplayPort är långt ifrån standard. Fattar inte ens varför dom envisas med DisplayPort när HDMI är bättre. Är väl förmodligen för att de blir billigare med den lösningen då HDMI kräver en royalty-avgift.

Displayport är väl mycket duktigare än HDMI 1.3/1.4, rent tekniskt, för att kunna föra över data? Med data räknas ju även ljud- och bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Låter hälsosamt - men det finns väl en risk att kortet blir så mycket dyrare att man får tag i en fungerande passiv DP-till-VGA adapter för prisskillnaden.

Displayport är väl mycket duktigare än HDMI 1.3/1.4, rent tekniskt, för att kunna föra över data? Med data räknas ju även ljud- och bild.

HDMI 1.3 och DP är väldigt lika, DP har något övertag på överföringskapaciteten. HDMI 1.4 är däremot bättre än DP, med stöd för 2160p och 16bit deep color ger de den bästa bildkvalitén av alla gränssnitt.

HDMI hör dock hemma inom TV och hemmabio medan DP kommer att ersätta DVI i datorer.

Att välja bort DVI/HDMI helt och hållet på grafikkort idag är ren idioti då väldigt få har DisplayPort på sin skärm, så detta är ett väldiigt bra initiativ av Sapphire. Alla skärmtillverkare har inte börjat med DP än, är väl bara Dell och HP? När Samsung, ViewSonic, LG, BenQ, Acer och alla andra stora skärmtillverkare börjar släppa skärmar med DP så kan man börja fundera på att bara ha uttag för de.

Enligt mig vore ju de bästa om alla grafikkort hade DP, HDMI och DVI. Finns inget värre än när man tvingas använda adapter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nice! Sjukt att man ska behöva köpa en dyr aktiv adapter i dagens läge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vad kostar en adapter?

Permalänk
Medlem

en aktiv adapter ligger på strax över 1000 kronor om jag inte minns fel

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

en aktiv adapter ligger på strax över 1000 kronor om jag inte minns fel

Det finns att få tag på billigare, tex DELL Adpater : DisplayPort to DVI (Dual Link) Adapter : Tillbehör till stationära datorer | Dell Sverige

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Fint att ha detta inbyggt, men 5770 känns på sätt och vis som sämsta möjliga kompromisskort att bygga in funktionaliteten i:
- Är man gamer så vill man definitivt ha ett fetare kort för eyefinity! (absolut minimum röstar jag på)
- Är man helt ointresserad av spel/3d så är 5770 generellt mest overkill. Det borde ju räckt att bygga på tex ett 5650 eller kanske lägre än så?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Fan va bra utav dom, DisplayPort är långt ifrån standard. Fattar inte ens varför dom envisas med DisplayPort när HDMI är bättre. Är väl förmodligen för att de blir billigare med den lösningen då HDMI kräver en royalty-avgift.

Hoppas man kan skippa HDMI övergå till dp till slut

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man inte kan använda sig av en passiv?
Komplett.se - Matrox DisplayPort to DVI adapter

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Fan va bra utav dom, DisplayPort är långt ifrån standard. Fattar inte ens varför dom envisas med DisplayPort när HDMI är bättre. Är väl förmodligen för att de blir billigare med den lösningen då HDMI kräver en royalty-avgift.

Därför att HDMI är ett interface gjort för och tänkt för hemmabiosystem och inte har ett skit att göra på en PC, mer än möjligen en HTPC..
Och nej, HDMI är inte ett dugg "bättre" än DP, det är tvärt om om något..
The Truth About DisplayPort vs. HDMI - Direct2Dell - Blogs - Dell Community
The Myth of an HDMI / DisplayPort Standoff | Maximum PC
HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia
DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia
Så varför välja HDMI när DP tekniskt sett är bättre, är utvecklad för ändamålet istället för något annat och dessutom inte är belagd med en royalty-avgift, DET undrar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Hur kommer det sig att man inte kan använda sig av en passiv?
Komplett.se - Matrox DisplayPort to DVI adapter

Passiv fungerar inte tror jag.
Testade med lenovos passiva displayport adapter men den var helt svart för mig.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Varför fungerar inte en passiv dp-dvi adapter?? Det är väl samma signal eller? Sen så undrar jag som många andra, varför sätta denna funktionen i ett hd5770?? Som gamer-kort är det på tok för klent, specielt för eyefinity, och som arbetskort är det ju onödigt dyrt - overkill.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Därför att HDMI är ett interface gjort för och tänkt för hemmabiosystem och inte har ett skit att göra på en PC, mer än möjligen en HTPC..
Och nej, HDMI är inte ett dugg "bättre" än DP, det är tvärt om om något..
The Truth About DisplayPort vs. HDMI - Direct2Dell - Blogs - Dell Community
The Myth of an HDMI / DisplayPort Standoff | Maximum PC
HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia
DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia
Så varför välja HDMI när DP tekniskt sett är bättre, är utvecklad för ändamålet istället för något annat och dessutom inte är belagd med en royalty-avgift, DET undrar jag..

hdmi kom först och är tillräckligt bra.

jag vill hellre kunna koppla om som jag känner för det när som helst mellan mina datorer än att ha nån extra funktion i interfacet som jag inte bryr mig om.

Visa signatur

~warez the phuture~