Permalänk
Medlem

PWM styra fläktar

Hej hej!
Köpte som många andra här ett nytt kylskåp, HAF 932, i dagarna. Problemet är att chassit inte är speciellt tyst och min fläktkontroller, Aerogate II, är inte mycket att hänga i julgranen.
Jag har därför börjat att funderar på att göra en egen liten fläktkontroller.

Jag tänkte använda en PWM signal (5V ~500Hz, från arduino) till basen på en transistor och lägga fläkten mellan ATX 12V och collectorn.

Fungerar detta?
Ska jag och i så fall hur mycket ska jag strömbegränsa PWM signalen på?
Kan jag köra flera fläkt-transistor parallellt på samma 12V lina utan problem?
Vilken sorts transistor skall jag använda, har kollat lite på 2N2222, är det helt fel?
Kommer jag att få allvarliga störningar på ATX 12V linan?
Kommer fläktarna att fungera med PWM?

Som ni säkert förstår är jag ingen van elektronikbyggare och uppskattar all hjälp jag kan få.

EDIT: Det är >6 stycken fläktar som skall styras.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Finns färdigt att köpa för 59:- så om det inte är projektet i sig som lockar så katar du bort din tid.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Finns färdigt att köpa för 59:- så om det inte är projektet i sig som lockar så katar du bort din tid.

Tack sorkin.
Det är både ljudnivån och projektet som lockar. Jag har kollat lite på dessa "billigare" lösningar men då jag planerar att köpa en arduino känns det dumt att inte utnyttja alla fancy features som den ger. Räknar vi bort arduino kostnaden (som ändå skall inhandlas) borde detta bli ett billigare alternativ dessutom.
En annan tanke är att gå från PWM -> analog spänning -> OP -> fläkt, detta borde väl ge mig mindre problem?

EDIT: Jag hoppas du menar kastar och inte katar :/

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man på att ha extern fläktkontroller mot att använda PWM-kontakter från moderkortet och styra med mjukavara? Är det för att moderkoret helt saknar PWM-kontakter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Vad tjänar man på att ha extern fläktkontroller mot att använda PWM-kontakter från moderkortet och styra med mjukavara? Är det för att moderkoret helt saknar PWM-kontakter?

Jag har 2 utångar på MB, CPU och SYS_FAN. Cpu fläkten vill jag gärna styra separat vilket lämnar mig med fem stycken fläktar på en utgång och en hastighet för alla.

Jag uppskattar att ni ifrågasätter grundtanken då det alltid är jobbigast/dyrast att göra fel i början

EDIT: Kom på att jag måste ha en optokopplare men den stora frågan är ska jag använda PWM eller konvertera detta till analog spänning?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Tack sorkin.
Det är både ljudnivån och projektet som lockar. Jag har kollat lite på dessa "billigare" lösningar men då jag planerar att köpa en arduino känns det dumt att inte utnyttja alla fancy features som den ger. Räknar vi bort arduino kostnaden (som ändå skall inhandlas) borde detta bli ett billigare alternativ dessutom.
En annan tanke är att gå från PWM -> analog spänning -> OP -> fläkt, detta borde väl ge mig mindre problem?

EDIT: Jag hoppas du menar kastar och inte katar :/

Visst menade jag kastar, kastade visst en bokstav

Googlade arduino och hittade en massa olika mojänger, vad är det du planerar att köpa?

59:- varianten brinner upp om man styr mer än en fläkt, fråga inte hur jag vet

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sorkin:

Visst menade jag kastar, kastade visst en bokstav

Googlade arduino och hittade en massa olika mojänger, vad är det du planerar att köpa?

59:- varianten brinner upp om man styr mer än en fläkt, fråga inte hur jag vet

Kopplade du en fläkt direkt till mikroprocessorn? då är det inte så konstigt att den brinner upp
En transistor som trådskaparen ska använda är ett krav i en sån här koppling.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Kopplade du en fläkt direkt till mikroprocessorn? då är det inte så konstigt att den brinner upp
En transistor som trådskaparen ska använda är ett krav i en sån här koppling.

Nejdå, jag köpte en färdig pryl som ska omvandla PWM signalen till spänningsmodulering.
Den funkade bra men jag gjorde väl övervåld på den och belastade för mycket (kopplade in 3 st över den), stod inga gränsvärden på den eller förpackningen dock.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Testpilot

Trodde du syftade på en Arduinovariant som kostade 59kr

Här finns en koppling på hur du kan styra en 12V fläkt från en Arduino, han har använt en optokopplare för att skilja på 5V- och 12V-linan vilket kanske kan vara smart.
http://www.uchobby.com/index.php/2007/09/23/arduino-temperatu...

Störningar på 12V-linan har jag väldigt svårt att se att du skulle få, nätagget har ju feta kondensatorer och så för att hålla spänningen stabil. Finns garanterat värre komponenter i en dator som kan skapa störningar.

Sen om det kommer att gå eller inte beror på fläktarna, vissa klarar inte av PWM-styrning utan kommer ge ifrån sig ett brummande ljud, detta går att minska på genom att forma PWM-signalen så den inte är så kantig (fyrkantsvåg). Det kräver extra komponenter runt om och jag hittar tyvärr ingen exempelkoppling på det just nu.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en pryl som tog in PWM signalerna från CPU och Chassi kontakterna på MB. Den skulle också ta in 12V från PSU så den tål belastning. Sedan portionera ut rätt spänning på trepoliga kontakter för att styra CPU och chassi fläktar utan att dra på för mycket.
Skulle vilja kunna koppla 6 eller fler chassifläktar och 3 eller fler CPU fläktar till mojängen utan att vara orolig för överbelastning.

Är förvånad över att det inte finns mer på marknaden i detta segment än vad det gör, jag skulle lätt betala en tusenlapp för den typen av intelligent fläktstyrning och tror att det finns många som jag. Att ha vred utanpå datorn för att styra fläktar känns som 60-talet.

Är ute efter lägsta möjliga ljud när prylarna är svala (98 % av tiden för mig) och bästa möjliga kylning när det behövs (dom andra 2 %).

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Håller på med ett fläktstyrningsprojekt mha Arduino. Kommer styra kunna styra 4 3-pinsfläktar och ha egen temperatursensor, ev en extra extern samt kanske varvtalsövervaka ytterligare en fläkt (H50 pump för min del). Har viss logik i Arduinon för att reglera fläktarna utifrån tempen men kan också styras via serieport över USB. Ska fixa ihop ett program för det också,

Här är en ritning som en kollega har hjälpt mig med, själv är jag "lost" så fort man blandar in en diod och en transistor är ju två.

Filtret i slutet är beräknat på att Arduino kan klämma ur sig 250kHz på PWMutångarna men det kan den inte. Jag tweakade till den från 490-500Hz till 62.5kHz, verkar funka ok (en 4-pinsfläkt slutade att knäppa i alla fall).

Lite artikelnummer på ELFA:
71-036-25 PNP TIP42A
73-090-57 Tempsensor LM35DZ
43-808-04 3-pinskontakt
58-086-47 Spole
70-120-12 Schottkydiod SB190
71-039-71 NPN BC549

Värt att tänka på är att 120Ohmsmotståndet ska tåla 1W. Vanliga tål oftast bara 0,25W. Tänkte inte på sa kollegan när jag grillat ett motstånd. Jag kör nu med 2 parallellkopplade 220Ohm 1W. 5Ws är så klumpiga.

Arduino har ju 6 PWMutgångar men om man skruvar upp farten på de 2 sista så blir fördröjnings och tidtagningsfunktionerna fel men det går säkert fixa också. Alternativt kan man kanske bitbanga en PWM själv också.

Visa signatur

Intel Core i7-860, ASUS P7P55D PRO, 8 GB RAM (4 * 2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz), Antec P193 case, Chieftec Super Series 650W PSU, XFX Radeon HD 5850 1GB BE, Corsair H50 Hydro Series CPU cooler, Corsair SSD Performance P128, Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S, VScom PCI200HV2 multi-port serial adapter, Windows 7 Ultimate 64-bit, BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MankanG:

Håller på med ett fläktstyrningsprojekt mha Arduino. Kommer styra kunna styra 4 3-pinsfläktar och ha egen temperatursensor, ev en extra extern samt kanske varvtalsövervaka ytterligare en fläkt (H50 pump för min del). Har viss logik i Arduinon för att reglera fläktarna utifrån tempen men kan också styras via serieport över USB. Ska fixa ihop ett program för det också,

*fräsigt schema*

Tjo!
tänkte bara slänga en kommentar om att det schemat du fått ser ut att kunna fungera bra, men det är brutalt överkrångligt.
Ska ni bara styra ett gäng fläktar via pwm och har en atmega168 till hands så använd en MOStransistor istället. En bipolär pnp/npn trissa är en strömstyrd komponent, medans en mos-trissa är spänningsstyrd.
Du kommer alltså inte att behöva krångla med stömbegränsningar o skit om du bara tar en mos istället.
Jag har byggt en fläktkontroller som just bara har en n-kanal mostransistor på en av pwmkanalera på just en atmega168. Välj bara en transistor som klarar den ström du tänkt dra(och lämplig kanalresistans och lämplig tröskelspänning).
Du kommer dock forrtfarande behöva den diod som sitter på det schemat ovan här (märkt som schottky), den sittar där för att spolen i fläkten ska kunna ladda ur sig genom den när transistorn stängs av.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Sukaii: Skulle du kunna plita ihop ett "fräsigt schema"?

Eller menar du att man skulle kunna förenkla till typ:

12V ---------| | PWM-------|MOS|--------------|Spole|-------------------- | | | Schottky Kond Fläkt Gnd----------------------|-----------------|-----------|

Visa signatur

Intel Core i7-860, ASUS P7P55D PRO, 8 GB RAM (4 * 2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz), Antec P193 case, Chieftec Super Series 650W PSU, XFX Radeon HD 5850 1GB BE, Corsair H50 Hydro Series CPU cooler, Corsair SSD Performance P128, Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S, VScom PCI200HV2 multi-port serial adapter, Windows 7 Ultimate 64-bit, BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Medlem

skulle inte nåt sånt här funka hfx.se - T-Balancer bigNG ?

Finns att köpa på chilledpc

Permalänk
Medlem

Här är några bilder på det färdiga resultatet:

Visa signatur

Intel Core i7-860, ASUS P7P55D PRO, 8 GB RAM (4 * 2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz), Antec P193 case, Chieftec Super Series 650W PSU, XFX Radeon HD 5850 1GB BE, Corsair H50 Hydro Series CPU cooler, Corsair SSD Performance P128, Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S, VScom PCI200HV2 multi-port serial adapter, Windows 7 Ultimate 64-bit, BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MankanG:

Sukaii: Skulle du kunna plita ihop ett "fräsigt schema"?

12V ---------| | |Fläkt|---------------------- | | PWM----------- |N-MOS| Schottky (eller motsv, jag använde zener, det är mest genombrottsspänningen som är intressant) Gnd--------------------|-----------------|------|

Sry, för att jag är så otroligt slö på att svara

men typ som du gjort fast du ska ha trissan "nedan för" fläkten om du använder en nkanal mostrissa.
Jag är lite tvek på hela iden med filter tbh, jag har inga som helst rippel (det finns ju givetvis där, men är nere på mV) på min 12v-lina med min kontroller inkopplad, så jag ser inte nödvändigheten. Möjligtvis att du skulle ha en liten konding parralellt med fläkten för att döda reaktansen, men den är rätt liten då motorn i fläkten är så liten.

Ser att du byggt allt redan, snyggt
Funkar allt bra?
//Sukaii

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Han som hjälpte mig med schemat påminde mig om att vi faktiskt var inne på den designen men vi kastade den pga nivåproblem med RPM-avläsningen eftersom fläkten och Arduino kommer ha olika jord.

Allt funkar bra, ska nu plita ihop styrmjukvara som ritar lite grafer och mäter temp osv. Just nu kör jag serieterminal så det gäller att komma ihåg att dra upp fläktarna innan jag börjar spela. Vid surf och låg last är datorn riktigt tyst.

Tempmätaren blev lite väl seg på att reagera när den är inbyggd så jag kommer använda tempen & load CoreTemp publicerar via delat minne istället.

Visa signatur

Intel Core i7-860, ASUS P7P55D PRO, 8 GB RAM (4 * 2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz), Antec P193 case, Chieftec Super Series 650W PSU, XFX Radeon HD 5850 1GB BE, Corsair H50 Hydro Series CPU cooler, Corsair SSD Performance P128, Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S, VScom PCI200HV2 multi-port serial adapter, Windows 7 Ultimate 64-bit, BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Medlem

vart köpte du molex kontakterna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

vart köpte du molex kontakterna ?

Den stora tog jag från skrotlådan och de små Molex KK köpte jag på Elfa, 43-808-04.

Visa signatur

Intel Core i7-860, ASUS P7P55D PRO, 8 GB RAM (4 * 2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz), Antec P193 case, Chieftec Super Series 650W PSU, XFX Radeon HD 5850 1GB BE, Corsair H50 Hydro Series CPU cooler, Corsair SSD Performance P128, Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S, VScom PCI200HV2 multi-port serial adapter, Windows 7 Ultimate 64-bit, BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Medlem

tackar, ska bygga 4-6st Linear DC motor speed controller using a simple PWM switching mode power supply - Electronic Circuit Schematics hade jag tänkt mig

tänkte även kolla om det blir nån skillnad att köra denna styrning och en styrning med en poteniometer och nån transistor?

både kommer ju ge nästan linjära spänningar