Windows 7 64-bit är det som gäller enligt Steamanvändare

Permalänk
Medlem

Windows 7 64-bit är det som gäller enligt Steamanvändare

Först och främst så passerade nu Windows 7 totalt Windows XP i populäritet. För första gången så är alltså XP nerpetat från tronen som största gamer-OS. Det man också kan lägga märke till är att Windows 7 64-bit har tagit ett rejält grepp, med mer än dubbelt så många användare som 32-bits versionen.

Windows 7 passes XP on Steam, Mac OS X grabs 8% share

Ser fram emot DX11 64-bit spel på PC i framtiden. Tack för det.

Permalänk
Inaktiv

Bra skit

Permalänk

På tiden!
Dags att asgamla XP börjar försvinna

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpammerN^:

På tiden!
Dags att asgamla XP börjar försvinna

Precis.
Som ofta brukar nämnas, att köra XP idag är som att man skulle kört Windows 3.11 när XP kom, typ.

Permalänk
Medlem

vad är det för mening med en 32 bitars version egentligen , tycker inte ens vista borde ha sålts som 32 bitars.

löjligt att hela 11% av dessa gamers inte sitter på 64 bitars win7 .

men grymt att windows 7 har blivit så poppis.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devildoll:

vad är det för mening med en 32 bitars version egentligen , tycker inte ens vista borde ha sålts som 32 bitars.

löjligt att hela 11% av dessa gamers inte sitter på 64 bitars win7 .

men grymt att windows 7 blev så poppis.

T ex min netbook har inte stöd för 64-bit.
Det är inte en anledning till att dom 11% ska köra det, men däremot att det ska säljas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

T ex min netbook har inte stöd för 64-bit.
Det är inte en anledning till att dom 11% ska köra det, men däremot att det ska säljas

oh , just det , tänkte inte på att inte alla processorer stödjer 64-bit , men jag hade för mig att det var p4'or och annat gammalt som trivs bättre på xp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devildoll:

oh , just det , tänkte inte på att inte alla processorer stödjer 64-bit , men jag hade för mig att det var p4'or och annat gammalt som trivs bättre på xp.

Nä, installerade Windows 7 på min sambos dator, och hon tycker det flyter på bättre än XP även där
Dock 32-bit.

Permalänk
Hjälpsam

Dom borde gjort som dom gör för Win7, skickat med bägge versionerna, på så sätt skulle alla som köpt Vista, enkelt kunna installera 64 bitars versionen.
Själv köpte jag Vista 64 oem våren 2007.
Goda nyheter är det i alla fall, nu börjar det äntligen vända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

XP är gammalt, Vista är skit.. 32Bit är både och samt sämre.... Så vad har man kvar? Win7 64bit

Och en sak jag upptäckte av misstag med Win7, man behöver inte formatera och installera om Win7 när man byter moderkort som man varit tvungen tidigare.
Farsans dator med skit MSI gav upp (oj vad otippat ) och jag slängde in en bättre CPU, Asus moderkort, fetare ATI graffe än sketna GayForce 7800... starta upp datorn och skulle in med win7 skivan men hann inte göra mer då datorn var redan på inloggnings rutan, loggar in och windows börjar uppdatera drivrutinerna, någon minut senare startar datorn om och allt är i perfekt funktion.

Jag älskar Win7, gav upp Vista för en vecka sen.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om det kommer fler spel för DX11, nu när det uppenbarligen finns en marknad för det (med AMD's 11 miljoner sålda DX11 GPU och Windows 7 populäritet).

Permalänk
Medlem

jodå , 2011-2012 så lär det ju komma ett och annat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lyckades få en blåskärm med Windows 7 och det är en mer än vad jag fick med Vista. Sedan har jag otroligt nog fått hellåsning med Windows 7 och det har jag aldrig fått med Visat. orsak? En opatchad Office 2003 installation... Så allt är inte frid och fröjd med Windows 7.

Något som brister i Windows 7 är att det fortfarande är svårt att ta reda på vad som slöar ner systemet och allt som oftast måste man starta om datorn när man skall spela något krävande spel.

Men ack vad skönt att 64-bitar äntligen tar över.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hellåsningar och många blådumpar med win7 men det var tack vare att grafikkortet inte ville vara med i leken och gjorde så datorn "HEJ du har inga drivrutiner eller så är dom trasiga"

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem

Jo det är på tiden att XP börjar försvinna helt. Vista var bättre som gamer OS och Windows 7 ännu bättre. Windows är bara till för spel hursomehellst.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Jo det är på tiden att XP börjar försvinna helt. Vista var bättre som gamer OS och Windows 7 ännu bättre. Windows är bara till för spel hursomehellst.

Du har så rätt så, inte kan man ju räkna med alla miljontals företagsdatorer som (sorgligt nog) använder te.x IE6 fortfarande.

Permalänk
Medlem

På tiden ! kanske speltillverkarna börjar slänga ut lite 64-bitars spel samt Dx11 va nu det skulle vara bra för är ju en annan fråga.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Jag lyckades få en blåskärm med Windows 7 och det är en mer än vad jag fick med Vista. Sedan har jag otroligt nog fått hellåsning med Windows 7 och det har jag aldrig fått med Visat. orsak? En opatchad Office 2003 installation... Så allt är inte frid och fröjd med Windows 7.

Något som brister i Windows 7 är att det fortfarande är svårt att ta reda på vad som slöar ner systemet och allt som oftast måste man starta om datorn när man skall spela något krävande spel.

Men ack vad skönt att 64-bitar äntligen tar över.

Tja blåskärm har mer eller mindre enbart att göra med dåliga drivrutiner samt dålig/skadad hårdvara. Jag rekommenderar dig att kolla upp och uppdatera alla dina drivrutiner.

Har personligen inte fått en blåskärm i Win7 och haft det snart i ett år.

Sedan att starta om datorn för att något slöar ner??? Låter snarare som du har en hel drös program problem du borde kolla upp vilka program du kör bland annat. Sedan om du vill ha en bättre task monitor så och funkar fortfarande Process Explorer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja blåskärm har mer eller mindre enbart att göra med dåliga drivrutiner samt dålig/skadad hårdvara. Jag rekommenderar dig att kolla upp och uppdatera alla dina drivrutiner.

Har personligen inte fått en blåskärm i Win7 och haft det snart i ett år.

Sedan att starta om datorn för att något slöar ner??? Låter snarare som du har en hel drös program problem du borde kolla upp vilka program du kör bland annat. Sedan om du vill ha en bättre task monitor så och funkar fortfarande Process Explorer.

Blåskärmen fick jag vid Windows update så det var mjukvara helt klart och det var förvånande då det var länge sedan jag sett det just där men en omstart så var det problemet löst. Att datorn slöar ner har jag spårat till att man går in på någon hemsida som får datorn att liksom lagga och det gör den även efter att Firefox stängs ner och bara en omstart fixar det. Och nej det är inga skumma porrsajter vi talar om utan vanliga sidor som man besöker dagligen men förmodligen något reklam (Flash kanske) som gör detta på deras sidor.

Om man tänker på hur illa det var bara för ett par år sedan när man var ute och surfade så är det riktigt bra idag så det är småsaker men lite bättre kontroll hade varit uppskattat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nu har Swec en nyhet om de nya siffrorna för Steam och juni.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12293-steam-publicerar-hardv...

Tittar man på OS-statistiken så står Windows 7 32-bit still medans 64-bit versionen ökar med nästan exakt 3%. Samtidigt som XP fortsätter att falla, så betyder detta att snart är Windows 7 64-bit helt dominerande som spel-OS. Det är 4,3% upp till 32-bit XP, men bara på en månad så minskade avståndet med cirka 5%.

Steam Survey:
Steam Hardware Survey

För att inte vara sämre så gjorde jag en halvdålig kopia på Arstechnicas diagram i Excel

Varför jag promotar detta är för att jag tycker det är dags för ett generationsskifte när det gäller spel på PC. Support för DX11 och 64-bit vore inte alls dumt. Dags att vakna företag, eller gör ni bara konsollspel numera?

Permalänk
Avstängd

En sak att Windows 7 vinner idag är säkert för att det helt enkelt inte finns Windows XP längre att köpa, så det är inte alls konstigt att Windows 7 leder. Jag själv gillar inte Windows Vista/7s utseende

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Många spelare som kanske sitter på XP för dom inte har råd till Win7 eller tycker det är onödigt att uppgradera när deras spel fortfarande ändå fungerar på XP. Tog "spelare" eftersom det var just en undersökning på steam

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

En sak att Windows 7 vinner idag är säkert för att det helt enkelt inte finns Windows XP längre att köpa, så det är inte alls konstigt att Windows 7 leder. Jag själv gillar inte Windows Vista/7s utseende

Det är upp till var och en förstås. Själv vill jag se lite utveckling på PC-spel sidan, genom DX11/64-bit. Nu så har förstås Microsoft tvingat en att uppgradera för att få support för DX11, men det går att köra i Vista också.

Sen håller jag inte med om det du säger att det är för att Windows XP inte går att köpa. Tittar man på hårdvaran på Steam så är den inte direkt super överlag, så skulle inte tro att Steamanvändare bara representerar de som köpt ny PC och därav nytt OS nyligen.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering,
Först och främst så har Steam nu uppdaterat klienten med mer stöd för 64-bits spel. Inte för att det finns så många, men det är antagligen på gång i framtiden.

Citat:

* Windows: 64 bit build of the in-game overlay (useable now with any 64bit non-Steam game you may add)
* Windows: 64 bit builds of Steamworks DLLs (for upcoming titles)

(en liten del av changeloggen).

Sen har Steam också släppt Software Survey resultatet vilket visar hur många procent som har en viss programvara installerad. Mest kul att kolla in, har inte så mycket med topic att göra direkt.
Steam Hardware & Software Survey