Permalänk
Medlem

Crossfire fråga

Hur funkar crossfire egentligen? Är de bara att ploppa in ett till grafikkort i min andra PCIe 16x slot och sen så funkar de? Jag vet att mitt moderkort stödjer det och att det andra grafikkortet funkar med mitt nuvarande.

Permalänk
Medlem

Måste också ha en crossfire brygga mellan korten + att moderkortet måste ha crossfire stöd

Och ett spel/application som stöder crossfire såklart!

Permalänk
Medlem

du måste trycka på en crossfire brygga mellan grafikkortena.

http://www.inet.se/files/img/max/5408434_0.png
som, om du inte får me de, köpa på inet

Tillbehör Crossfire kabel - Inet.se

EDIT:
så det blir såhär
http://www.legitreviews.com/images/reviews/734/test_system.jp...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag tror jag fick med en sådan med mitt moderkort.

Hur många utav dagens spel stödjer Crossfire?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murloc:

Tack för svaren! Jag tror jag fick med en sådan med mitt moderkort.

Hur många utav dagens spel stödjer Crossfire?

Alla. (De få som har problem med det fixas oftast omgående med patchande).

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

Ok, en sista fråga. Hur funkar det med att uppdatera drivrutiner och sånt när man har två stycken grafikkort i datorn?

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad, bara installera som vanligt så uppdaterar det på båda.

Permalänk
Medlem

En till sista fråga. Hur funkar det med att klocka grafikkorten i t.ex. ATI traytools när man har två, Kommer den att ändra inställningarna för båda? Dessutom, hur kommer det att funka när en utav mina två är fabriksklockade medan den andra inte är det?

Permalänk

Jag tänkte slänga in en till fråga från någon som inte har så mycket koll på crossfire. Jag har förstått att det måste vara samma kort som kopplas samman. DVS två stycken 5850 kort tex. Min fråga är om det spelar någon roll vilka 5850 kort det är. Det är ju en mängd olika tillverkare som har olika kylning med mera. Spelar detta någon roll? Frågar själv eftersom att jag tänker investera i en ny dator och tänker i framtiden bygga ut den genom att köra crossfire med två kort. Men tanken slog mig att jag kanske inte hittar samma kort av samma tillverkare till ett vettigt pris i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petrovski88:

Jag tänkte slänga in en till fråga från någon som inte har så mycket koll på crossfire. Jag har förstått att det måste vara samma kort som kopplas samman. DVS två stycken 5850 kort tex. Min fråga är om det spelar någon roll vilka 5850 kort det är. Det är ju en mängd olika tillverkare som har olika kylning med mera. Spelar detta någon roll? Frågar själv eftersom att jag tänker investera i en ny dator och tänker i framtiden bygga ut den genom att köra crossfire med två kort. Men tanken slog mig att jag kanske inte hittar samma kort av samma tillverkare till ett vettigt pris i framtiden.

Det ska inte spela någon roll.. Dock känns det ju som att samma märke är bättre kombatibelt men det vet jag itne om det är men det ska iaf inte spela någon roll.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petrovski88:

Jag tänkte slänga in en till fråga från någon som inte har så mycket koll på crossfire. Jag har förstått att det måste vara samma kort som kopplas samman. DVS två stycken 5850 kort tex. Min fråga är om det spelar någon roll vilka 5850 kort det är. Det är ju en mängd olika tillverkare som har olika kylning med mera. Spelar detta någon roll? Frågar själv eftersom att jag tänker investera i en ny dator och tänker i framtiden bygga ut den genom att köra crossfire med två kort. Men tanken slog mig att jag kanske inte hittar samma kort av samma tillverkare till ett vettigt pris i framtiden.

Spelar ingen roll, men kort med eftermarknadskylning kan ju eventuellt klara högre klockar än t.ex. referenskort.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |