Geforce GTX 470 med separat PhysX

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Buio:

Det där har visat sig vara fel, antagligen så är det fall där de som gjort spelet inte har gjort rätt för PhysX på CPU. PhysX i sig har aldrig haft några begränsningar att köra på flera cores på CPU.

Hittar tyvärr inte länken, men i ett forum sade en medlem att han själv jobbat inom med utvecklingen av PhysX och kontaterat att det inte trådade lika bra efter uppköpet.
Man kan ju tråda på flera sätt, antingen kan själva motorn tråda bra från början, eller man kan tex också skapa flera aktiva instanser av PhysX.
Det verkar vara lite så gänget bakom Fluidmark har gjort, dom har använd lite yttre knep för att tråda PhysX.

edit Fann länken.
GotNoRice Mar 25, 2010, 05:11 PM
You know, I was lucky enough to have the opportunity to work with Ageia back in 2006 before the original PPU was even released and what was interesting is that back then the PhysX engine was very multi-threaded. I recall running a demo and having it easily max out all 4 virtual cores of the Dual-Xeon rig I was running at the time (dual processors each with HT). And when I got my Q6600 in 2007 it could max out all of those cores as well. The PhysX engine was designed from the very beginning to run well on the CPU.

It was only after Nvidia bought Ageia that the PhysX engine magically lost it's ability to take advantage of more than one core

Multi-threaded Physx. Will this end current Physx? [Archive] - techPowerUp! Forums

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/sztxhr | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Det finns en dementi från Nvidia att de inte alls har begränsat något, och att PhysX alltid varit designat för multicore support från start oavsett om det är CPU eller inte. Eftersom API:n är gratis och går att ladda ner så är det svårt att dölja om de skulle fiffla.

Men man kan förstås säga att Nvidia mutat speltillverkaren att göra dålig CPU support, men blir lite dags att plocka fram staniolhatten då. Men Nvidia har ju överraskat förut, heh.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Jag sitter just nu och viker ihop Aluminiumfolien, man kan inte var nog försiktig.
Jag är tyvärr så misstänksam gentemot Nvidia att deras dementi inte betyder någonting.
Finns många i forumen som hävdar att stödet för nyare CPU anrop saknas och att stödet för multi-core har tagits bort, Nvidia har alltså gjort koden för CPU-er mindre effektiv sen de köpte Ageia.
Jag ids dock inte själv sätta mig in i PhysX SDK:n så säker är jag inte.

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/sztxhr | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |