Permalänk
Medlem

Hur stor är er "icke /home"?

Hej,

Jag funderar på att köpa ny hårddisk, en SSD. Intels X25-V G2 40GB finns ju för under tusenlappen, för snabbare uppstart etc.

Men, hur länge räcker 40GB för /, dvs för enbart roten och inte /home som jag hade tänkt ha på en annan större SATA-hårddisk? I stället för att gissa tänkte jag fråga er, hur stor är din / idag? Det inkluderar även /boot och /var och /tmp även om de nu skulle ligga på separata partitioner.

Har man ingen separat partition för /home kan man se hur stor "icke /home" är genom att dra ifrån /home från /.

df /

ger rotens storlek och

df /home

ger storleken på /home

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Jag har en 80Gb disk som jag har hela OSet på dvs /home osv och jag använder för närvarande 7% av hela disken.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

frågan är hur mkt man egentligen vinner på det? alla configs och sånt som ligger i home används ju ganska frekvent av program. All cache osv ligger ju oxå i /home. Skulle nog i så fall ha kört ssd disk till både / och /home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

frågan är hur mkt man egentligen vinner på det? alla configs och sånt som ligger i home används ju ganska frekvent av program. All cache osv ligger ju oxå i /home. Skulle nog i så fall ha kört ssd disk till både / och /home.

Hur många har råd att skaffa 2TB på SSD idag? Jag tror att SATA-hårddiskar har ett par år kvar.

Men dessutom, att configsen ligger på /home spelar ju ingen roll, de är ju sällan eller aldrig över 1 MB, eller på sin höjd 10MB. Det är ju de stora sakerna som hamnar utanför /home för enskilda program. På /home finns foton, musik, filmer och annat stort.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

...
Men, hur länge räcker 40GB för /, dvs för enbart roten och inte /home som jag hade tänkt ha på en annan större SATA-hårddisk?
...

Jag tycker att din fråga är ställd på fel sätt.
Borde inte frågan vara i stil med: "Hur mycket plats tar <ange valfri Linux distribution här>, när ni använder den som <ange valfri installationstyp här>?"

Det borde ju rimligtvis skilja väldigt mycket beroende på om man bara ska köra någon enkel server eller om man drar in "allt" t.ex från senaste Fedora distributionen.

Ett tips kan ju vara att du installerar t.ex VirtualBox och gör en virtuell installation av din tänkta Linux konfiguration och därefter kontrollerar hur mycket plats det tar.

Permalänk
Medlem

Jag kör / och /home på min 80GB Intel SSD, där de två partitionerna får ungefär 40 GB var. Jag har sedan två vanliga mekaniska diskar som jag använder till lagring av spel, filmer, etc. Sedan kör jag bara med symboliska länkar från de mekaniska diskarna till home, så att jag kommer åt allting enkelt från home (/home/per/games är t.ex. bara en länk till /mnt/disk1/games). På så sätt så hamnar alla konfigurationsfiler och sånt som drar nytta av SSD:n på SSD:n, medan stora filer som inte har någon nytta av SSD:n hamnar på de mekaniska diskarna.

Permalänk

Har alltid kört med 20gb som / och ingen home partition av den enkla anledningen att då vilar ju lagringsdisken så länge den inte används.
Har hittils aldrig varit nära att fylla och börjar det vara fullt är det /var/cache som tar plats men där är ju bara att rensa. Tror jag som mest haft 14gb använt, detta var efter ca 1 års användning, längre än så klarar jag tydligen inte vänta innan det kliar i fingrarna att testa nån ny dist eller bara börja från början för skojs skull

Permalänk

Kör alltid /home och / på samma disk. Har aldrig överstigit 10GB med Ubuntu.

Rekommenderar som någon sa att köra /home på SSDn, då alla configfiler osv ligger där.

Sen lägger du alla andra filer på just /filer, och så länkar du t.ex
/filer/musik -> ~/musik om du ni vill ha det så.

Permalänk
Medlem

Min debian squeeze tar runt 7,5GiB om man drar bort home (räknade inte med proc nu, den visade 129TiB av någon anledning).

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

oscar@oscar-laptop:~$ df -h
Filsystem Storlek Anvnt Tillg Anv% Monterat på
/dev/sda5 19G 3,5G 14G 20% /
none 2,0G 324K 2,0G 1% /dev
none 2,0G 180K 2,0G 1% /dev/shm
none 2,0G 292K 2,0G 1% /var/run
none 2,0G 4,0K 2,0G 1% /var/lock
none 2,0G 0 2,0G 0% /lib/init/rw
/dev/sda7 221G 188G 22G 90% /home
/dev/sr0 22M 22M 0 100% /media/3Connect

Som du ser använder jag 3,5gb, och då har jag allt i standard, plus VLC, XBMC, en del ljudprogram, Docky, helt enkelt, en del extraprogram. Kan inte tänka mig att du nånsin behöver mer än 10gb till /, men det är jag det Du kan köra /home på samma disk som /, och så symlänkar du bara /home/du/Musik (och bilder, video osv) till valfria mappar på tex annan disk, för maximal bekvämlighet och effektivitet

Permalänk
Medlem

Kör samma som alltid.

sda 5 / 15GB
sda 6 /boot 150MB
sda 7 /home 200GB
sda 8 swap 4.5GB

Permalänk
Medlem

/ 10-15GB
swap 4GB
/home resten av utrymmet (som inte är används till windows)

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sdc3 27G 11G 15G 42% / /dev/sdc1 97M 15M 78M 16% /boot

Innan jag rensade pakethanteringscachen (Pacman, Arch Linux) var 20 GiB använt. /home är på separat partition.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk

Runt 15GiB brukar jag lägga på / på en desktopinstallation.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Använder ungefär 10GB använder jag just nu.
Jag tycker du skall ha home på SSD'n också. sedan symlänka/montera Foto-Musik-Film-mapparna till din mekaniska disk. Jag tror 40GB räcker för dig. Jag har en på 80GB.

edit: Vilken snygg normalfördelning det blev i röstningen.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra SSD till både rooten och home för att sen montera det mekaniska/magnetiska (HDD) lagringsutrymmet i en mapp, som ligger i home? Då får du ju alla fördelarna med SSD och du kan lagra eventuella semesterbilder och egengjorda porrfilmer på lagringsdisken.

Permalänk
Hedersmedlem

24GB, 17GB använt. Serverburk, men den har X samt delar av både GNOME och KDE och lite smått annat som jag använder via NX (tänk VNC om ni inte kört det).

Edit: Ah, förresten...

(14:40) exscape /var/tmp # du -sh * | sort -h 0 binpkgs 0 recorder 8.0K 19554 8.0K 24007 8.0K 8568 20K etc-update-7029 28K etc-update-27156 32K etc-update-26647 3.0M kdecache-serenity 13M portage 7.1G ccache

Har ccache (cachar filer vid kompilering för att snabba upp framtida kompileringar) till max 8GB. Med andra ord kan man dra av 7GB från mina siffror om man inte kompilerar mycket, dvs kör en binärbaserad dist.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

/dev/sda5 13G 4.0G 8.3G 33% /
ubuntu 10.04

Lika bra och lägga /home på SSDn med har man warz eller annat som tar mycket plats kan man montera en disk i /home/user/map t.e.x

Permalänk
Medlem

Jag kör Arch med GNOME och en del program.

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda1 9.2G 3.9G 4.9G 45% /

Jag brukar vanligtvis ligga på under 3GB på "/", men installerade ett spel häromdagen vilket tog upp en del plats.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Jag kör också Arch, fast med Xfce 4 och några program.

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda1 12G 3.0G 7.6G 28% / Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda6 25G 713M 23G 3% /home

Permalänk
Medlem

bind -a /root / du -sh /root 503M /root är 2.0 GB cat /env/home /usr/dagle

Lite fusk kanske?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jag har en X25-M 80GB. På den kör jag Ubuntu 10.04 på en 25GB-partition och Windows 7 på resten. Windows används ENDAST till spel och videoredigering, så det är Ubuntu som verkligen används. På linuxpartitionen är 5,01GB använt, på windowspartitionen är 45,54GB använt, som en liten jämförelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag har en X25-M 80GB. På den kör jag Ubuntu 10.04 på en 25GB-partition och Windows 7 på resten. Windows används ENDAST till spel och videoredigering, så det är Ubuntu som verkligen används. På linuxpartitionen är 5,01GB använt, på windowspartitionen är 45,54GB använt, som en liten jämförelse...

Ja men vad använder du då Ubuntu till? Du säger att du använder Windows 7 till spel och videoredigering, men just dom två sakerna är något som tar väldigt stor plats. Installera 2st spel och Pang! så är 15GB borta.

Installera 2st till så kanske du är upp i 30GB använt för spel. Sedan får man räkna med 15GB till Windows och då är man uppe i dina 45GB använt. Ta istället bort nåt spel, men arbeta med stora videofiler så ger det samma resultat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja men vad använder du då Ubuntu till? Du säger att du använder Windows 7 till spel och videoredigering, men just dom två sakerna är något som tar väldigt stor plats. Installera 2st spel och Pang! så är 15GB borta.

Installera 2st till så kanske du är upp i 30GB använt för spel. Sedan får man räkna med 15GB till Windows och då är man uppe i dina 45GB använt. Ta istället bort nåt spel, men arbeta med stora videofiler så ger det samma resultat.

Det har du helt rätt i. Du genomskådade mitt plumpa försök att få Windows att verka mer utrymmeskrävande än det i sig är. Det var dåligt av mig och jag tar tillbaks det.

Permalänk
Medlem

2,5gig tar hela min debian installation med KDE4. 40gig bör man klara sig bra på, allt beror på vad man kör för program. Min Windows Installation tar självklart mer utrymme, då virtuella maskinen jag kör debian i ligger där.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Skoj med så många röstningar, och att det dessutom, som Micket noterade, blev en fin normalfördelad historia. Det verkar som 16GB är melodin för de flesta idag, vilket gör 24-32GB lite mer 'framtidssäkert' än vad jag har idag.

Själv har jag haft 7GB för / och det har satt sina begränsningar så att jag bara haft några enstaka MB ledigt ibland. Efter idogt rensande är jag uppe i 618MB ledigt nu igen, trots att jag redan tidigare har symlänkat till en andra hårddisk. Uppenbarligen är jag en program-samlar-damm-nörd...

Kanske hamnar det på 24 GB för / och 16GB för /home, med en extra HD för musik/film/foto/etc

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Men varför ska du ha en separat / och /home och inte bara en / partition? Har du bara en / partition ingår /home i den, vilket betyder att både / och /home har lika mycket fritt utrymme som finns ledigt på disken. Verkar mycket smidigare samtidigt som man inte låser fast sig till storlekar som kan vara för småa eller storlekar som är förstora som bara snor utrymme ifrån den andra partitionen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har en 40gb intel ssd, Ubuntu ryms utan problem. Men problem uppstår när man försöker klämma dit spel, jag ville ha WoW på den också nu har jag 7GB ledigt endast..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Men varför ska du ha en separat / och /home och inte bara en / partition? Har du bara en / partition ingår /home i den, vilket betyder att både / och /home har lika mycket fritt utrymme som finns ledigt på disken. Verkar mycket smidigare samtidigt som man inte låser fast sig till storlekar som kan vara för småa eller storlekar som är förstora som bara snor utrymme ifrån den andra partitionen.

En fördel med separat /home är man lättare kan behålla sin hemkatalog vid byte eller ominstallation av distribution. En sådan handling "kräver" att / (/bin, /sbin, /usr, etc.) rensas; troligtvis via en omformatering. Har man /home separat kan man spara denna.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Man kan väl lika gjärna bara köra copy&paste på /home vid en omformatering. Mindre arbete det än att göra en extra partition.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT