Permalänk
Medlem

Grafikfel i Ubuntu 10.04..

Har nyligen installerat Ubuntu 10.04 på tjejens laptop och det fungerar i stort sett utan problem, sånär som på några små grafikfel i panelen längst upp i gnome..

Som ni ser så fattas en bit av panelen där det är svart.. Ibland fungerar det bra och det dyker inte upp några problem och ibland när datorn startas finns de svarta strecken där.. Ibland saknas "powerknappen" uppe i högerhörnet o.s.v..

Är det någon som har koll på vad det kan vara som orsakar dessa små irriterande bortfall och vet hur de ska åtgärdas? Lite småstörigt att ha detta svarta streck mitt i panelen eller att power-symbolen helt plötsligt inte syns..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har inget fel på min stationära dator, men på de två bärbara datorerna som kör 10.04 så händer det där. Ibland dyker inte ikonerna upp, och ibland så är det bara en halv ikon, för att någon annan gång visa dubbletter. Även svarta streck syns ibland. ”Namnknappen” (elin i ditt fall) kan ibland vara halv också.

Något svar på vad som är fel kan jag inte ge, men du är inte ensam om det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tredora:

Jag har inget fel på min stationära dator, men på de två bärbara datorerna som kör 10.04 så händer det där. Ibland dyker inte ikonerna upp, och ibland så är det bara en halv ikon, för att någon annan gång visa dubbletter. Även svarta streck syns ibland. ”Namnknappen” (elin i ditt fall) kan ibland vara halv också.

Något svar på vad som är fel kan jag inte ge, men du är inte ensam om det i alla fall.

Ah okej, då är hon inte ensam om problemet alltså.. Nu när jag startade datorn idag så såg det ut så här:

Inga ikoner syns, datum står dubbelt upp samt "power-ikonen" saknas helt..
Buggar som fan alltså..
Vad beror detta på? Vad kan göras? Någon som kommit på vad som kan göras för att undvika detta? Vore MYCKET uppskattat

I övrigt buggar datorn inget vad jag märkt.. Systemet funkar kanon, det är bara upp i panelen som problemet uppstår..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Jag har fått felet enstaka gånger.

Det här terminalkommandot startar om panelen.

killall gnome-panel

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jag har fått felet enstaka gånger.

Det här terminalkommandot startar om panelen.

killall gnome-panel

Tackar för det kommandot! Gjorde susen (denna gång )
Här blir det nog fel fler gånger än det blir rätt med gnome-panelen vid systemstart..

Om nu fler har detta problem så borde det ju vara något som ubuntu-teamet (eller gnome) är medvetna om och förhoppningsvis gör något åt?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ubuntu må vara populärt, men det är fan bara silvertejp!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ubuntu blir buggigare och buggigare ja, 9.10 var hemsk, 10.04 är värre. Dom borde sakta ner utvecklingen och satsa mer på buggfixande. Jag är nära att ge upp Ubuntu och gå över till nån annan distro.

Uppdateringarna fixade dock magiskt 3 utav buggarna jag störde mig på, få se hoppet kanske inte är ute för min Ubuntu installation än.

Om de kunde få Gnomad 2 att funka nu också..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har 10.04 installerat på min netbook och har samma problem. Loggar jag ut och sedan in igen så brukar det lösa sig. Skulle däremot vara trevligt med en buggfix.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Har 10.04 installerat på min netbook och har samma problem. Loggar jag ut och sedan in igen så brukar det lösa sig. Skulle däremot vara trevligt med en buggfix.

Jo, verkligen, ganska störande är det allt..

Men som någon sa tidigare i tråden;

killall gnome-panel

startar om panelen och då har tjejens fungerat varje gång..
Jag gjorde som så att jag skapade en genväg på skrivbordet, så om det händer när datorn startar så är det bara att trycka på ikonen så ordar det sig.. (Så slipper du logga ut och logga in varje gång tills det är löst..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Dags att fundera på att migrera till Debian istället för att fixa mer och mer tejp

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Dags att fundera på att migrera till Debian istället för att fixa mer och mer tejp

Kanske för företagsbruk, men för hemanvändare är Ubuntu ändå riktigt bra eftersom det finns enormt med hjälp i massor av olika forum. Väldigt många använder ju Ubuntu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kanske för företagsbruk, men för hemanvändare är Ubuntu ändå riktigt bra eftersom det finns enormt med hjälp i massor av olika forum. Väldigt många använder ju Ubuntu.

Och ubuntu är baserat på debian vilket gör de väldigt lika. Du kan nog använda 99% utav ubuntu-informationen till debian och vice versa. Många guider och sånt är även genrella. Archwiki och thinkwiki är sidorna jag brukar vända mig till när jag stöter på patrull, och det brukar fungera oavsett dist. Support kan man ofta få oavsett vilken dist man använder, spelar många gånger ingen roll alls vad man använder.

Stöter man på att te.x att något program inte finns i debians repo går det ofta att bara laddahem .deb filen från ubuntus repostery och installera med dkpg -i.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT