Permalänk
Medlem

Problem med USB i GA-MA785GMT-UD2H

Hej
Jag har bytt moderkort till en Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H men USB-portarna på själva kortet verkar inte fungera, däremot fungerar två "externa" USB-portar någotsånär som jag har kopplat in via F_USB1-kontakten på moderkortet.

Om jag t.ex. provar att flasha BIOS med ett USB-minne så kan jag bara använda de externa usb-portarna, samtliga portar som finns direkt på moderkortet fungerar inte.

Vad innebär det här? Är det nya moderkortet kasst?

Jag har provat att ta ut batteriet ur moderkortet och på så vis nollställa CMOS, men ingen förbättring. Inte heller hjälper det att flasha senaste BIOSen.

Från Linux kan jag på samma sätt se usb-minnet helt ok via de externa portarna, men usb-minnet går inte att se på de övriga portarna. Men det konstiga är att jag har en ps/2-mus (via ps2-usb adapter) som Linux i alla fall reagerar på när jag pluggar in den i portarna på moderkortet, dock får jag ett felmeddelande.

[11933.276124] hub 1-0:1.0: Cannot enable port 3. Maybe the USB cable is bad?

Någon som vet vad som kan vara fel och hur jag fixar det?

Om det bara är en fråga om att konfigurera Linux så klarar jag av det, men jag tänkte kolla först om felet är på en lägre nivå än så.

Tips och förslag mottages gärna!

Permalänk

Det är lite förvirrande att förstå vad du menar.
1. Baktill på moderkortets uttagspanel finns 6 st USB portar. Fungerar ingen eller alla dessa ?

2. Inne i datorn på moderkortets framsida finns 3 st dubbla (6st) USB portar för ytterligare tilläggspaneler eller interna kortläsare. Fungerar ingen eller alla dessa ?

När man byter moderkort och då även anpassningspanelen baktill så kan det hända att de tunna plåtflikarna runt hålen av misstag petar in i uttagen i stället för att ligga an mot ovansidan av kontakthöljet. Kolla detta.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hehe jo jag inser att jag uttryckte mig lite förvirrat. Strunta i vad jag sagt om ps/2-musen så länge och fokusera på följande:

Ja, baktill på moderkortets panel sitter 6 USB-portar. Ingen av dessa tycks fungera utan OS. Alltså om jag använder någon av dessa 6 portar för att försöka flasha BIOS med ett USB-flashminne så går det inte. Men om jag bootar i Linux så kan jag använda portarna, mounta USB-minnet osv.

Moderkortet har inga fler USB-portar än så, men på datorchassits front finns två inbyggda USB-portar med en sladd som jag kan koppla in på moderkortet. Då fungerar dessa "externa" USB-portar, även utan OS. Och tack vare det så kan jag flasha BIOS till senaste versionen, men det hjälper inte och de 6 "interna" USB-portarna funkar fortfarande inte (bara från Linux).

Permalänk

Enligt manualen så styrs samtliga 12 USB portar från samma controller.
I BIOS under "Integrated Peripherals" finns alla USB inställningar som kan ändras.
(Standard inställning är: USB Mouse Support [Disabled])

Jag kan se alla mina USB-portars anslutningar i BIOS flashminnesprogram (inkl. systemdisken).
Så var ansluter du ditt USB-tangentbord... i fronten ? eller kör du med ett gammalt PS/2 ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat OS och alla USB-portar funkar bra så faran är över. Ändå lite mysko att det inte funkar i BIOS, men det kan jag leva utan.

Jag använde ett ps/2 tangentbord i den enda ps/2-porten, vilket funkade bra. ps/2-musen gick alltså inte via ps/2-usb-adapter så nu har jag bytt ut den mot en billig usb-mus som funkar fint.

Tack för hjälpen ändå! Jag är skitnöjd med datorn.