Sharp bygger Eyefinity-vänliga skärmar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ajp_anton:

På grund av LCD-teknikens natur går kanterna inte att totalt eliminera.

Nån som vet varför?

Längst ut i två av kanterna sitter det flatkablar som är anslutna till varje kolumn och rad som tar lite plats, troligtvis därför de här skärmarna är olika breda på olika sidor. Dessa kablar behövs för att kunna skicka en bild till skärmen och det är lika dant på plasma-paneler. Själva LCD-panelen är sen väldigt ömtålig och måste monteras i en ram (oftast metal) för att inte gå sönder, ramen tar lite extra utrymme och det måste sen även finnas plats för backlighten, aningen en rad med lysdioder längs med ena sidan eller lysrör på baksidan som måste sitta fast i kanterna.

Det finns ingen vätska som kan rinna ut ur skärmen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Awsome!!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av hunden:

Längst ut i två av kanterna sitter det flatkablar som är anslutna till varje kolumn och rad som tar lite plats, troligtvis därför de här skärmarna är olika breda på olika sidor. Dessa kablar behövs för att kunna skicka en bild till skärmen och det är lika dant på plasma-paneler. Själva LCD-panelen är sen väldigt ömtålig och måste monteras i en ram (oftast metal) för att inte gå sönder, ramen tar lite extra utrymme och det måste sen även finnas plats för backlighten, aningen en rad med lysdioder längs med ena sidan eller lysrör på baksidan som måste sitta fast i kanterna.

Det finns ingen vätska som kan rinna ut ur skärmen

dock kan man väll mer eller mindre eliminera ramen om man går över till o-led?

undrar dock var dom placerar startknappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Seamless Display - Radius320

Finns ju, men 3 lösa skärmar är nog bättre om man spelar äldre spel.

Om man vill panga ut 80000sek.

Permalänk
Medlem

Men kan dom inte fasa kanterna, så att dom blir ännu mindre synliga. Typ "dölja" kanten, det borde ju gå.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Trevligt! hoppas de inte blir för mega dyra... vilket de nog blir

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Läckert! Jag ska täcka väggar och tak i mitt rum med dessa skärma när jag blir rik.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men kan dom inte fasa kanterna, så att dom blir ännu mindre synliga. Typ "dölja" kanten, det borde ju gå.

Hur tänker du då?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av alibababert:

dock kan man väll mer eller mindre eliminera ramen om man går över till o-led?

undrar dock var dom placerar startknappen

Du måste fortfarande ha flatkablarna som kopplas till raderna och kolumnerna, man kan vad jag vet inte ansluta till baksidan av pixlarna då det ligger inbakade mellan två glasskivor.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en stor skärm istället, problemet löst med alla små ihopkopplade skärmar

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Varför inte köpa en stor skärm istället, problemet löst med alla små ihopkopplade skärmar

För att det verkligen inte är samma sak. En stor skärm ökar inte Field of View, den gör bara saker större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Hur tänker du då?

Tror han menar ungefär som när man sätter golv, fast på ett sådant sätt att kanterna inte syns utan ligger "bakom" skarven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Varför inte köpa en stor skärm istället, problemet löst med alla små ihopkopplade skärmar

Länka den monitorn som har en upplösning på 5760 x 2160
Hittar du en sådan för samma eller billigare pris än 6st mindre skärmar"24>" får du gärna börja leta efter en som klarar formatet UVHD.

När du insett att de inte går i dagens läge så förstår du nu varför folk kopplar samman flera monitorer.
Det är upplösningen som är det intressanta och den faktiska storleken till en viss del.

Vill vi ha stor bild utan kanter så kan projektorer vara en kul idé. (på vitmålad vägg eller dyl såklart, använder man ramspänd duk förstörs den ideén.) (3+ projektorer alltså för att få lite upplösning på de hela.)

Permalänk

Som eyefinity missbrukare skulle detta sitta fint

Permalänk
Medlem

LED-tekniken bör väl ge bara glaset som skärm, eller misstar jag med det?

Har för mig att Samsung har testat detta och det funkade och då hade skärmen ingen "glapp" om man ställde dem tätt intill varandra. Fast jag tror den tekniken får vi vänta ett bra tag innan den släpps ut i marknaden då det är fortfarande i beta-stadiet, dvs prototyper.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaiXan:

Tror han menar ungefär som när man sätter golv, fast på ett sådant sätt att kanterna inte syns utan ligger "bakom" skarven.

Helt riktigt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bra att tillverkarna försöker få ned tjockleken på ramarna på skärmarna men man får hoppas att det inte går ut på bildkvalitén och hållbarheten.

/Saint25