Permalänk
Medlem

Problem med Asus I/O panelen

Hej! Jag har ett stort problem nu när jag sätter ihop datordelarna jag köpt, är det någon som vet hur man sätter fast I/O panelen(tror den heter så) på moderkortet. Har jag Asus M4A785TD-V EVO och har kollat igenom hela bruksanvisningen men fattar fortfarande inte hur man ska gör för att det inte står. I/O panelen är i aliminium och har massor med små piggar på baksidan.
Tack till svar:)

Permalänk

Du skall trycka/klämma fast panelen i chassiet inifrån innan du monterar moderkortet. Pressa fast runt om.
De tunna metallflikarna skall sedan ligga i kontakt med ovansidan (eller sidorna) av moderkortets uttagsboxar när du skjuter in det.
Se noga till att ingen av flikarna petar in i uttagen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ok, tack!
Några av flikarna på panelen sticker rakt in i metallen på ljud in/utgångarnas metallåda(?)
Första gången jag bygger dator så är väldigt osäker hur man gör med panelen eftersom det inte finns någon information om det i bruksanvisningen.

Update: I/O panelen passar inte ens på, flikar sticker in i olika kontakter m.m.
Ska man böja flikarna så de passar in? Behöver man verkligen I/O panelen?
Kan man dissa den eftersom jag snart slår sönder den för att den är dum.

Permalänk

Flikarna i panelen skall jorda chassiet mot moderkortets metallhöljen.
Har du inte satt panelen uppochned så måste flikarna tvingas att ligga mot ovansidan.
Håll ner moderkortets baksida och för in det i uttaget. Vik sedan ner kortet mot chassiets distansmuttrar och skjut in i panelen...

EDIT:
Ta en ordentlig titt på hur det skall fungera och använd gärna en liten skruvmejsel för att lyfta upp flikarna lite.
Vissa flikar skall hålla emot när du trycker in kortet. Det skall fjädra lite.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att frågan rörde frontpanelens anslutningar, men andra posten talar om I/O-skölden.

Monteringen underlättar om man bockar ut flikarna på I/O-skölden en aning. Om moderkortet finns i olika utföranden så kan det även vara så att man måste bryta av några flikar för att öppna upp för kontakterna på just ditt moderkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Min första tanke var att frågan rörde frontpanelens anslutningar, men andra posten talar om I/O-skölden.

Monteringen underlättar om man bockar ut flikarna på I/O-skölden en aning. Om moderkortet finns i olika utföranden så kan det även vara så att man måste bryta av några flikar för att öppna upp för kontakterna på just ditt moderkort.

Nej men !!! panelen kommer speciellt anpassad för moderkortet. Inget skall brytas loss !!!
back-panel-ready-to-install.jpg Bild 7 !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Så här ser de ut:
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1024/asus_io.jpg
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1024/asus_785g_bun...
Tack för att ni hjälper, känns riktigt dumt att det inte finns någon hjälp i bruksanvisningen.

Permalänk
Skrivet av Normano:

Så här ser de ut:
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1024/asus_io.jpg
http://www.legitreviews.com/images/reviews/1024/asus_785g_bun...
Tack för att ni hjälper, känns riktigt dumt att det inte finns någon hjälp i bruksanvisningen.

Bra med bilder.
Blecket visas utifrån och du har antagligen redan pressat fast det i chassiehålet !?
De fina tunna flikarna skall bara hålla emot mot framsidan av kontakterna när du skjuter in moderkortet bakifrån.
Det dubbla grövre flikarna som sitter på uppsidan av hålen skall du lyfta upp lite så de hamnar ovanpå uttagshöljena.

DVI-kontakten får tre flikar på sin ovansida.
Den Röda lådan och den intill får två flikar var på dina ovansidor.
Alla de andra småflikarna ligger bara emot framsidan av uttagen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Gjorde som du sa, sköt på moderkortet bakifrån mot panelen, alla större flikar hamnade utanpå men de små verkade trycka emot och gjorde så hela panelen trycktes utåt.:/
Varför har inte Asus som Gigabyte med de här? De har ju inga flikar vad jag vet.

Permalänk

Då har du gjort helt rätt.
De tunna flikarna skall hålla emot när du trycker in kortet.
Skruva nu fast kortet i chassiet så är den biten klar.

Det nya och mer moderna är paneler har fjädrande foliebelagd ledande skumgummi i stället för fjädrarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

TAAAAAAACK JÄTTE MYCKET
Det Dvi flikarna låg fel första gången jag försökte. Nu passa det bra

Permalänk

Bra jobbat och bra ide att lägga ut bilderna så man kan förklara bättre :).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Så nu är allt isat och Windows 7 PRO installeras
Råkade glömma koppla in 4-pins kontakt till moderkortet så tog extra tid på att hitta felet

EDIT: Hur gör jag med chassi fläktarna, har ingen kabel från dem som går att koppla in på moderkortet i 3 pins kontaken. :S

Permalänk
Skrivet av Normano:

Hur gör jag med chassi fläktarna, har ingen kabel från dem som går att koppla in på moderkortet i 3 pins kontaken. :S

Då har du antagligen den stora 4-pins Molex kontakten på dom... dem får du koppla direkt till nätaggregatet.
Det är lurigt att hitta en mellankoppling för lilla 3-pins fläktkontakten.
Blir oljudet för starkt så får man skaffa nya tysta fläktar med rätt kontakt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tror det är mitt grafikkort som låter mest
XFX HD5770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nej men !!! panelen kommer speciellt anpassad för moderkortet. Inget skall brytas loss !!!
back-panel-ready-to-install.jpg Bild 7 !

Bra bild, den visar exakt det jag menar. Som du ser på bild 2 har deras moderkort både nätverksport, vga samt 6 st ljudanslutningar. Panelen de sätter i har en bricka för VGA-kontakten, nätverksporten samt 3 av de 6 ljudutgångarna och firewireporten.
Till nämda moderkort skall alltså alla luckor öppnas upp utom för firewireporten.
På så sätt kan moderkortstillverkaren använda en panel som skickas med flera varianter av moderkortet. Både de billigare modellerna med få anslutningar och de lite dyrare med bättre anslutningsmöjligheter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara