Angående att ha eller inte ha virusprogram...

Permalänk

Angående att ha eller inte ha virusprogram...

Har inte haft virusprogram på datorn sen vista, har bara kört windows defender och aldrig haft ett virus. Har vid enstaka tillfällen kört en scan med symantec eller liknande och aldrig haft några issues. Jobbar på teknisk datasupport och något rätt intressant är att i princip alla datorer jag har haft med virus/spyware/trojan problem har alla virusprogram installerade på datorn så man undrar till vilken nytta dom som enligt många måste-ha virusprogrammen är.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Många funderar inte riktigt på vad de surfar på för sidor eller vad för program de drar ner. Har en kompis som varje gång han installerar något bara trycker på nästa vilket har lett till att hans webbläsare är full av toolbars.
Personligen körde jag utan virusskydd i 5 månader innan jag till sist köpte Nod32. Tänkte att om jag väl får in virus i datorn kan det vara skönt att ha extra skydd mer än de vanliga säkerhetsuppdateringar i Windows.

Har en känsla att om jag inte hade installerat virusskydd på mina föräldrars dator hade den varit fylld av skit.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till att installera ett antivirusprogram (om man är bra på att undivka virus) är ju att göra en scan nån gån i månaden men nån av de olika gratis onlinescanners som finns från flera stora antivirustillverkare ( t ex från Symantec). Då få rman koll på om man lyckas undvika virus och man slipper slöa ner sin dator.

Permalänk

Jag tycker MSE funkar ypperligt.

Att använda program mot virus och dylikt är att likna vid användandet av bälte i en bil.

Permalänk
Medlem

Kör kaspersky, just 2 be safe.

Permalänk
Medlem

Har kört utan virusprogram i alla år. Fick virus i burken en gång, och jag vet exakt av vad. Drog hem en crack som jag visste inte var att lita på, men jag hade så jäkla bråttom så jag chansade. Lite adware letade sig in titt som tätt med XP, men nu med 7:an har jag aldrig haft några problem. Kör såklart med UAC på och drar hem alla Defender- och vanliga säkerhetsuppdateringar. Sen ser jag till att tänka efter före jag installerar något, och i många program är man tvungen att aktivt välja bort adware som toolbars och annat vid installation.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är ditt beteende på nätet som till 95% avgör om du drar på dig skit. Moster Agda som bara surfar kända nyhetssajter och emailar sina bekanta drar sällan på sig skit.

Hjälpte en nizze med en totalt nerlusad burk, hans tonårsson hade använt datorn ett 10-tal ggr varefter den blev obrukbar. Skannade systempartitionen med ett otal olika AV, hittade ett 100-tal elakingar, varav många gick att ta bort men inte alla, en del systemfiler var oxå infekterade. Bara att ominstallera Win.

Min tonårsdotters lap har under 4 år aldrig fått nåt skit, brukar serva/skanna en gång/månad - hittar bara något ofarligt skit då å då.

Mao är man inte tonårsgrabb som surfar hejvilt och laddar ner/installerar en massa skit från suspekta sajter kan man klara sig utan AV - dock rekas imagebackupp av systempartitionen då och då samt en och annan gratisskanner mot trojaner, maskar, adware, spioner mm

MSSE är en resurssnål gratisAV som rekas. Är man omogen/oerfaren vild tonårsgrabb rekas tex NOD32.

Se alltid till att du uppdaterar ditt Win med säkerhetspatchar!

Permalänk
Medlem

Bästa skyddet är att ha sunt förnuft var man surfar and vad för mail man öppnar, klickar man hejvilt på länkar på suspecta mail eller sidor har man väldigt snart div virus och trojaner, likaså att man har en bra inställd dator, tex kör man på vista/windows 7 som admin samt har uac avstängt samt lägsta inställningar i webbläsaren har man snart virus

Sunt förnuft, standard konto, samt uac (som inte är irriterande i windows 7) + standard säkerhet i webbläsaren + eventuell brandvägg i router gör 95% av datorn skydd, dock skulle inte köra utan ett bra antivirusprogram, då när det väl händer att ett virus ändå försöker smitta datorn så blir det oftast stoppat innan det hinner göra oreda, istället för att man kanske tvingas formatera om hela systempartionen kanske bli av med samlade bilder, musik osv, som dom flesta sällan har backup på verkar det som.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har kört Nod32 i ett år men det behövde aldrig göra någonting, så det kändes som bortkastade pengar. Att surfa smart räcker långt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Oja surfa smart räcker väldigt långt om man vill
Själv har jag heller inte haft sånt skit på länge då jag knappt installerar program men iaf.

Hoppas andra vaknar upp.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att det finns folk som jobbar inom IT som sitter med datorer utan virusskydd!!!

I dagens läge så behöver man inte trycka på något bekräftelseruta för att få virus som många verkar tro.
Det räcker du går in i en hemsida och pang, du är smittad. Du märker inte ett skit men plötsligt har du ett program som loggar allt du trycker och gör på datorn.

Och man behöver inte på något sätt gå på skumma sidor som en del tror på. Så länge majoriteten även är inloggad som administrator (även i Windows 7 konstigt nog!!!) så är det sjukt lätt att få skit i datorn.

Nej, självklart har man ett AV-program i datorn. Det drar nästan ingen prestanda överhuvudtaget och gör sitt jobb ypperligt.
Sedan MS kom med sitt gratis-AV så ser jag inte alls varför man överhuvudtaget ens funderar på att INTE ha AV på datorn.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Har i perioder inte haft antivirus. För mig är det dock inte "värt att chansa" genom att inte ha det då en dataförlust skulle vara extremt jobbig (även om jag har backup på det mesta). Kör nod32 då det är mysigt!

Har aldrig haft ett virus, är ganska kinkig när det gäller att installera saker, "behöver jag verkligen detdär?" när det gäller sidor som vill ha något.
Då är jag inte heller direkt noga med vilka sidor jag surfar in på.

Min systers och morsas dator tar jag helst inte i med tång dock. Jag förstår inte hur de lyckas men de får aldrig något vettigt installerat men ändå fylls datorerna gradvis med skit som de sedan ber mig hjälpa till med. Jag kallar det mobbing, "men du gillar ju datorer", är det er definition på det så "nej, jag hatar datorer". Internet-rage på familjemedlemmar!

Knashatt: Det du skriver har jag hört och läst många gånger. Jag har dock aldrig upplevt det. Kan du ge några exempel på virus som kommer in automatiskt? Genom att surfa på webben exempelvis?
"Har läst" att IE6 kommunicerar direkt med kärnan i windows och att det är därför som det är så osäkert, men jag har alltid tyckt att IE är för segt för att vara brukbart så jag har vant mig vid firefox!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kommer inte ihåg vad det heter men när vi startade morsans nya dator och pluggade in internetkabeln tog det bara 5 minuter sen var det klart....

Permalänk
Medlem

Inte bara virus etc som kommer in på sättet som Knashatt beskrev.

Finns även falska (säkerhets) program som släpper in och ser till att datorn blir infekterad. Går förbi ditt skydd och stänger av det innan eller gör så att de inte funkar. Som sagt så behöver du inte alltid klicka.

Ibland är det popup rutor från webbläsaren som dyker upp med FALSKA(virus) varningar. De som inte ser webb ramen tro att det är deras säkerhetsskydd som varnar och klickar.

I båda har folk redan bra antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det är intressant att det finns folk som jobbar inom IT som sitter med datorer utan virusskydd!!!

Nu är inte alla här IT-skolade

OT: Har själv kört utan virus jättelänge och klarat mig bra, när jag testat att virusscanna med exempelvis nod32 och norton så har jag endast fått false positives. Vill inte direkt påstå att jag bara surfar på "säkra sidor" utan även sådant som handlar om hur man hackar/modifierar windowsfiler mm. Funderade länge på att använda nod32 "för sakens skull" men det skulle kosta... iaf hittade MSE och vi är best friends forever nu, även om jag inte "behöver" det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det är intressant att det finns folk som jobbar inom IT som sitter med datorer utan virusskydd!!!

I dagens läge så behöver man inte trycka på något bekräftelseruta för att få virus som många verkar tro.
Det räcker du går in i en hemsida och pang, du är smittad. Du märker inte ett skit men plötsligt har du ett program som loggar allt du trycker och gör på datorn.

Och man behöver inte på något sätt gå på skumma sidor som en del tror på. Så länge majoriteten även är inloggad som administrator (även i Windows 7 konstigt nog!!!) så är det sjukt lätt att få skit i datorn.

Nej, självklart har man ett AV-program i datorn. Det drar nästan ingen prestanda överhuvudtaget och gör sitt jobb ypperligt.
Sedan MS kom med sitt gratis-AV så ser jag inte alls varför man överhuvudtaget ens funderar på att INTE ha AV på datorn.

Har precis motsatt erfarenhet - surfar runt en 70 timmar/vecka på ett 100-tal olika sajter sedan 2001 och har aldrig fått nåt allvarligt. Men visst, shit happens, så det finns inga garantier varesig med eller utan AV, brukar alltid reka folk ha ha ett AV.

Permalänk

Min poäng var mest det att alla kunder som fått in skit på datorn har virusprogram som ej hjälpt dom ett dugg, detta är ju lite konstigt eller??? Vi pratar då många människor som inte gör mycket mer än lite enkel surfning och betalar räkningar. Får ibland känslan att mycket trojan/spyware dras till datorer med virusprogram.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1972:

Min poäng var mest det att alla kunder som fått in skit på datorn har virusprogram som ej hjälpt dom ett dugg, detta är ju lite konstigt eller??? Vi pratar då många människor som inte gör mycket mer än lite enkel surfning och betalar räkningar. Får ibland känslan att mycket trojan/spyware dras till datorer med virusprogram.

Kan ev. va' så att skit kommer in men oskadliggörs av AV utan att användaren upptäcker/begriper det. Många ISP'er och företag på webben har idag bättre AV i sina servrar. Surfar man på kända seriösa sajter är risken betydligt lägre än suspekta skumma sajter.

Dock vidhåller jag att AV + BV aldrig är fel. Dock kan det hända en sk "McAfee" då och då.

Permalänk
Avstängd

Slutade använda antivirus för ett bra tag sedan.
Kör online scanner då och då, aldrig hittat något.

Permalänk

Någon som minns Blaster, Redworm, Nimda? CIH? Blaster behövde du inte direkt surfa in på någon hemsida för att bli smittad med. CIH kunde, om du inte upptäckte skiten, sabba hårddisken och sen skriva över BIOS med skräpdata vilket i praktiken gjorde att du blev tvungen att byta BIOS/moderkort.

Numera är ju antivirus gratis och drar minimal prestanda. Känns dumt att chansa.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1972:

Har inte haft virusprogram på datorn sen vista, har bara kört windows defender och aldrig haft ett virus. Har vid enstaka tillfällen kört en scan med symantec eller liknande och aldrig haft några issues. Jobbar på teknisk datasupport och något rätt intressant är att i princip alla datorer jag har haft med virus/spyware/trojan problem har alla virusprogram installerade på datorn så man undrar till vilken nytta dom som enligt många måste-ha virusprogrammen är.

Om du anser att du kan köra utan antivirus är det helt ok att göra det, men rekommendera inte andra du inte känner att göra samma. Du har ingen koll på deras datorvanor eller hur säkert de använder sin dator.

Det går att gå runt skydden med en riktad attack eller en helt ny variant/kryptering, men glöm inte att det forfarande finns massor av virus ute som antivirusprogrammen hittar också. De får du inte in till din supportavdelning för användaren kan fortsätta köra.

Permalänk

Har aldrig rekommenderat någon att inte använda AV men känner personligen inget behov av det. Kan ju också bero på att jag ominstallerar var 3:e månad ungefär

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]