Grafikkort - datorkomponenten med kortast livslängd?

Permalänk
Medlem

Grafikkort - datorkomponenten med kortast livslängd?

Av de datorer som jag haft under åren så har utan tvekan grafikkorten varit det som strulat mest. Med min nuvarande så har jag avverkat ett GF 7600GS och ett GF 8800 GT och båda klarade sig i cirka två år. Man kan börja undra om de medvetet tillverkas med så pass små marginaler så att de inte ska stoppa länge så att man måste köpa nytt....

Som jämförelse, jag dammade av mitt mer än 20 år gamla NES för någon dag sedan och det fungerar problemfritt. På den tiden så var tekniken inte lika avancerad, och kanske därför mer tålig, men kom igen! Om man på 80-talet kunde tillverka saker som stoppade i flera årtionden så tycker jag inte att det är för mycket begärt att dagen tillverkare kan anstränga sig för att göra saker som stoppar mer än ett par år.

Permalänk

jag kanske är lastgammal (32) men "stoppade" ??

on topic. jag tror det är flera hundra gånger med konkurens idag om allt från små ledare transistorer mm. så kvalitén får ibland hålla en genomgående lägre nivå för att priserna skall kunna tävla med massor av tillverkare! sen ligger det klart något i det du påtalar om hur passa avancerade saker har blivit!

för att ta nes som du säger vi säger att den har kanske 1 miljon (siffran tagen helt ur luften) komponenter, och en ps3:a idag har ett par miljarder! så ökar ju feltoleransen även med samma mått dv.s flera tusen gånger, nog gick dom gamla nes sönder, men med tanke på antalet rma som säkert var liknande ändå så har ju utvecklingen givit mer kvalité!?

Många motsägelsefulla rader kanske.. men så går mina tankar!

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du måste skaffa en förståelse för hur avancerat ett grafikkort är innan du klagar. Hur avancerade alla komponenter är. Komponenterna är så små att det är svårt att föreställa sig. När de blir ännu mindre så finns det plats för fler och komplexiteten ökar. Bara i den lilla grafikprocessorn som sitter på kortet så finns det miljarder av enheter som är ofantligt små. Bara lite för mycket ström till en transistor så kan den brännas och då börjar kortet bete sig konstigt. Sen går det säkert att göra korten bättre men då ökar priset och ingen blir intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tror du måste skaffa en förståelse för hur avancerat ett grafikkort är innan du klagar. Hur avancerade alla komponenter är. Komponenterna är så små att det är svårt att föreställa sig. När de blir ännu mindre så finns det plats för fler och komplexiteten ökar. Bara i den lilla grafikprocessorn som sitter på kortet så finns det miljarder av enheter som är ofantligt små. Bara lite för mycket ström till en transistor så kan den brännas och då börjar kortet bete sig konstigt. Sen går det säkert att göra korten bättre men då ökar priset och ingen blir intresserad.

Samtidigt borde väl detta rimligtvis gälla för övriga datorkomponenter också? En i5:a är ju inget man snickrar ihop i garaget heller.

Och med det sagt så påstår jag inte att jag nödvändigtvis håller med TS. Själv har jag aldrig haft något större problem med någon datorhårdvara, så jag vågar inte säga något.

Permalänk
Medlem

Tja, grafikkortet är faktiskt det som hållit sämst för mig också men har mest varit pga klantighet pga mig eller grafikkortstillverkaren (jag menar korttillverkaren här och inte kretsdesignern som nVidia, ATI/AMD, 3Dfx, S3, osv).

Kan ju gå igenom min grafikkortshistoria:

Diamond S3 Savage4 - Pga dålig kylning eller dålig strömförsörjning på kortet (Diamonds designfel i så fall) så frös kortet fast när kortet pressades till det yttersta men gick stabilt annars och bör göra det än idag.

Asus nVidia Riva TNT2 - Stabilt och inget att anmärka på egentligen.

Gainward nVidia GF4Ti4200 - Pga en designmiss (gällande vissa kondensator på kortet) av Gainward så frös bilden och gav nåt slags mosaikmönster ibland. Det tog dock ett halvår innan problemet uppenbarade sig.

Sapphire ATI Radeon 9600 Pro - Köptes just pga felet med GF4Ti4200-kortet. Kortet var fullständigt felfritt och gick ytterst svalt och GPU:n (ej minnet) klockade extremt bra. Inget att anmärka på drivrutiner heller. Olyckligtvis hade jag sönder kortet efter några år (råkade göra ett litet hack i själva kiselkretsen) när jag skulle sätta på dess kylning.

Leadtek nVidia GF6800 - Gick stabilt och klockade rätt bra men ganska varmt kort (jämfört med mitt tidigare R9600Pro alltså). Kortet dog efter några år men var troligen nätagget (budget-agg) som blev överbelastat eller nåt sånt. Det skedde i samband med att jag kopplade in lite för mycket på nätagget. Även en CD-brännare blev konstig efter incidenten.

Powercolor ATI Radeon X1900XT - Stabilt, även om jag pillade med kortet en hel del. Varmt, men mycket snabbt på den tiden. Så snabbt att jag brukade underklocka kortet då jag inte behövde mer prestanda och för att få det gå svalare. Crysis var en annan sak förstås men jag spelade igenom spelet just med det kortet iaf (körde en specialkonfig för att få så bra grafik som möjligt till så hög framerate som möjligt). Funkar fortfarande. Kortet foldade lite med FAH's GPU1-klient två korta perioder förresten.

Sapphire ATI/AMD Radeon HD4850 - Ett av de mest prisvärda kortet genom tiderna. Funkar fortfarande eftersom jag använder det just nu. Inga problem alls vare sig med drivrutiner eller hårdvara. Kortet har förresten tillbringat de senaste 2 åren med att folda dygnet runt med GPU2-klienten men har nu på senare tid uteslutande delat ut GPU-tid till DNETC@home och MW@home istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Man kan ha oturen att ens exemplar är ett sämre men oftast är det säkerligen ens egna hantering av produkten sol avgör livslängden.

Göra regelbundet rent från damm, inte påverka med ESD och se till att kortet håller rekommenderade temperaturer utan att köra fläkten på Max för det sliter också.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

För att vara lite mer rättvis så är ju de gamla komponenterna du talar om som du använder i dagsläget de som höll, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att alla hade bättre kvalité!

De NES som dog efter två år för 20 år slängdes troligen direkt, och vi som 20 år senare spelar nes har ju just de produkterna som höll. Kommer troligen finnas 8800GT som folk dammar av om 20 år och funkar, just för att dem inte gick sönder för 20 år sedan och sedan sparades.

Produkter, oavsett när dem tillverkades, används tills dem går sönder eller tills man tappar intresset och lägger undan dem fungerandes och när man dammar av dem tycker man att dagens produkter inte alls håller samma kvalité!

EDIT: En elektronisk produkt åldras när den används helt enkelt

Bara en tanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

För att vara lite mer rättvis så är ju de gamla komponenterna du talar om som du använder i dagsläget de som höll, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att alla hade bättre kvalité!

De NES som dog efter två år för 20 år slängdes troligen direkt, och vi som 20 år senare spelar nes har ju just de produkterna som höll. Kommer troligen finnas 8800GT som folk dammar av om 20 år och funkar, just för att dem inte gick sönder för 20 år sedan och sedan sparades.

Produkter, oavsett när dem tillverkades, används tills dem går sönder eller tills man tappar intresset och lägger undan dem fungerandes och när man dammar av dem tycker man att dagens produkter inte alls håller samma kvalité!

EDIT: En elektronisk produkt åldras när den används helt enkelt

Bara en tanke

Jag har hört att ledningarna på kretskorten kan börja "kalka" eller om det var "förkalkas" när de står länge. Min lärare har nånting i stil med en av de första IBM datorerna och startar den en stund nån gång per år just för att den ska vara fungerande tills dess att den är antik ^^

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Jag har hört att ledningarna på kretskorten kan börja "kalka" eller om det var "förkalkas" när de står länge. Min lärare har nånting i stil med en av de första IBM datorerna och startar den en stund nån gång per år just för att den ska vara fungerande tills dess att den är antik ^^

Vad menas med att ledningarna "kalkar"?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Vad menas med att ledningarna "kalkar"?

Förstod det som att på äldre datorer så kan det bildas kalk kring kretsarna som då tids nog förstör datorn, lärarn jobbar inom IT på KTH så litar på det han säger men kommer tyvärr inte ihåg exakt det han sa.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Förstod det som att på äldre datorer så kan det bildas kalk kring kretsarna som då tids nog förstör datorn, lärarn jobbar inom IT på KTH så litar på det han säger men kommer tyvärr inte ihåg exakt det han sa.

Förstår bara inte riktigt hur det kan komma sig och varför det hjälper med att köra igång datorn ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Förstår bara inte riktigt hur det kan komma sig och varför det hjälper med att köra igång datorn ibland.

inte jag heller, som sagt så kan jag inte referera till en text eller att jag själv har erfarenhet om det. Ta det som ni finner det relevant eller inte

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb