Permalänk
Medlem

VMware alternativ

Jag vill ha gratisalternativ till VMware. Jag vill köra Win7 i Ubuntu.
Är det stor prestandaskillnad jämfört med vanlig Windows instalation?
Vad gör ett sådant program egentligen? Skapar den partition på disken?

Permalänk
Medlem

VMware alternativ - Xen

Hej!

Ett alternativ är att använda Xen, vilket är ett viritualiserings-ramverk med hög prestanda.
Det är också kostnadsfritt.
Jag har inte någon nämvärd erfarenhet av att sätta upp den på Ubuntu Linux, men detta är en tänkvärd startplats:
https://help.ubuntu.com/community/JeOSVMBuilder

Jag har erfarenhet av Xen som Dom0 (övervakare/admin-plattform) på NetBSD och hjälper gärna till med generella frågor runt Xen som viritualiseringsplattform.

MvH,
Henrik Johansson!

Permalänk
Medlem

Eller varför inte Virtualbox? Har själv kört det i flera år med båda windows o linux som Host.

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Eller varför inte Virtualbox? Har själv kört det i flera år med båda windows o linux som Host.

+1

Ett riktig bra alternativ för att komma igång med virtualisering.

Permalänk
Medlem

Glömde säga att jag vill spela FPS spel. Det är därför jag behöver Windows.
Kan man göra det med Virtualbox?

Jag försökte instalera Win7 i Virtualbox två gånger idag men det gick inte. Jag fick felmeddelanden i slutet av instalationen men har tyvärr inte antecknat vad som stod i felmeddelanden.

I början av instalationen fick jag välja hur mycket grafikminne ska tilldelas Windows. Max var 128MB. Mitt grafikkort har 512MB Vram och jag vill helst tilldela Windows hela grafikminnet. Det finns ingen anledning att inte göra det tycker jag ty Ubuntu behöver inte grafikmminne om jag sitter och spelar spel i Windows.

Permalänk
Medlem

gtg: Om du är ute efter en spelupplevelse så är virtualiseringsmjukvara något du ska undvika som det ser ut idag.
Men det är ett trevligt tempo bland utvecklarna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

gtg: Om du är ute efter en spelupplevelse så är virtualiseringsmjukvara något du ska undvika som det ser ut idag.
Men det är ett trevligt tempo bland utvecklarna.

Ja, det är kanske bättre att försöka få igång några spel med Wine än att försöka med virtualiseringsmjukvara.