Permalänk
Medlem

Hjälp med kylpasta

Jag strök på ett lager på processorn, det räcker väll? eller ska jag köra på ett lager på kylarn också?

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaztompc:

Jag strök på ett lager på processorn, det räcker väll? eller ska jag köra på ett lager på kylarn också?

du ska ha jävligt lite kylpasta (en plupp stor som ett okokt ris korn på CPU;n) sen skruvar du fast kylaren igen
Kylpastan har ju mycket sämre värmeledningsförmåga än metallen som finns på kylaren och CPU;n

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Esseboy har helt rätt De flyter ut över hela processorn efter en stunds användande.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag använde artic silver 5, och jag använde mindre än det här:

http://www.hardwarezone.com.au/img/d...te_applied.jpg

Det var då inget tjockt lager som jag la på

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk

Jag kör också med AS5... lite svårt att lägga lagom i paint

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaztompc:

Jag använde artic silver 5, och jag använde mindre än det här:

http://www.hardwarezone.com.au/img/d...te_applied.jpg

Det var då inget tjockt lager som jag la på

Länken funkar inte :/ Annars så ska ju lagret vara nästan mikroskopiskt efter som pastan bara ska fylla "groparna" i metallens yta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

det var absolut inget mega lager jag strök på. inte mer än det här:

http://www.buyitbuildituseit.com/Images/BuyItBuildItUseIt/Bui...

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaztompc:

Det är för mycket. Ta och lägg en sträng så stort som ett riskorn i mitten så pressar trycket från kylaren ut pastan och du slipper ev luftbubblor däremellan CPU/kylare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

men jag la på mindre än det

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaztompc:

men jag la på mindre än det

Läser du vad jag/flera har skrivit? Vill du ha våra tips eller gör du som du gjorde ändå? Valet är ju ditt, men då vet jag inte varför du frågade?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har strukit på ett tunt lager med as5.

jag tror inte att det blev för mycket

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Skrivet av kaztompc:

Jag har strukit på ett tunt lager med as5.

jag tror inte att det blev för mycket

Varför skapade du tråden då?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om kylpasta, hoppas det går bra att jag frågar i den här tråden eftersom några här verkar kunna detta.

Är det värt att byta kylpasta till Artic Silver eller Artic Coolings istället för den som följer med en Corsair H50 Hydro?

Kostar ju HÖGST 200kr så är väll värt i vilket fall som helst men hur många graders skillnader kan man få tror ni?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

whatever orkar inte snacka

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Haha, stolpe ut kaztompc.

Permalänk
Skrivet av REALIN:

Kan inte så mycket om kylpasta, hoppas det går bra att jag frågar i den här tråden eftersom några här verkar kunna detta.

Är det värt att byta kylpasta till Artic Silver eller Artic Coolings istället för den som följer med en Corsair H50 Hydro?

Kostar ju HÖGST 200kr så är väll värt i vilket fall som helst men hur många graders skillnader kan man få tror ni?

Har aldrig använt h50 pastan då jag bytte till AS5 direkt men allt från ingenting till runt 5c om du kör AMD är min gissning. Kan vara mer eller mindre också.

Skrivet av kaztompc:

whatever orkar inte snacka

Lätt att hjälp nån som inte vill skriva...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaztompc:

whatever orkar inte snacka

Bitter för att du gjorde fel?

Skrivet av Sennebring:

Har aldrig använt h50 pastan då jag bytte till AS5 direkt men allt från ingenting till runt 5c om du kör AMD är min gissning. Kan vara mer eller mindre också.

Läste nyss i Corsair H50 Hydro tråden att kylpastan som följer med skulle vara ganska bra, kör AMD.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Skrivet av REALIN:

Läste nyss i Corsair H50 Hydro tråden att kylpastan som följer med skulle vara ganska bra, kör AMD.

Köp en tub och så byter du pasta när du får lust

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Köp en tub och så byter du pasta när du får lust

Får se, men i alla fall på nästa bygge.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Som alla andra sagt. Stort som ett okokt riskorn i mitten av CPU'n. Trycket från kylaren smetar ut jämnt och fint.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare