Super Nintendo köpt i USA

Permalänk
Medlem

Super Nintendo köpt i USA

För några veckor sedan var jag i USA och lade vantarna på ett Super Nintendo inkl. 8 spel för drygt 700SEK. Nu kommer fråga, vad behöver jag för att detta skall funka i Sverige (detta med antalet Volt som vägguttagen skickar ut är ju olika). Finns det någon adapter etc. för detta?

Tror att jag har lagt tråden i rätt forum, annars får ni flytta den mod

Mvh. Waakii

Permalänk
Medlem

Om du har köpt konsolen i USA så borde den ju rimligtvis fundera ganska så bra i USA!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Oj! Menar självklart Sverige! Hahah

Permalänk
Medlem

Behöver en sådan här
AC-AC trafo 230-110V / AC-AC 230-110V / Produkter / Välkommen till Lego Elektronik - Lego Elektronik AB - Alternativ Energi

och sen borde din tv om den är ny klara av ntsc som snes borde skicka ut om det är från usa.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tog bort mitt inlägg då jag nu såg att nintendot faktist har märkningen 1.3A, då jag inte vill ha nån suring efter sig för ett uppeldat SNES Men har funkat bra för mig i 8 månader.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

haha ^^;
men funkar det för dig så är dom nog bara på den säkra sidan XD
Men man bör ju följa dom så jag tar bort mitt jag också då.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hittade bättre alternativ
Retrospelbutiken.se - SNES AC Adaptor US (220V Strmtransformator) (Super Nintendo)

kostar inte skjortan heller

Om jag inte fått fel för mig så skall den vara 230-110V

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Testpilot

Jag har gjort exakt samma som du och köpt ett amerikanskt SNES och kontakten in i konsollen var en specialare så ingen färdig adapter man köper på Kjell & Co funkar. Jag löste det genom att klippa av kontakten från orginalkabeln och skarva på en universaltransformator. Jag råkade dock vända polariteten fel så jag brände huvudsäkringen i konsollen så jag blev tvungen att köpa en specialskruvmejsel på tradera för att kunna öppna och laga

Transformatorn som RainesX länkade till verkar ju dock vara perfekt och den va inte alls dyr heller.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Vilken polaritet? Snes går ju på 9V AC.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Testpilot

Mitt amerikanska SNES (SNS-001) är märkt med 10V DC och drar bara 850mA så uppenbarligen har vi inte samma version, jag trodde att det bara fanns en version av den amerikanska (om man inte räknar den lilla, SNS-101) så jag utgick från min.

Jag kör dock med en transformator på 9V då de är lättare att få tag på och spänningen ändå omvandlas internt till 5V av en spänningsregulator, den går med andra ord lite svalare.

Lagade min med den nedre varianten på denna sida så jag enkelt kan byta säkring om den skulle gå sönder igen: mmmonkey Blown SNES fuse repair

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nej jag har nog en äldre US SNES än dig, för min har 9V AC precis som mitt europeiska NES.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Testpilot

Då borde trådskaparen helt klart läsa vad det står på sitt SNES så det inte går fel

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Bara för att uppmärka er om att det är bara Volten som måste vara samma.. elelr man bör rättare sagt inte pilla med att ge en enhet mer elelr mindre volt.

Dock så A som det står att den kräver bör man minst ligga på samma tal eller mer. den kommer ändå bara nyttja det den behöver.

Sen om ni säger att de drar olika så kan ni ju räkna på att de drar mer på 110V 60hz än vad de gör på 230V 50hz.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ska dock tilläggas att jag har en sån där dumkontakt på usa sneset, inte den runda som på mitt eu snes. Och lägg inte för stor vikt på fullmoon's sista stycke, sneset ska alltid ha den spänning och strömstyrka det står på undersidan. Vad det gäller adaptern så ska det däremot inte stå enbart 110V 60Hz in.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bara för att uppmärka er om att det är bara Volten som måste vara samma.. elelr man bör rättare sagt inte pilla med att ge en enhet mer elelr mindre volt.

Dock så A som det står att den kräver bör man minst ligga på samma tal eller mer. den kommer ändå bara nyttja det den behöver.

Sen om ni säger att de drar olika så kan ni ju räkna på att de drar mer på 110V 60hz än vad de gör på 230V 50hz.

Som jag sa så omvandlar mitt SNES spänningen till 5V internt så det är inga problem att mata den med en transformator på 9V, jag kan även ställa min transformator på 7.5V och det funkar fint. Tillomed en på 12V borde funka utan problem då kylplåten till spänningsregulatorn var otroligt väl tilltagen och regulatorn är specad för upp till 18V. Anledningen till att dom skickar med en 10V-transformator antar jag är för att vara säker på att man får en tillräckligt stabil spänning även hos folk med dåliga elnät. Det är ingen fara att mata den med för låg spänning, det kommer helt enkelt inte funka.

Det stämmer dock som du säger att man bör köpa en transformator som levererar minst den ström som enheten är märkt med och det är ingen vara att köpa en värre transformator för att vara på den säkra sidan.

Vem har sagt att de drar olika? vi snackade om två olika versioner av SNES där min är märkt med lägre strömförbrukning och går dessutom på likström så frekvensen på spänningen innan transformatorn är ju helt oväsentlig.

Vad är det förresten för version du har på ditt SNES P-NILZ? när jag googlar hittar jag bara att det ser ut som på mitt, med världens specialkontakt och 10V DC:

Den europeiska däremot verkar köra med 9V AC.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alls vilken version jag har, men det står inte DC 10V bak på plasten utan den har en klisterlapp på undersidan, precis som europa sneset men annars ser den likadan ut. Har inte öppnat upp det men kanske är så att det sitter en likriktare inuti.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

På mitt amerikanska SNES står det också "Rating: DC10V 850mA" på undersidan.
Råkade, precis som "hunden", vända polariteten fel på min adapter från Kjell & Co.
Ska strax iväg och köpa en säkring ("https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-034-76&t..." som en polare rekommenderade) och fixa den hos en vän.
Funderar dock på att köpa en sån där adapter från retrospelbutiken som RainesX rekommenderade, så att man slipper bränna säkringen igen.

Permalänk

Lånar tråden lite och undrar var jag kan få tag på en nätsladd till ett svenskt snes? Har tappat bort min och hittar bara sweindüra!

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

Jag har den här produkten