Noctua visar kommande kylare

Permalänk
Melding Plague

Noctua visar kommande kylare

Under pågående Computex 2010 i Taipei visar välbekanta Noctua upp flera nya processorkylare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

den sista lågprofilaren såg riktigt trevlig ut måste ja säga. Kanske något som skulle vara intressant om inte priset blir för högt!

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk

Lågprofilkylaren ser faktiskt intressant ut

Permalänk
Medlem

Jag gillar vad jag ser!

Är det någon som har koll på hur "omvända dubbelmackor", dvs en singelfläkt med en kylfläns på varje sida, generellt presterar?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Inaktiv

Det enda intressanta för min del var lågprofilkylaren i slutet av artikeln, med 80mm fläkten så blir kylaren 63mm hög vilket bör innebära att den kan fungera ihop med exempelvis SUGO SG05/SG06.

Hade gärna sett att Noctua börjar sälja kylare utan deras fula fläktar, kylarna är dyra som de är och för mig personligen är dessa fläktar bara slöseri med pengar då jag ändå alltid byter ut dom mot andra fläktar.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Det enda intressanta för min del var lågprofilkylaren i slutet av artikeln, med 80mm fläkten så blir kylaren 63mm hög vilket bör innebära att den kan fungera ihop med exempelvis SUGO SG05/SG06.

Hade gärna sett att Noctua börjar sälja kylare utan deras fula fläktar, kylarna är dyra som de är och för mig personligen är dessa fläktar bara slöseri med pengar då jag ändå alltid byter ut dom mot andra fläktar.

Håller helt med då den ända anledningen till att jag aldrig köper noctua är fläktarna, men i det här fallet var den sista väldigt intressant. Får också hoppas att noctua börjar sälja sina torn utan fläkt då till lägre pris självklart så kan jag nog tänka mig en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Får också hoppas att noctua börjar sälja sina torn utan fläkt då till lägre pris självklart så kan jag nog tänka mig en

Sitter du med socket 775 eller AM2 så kan man ju mer eller mindre lyckas med det faktiskt, i och med den såvitt jag vet nära nog identiska Coolink Silentator:
Coolink CPU-kylare - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
Visst, man får med en fläkt iallafall och den är ingen höjdare direkt ("morrar" en del i min erfarenhet), och själva flänsen lär vara en äldre lite sämre revision än de senaste Noctuarna, men priset är ju klart mer konkurrensmässigt!

Även möjligt att Noctuas NM-I3 Mounting-Kit funkar tillsammans med Silentator, men jag skulle nog inte våga chansa på det utan att forska. (plus att då börjar det bli lite väl oprisvärt iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Det enda intressanta för min del var lågprofilkylaren i slutet av artikeln, med 80mm fläkten så blir kylaren 63mm hög vilket bör innebära att den kan fungera ihop med exempelvis SUGO SG05/SG06.

Hade gärna sett att Noctua börjar sälja kylare utan deras fula fläktar, kylarna är dyra som de är och för mig personligen är dessa fläktar bara slöseri med pengar då jag ändå alltid byter ut dom mot andra fläktar.

Vänta lite varför byter du ut fläktarna?

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 8bergsson:

Vänta lite varför byter du ut fläktarna?

Dels för att det finns bättre fläktar, samt att deras färgval inte tilltalar mig.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Dels för att det finns bättre fläktar, samt att deras färgval inte tilltalar mig.

Nej inte är dom snygga direkt! hudfärg/rödbrun

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sitter du med socket 775 eller AM2 så kan man ju mer eller mindre lyckas med det faktiskt, i och med den såvitt jag vet nära nog identiska Coolink Silentator:
Coolink CPU-kylare - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
Visst, man får med en fläkt iallafall och den är ingen höjdare direkt ("morrar" en del i min erfarenhet), och själva flänsen lär vara en äldre lite sämre revision än de senaste Noctuarna, men priset är ju klart mer konkurrensmässigt!

Även möjligt att Noctuas NM-I3 Mounting-Kit funkar tillsammans med Silentator, men jag skulle nog inte våga chansa på det utan att forska. (plus att då börjar det bli lite väl oprisvärt iallafall)

Tackar och bockar för den informationen!

Appropå Coolink och omvänd dubbelmacka som jag snackade om tidigare... Jag snubblade över ett test på en omvänd dubbelmacka från just Coolink: Coolink Corator DS CPU Cooler Review

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av Fnosk:

Tackar och bockar för den informationen!

Appropå Coolink och omvänd dubbelmacka som jag snackade om tidigare... Jag snubblade över ett test på en omvänd dubbelmacka från just Coolink: Coolink Corator DS CPU Cooler Review

Tackar bevisar det jag redan visste att Coolink's Swif2 serie är riktigt bra. Hoppas verkligen att fler butiker i Sverige väljer att saälja Coolink då jag verkligen gillar dem skarpt

Permalänk
Medlem

Lite besviken, skulle vilja se en 140mm-variant av deras S-serie.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

C serien såg ju snygg ut i liggande chassin. Dock är fläktarna fula som stryk!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Noctua må vara dyr men deras fästanordning är ta mig fan bäst i världen med bred marginal. Helt underbar att arbeta med och klart värt ett högre pris.

Låg profil kylaren är intressant men jag föredrar torn så att man kan få rätt luftflöde genom chassin.

Permalänk
Medlem

Och till vänster ser vi den nya kylaren Noctua Everest Rev.1 som sträcker sig hela 8km över processorn ;-P

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Feta grejer

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

lågprofilarn var riktigt fin och kan bli en räddare för många dom andra känns lite för självklara men kommer vissa upp i D14 prestanda så kan det vara värt.

Permalänk
Medlem

120 mm D-Type är väl samma som D14 men bara med 120 mm fläkt? Ser så ut i alla fall.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Dels för att det finns bättre fläktar, samt att deras färgval inte tilltalar mig.

Offtopic kanske men vilka fläktar är bättre i 120mm?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Offtopic kanske men vilka fläktar är bättre i 120mm?

gt, kolla in länken.

Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 18) - X-bit labs

och ett tiotal till fläktar.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

De testar ju inte ens P12:an där. Endast S12:an, men den är ju en chassifläkt.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

De testar ju inte ens P12:an där. Endast S12:an, men den är ju en chassifläkt.

Titta igen.

/images/coolers/120-140-fans-roundup/12 - Noctua NF-S12B ULN, FLX/11_noct_res_big.png

Edit: Och när du väl kollar kan du ta en titt här med :
/images/coolers/120-140-fans-roundup/10_diagr_cfm-dba_big.png

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Hur mycket gör 2cfw mer generelt sätt?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Hur mycket gör 2cfw mer generelt sätt?

Tycker det var en ganska dålig jämförelse från din sida. Det är helt klart att gt:n vinner över noctuan, men det är inte på långa vägar jämnt utan endast närmast fullt flås.

Noctuan ökar de sista 100 rpmen ordentligt i cfm i förhållande mot ljudnivån, medan scythe gt gör tvärt om. Tycker att du istället ska ställa dig frågan hur stor skillnad är med 4,5dB på samma flås, 4,5 db mindre åt gt:s håll. Kan vara värt att nämna att 10dB ökning innebär dubbelt så hög ljudnivå. 4,5dB är nämligen skillnaden i ljudnivå mellan gt och noctua nf-p12 när båda fläktarna blåser 31 cfm.

Sedan finns denna jämförande chartern:
Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 28) - X-bit labs

Vid precis 33dB ljudnivå vinner noiseblockern och gt ligger tvåa med s-flex tätt därefter. Värt att nämna är att den jämförelsetabellen driver en gt 1450 rpm i full speed. Hade man undervoltat en gt 1850 rpm till 33dB så hade den legat på hela 28 cfm och vunnit med riktigt goda marginaler.

Kort och sammanfattat så slår scythe gentle typhoon 1850rpm, nf-p12 i ljudnivå/prestanda vid alla hastigheter. Det gör ca 10 fläktar till, men gt gör det med goda marginaler. Så har alla noctuaälskande personer (jag giller delvis deras lyx :/ ) lite tid över så ta en titt när noctua får smisk

Det som jag har skrivit här ovan är väldigt off topic, men roligt och nämna^^.

Ska själv troligtvis köpa 120mm modellen med 7 heatpipes och montera 2 gt:s på den, ifall jag orkar vänta. Annars får jag satsa på noctua nh-d14 och montera 3 gt:s.

Någon som vet när de nya cpu-kylarna släpps? Kan knappt bärga mig^^

Edit: Noctuas 140mm modell testades tyvärr inte i testet. Kanske inte var släppt. Den hoppas jag hade bidragit med lite bättre prestanda, för noctuas fläktar är inte billiga precis $$$

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Skrivet av loie:

Tycker det var en ganska dålig jämförelse från din sida. Det är helt klart att gt:n vinner över noctuan, men det är inte på långa vägar jämnt utan endast närmast fullt flås.

Noctuan ökar de sista 100 rpmen ordentligt i cfm i förhållande mot ljudnivån, medan scythe gt gör tvärt om. Tycker att du istället ska ställa dig frågan hur stor skillnad är med 4,5dB på samma flås, 4,5 db mindre åt gt:s håll. Kan vara värt att nämna att 10dB ökning innebär dubbelt så hög ljudnivå. 4,5dB är nämligen skillnaden i ljudnivå mellan gt och noctua nf-p12 när båda fläktarna blåser 31 cfm.

Sedan finns denna jämförande chartern:
Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 28) - X-bit labs

Vid precis 33dB ljudnivå vinner noiseblockern och gt ligger tvåa med s-flex tätt därefter. Värt att nämna är att den jämförelsetabellen driver en gt 1450 rpm i full speed. Hade man undervoltat en gt 1850 rpm till 33dB så hade den legat på hela 28 cfm och vunnit med riktigt goda marginaler.

Kort och sammanfattat så slår scythe gentle typhoon 1850rpm, nf-p12 i ljudnivå/prestanda vid alla hastigheter. Det gör ca 10 fläktar till, men gt gör det med goda marginaler. Så har alla noctuaälskande personer (jag giller delvis deras lyx :/ ) lite tid över så ta en titt när noctua får smisk

Det som jag har skrivit här ovan är väldigt off topic, men roligt och nämna^^.

Ska själv troligtvis köpa 120mm modellen med 7 heatpipes och montera 2 gt:s på den, ifall jag orkar vänta. Annars får jag satsa på noctua nh-d14 och montera 3 gt:s.

Någon som vet när de nya cpu-kylarna släpps? Kan knappt bärga mig^^

Edit: Noctuas 140mm modell testades tyvärr inte i testet. Kanske inte var släppt. Den hoppas jag hade bidragit med lite bättre prestanda, för noctuas fläktar är inte billiga precis $$$

Förlåt att jag skrev bara 2cfw... men 2cfw såg inte så mkt ut iaf tack för att du rättade mig
Ja Noctuas fläktar kostar mkt en 120mm för 250kr? på vissa sidor är lite väl mkt när man kan få samma/bättre prestanda för mindre pris

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Förlåt att jag skrev bara 2cfw... men 2cfw såg inte så mkt ut iaf tack för att du rättade mig
Ja Noctuas fläktar kostar mkt en 120mm för 250kr? på vissa sidor är lite väl mkt när man kan få samma/bättre prestanda för mindre pris

Aaa. Tycker att det är bra att alternativ börjar dyka upp till ett mer överkomligt pris. Tycker nästan att de på sweclockers bör anordna ett stort test Det vore riktigt nice med nästan alla dagens 120 och 140mm fläktar testade av sweclockers själva med samma metoder. 2 cfm gör troligtvis ingen större skillnad på cpu. Handlar nog om mindre än en grads skillnad. Men 5 dB gör big difference

Var på lite surt humör när jag skrev inlägget^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Skrivet av loie:

Aaa. Tycker att det är bra att alternativ börjar dyka upp till ett mer överkomligt pris. Tycker nästan att de på sweclockers bör anordna ett stort test Det vore riktigt nice med nästan alla dagens 120 och 140mm fläktar testade av sweclockers själva med samma metoder. 2 cfm gör troligtvis ingen större skillnad på cpu. Handlar nog om mindre än en grads skillnad. Men 5 dB gör big difference

Var på lite surt humör när jag skrev inlägget^^

Hehe lugnt...vi alla har dåliga dar ibland
Jo 2cfm kanske inte gör så mkt skillnad med 5dB gör nog mer skillnad än man tror

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC