Apple lanserar Iphone 4 på WWDC

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Borde man inte kunna sabba förbindelsen med mobilnätet genom att lägga en magnet mot sidan av telefonen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Borde man inte kunna sabba förbindelsen med mobilnätet genom att lägga en magnet mot sidan av telefonen då?

Det där kan väl ändå inte vara något nytt? De flesta tillverkare måste väll ändå ha en antenn som går runt telefonen på något vis men då på insidan?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag använder inte Apple datorer för att jag blandbannat inte ser någon nytta i att lära in mig på flera operativsystem när ändå min huvudsyssla som i detta fallet är utveckling kräver Windows vilket dessutom fungerar ypperligt. Att göra Virtuellt känns bara som en fullösning.

Bland just utvecklare är ju annars Mac:ar väldigt populära nu för tiden. Själv jobbar jag med system-/webbutveckling (java m.m) och där fungerar Mac utmärkt. Våra system körs i linuxmiljöer och att ha "native"-terminal i OSX så jag kan sätta upp min lokala miljö med samma struktur som i dev/test/prod-miljöer är guld värt!

Är det Windows-system man jobbar med förstår jag dock såklart att det skulle kännas lite fel med Mac

Har själv tidigare alltid byggt ihop mina egna PC (så kunskapen finns ) men efter att kört Mac i snart två år så skulle det till väldigt mycket för att jag skulle gå tillbaka till Windows. Om jag någon gång mot förmodan skulle behöva Windows så går det ju som sagt alltid att köra virtuellt. Samma sak gäller för i princip alla mina kompisar/arbetskamrater som gått över till Mac-lägret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

720p inspelning i en mobil? Sweet. Och upplösningen på skärmen börjar ju fan närma sig en PC-skärm?

<3 hög upplösning !
iPhone har t.o.m lampa nu, enda som jag saknat i dom gamla (använder lampan rätt ofta i min SE).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Vad innerbär "Mikro-sim" ? Kan väl inte vara ett mindre simkort än det som redan finns ?

Jo tro det eller ej, till yta uppmätt kan man nu tillverka beräkningskraftiga processorer, högupplösta kamerasensorer och flashminnen, utan att utnyttja mer yta en vad ett 90-tals simkort kräver.

förlåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Apple skryter i deras reklam film på youtube om att Iphone 4 har den högsta upplösningen på en mobiltelefon. Det där är skitsnack sharp har haft högre upplösning ett bra tag tex Sharp Aquos Fulltough 931SH har 1024×480 .

Jag vet inte om du läst artikeln klart och tydligt, men hur får du 1024x480 (491520 pixlar) att vara av högre upplösning än 640x960 (614400 pixlar)? Du kanske borde kolla dina beräkningar en andra gång innan du skriver ett motargument. Så nej, det är inget skitsnack.

Permalänk
Medlem

Den verkar vara lite old innan den kommer. Redan idag finns allt de där ute på marknaden. Skärmen och dess upplösning verkar vara de enda som sticker ut lite grann. Nä tar nog istället och köper en android-mobil och slipper låsa mig till apples mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stal:

Den verkar vara lite old innan den kommer. Redan idag finns allt de där ute på marknaden. Skärmen och dess upplösning verkar vara de enda som sticker ut lite grann. Nä tar nog istället och köper en android-mobil och slipper låsa mig till apples mjukvara.

Det ska bli intressant och se hur denna skärmen och upplösning står sig mot Samsung Wave.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Mm eller mot i9000 Galaxy S Samsung GT-i9000 Galaxy S - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mobiltelefoner
och nu ska jag häda lite och säga att Nokia N8 med Symbian verkar bli riktigt intressant, läckert med HDMI, Dolby surround och 720P uppspelning
Nokia Sverige - Nokia N8 - Produkter

Permalänk

Enligt engadget så spelar video in i 30 fps i 720. Medans EVO och någon annan bara spela in i 25 fps.

Permalänk

Nice! Känns riktigt bra att man har sommarjobb nu så att man kan köpa en vid lanseringen i Sverige

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Trevligt att de börjar komma ikapp konkurrensen. Men varför den stora pannan för!? Ser ju inte klokt ut... Gör den hellre lite tjockare och dra upp skärmen till 4".

Ska bli intressant och se hur den står sig mot Nokia N8.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stal:

Den verkar vara lite old innan den kommer. Redan idag finns allt de där ute på marknaden. Skärmen och dess upplösning verkar vara de enda som sticker ut lite grann. Nä tar nog istället och köper en android-mobil och slipper låsa mig till apples mjukvara.

Det enda som sticker ut?
Skämtar du eller?
Den verkar ju helt fantastisk och det ju en av de viktigare sakerna på en produkt som iPhone.

Gyrot sticker väl ut lite också.
Glaset och plasten verkar också vara rätt speciella för en telefon:

Aluminosilicate glass — the same type of glass used in the windshields of helicopters and high-speed trains. Chemically strengthened to be 20 times stiffer and 30 times harder than plastic, the glass is ultradurable and more scratch resistant than ever. It’s also recyclable.

Apple - iPhone 4 - Design of the display, A4 processor, and more

Berätta gärna vad det är för fantastiska saker man missar när man kör en så kallad ”inlåst” iPhone.
Börjar bli rätt trött på allt gnäll. Fatta att Apples ”ekosystem”inte bara är dåligt och inlåst.
Det finns fördelar också.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Inte ett dugg imponerad...

Vad hade du blivit imponerad av?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazzar:

Håller med ännu en "applehjärntvättad" person har vi här...

Du verkar hjärntvättad du med i så fall.
Varför är det bara dåligt med den inlåsning du menar Apple har?

Svart-eller-vitt-tänk. Det är inlåst.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Hehe jag ser snarare Apple´s datorer som en lösning för de som kan mindre om datorer och därmed betalar mer för att slippa själv söka upp och bygga ihop. Men det är bara att inse, ska du ha det absolut bästa paketet så tittar du själv ut varje del och bygger ihop så som de flesta antagligen gör här på detta forumet. Detta ger dig större kunskap när väl något krånglar om så skulle vara fallet. Sen får man ju inte glömma att lite krångel kan leda till mer kunskap

Ända anledningen till att en dator som man själv monterat skulle fungera mindre bra än en Apple dator är väll isåfall ur hårdvaru kompatibilitets synpunkt, men kan du dina saker så vet du vad du ska välja till din låda.

Snygg? Är det fint att ens dator ser ut som alla andra av samma modell? Vill man inte kunna välja ex chassi så att det passar in med resten av sina saker? Högst subjektiv fråga antar jag.

Jag använder inte Apple datorer för att jag blandbannat inte ser någon nytta i att lära in mig på flera operativsystem när ändå min huvudsyssla som i detta fallet är utveckling kräver Windows vilket dessutom fungerar ypperligt. Att göra Virtuellt känns bara som en fullösning.

Som ägare av en Apple maskin måste man hela tiden fråga "är detta kompatibelt med MAC OS" de e något vi windows användare kan ta föregivet(näst intill).

Det är min högst personliga syn på det hela, men jag respekterar så klart folk som föredrar ex Apples datorer.

Lite roligt att du argumenterar för eget PC-bygge genom att man lär sig, men du vill inte använda Mac för du anser att det inte är värt att lära sig!

Alltså. Vill jag ha stor prestanda för pengarna väljer jag också att bygga själv. Det jag menar är att det är väldigt få företag som presenterar en så pass snygg helhetslösning (dator i en skärm, som för den delen varken är tjock eller högljudd) som fortfarande har bra prestanda. Ser man då vad man får till det priset är det inte alls mycket dyrare än en motsvarande lösningen på PC-sidan. Tror att prisnivån ligger relativt lika (och nu pratar jag fortfarande helhetslösningar, ett bygge från Inet räknas alltså inte).

På samma sätt som stor del av PC-mjukvaran inte fungerar på Mac, fungerar heller inte en stor del av Mac-mjukvaran på PC. Däremot är det lättare att köra PC-mjukvara på en Mac än tvärt om (om EULA ska följas samt att det skall gå smidigt)!

Jag äger både Mac och PC utav vilken PCn är den jag använder mest (stationära), men jag tänker aldrig att "åh, det där programmet saknar jag till Macen". Ofta är det snarare tvärt om då PC-sidan saknar de små fiffiga programmen. Men detta är såklart olika från person till person då vi alla använder olika program. Tangentbordslösningen är dock - otvivelaktigt - bäst på Mac-sidan.

Det jag känner att Windows saknar för att vara helt effektivt är Apple's Spotlight. Sökfunktionen i Windows-startmenyn har inte en 10 % av den snabbheten och söker bara igenom ett fåtal filer.

Att många ser en Mac som så ovärd tror jag beror på att de tänker ur spelsynpunkt. Det finns, fram till nu/snart, inte många spel som är speciellt grafikintensiva. Steam kommer troligtvis ändra stenhårt på det.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centura:

Jaha. Önskar faktiskt att iPhone hade en sån inställning i telefonen som Android.

Men, vad är det för mening att ha en sån här telefon om man inte kan använda internet på den?

Well. Enda stället där jag inte har wifi är mellan skolan och hemmet. Ska även säga att skolan ligger rakt över gatan. när jag är ute på stan så har jag endå inte tid att sitta o surfa. Men på sommaren så är fri surf ett måste i sommarstugan

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Lite roligt att du argumenterar för eget PC-bygge genom att man lär sig, men du vill inte använda Mac för du anser att det inte är värt att lära sig!

Du vet att en dator består av operativsystem samt en del hårdvara? Självklart är det hårdvaran jag pratar om i detta fallet. För mig finns det absolut ingen vinning i att lära mig MAC OS då program utbudet är begränsat i jämförelse. Du får annars ge ett bra förslag på en utvecklings miljö som matchar Microsoft Visual Studio och som klarar .NET framework

Skrivet av blomqvist:

Alltså. Vill jag ha stor prestanda för pengarna väljer jag också att bygga själv. Det jag menar är att det är väldigt få företag som presenterar en så pass snygg helhetslösning (dator i en skärm, som för den delen varken är tjock eller högljudd) som fortfarande har bra prestanda. Ser man då vad man får till det priset är det inte alls mycket dyrare än en motsvarande lösningen på PC-sidan. Tror att prisnivån ligger relativt lika (och nu pratar jag fortfarande helhetslösningar, ett bygge från Inet räknas alltså inte).

Vad är det för fel på HP, DELL mfl? Jag köpte ju en 24" DELL skärm för 8000 kr som piskade en omtalad 24" tummare från Apple trotts att Apples skärm kostade det dubbla? Så visst håller de kvalité så länge man håller sig i övre segmentet. Men visst de utvecklar ju inte själva operativsystemet, det fungerar dock väldigt bra ändå.

Skrivet av blomqvist:

Jag äger både Mac och PC utav vilken PCn är den jag använder mest (stationära), men jag tänker aldrig att "åh, det där programmet saknar jag till Macen". Ofta är det snarare tvärt om då PC-sidan saknar de små fiffiga programmen. Men detta är såklart olika från person till person då vi alla använder olika program. Tangentbordslösningen är dock - otvivelaktigt - bäst på Mac-sidan.det.

Hehe de beror nog på vad man håller på med, jag har inte själv känt av att jag saknar något. Men visst det man inte vet om saknar man inte häller. Det har dock aldrig hänt mig att jag sökt efter program och hamnat på i sida där programmet inte stöds av Windows, detta måste ju ändå vara relativt vanligt för en MAC användare?

Skrivet av blomqvist:

Det jag känner att Windows saknar för att vara helt effektivt är Apple's Spotlight. Sökfunktionen i Windows-startmenyn har inte en 10 % av den snabbheten och söker bara igenom ett fåtal filer.

Att många ser en Mac som så ovärd tror jag beror på att de tänker ur spelsynpunkt. Det finns, fram till nu/snart, inte många spel som är speciellt grafikintensiva. Steam kommer troligtvis ändra stenhårt på det.

Alltså sökfunktionen i Windows är ju relativt snabb så länge den söker på de indexerade filerna. Det finns ju säkert någon anledning till varför man per default inte indexerar alla filer i hela systemet. Jag tänker dock inte ge mig djupare in på det där då jag inte alls är insatt i hur Apple fungerar.

Steam? De var länge sen man använde det, man får ju hoppas att de ryckt upp sig rejält för de var verkligen ingen höjdare förr. Hur var det, de stänger av en spel om man inte spelar det inom en viss tid så man får köpa det på nytt? Aja ingen diskussion vi ska ta här och för den delen blev detta nog lite väl mycket OT.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Du vet att en dator består av operativsystem samt en del hårdvara? Självklart är det hårdvaran jag pratar om i detta fallet. För mig finns det absolut ingen vinning i att lära mig MAC OS då program utbudet är begränsat i jämförelse. Du får annars ge ett bra förslag på en utvecklings miljö som matchar Microsoft Visual Studio och som klarar .NET framework

Jag programmerar inte så ofta, så nu gissar jag också lite.
Xcode kanske? Xcode - Developer Tools Technology Overview - Apple Developer

.NET är väl svårt att rulla på något annat än Windows, så det är väl lite orättvist att ta upp?
Som om jag skulle säga att Windows är kass bara för att man inte kan programmera för iPhone i det. Blir lite konstigt.

Skrivet av SnowJim:

Vad är det för fel på HP, DELL mfl? Jag köpte ju en 24" DELL skärm för 8000 kr som piskade en omtalad 24" tummare från Apple trotts att Apples skärm kostade det dubbla? Så visst håller de kvalité så länge man håller sig i övre segmentet. Men visst de utvecklar ju inte själva operativsystemet, det fungerar dock väldigt bra ändå.

Apple har väl aldrig haft en 24"-skärm som kostat 16000 kr?
Att Dell-skärmen ”piskat” Apple-skärmen läser jag gärna mer om.

Skrivet av SnowJim:

Hehe de beror nog på vad man håller på med, jag har inte själv känt av att jag saknar något. Men visst det man inte vet om saknar man inte häller. Det har dock aldrig hänt mig att jag sökt efter program och hamnat på i sida där programmet inte stöds av Windows, detta måste ju ändå vara relativt vanligt för en MAC användare?

För det första skriver man inte Mac med versaler (”Mac” inte ”MAC”) och att man saknar ett program som bara finns i Windows händer sällan om någonsin.
Det är klart du säkert kör en hel del specifika Windows-program som inte finns för Mac, men som blomqvist skrev så är det likadant med Mac-program som inte finns för Windows. För båda operativsystem finns program som gör det mesta man kan önska, så den där diskussionen om att det inte finns tillräckligt mycket program för Mac börjar kännas lika löjlig som att folk i sann okunskapsanda ältar vidare att högerklick inte skulle funka.
Kolla lite här http://www.macupdate.com/
Finns en hel del program.

Skrivet av SnowJim:

Alltså sökfunktionen i Windows är ju relativt snabb så länge den söker på de indexerade filerna. Det finns ju säkert någon anledning till varför man per default inte indexerar alla filer i hela systemet. Jag tänker dock inte ge mig djupare in på det där då jag inte alls är insatt i hur Apple fungerar.

Du säger att du inte är insatt, men verkar ändå ha en hel del åsikter fastställda.
Fast de kanske går att rubba på lite?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/2203677/hp-tft-zr24w-24-ips-panel VS https://www.inet.se/artikel/1968608/apple-tft-24-led-cinema-d... vilken skulle du valt med tanke på att Apples är dubbelt så dyr och sämre, glömde säga att Apple bara ger 1 års garanti på sin skärm för 8590 helt skandalöst!!!! Plus att de använder enbart minidisplayport, snacka om "only apple" de begränsar sina kunder och låser in dem i "Apple bubblan".

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag programmerar inte så ofta, så nu gissar jag också lite.
Xcode kanske? Xcode - Developer Tools Technology Overview - Apple Developer

.NET är väl svårt att rulla på något annat än Windows, så det är väl lite orättvist att ta upp?
Som om jag skulle säga att Windows är kass bara för att man inte kan programmera för iPhone i det. Blir lite konstigt.

Vi kan kort säga att det finns inget som går att jämföras med Visual Studio. .NET kan väll delvis rulla på Linux också om jag inte missminner mig, men det hör inte hit. Vi pratar om vilken tillgång det finns och Mac har inget som kommer i närheten.

Skrivet av star-affinity:

Apple har väl aldrig haft en 24"-skärm som kostat 16000 kr?
Att Dell-skärmen ”piskat” Apple-skärmen läser jag gärna mer om.

Hehe priset var kanske lite att ta i men se här :Dell Ultrasharp 2408WFP 24" Widescreen LCD - HotHardware

Skrivet av star-affinity:

Och att man saknar ett program som bara finns i Windows händer sällan om någonsin.
Det är klart du säkert kör en hel del specifika Windows-program som inte finns för Mac, men som blomqvist skrev så är det likadant med Mac-program som inte finns för Windows. För båda operativsystem finns program som gör det mesta man kan önska, så den där diskussionen om att det inte finns tillräckligt mycket program för Mac börjar kännas lika löjlig som att folk i sann okunskapsanda ältar vidare att högerklick inte skulle funka.
Kolla lite här http://www.macupdate.com/
Finns en hel del program.

Åter igen, det handlar om vad man har för behov, det är bara att till att inse att du har väldigt mycket bredare möjligheter med Windows när det gäller tillgängliga program. Att det finns program för alla "every day" saker man gör på Mac e väll inte så märkvärdigt, och självklart finns det säkert många program även till Mac men du kan ju inte på allvar ens fundera på att jämföra detta med Windows?

Skrivet av star-affinity:

Du säger att du inte är insatt, men verkar ändå ha en hel del åsikter fastställda.
Fast de kanske går att rubba på lite?

Hehe mina åsikter är högst personliga och det lär inte bli någon förändring på det på ett bra tag. Inget annat operativsystem kan uppfylla mina behov i dagsläget så enkelt är det. Visst jag skulle kunna köpa en Mac och använda den att surfa med eller något annat, men varför då inte använda det jag redan har som fungerar ypperligt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av sinned89:

https://www.inet.se/artikel/2203677/hp-tft-zr24w-24-ips-panel VS https://www.inet.se/artikel/1968608/apple-tft-24-led-cinema-d... vilken skulle du valt med tanke på att Apples är dubbelt så dyr och sämre, glömde säga att Apple bara ger 1 års garanti på sin skärm för 8590 helt skandalöst!!!! Plus att de använder enbart minidisplayport, snacka om "only apple" de begränsar sina kunder och låser in dem i "Apple bubblan".

Mini DisplayPort är en VESA-standard.

Här är en annan skärm som har sämre specs än HP-skärmen men är hela 14k dyrare, och den är inte från apple: EIZO COLOREDGE CG245W-BK 24" WIDE TFT BLACK - Med inbyggt hårdvarukalibrator - Specifikationer. Min slutsats är att det finns något annat än det som står på pappret som skiljer skärmarna åt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Den är rätt snygg och så. Tunnt är alltid bra.

Men skärmen är jag besviken på... inte upplösningen, det är bra. Men att fortfarande använda TFT (även om IPS är en av de bättre TFT-teknikerna) när OLED är så mycket bättre känns bakåtsträvande.

Ipad-skärmen är inte särskilt imponerande vid jämförelse med Desiren, inte när det gäller svärta, färger och betraktningsvinklar iaf, jag antar att iphone4-skärmen har ungefär samma prestanda. OLED är verkligen enormt mycket bättre. Mycket skönare att titta på en längre tid dessutom.

Jag antar att Apple helt enkelt fått in ett stort lass IPS-skärmar billigt och kör på OLED först nästa år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Det enda som sticker ut?
Berätta gärna vad det är för fantastiska saker man missar när man kör en så kallad ”inlåst” iPhone.
Börjar bli rätt trött på allt gnäll. Fatta att Apples ”ekosystem”inte bara är dåligt och inlåst.
Det finns fördelar också.

Om vi bortser från design, eftersom smaken är som baken.

Försök att komma på 5 stycken saker, eller kanske bara 3 argument som innebär att jag hellre köper iPhone 4 istället för en HTC Desire.

Tack.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Om vi bortser från design, eftersom smaken är som baken.

Försök att komma på 5 stycken saker, eller kanske bara 3 argument som innebär att jag hellre köper iPhone 4 istället för en HTC Desire.

Tack.

Ni är flera som missar poängen genom att bara stirra er blinda på specifikationerna, jag hävdar återigen att hårdvaran är av underordnad betydelse i en sån här produkt. Den är självklart viktig, men inte så viktig att man kan skita i hur produkten faktiskt är att använda bara för att det finns konkurrenter som har marginellt snabbare hårdvara.
Design (och då menar jag inte utseendet på telefonen, utan hela GUI:ets funktion), intuitivitet (hur självklar och lätt den känns att använda), användarvänlighet (inte en massa krångel eller andra krav på användaren som registryhacks, konstanta uppdateringar för att lösa idiotiska problem etc.).

Allt fungerar helt enkelt som det ska, vilket är en ganska skön vinst i gengäld mot vissa restriktioner. Vad de här inlåsningarna är som gör att folk känner sig så oerhört begränsade brukar vara svårt att få reda på, för användningsområdena även för Apples smartphones är ju löjligt stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ni är flera som missar poängen genom att bara stirra er blinda på specifikationerna, jag hävdar återigen att hårdvaran är av underordnad betydelse i en sån här produkt. Den är självklart viktig, men inte så viktig att man kan skita i hur produkten faktiskt är att använda bara för att det finns konkurrenter som har marginellt snabbare hårdvara.
Design (och då menar jag inte utseendet på telefonen, utan hela GUI:ets funktion), intuitivitet (hur självklar och lätt den känns att använda), användarvänlighet (inte en massa krångel eller andra krav på användaren som registryhacks, konstanta uppdateringar för att lösa idiotiska problem etc.).

Allt fungerar helt enkelt som det ska, vilket är en ganska skön vinst i gengäld mot vissa restriktioner. Vad de här inlåsningarna är som gör att folk känner sig så oerhört begränsade brukar vara svårt att få reda på, för användningsområdena även för Apples smartphones är ju löjligt stora.

Men är det inte IPhone 4 vi pratar om här och inte OS4(eller vad det nu kallas)? IPhone 4 är bara hårdvara, sen att man endast kan köra OS4(eller äldre) på den är så klart en annan sak. Men visst jag håller med om att OS4 verkar shysst men det har väll alltid varit omtyckt? frågan är vad det är som är så revolutionerande med denna versionen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Men är det inte IPhone 4 vi pratar om här och inte OS4(eller vad det nu kallas)? IPhone 4 är bara hårdvara, sen att man endast kan köra OS4(eller äldre) på den är så klart en annan sak. Men visst jag håller med om att OS4 verkar shysst men det har väll alltid varit omtyckt? frågan är vad det är som är så revolutionerande med denna versionen?

iOS 4 och iPhone 4 hör liksom ihop. Albin frågade varför han ska skaffa en iPhone 4 istället för HTC Desire, och tidigare i tråden tyckte någon att den här inte var något att hänga i granen för att andra telefoner har liknande specifikationer. Du köper en komplett produkt.

Vad gäller din sista mening så har jag påpekat det flera gånger, det är hela användarupplevelsen. Använder du själv en någon längre period så känner man skillnaden. Den fungerar som den ska och känns "rätt" att använda, det är en genomtänkt och enhetlig produkt. Om revolutionerande för dig är synonymt med flashig hårdvara så har jag inget mer att tillföra diskussionen, jag tycker det är långt ifrån det viktigaste man vill ha i en smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

iOS 4 och iPhone 4 hör liksom ihop. Albin frågade varför han ska skaffa en iPhone 4 istället för HTC Desire, och tidigare i tråden tyckte någon att den här inte var något att hänga i granen för att andra telefoner har liknande specifikationer. Du köper en komplett produkt.

Vad gäller din sista mening så har jag påpekat det flera gånger, det är hela användarupplevelsen. Använder du själv en någon längre period så känner man skillnaden. Den fungerar som den ska och känns "rätt" att använda, det är en genomtänkt och enhetlig produkt. Om revolutionerande för dig är synonymt med flashig hårdvara så har jag inget mer att tillföra diskussionen, jag tycker det är långt ifrån det viktigaste man vill ha i en smartphone.

Okay, men men då är det ju helt och hållet en smak sak, något som känns bra för en person känns inte så bra för någon annan kanske. Jag får ju anta att du har provat Android, Bada och OS4(eller äldre) efter som du vet vilket du föredrar. Jag har själv inte fått prova IPones OS särskilt mycket men däremot föredrar jag Bada över Android och det är just det du säger, användarvänligheten, alla de små finesserna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Ni är flera som missar poängen genom att bara stirra er blinda på specifikationerna, jag hävdar återigen att hårdvaran är av underordnad betydelse i en sån här produkt. Den är självklart viktig, men inte så viktig att man kan skita i hur produkten faktiskt är att använda bara för att det finns konkurrenter som har marginellt snabbare hårdvara.
Design (och då menar jag inte utseendet på telefonen, utan hela GUI:ets funktion), intuitivitet (hur självklar och lätt den känns att använda), användarvänlighet (inte en massa krångel eller andra krav på användaren som registryhacks, konstanta uppdateringar för att lösa idiotiska problem etc.).

Allt fungerar helt enkelt som det ska, vilket är en ganska skön vinst i gengäld mot vissa restriktioner. Vad de här inlåsningarna är som gör att folk känner sig så oerhört begränsade brukar vara svårt att få reda på, för användningsområdena även för Apples smartphones är ju löjligt stora.

Fast jag ser fortfarande inte fördelar med iPhone 4 mot HTC desire.

Jag tänker inte bara på hårdvara. Jag tänker på ganska många saker. Videoinspelning i 720 bryr jag mig personligen inte om. Däremot prioriterar jag smidighet, batteritid, bra ljud, öppet gränssnitt där jag själv kan välja hur jag vill att saker skall se ut, fungera, heta med mera.

Att program inte fungerar i Android som skulle fungera i OS4 kan jag inte tänka mig stämmer. Jag sitter själv här med 3GS och har en Desire och skulle aldrig falla mig in att gå tillbaka till 3GS med sin 3.3.1 av ganska många anledningar. Dels för att Desire är ganska mycket snabbare än just min 3GS, dels för att batteritiden är mer än dubbelt så bra, mer öppen och lättare att få personlig. Sättet de har byggt upp Android passar mig bättre än vad 3GS med sitt operativsystem har lyckats med.
Att föra över filmer och musik som _jag_ vill, sätta egna ringsignaler som jag vill är ganska knepigt om man inte vet hur man skall göra. Det har aldrig varit något problem med min Desire.
Men sure. gör du en jailbreak på en iphone är det en annan sak men det når fortfarande inte det jag i alla fall är ute efter.

Så jag ser fortfarande inga argument om varför jag skall köpa iPhone 4 än så länge. Sedan att jag tycker den verkar trevlig är en annan sak.

Android har bra användarvänlighet. Jag kan inte förstå varför OS3/4 skulle ha bättre användarvänlighet. Däremot ser i princip alltid gränssnitten likadana ut i iPhone tillskillnad från Android.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Däremot ser i princip alltid gränssnitten likadana ut i iPhone tillskillnad från Android.

Aha, jag har bara provat SonyEricsson X10 mini och utförandet på den Androiden gillade jag inte så skarpt, men då finns det anledning att titta på ex HTC Desireeller liknande

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide